Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Tanks / Rupsvoertuigen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 7 mei 2010, 20:47   #1 (permalink)

Standaard Tamiya pz V ausf A Panther 1:35

Ik loop al een tijdje met de gedachte te spelen om een RC tank te bouwen. Dus vandaag in Leiden de Panther van Tamiya aangeschaft.

Ik moet nog beslissen hoe ik de elektronica ga doen, Er is niet mega veel ruimte, en ik heb een 2 kanaals zender. Dus ieder drive wheel zal zijn eigen motor krijgen, die ik kan via een regelaar kan bedienen. Mochten er nog suggesties of ideeën zijn dan hoor ik het graag! Wat is ook aan te raden wat verven betreft? Eerst de basis bouwen en daarna verven, of eerst alle onderdelen verven en dan bouwen?

Click the image to open in full size.
Oud 7 mei 2010, 21:04   #2 (permalink)

timvaneert's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Hmm.. wist niet dat Tamiya ook een static kit had van de Panther 1:16.
Als ik alleen zo kijk naar de onderdelen, denk ik niet dat ie fatsoenelijk RC te maken is.
De wielophanging lijkt me veelste slap, en de tracks zijn dit gewoon van die rubberen of deelbare? En je hebt sowieso een 4 kanaals zender nodig, voor de aandrijving.

Tim

EDIT: Geen wonder, dat ik niet wist dat er een static kit was ze bestaan ook niet. Deze tank is helemaal niet 1:16 maar 1:35 staat zelfs op de doos... Denk dat je dat RC maken kan vergeten, veelste klein...
timvaneert is offline   Met citaat reageren
Oud 7 mei 2010, 21:13   #3 (permalink)

Standaard

Aha, ik zie dat ik dat verkeerd had gepost, dat krijg je als je net een ander topic zit te lezen.

Het is trouwens niet de bedoeling dat hij rijdt als een off-road tank, puur voor binnen gebruik en in de vitrinekast. Het is mogelijk om auto's in H0 RC bestuurbaar te maken, dus ik denk dat dit ook wel kan.

De wielophanging is ook niet beweegbaar, ben het ook niet van plan beweegbaar te maken. De tracks zijn kunststof, nog best soepel ook.

Zou je kunnen uitleggen waarom precies een 4 kanaals? Waarschijnlijk is een vaarregelaar geschikt om de motoren los van elkaar aan te drijven?
Oud 7 mei 2010, 21:16   #4 (permalink)

robin rozendaal's schermafbeelding

Leeftijd: 22
Standaard

Rc lijkt eigenlijk wel mogelijk, heb al aardig wat ervaring met bootjes op priegelschaal. En je kunt als je wilt zelfs dit soort priegelwerk rc maken.

Meer van dit:IG Mikromodell

Dit is schaal 1:87 en volledig afstandbestuurbaar.

Bijna niets is onmogelijk met het spul wat tegenwoordig verkrijgbaar is.

Gr robin
Oud 7 mei 2010, 21:57   #5 (permalink)

timvaneert's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pepper Bekijk bericht
Zou je kunnen uitleggen waarom precies een 4 kanaals? Waarschijnlijk is een vaarregelaar geschikt om de motoren los van elkaar aan te drijven?
Aandrijving, alletwee.
Aandrijving, links.
Aandrijving, Rechts
Koepel.

Zo werkt het in elke Tamiya en Heng Long Tank.
Tim
timvaneert is offline   Met citaat reageren
Oud 7 mei 2010, 22:07   #6 (permalink)

Standaard

Ik zat er aan te denken om 2 kanalen te gebruiken 1 voor de snelheid. de 2e voor de verdeling van de totale snelheid over beide motoren, die allebei via een koppeling een drive sprocket aansturen. Momenteel niet van plan een werkende geschutskoepel te maken.

Misschien maar een Arduino ombouwen zodat deze de aandrijving regelt.

EDIT: Na een avond zoeken toch maar Conrad bekeken. Vond deze transmissie:

http://shop.conrad.nl/hobby/modelbou...es/240788.html

Ik denk dat dit best kan werken voor een test project, nu moet ik alleen nog een regelaar vinden die de 2 motoren aanstuurt op basis van 2 inputs, 1 de snelheid, 2 de verdeling van deze snelheid over de motoren. Ik zit momenteel te kijken in de richting van vaarregelaars.

EDIT2: En dit zou denk ik de oplossing kunnen zijn:

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=225231

Goed/slecht idee? Iemand hier ervaring mee? Of wordt dit normaal totaal anders gedaan?

Laatst gewijzigd door pepper; 8 mei 2010 om 01:12 Reden: geen dubble posts.
pepper is offline   Met citaat reageren
Oud 8 mei 2010, 15:58   #7 (permalink)

Standaard

Vraag, is het een oplossing om 2 micro motoren met hun eigen regelaar op een V mixer aan te sluiten?

V mixer:
GWS V-TAIL MIXER UNIT

Motoren:

Mikroantriebe KKPMO Mikromodellbau Onlineshop - Alter G30BS Bausatz ohne Motor G30BS

Zitten hier bepaalde voor of nadelen aan?
Reageren

Labels
1:16, panther, tamiya

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten