Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Tanks / Rupsvoertuigen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 10 oktober 2011, 18:02   #16 (permalink)

Carnage15783's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Het battlen is 1 van de leukste dingen van het rijden vind ik zelf. Ik ben actief lid van Battletanksnederland, en ben op veel meetings aanwezig. Zeker als je met veel mensen bent merk je pas echt hoe gaaf het battlen echt is.

Mijn zimmerit heb ik al aan iemand gedoneerd voor zijn KT, maar je zou eens kunnen kijken op

Battle Tanks Nederland • Forumoverzicht

Dit is het BTN forum, misschien kun je daar terecht voor zimmerit, gezien het aantal KT's daar is er vast iemand die het nog over heeft.
Carnage15783 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 oktober 2011, 22:54   #17 (permalink)

Leeftijd: 43
Standaard

Je kunt ook zimmerit ook met een soldeerbout met een voorgevormde punt aanbrengen.
Dit heb gedaan op mijn eerste King Tiger en het resultaat was zeer redelijk.
Kost wel veel tijd om de juiste patronen te maken.
Een nadeel als je een fout maakt, probleem!
Groetjes,
Frankwin
frankwin is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2011, 00:19   #18 (permalink)

Bram de Gruijter's schermafbeelding

Leeftijd: 53
Standaard

Op het Rc Panzerketten Forum staat een beschrijving hoe je een zimmerit stempel kan maken met goedkope middelen (plastic) en de andere benodigde materialen b.v. Milliput.
Dit geeft een mooi resultaat zag ik aan de foto's en kost minder dan een kant en klaar setje. De zimmertit vellen die Tamiya bij een model levert lijken niet op de resultaten hiervan, veel te weinig reliëf dus ik zal er ook aan moeten geloven LOL.
Bram de Gruijter is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2011, 14:05   #19 (permalink)

Leeftijd: 35
Standaard

Hoi Bram,

er is een pools bedrijf dat zimmerit pakketjes maakt. Ik heb het daar besteld voor mijn tiger 1 en moet zeggen ziet er fantastisch uit. Het is wel aan de prijzige kant, tegen de 40 euro, maar dan heb je ook wat en het scheelt je enorm veel gepriegel met pasta's of soldeerbouten
Atak Model

groete jaap
jaaps is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2011, 22:04   #20 (permalink)

Standaard

Hoi Jaap,

Was deze site i.d.d. al eens tegengekomen, vind het a.d.h.v. de foto's van bovenaf genomen alleen lastig beoordelen...hoe hoog is het reliëf in jouw Tiger I zimmerit?? Bij de Taigen Tiger is dit zo'n 1,5 mm schat ik dat geeft een duidelijk zimmerit effect...Bedankt voor je tip!
Bram
Oud 27 november 2011, 09:14   #21 (permalink)

Standaard

Hoi Bram,

de zimmerit ziet er erg goed uit, is ongeveer 1,5 mm dik en wat er ook zo goed aan is, is dat er duidelijk historisch onderzoek naar heeft plaats gevonden. Zimmerit werd namelijk niet altijd op dezelfde manier aangebracht. Er zijn een aantal verschillende varianten, van horizontale kolommen met verticale lijnen of andersom, wafelpatronen of kleine vierkante vlakken. De Tiger had vrijwel altijd horizontale kolommen met verticale lijnen en dat is dus ook wat je krijgt van Atak. Daarnaast hebben ze zelf al de moeite genomen om het moeilijkste stuk waarop zimmerit aangebracht moet worden, namelijk het frontpantser van de toren, zelf historisch correct aan te brengen. Je krijgt dus bijgeleverd een frontplaat met de zimmerit er al op met basisstuk van de loop die je direct op je eigen tiger kan monteren en dat past prima. Nu duurt het wel even voordat je het in huis hebt, de poolse post werkt niet zo snel. heeft ongeveer 2,5 week geduurd. Maar het is zeker een aanrader
Oud 28 november 2011, 00:36   #22 (permalink)

Standaard

Hoi Jaap,

Ik wachtte al even op je respons maar aangezien ik mijn Köti wil afronden bestelde ik alvast begin vorige week bij Atak, voor de Köti en de Panzerkampfwagen IV. En ze werken in dit geval snel, de voorraad zal eerder ws. op geweest zijn, vrijdag was alles al binnen Hier ziet er i.d.d. goed uit, een duidelijk reliëf tenminste! Wel erg breekbaar maar redelijk buigzaam. Ik ga het er gewoon met plascticlijm op lijmen, moet volgens de instructie mogelijk zijn. Lastig gedeelte is dan opschuren van de achterkant, dit leidt ws snel tot schade...enfin ik zal t.z.t. foto's van de Köti maken als e.e.a. opgebracht en geverfd is, groeten,

Bram
Oud 29 november 2011, 06:03   #23 (permalink)

Standaard

Jaap zie mijn linkje over de Matorro Profi Ed Köti inzake de Atak Zimmerit.
Was even werk maar morgen kan ik 'm oververven.
Groeten,

Bram
Oud 29 november 2011, 10:03   #24 (permalink)

Standaard

Bram,

Vraagje, welke link?
maar waarom moet jij je tank schuren? Ik heb de mijne in de plastic/metaal primer gezet van Tamiya en daar gaat de zimmerit overheen, die primer is een prima ondergrond. Die lijm ik vast met 5 minuten epoxy van Bison, gewoon verkrijgbaar bij de bouwmarkt. Het voordeel hiervan is dat de zimmerit wat makkelijker kan verschuiven dan met gewone plastic lijm.

groeten jaap
Oud 29 november 2011, 20:59   #25 (permalink)

Wink

LOL! Jaap! Ik moet de Köti niet schuren, zal lastig worden met een metalen turret - nee je moet de zimmerit vellen aan de achterkant opschuren zie instructie van Atak bij jouw zimmerit vellen!
OK Bison lijm, enfin zie Matorro King Tiger thread, het zit er al op.
Ik gebruik overigens ook vaak contactlijm dat werkt altijd (en 3 tubetjes voor 1 euro bij de Action is ook niet verkeerd).
Voor het plakken kijk ik dan eerst op alles perfect past, zo niet bijknippen, passen etc. Zodra de lijm erop komt dan is het 100% pas en wordt er niet meer geschoven.
Groeten,

Bram
Oud 30 november 2011, 11:32   #26 (permalink)

Standaard

Aha Bram, nu snapt ikke het, vond het al zo'n raar verhaal van dat schuren
je hebt gelijk meten is weten, beter een keer te veel gepast dan dat je de boel verknipt of versnijd. Niet alleen bij modelbouw maar ook met klussen, wat ook een grote hobby van mij is. Bedankt voor de tip van het opschuren, had daar overheen gelezen. Tja ben zo iemand die nooit instructies leest, maar eerst zelf aan het prutsen gaat

gr jaap
Oud 30 november 2011, 14:07   #27 (permalink)

Standaard

Hangt ervan af wat het is, bij apperatuur lees ik zelden instructieboekjes en blader gericht na waar ik niet uitkom, in dit geval is het onbekend terrein dus kocht ik trouw vellen schurpapier korrel 400 om de zimmerit met de goede kant op te leggen - schuift dan niet - en korrel 300 om de achterkant op te schuren.
Daarentegen heb ik hier echt geen meetlat of lineaal liggen,dit soort klusjes teken ik af op het materiaal zelf of schat ik in op het oog daar zit meestal erg weinig tussen. Met zo'n mooi rasterpatroon wordt scheef knippen een kunst .Dat schiet dan weer lekker op
Groeten en schuur & plak ze,

Bram

Laatst gewijzigd door Bram de Gruijter; 30 november 2011 om 14:09
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Tanks / Rupsvoertuigen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten