Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Tanks / Rupsvoertuigen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 26 januari 2012, 15:34   #1 (permalink)

Leeftijd: 22
Standaard tanks van metaal

Ik wil beginnen met deze hobby, en om fouten/teleurstellingen te voorkomen wil ik graag wat info

bestaan er full metal (of semi, maar het overgrote deel metaal) tanks die niet al te duur zijn? (geen armortek dus )

Ik zoek een degelijke tank..
Het liefst ww2 duits, modern mag ook (leopard) en 1:16 of groter.
Hoeft geen projectielen af te schieten, blowback is wel mooi meegenomen.

Moeilijke bouwkits zijn geen probleem, heb jaren een modelspoorbaan in 1:160 gehad, genoeg kleine onderdelen e.d. in m'n vingers gehad.

Alvast bedankt!

Als jullie meer info willen, gewoon vragen
Leown is offline   Met citaat reageren
Oud 26 januari 2012, 17:25   #2 (permalink)

marc 2's schermafbeelding

Standaard

ja die zijn er.
schaal 1/10 en 1/8.

kosten ongeveer 4000 euro
Oud 26 januari 2012, 17:38   #3 (permalink)

Zillion13's schermafbeelding

Leeftijd: 20
Standaard

Mid Production is volgens mij ook metaal...

schaal 1:16.
Oud 26 januari 2012, 18:46   #4 (permalink)

Bram de Gruijter's schermafbeelding

Leeftijd: 53
Standaard

Hoi Leown, Marc's indicatie is redelijk maar niet compleet:
Als je 6000 euri wilt uitgeven dan is een Armortek Köti of Tiger I, Panther e.d. een goede investering, we hebben het dan over 1 op 6 zie Battletanksbelgie.be • Toon onderwerp - Bouwstrip: Mid Tiger I (Armortek 1/6)
(ook op dit forum - Tiger I Armortek - Droop)
of Battletanksbelgie.be • Toon onderwerp - Yves King Tiger update (1/6) voor de Köti.
Daarnaast kun je kijken naar het goedkopere 1/6 Mark-one / Engeland of zoals in Duitsland bigtanks; deze kosten ongeveer de helft van een Armortek echter de hull is van plastic.Voor een Panther zie Battletanksbelgie.be • Toon onderwerp - Panther 1/6 (wel even lid worden alvorens je dit kunt bekijken maar kost niks)
Voor het kleinere werk dat je gezien jouw spoor N niet schuwt heeft Mato een geheel metalen Tiger I in 1:16, deze wordt zonder elektronica geleverd, betreft een frühe Version met Feiffel luchtfilters. Mato 1/16 Scale ALL METAL German Tiger I RC Tank Enfin voor 448 US Dollar nog een betaalbare start!
Komt inclusief metalen gears.
Voor de elektronica kun je dan afhankelijk van je budget 60 euro investeren in een Heng Long setje (zit een 27Mhz zender bij zelfs) of tot het uiterste gaan met een Elmod set van rond de 350 euro waar dan nog apart een zender van rond de 150 euro bij gekocht moet worden. Met motoren en een goede luidspreker van Visaton kom je dan over de 1000 euri voor je full metal Tiger I.

Click the image to open in full size.

Wil je minder investeren dan kijk even naar b.v. Jaaps bouwbericht van de Tamiya Tiger I, Droops bericht van de idem Köti, of mijn posts inzake de Matorro profi ed Köti en de Taigen advanced metal Tiger I. Een Tamiya Tiger I is momenteel voor rond de 450 euro te krijgen maar daar moet nog wel het nodige aan metaal bij plus een zender; eindbedrag komt dan al snel richting 700-800 euro. De Matorro en Taigen komen incl zender en incl zaken als metalen tracks, wielen, loop, etc. Dan geef je ongeveer 500 euro uit.

Laatst gewijzigd door Bram de Gruijter; 27 januari 2012 om 03:21
Bram de Gruijter is offline   Met citaat reageren
Oud 26 januari 2012, 19:49   #5 (permalink)

Standaard

@bram bedankt voor de links! zal mij eens aanmelden op de belgische site.

Armortek is mij iets te duur (begin nog maar net met de hobby, wil niet meteen bakken met geld uitgeven )
Dus het zal een 1/16 gaan worden.

En zijn er geluid modules met de pc te veranderen? heb sommige filmpjes gezien op youtube en het geluid van een stationaire motor word om de seconde herhaald, klinkt voor geen meter.

Hoe ik mijn ideale tank zie:
grotendeels van metaal
turret werkend (op, neer, met blowback)
koepel draaiend
geluidsmodule (die aanpasbaar is met de pc, niet noodzakelijk)
rookmodule ook optie.

Prijs rond de 500-800 euro.

Wat is dan volgens jullie de betrouwbaarste merk/tank om te starten?
Oud 27 januari 2012, 03:54   #6 (permalink)

Standaard

Oké Leown, grotendeels van metaal, tussen de 500 en 800 euro en het betrouwbaarste merk...programmeerbare geluidsmodule...uit eigen ervaring raad ik dan de Matorro profi Ed Köti aan, zelfs de turret en gereedschap van metaal, alleen de bovenste hull is van plastic. Hier geef je rond de 465 euro aan uit, koop er een Beier Soundmoduul bij die je zo in de RX-18 platine plugt, kost 135 euro, via usb programmeerbaar, geluiden op de site van Beier. Dan heb je een mooie Köti van 7 kg zwaar met prima geluid, iets grotere speaker erin van ca 25 euro en klaar is kees voor ca 630 euri.
Andere weg, is Tamiya, het tot nu toe meest gerenommeerde merk al begint het voetstuk door ontwikkelingen bij de concurrentie wel steeds meer af te brokkelen. Deze bouw je geheel zelf, goed geluid en goede luidspreker, metalen bak en gears, verder alles plastic, Tiger I vanaf ca 450 euro dus. Hun Köti is een stuk duurder, zeg 150 euro, weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Het geluid kun je niet zelf progammeren, maar heeft wel 2 verschillende startgeluiden om iets te noemen, koude start met zwengel of electrische start. Daar komt dan nog bij - afhankelijk van het te bouwen model - metalen wielen met (früh/mid) of zonder rubber. Daar kun je bedragen tussen de 65 en 200 euro aan spenderen. Dan de tracks, zeg 135 euro. De zender van 150 euro noemde ik ook al. Voor 80 euro wordt er ook een geheel metalen turret aangeboden, frühe version koepel, dan heb je het metaalgehalte van de Matorro (behalve gereedschap) Maar ok, met de goedkoopste set metalen wielen en tracks zitten we al tegen de 800 euro. Veel Tamiyisten kopen hier nog wel goede Henntech kettingspanners bij voor rond de 45 euro zodat de tracks erop blijven, schijnt nogal eens mis te gaan, maar misschien gaat dit bij metalen wielen wel goed (geen last mee bij de Matorro Köti)
Beiden zijn met Rohrrückzug en led flits bij afvoeren kanon, bij Matorro hebben we het dan over de IR versie hier zit zelfs al een battle unit bij zodat je via IR met andere tanks kunt battelen (al zijn hier weer een aantal system in het zal ook niet LOL) Hiervoor organiseert battletanks.nl dan weer evenementen in of outdoor. Bij de Tamiya moet je de IR battleunit apart erbij kopen voor rond de 85 euro.
Een vergelijking van Duitse tanknerds op rcpanzerkettenforum.de, we hebben het dan over lieden die er achteloos kogegelagerde gears van 75 euri per stuk in zetten en ook nog even 400 euri Elmod, leverde op dat de Matorro Köti beter gedetailleerd is dan de Tamiya Köti, maar dat geen van beide modellen perfect zijn. Voor alle tanks geldt overigens dat het zelf uitzoeken van de goede decals en kleuren nog wel een vereiste is, en bij späte version Tiger I of Köti's hoort daar dan nog zimmerit bij, de Matorro heeft dit ten dele maar weer niet volledig, zie mijn recensie. Over kleurgebruik staat hier ook een leuk artikel met links. Ben je wat handiger koop dan schablonen hiervoor via rctank.de, er op schilderen houdt erg veel langer en is mooier dan een decal of plakplaatje. Voor decal zie peddinghaus.de die levert er ook een kleurenvoorbeeld bij voor je tank zodat het tenminste klopt, het is m.i. een beetje onnozel om 800 euro aan een tank te spenderen en dan in willekeurige kleuren en belettering rond te rijden, maar oké dat moet je dan zelf maar bepalen. Maar lees eerst eens wat bouwberichten op dit forum, dan krijg je wat meer idee, groeten,

Bram
Oud 27 januari 2012, 05:11   #7 (permalink)

Standaard

Bram, je hebt me overtuigd :P het gaat een Torro Köti worden.
Aan de andere kant, wil de tank ook graag zelf bouwen.. en de torro is eigenlijk al ''af''..
hmm.. Dilemma

Ben blij dat er een module bestaat om je eigen geluid in je tank te zetten, heb zelf al een paar 100 geluiden van tanks e.d. op de pc staan, die kan ik eens gaan testen als het zover is. Misschien ook wel leuk voor het forum als ik ergens een map met die geluiden online kan gooien.

Bram kun je een lijst maken van wat ik allemaal nodig ben naast de Köti?
-tank zelf
-geluidsmodule
-???

alvast bedankt!
Oud 28 januari 2012, 02:58   #8 (permalink)

Standaard

Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Hoi Leown,

Goede keuze, zie boven een fotootje van mijn köti onder voor een indruk (na zelf schilderen en extra zimmerit op de turret en voorkant boven en onder)
Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Je hebt dus decals nodig via Peddinghaus decals (Ebay.de shop over even googelen) Kosten 10 euro.
Zij hebben een erg ruime keuze voor de Köti met zoals hierboven een kleurenvoorbeeld.
Hierop kun je dus ook je kleuren (Revell, Humbrol, Tamiya, etc) aanpassen en bestellen.
Verder is koperkleur (einden van de looppoetsstokken opzij van de hull) en zilver (periscoopjes en kabels) handig om te kopen. Zwart voor het uniform (tank crew had zwarte uniformen ook Wehrmacht) Het is even werk maar detaillering maakt dit model nog een stuk mooier (dan-ie al was). Setje kwastjes dus kopen.
Hierboven ook de mooie messing Wehrmacht antenne van tank-modellbau.de voor slechts 12,50 euro. De speelgoed antenne graag direct in de prullebak, in dit geval staat-ie al wel op de goede plaats op de hull. Dat men met zo'n k. ding überhaupt rondrijdt maar ok. De correcte antenne soldeer je even aan de antennedraad, vastlijmen, en je ziet je Köti al een stuk opknappen.
Zimmerit bestel je via Atak Model Polen dat kost je 40 euro. Atak Model Even klicken voor de engelse versie van deze site want van Pools begrijpt een Nl sterveling nada. De witte vlakken op de foto hierboven is dus het zimmerit (plastic print) wat je er met plastic lijm opplakt, Ruderer L530 is wel een goed merk, anders revell etc. Scherp hobbymes, geduld en enige nauwkeurigheid zijn verder wenselijk.
Daarnaast meteen even siliconen oil kopen voor de gears, medial pro b.v. heeft een dikke gel achtige soort, goed in het vet houden is het behoud van je gears. Koop ook even een plaat 2 of 3 mm polystyreen in een modelbouwshop om een schot tussen de gears en de electronica te maken anders zit je RX18 er straks onder. ca 2 euro.
Bij de Köti wordt een 2000 MAH 7.2 V accupack geleverd, niets mee doen, direct 4300 of 5000 MAH erin, rijdt beter èn langer uiteraard! Kosten tussen de 35 en 45 euro. 8 oplaadbare penlites + lader voor de zender niet vergeten.
Oké een goedkope leverancier is bijvoorbeeld TORRO 1:16 RC KÖNIGSTIGER IR-BATTLESYSTEM Tarnlack. voor Nl rekent men hier 22 euro verzendkosten. Dit is dus de versie met Rohrrückzug en mondingsflits inclusief battle system. Ze zijn dus zelfs 50 euro goedkoper geworden! (krijg al zin in een tweede LOL) In Nl via TWR Trading, Jurrod en evt ook Nitrotek. Er zijn 2 verschillende tarns.
De Köti komt in een grote houten kist dus die gaat zeker goed arriveren. Eventueel nog extra smoke fluid mee bestellen, 5 euro per flesje (afzetterij, maar ok. anders dus babyolie)
Geluid: licmas-tradinghouse - BEIER Soundmodul USM-HL 129.90 valt weer mee . Deze handelaar verkoopt ook spares en leuke acessoires (betere tankcommandant bij voorbeeld) een ander, wat goedkoper adres waar ik erg vaak bestel is rctank.de hier een nog grotere keuze maar niet deze module...
Daarnaast is tanktoto apeldoorn een leuk adres in NL. Dilemma hierbij is echter, dat deze niet te combineren is met een battle unit...anders even informeren bij de site van beier electroncis zelf..in dat geval is het kiezen tussen IR battelen òf een Köti met proppeschieter (6mm plastic kopeltjes) zònder mondingsflits en rohrrückzug maar mét mooi authentiek geluid....
Oh ja, als je toch op Ebay.de kijkt, zoek even naar verkoper manheader. deze verkoopt nl. metalen mudflaps die kunnen bewegen. De geleverde zijn van plastic en gefixeerd, bovendien fout van vorm dus 2 problemen in 1 keer verholpen, voor die 15 euro hoef je 't niet te laten. Ze komen straight from Hong Kong maar hij is erg betrouwbaar .
Nou dat was het wel, eerst veel plezier met alle inkopen en de vele uren die je zult besteden aan zimmerit, verven etc zodat het echt jouw Köti wordt!
Succes,

Bram

Laatst gewijzigd door Bram de Gruijter; 28 januari 2012 om 04:08
Oud 20 mei 2012, 05:30   #9 (permalink)

Leeftijd: 41
Standaard

Bram, zeer bedankt voor alle info over de Torro KT Profi Metal Edition.. Ik ben al een tijdje opzoek naar info over deze tank (moet echt goed zoeken).. Ik ben net als de topicstarter een complete rookie in de RC tank scene en wil ook een kant&klare tank kopen, redelijk betaalbaar en van redelijk goede kwaliteit.. Eentje die tevens mooi staat als displaymodel (Het krat maakt deze tank extra cool) en waar je ook nog het een en ander zelf aan kan verbeteren als je dat wilt.. Zoals jij ook al zei, dan is deze tank waarschijnlijk de beste optie zover ik tot nu toe heb kunnen vinden aan info over RC tanks.. BBuitvoering lijkt me als 1e tank het leukste aangezien ik toch (nog) geen battles etc doe.. Wat betreft upgrades, de Beier soundmodule komt er bij mij ook zeker in, daar had ik al over gelezen en video's van gezien.. Een dikkere batterij zeker ook in en zo'n proportionele rookmodule lijkt me ook wel wat.. Misschien de antenne ook wel als de orignele echt niks is.. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.. Hoe zit het trouwens met het bewegen van de tank, is de snelheid proportioneel, of beweegt hij te snel voor z'n schaal?

Wat betreft het kopen van de tank, ik heb bij mijn lokale modelbouwwinkel geinformeerd of ze hem kunnen leveren voor een redelijke prijs (verkopen wel Torro tanks maar deze kende ze nog niet), wel zo fijn namelijk als de leverancier dichtbij zit en je er zo ff langs kan ipv alles via de post.. Zoniet dan moet ik hem wel online bestellen en dat wordt het waarschijnlijk via Jurod.nl, die shop reageerde namelijk vrij snel op mijn e-mails wat vertrouwen geeft.. Al vind ik hun garantietermijn van slechts 1 maand wel erg kort, of is dat normaal in de modelbouw? Kan ik me zo voorstellen omdat het fragile spul is en blijft en mensen er zelf mee gaan lopen klooien etc..

Anyway, nogmaals zeer bedankt voor alle info Bram.. Maakt me alleen maar enthousiaster..
Inflatable is offline   Met citaat reageren
Oud 20 mei 2012, 20:01   #10 (permalink)

Standaard

Hoi Inflatable,

Bedankt, gezien hetgeen ik al postte en mijn post op dit forum inzake mijn eigen Torro Profi Köti (die overigens na afvuren van de eerste bullet pardoes achteruit van de tafel af reed zodat ik met èèn klap in de modelbouw verzijlde waarna nog vele modellen volgden) kan ik je zeker raden deze verder te perfectioneren, en met een Beier soundmoduul en zware accu wordt het helemaal genieten! Hij rijdt mooi langzaam zoals dat bij een Köti hoort, de Tamiyisten onder ons kopen dan hiervoor nog een extra vertraging om tot deze passende snelheid te komen, dat geld kun je hier dus in de zak houden hè. Een afstapje van 20cm neemt-ie ook maar de plastic gefixeerde spatborden vliegen er dan wel af, dus metaal en beweegbaar nemen, ben je ze ook mooit meer kwijt mocht je buiten gaan rijden.
Met Jurrod heb ik 1 ervaring, KV-1 E, bleek beschadigd in de doos, na een e-mailtje snel geregeld binnen drie kwartier, en hiervoor gecompenseerd. Iemand die ik ken kocht hier ook een Köti in de mooie houten kist, was schade acherop de tank, snel te verhelpen, geregeld met korting. Ach en service, de rookgenerator is altijd het grootste probleem, veel handelaren geven hier geen garantie op, minichaps.de waar ik 'm kocht ook niet, zo doende snel vervangen. Ik kijk nog steeds reikhalzend uit naar een versie waar je gewoon een forse hoeveelheid rookvloeistof in gooit, niet dat geneuzel van een drup teveel en gebeurd is het weer van die HL parts, maar dan wel tegen een aannemelijke prijs, je kunt er ook 150 euro aan besteden maar dat is wat overdone - vind ik.
Alvast veel succes met je aankoop en veel plezier bij het upgraden van de Köti, zoek een voorbeeld wat je aanspreekt met de passende decals en maak er iets moois van, zul je geen spijt van krijgen...
Groeten,

Bram
Oud 21 mei 2012, 04:45   #11 (permalink)

Standaard

Een voorbeeld heb ik al.. Net als jij speel ik ook WoT.. Ik was al weg van WII tanks en die game heeft de interesse alleen nog maar meer aangewakkert.. De Koti zoals jij het zo mooi noemt is altijd al mijn favoriete tank geweest en speelt in WoT gelukkig ook goed.. Ik vind het qua design etc gewoon de mooiste tank ooit gemaakt.. Mede daardoor mijn voorkeur voor de Torro Metal Edition, want die heeft out of the box al bijna dezelfde camo als die ik in de game gebruik, wel zo makkelijk.. Maar misschien dat ik er later toch nog iets anders van maak, ik zie wel..

http://home.xmsnet.nl/bigbear/WoT%20KT.jpg
Geen idee of het realisitsch is, maar ik vind het er wel mooi uitzien.. Ohja, de 10,5cm KWK 46 /L68 is natuurlijk buiten alle proporties, maar wel lekker..

Trouwens, werkt die proportionele rookmodule die je gekocht had nou goed? En ben je na al die maanden na aankoop nog tegen andere zaken aangelopen bij de Torro? Iets waar ik ook even op moet letten misschien.. Wat betreft www.jurod.nl, de verhalen van beschadigde tanks na levering word ik niet vrolijk van.. Dat vergroot mijn angst voor online kopen van zo'n vrij dure tank alleen maar.. Ik hoop dan maar dat het bij mij wel goed gaat als ik daar eventueel ga bestellen.. Ik wacht eerst nog even op antwoord van mijn lokale modelbouwwinkel..

Laatst gewijzigd door Inflatable; 21 mei 2012 om 05:00
Oud 21 mei 2012, 16:17   #12 (permalink)

Standaard

Hallo inflatable,

Inzake WOT ik zie dat je er al veel mee gebatteld hebt en mooie tarn. Zodra je de E-75 krijgt zul je deze alleen niet meer missen, want die heeft veel meer hp en power. Een super Köti dus maar alleen met het vetste kanon de 12,8 cm kwk 44 L/55. Inzake tarn en passende decals kijk eens bij peddinghouse.de, die hebben een hele serie, alle smaken en kleuren lol.
Nee, ik rij praktisch niet met de tanks dus of die propo rookgenerator het nu goed doet keine blasse Ahnung. Qua RC vind ik mijn mini heli of de RC 1:10 buggy's leuker vandaar dat ik veel waarde aan upgraden hecht dan ziet het model er i.i.g. perfecto uit! Mocht ik 'm willen laten rijden dan moet-ie gewoon zonder manco rijden en schieten en zo mogelijk nog roken ook...met Elmod erin wordt het al snel 1000 euro en da's overdreven duur voor mijn gebruik dan wel te verstaan. En de tank moet ook lekker zwaar zijn met zoveel mogelijk metaal, dikke 7 kg doet deze Köti (Königstiger) dus dat zit wel snor. Maar een ge upgrade Hl Panzer III weegt ook al 5 kg incl accu dus dat weegt erin, metalen bak, tracks, diffs en wielen.
Ben benieuwd, groeten,

Bram
Oud 21 mei 2012, 22:43   #13 (permalink)

Standaard

De E-75 is zeker goed, ik heb hem ook gehad en plezier mee gehad, maar na een tijdje weer verkocht om de E-100 te kunnen kopen.. Helaas is de E-100 niet zo'n heel goede tier X tank, de IS-4 is wat dat betreft veel beter op dit moment.. Ik ben nu bezig om de nieuwe russische tier IX heavy ST-1 te unlocken (is nogal een hel met de crappy KV-4).. De E-75 blijft zeker op mijn lijstje als een van de beste tier IX heavy tanks, misschien dat ik hem ook nog eens opnieuw koop zodra ik weer genoeg credits heb..

Maar da's allemaal offtopic, hoort in het WoT topic thuis, dit topic gaat over RC tanks van metaal.. Nog niks gehoord van mijn lokale modelbouwwinkel.. Ik zal ze morgen eens bellen.. Bij geen nieuws zal ik de Torro koti profi metal edition waarschijnlijk bij Jurod.nl bestellen..
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Tanks / Rupsvoertuigen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten