Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Tanks / Rupsvoertuigen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 3 februari 2012, 09:57   #1 (permalink)

wouter78's schermafbeelding

Leeftijd: 33
Standaard tamiya king tiger

Hallo allemaal,

sinds kort heb ik weer een oude hobby opgepakt, modelbouw.
mijn voorkeur gaat uit naar voornamelijk Duitse tanks en pantser voertuigen uit de 2e W.O.
Ik ben begonnen met het restaureren van een Tamiya King Tiger 1/35.
Binnenkort plaats ik foto's van mijn werk. Ik ben er behoorlijk wat jaren uit geweest, tips en adviezen zijn welkom!
Met name op het gebied van airbrush / schilderwerk.

Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size.

Laatst gewijzigd door wouter78; 3 februari 2012 om 12:16 Reden: toevoegen foto's
wouter78 is nu online   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2012, 16:21   #2 (permalink)

Standaard

Inmiddels m'n eerste poging gewaagd om het chippen onder de knie te krijgen. Oefening baart kunst natuurlijk... Ik heb gebruik gemaakt van water en zout, dit vermengd en aangebracht op de KT.
Daarna heb ik een basislaag aangebracht.

Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size.

Laatst gewijzigd door wouter78; 3 februari 2012 om 17:55
Oud 3 februari 2012, 20:13   #3 (permalink)

Droopy'ke's schermafbeelding

Leeftijd: 52
Standaard

Hey Wouter,

Zo te zien ben je idd geen beginneling.

Die verwering die je hebt aangebracht is prachtig. Klasse hoor!!

Droop
Oud 5 februari 2012, 04:41   #4 (permalink)

Bram de Gruijter's schermafbeelding

Leeftijd: 53
Standaard

Click the image to open in full size. Hoi Wouter,

Knap om op zo'n kleine schaal zaken aan te pakken, ik vind 1/16 vaak al prutswerk als het om details gaat. Wat de foto's betreft, de eerste serie bevalt mij erg goed, totdat er dan overal ehh rustikels (Titanic) op de hull komen. De kleur van de hull is erg mooi, het metaal van de Köti's was weliswaar brosser dan van een Tiger I door tekort aan grondstoffen, maar gezien de korte periode van productie en inzet zullen er echt geen bulten roest op gezeten hebben...het euvel was eerder barsten in het metaal van de turret bij inslagen en schampschoten. Enfin afgaande op onderzoek van de Russen op een buitgemaakte Köti eind 1944 in, uiteraard, Rusland.
Click the image to open in full size.
King Tiger 505 in Gorki Park, 1944.

Als je even naar het laadluik achter op de turret kijkt...enfin je snapt het al..zimmerit..
Love it or hate it, een Köti hoort dat te hebben.
http://www.youtube.com/watch?v=jSzJ4...eature=related Hier nog een link naar een filmpje van het Musée des Blindés de Saumur waarop je tevens ziet dat ook Panzers als de Panther, pzkpfw IV, Jagdpanzer IV zimmerit hadden dit werd eind 1943 ingevoerd tegen magnetische mijnen, achteraf een tamelijk overbodige ingreep maar de Duitsers waren er zelf druk mee bezig en zoals de waard is...
Vervolgens nog een tip om eerste te kijken naar een regiment en tanknummer voor bepaling van de kleuren en symbolen maar nu loop ik ws. op de zaken vooruit...hier een link om 1:35 decals te bestellen, zit een kleurenvoorbeeld bij http://www.peddinghaus-decals.de/ind...emart&Itemid=1
Zie de bovenste zw/w foto van de 505 Köti, zaken als sleepkabels, schep, looppoetstokken, krik, ed. waren niet in de camou kleur geverfd...meer detail maakt een model ook mooier. Messing roosters voor de luiken rond de motorruimte zijn trouwens ook verkrijgbaar, verhoogt de detaillering aanzienlijk.
Verder veel succes gewenst, en ik ben benieuwd hoe de Tamiya 1:35 Köti er uiteindelijk uit zal zien, groeten,

Bram

Laatst gewijzigd door Bram de Gruijter; 5 februari 2012 om 05:26
Bram de Gruijter is offline   Met citaat reageren
Oud 5 februari 2012, 08:27   #5 (permalink)

Standaard

Hier weer een update van m'n project.
@ Bram, bedankt voor je tips en bijgevoegde links. daar heb ik zeker iets aan!
die bulten 'roest' die je ziet is een alternatief voor humbrol maskol. met deze zoutoplossing probeer ik een verwering aan te brengen, deze bulten zijn er inmiddels af.
deze foto's zullen later geplaatst worden.
Helaas kon ik weinig kleuren afbeeldingen vinden van de 332 uitvoering, dus ahv de doos heb ik geprobeerd het camouflage patroon zo realistisch mogelijk te spuiten.
de uitrusting op de KT verf ik later. of dit handig is achteraf te schilderen ga ik achter komen.. : )
voorheen schilderde ik deze eerst voordat ik ze ging verlijmen, alleen had ik hiermee ook niet altijd even veel succes... (lijmresten e.d...)

enkele foto's volgen zo op dit forum!

Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size.

Laatst gewijzigd door wouter78; 5 februari 2012 om 08:29 Reden: foto's toegevoegd
Oud 5 februari 2012, 08:33   #6 (permalink)

Standaard

het zgh. chippen op deze manier (zoutoplossing) beviel mij niet zo. toch lastig aan te brengen in de gewenste hoeveelheden en locaties.
een volgende keer ga ik humbrol maskol eens proberen.

het zout is inmiddels verwijderd en heb m'n leerwinst weer gehaald voor de volgende keer!
de ondergrond, deze vind ik op sommige plekken toch te licht.
dit wordt in een later stadium bijgewerkt met roest kleur.
maarja, de verf is op....

de komende dagen ga ik besteden aan het 'fijnere' werk, uitrustingsstukken e.d.

tips zijn altijd welkom!!
Oud 5 februari 2012, 11:51   #7 (permalink)

Standaard

Missing-lynx.com - Rarities World

een link vwb weathering. voor de liefhebbers.
Oud 5 februari 2012, 18:35   #8 (permalink)

Standaard

Hoi Wouter,

Hier vond ik een kleuren tekening van de Tiger II 332, schwere SS-PanzerAbteilung 501 in the Battle of the Bulge. Tigers in the Ardennes . Zie ook foto rechtsonder.
Als je verf spuit is achteraf details bijwerken m.i. wel de beste weg, anders wordt het alles afmonteren of onzalig veel afplakken en dat op 1:35..niet erg handig.
Nog bedankt voor de link inzake weathering, ben hier zelf nog niet fanatiek mee bezig, vind overdreven weathering overigens niet mooi en zeker bij de Köti niet kloppen maar ok.Droop heeft wel leuke tips om goedkoop en goed te weatheren, dat er een scala aan artikelen voor is heb ik zo links en rechts wel gezien, kost nogal wat tenzij je 't voor meerdere modellen kan gebruiken. RC tank.de heeft een 2 componenten systeem waarmee je een dun laagje ijzer aanbrengt, en na 1 dag dan het oxidatiemiddel waarmee je echte roest krijgt op alle materialen, kost wel even 19 euri maar ziet er wel 100% echt uit. Ik heb ervoor gekozen een tank in zijn glorietijd uit te beelden, dus bijna nieuw uit de fabriek, daar pas ik de decals en uitrusting / uitvoering op aan. De subtielere manieren van slijtage en veroudering kan ik dan wel weer waarderen. Voor een diorama kan ik mij dan weer voorstellen dat je een uitgebrande en verroeste tank uitbeeldt, bij een RC model is dit uiteraard niet aan de orde, maar jouw model is geen RC tenslotte, groeten,

Bram
332 on display at APG after its first repaint, c. 1951. (This photo has been shown on several Internet sites, but I do not know the original source.)

332 being towed from the Boatwright maintenance facility to the Patton Museum in April 1992. The paint restoration was not finished yet; the blue inner portions of the turret numbers had not been painted. (author's photos)

Laatst gewijzigd door Bram de Gruijter; 5 februari 2012 om 18:58
Oud 6 februari 2012, 09:00   #9 (permalink)

Standaard

Hallo Bram,

bedankt voor je bijgevoegde link en foto's!
Met name het caouflage patroon kan ik goed gebruiken, moet nog het eea bijwerken. Het is wel een r/c model, maar heb niet echt de intentie om hem als zodanig te gaan gebruiken. misschien oneerbiedig, maar wil de KT als 'proef-project' gebruiken om m'n skills te verbeteren. uiteindelijk wil ik een aantal schaal 1/16 modellen, waaronder de tiger 1 en KöningsTiger.
Het weatheren is iets wat ik nog nooit gedaan heb, was altijd wel nieuwsgierig naar de technieken.
ik heb nog een aantal modellen liggen waarop ik het kan beoefenen.

Jij hebt trouwens ook een aantal leuke projecten zeg! nice!!
met name de metalen upgrades zijn een waardevolle aanvulling op je modellen. (ga ik toch ook maar eens over nadenken.. ; ) )

groeten wouter
Oud 6 februari 2012, 14:03   #10 (permalink)

Standaard

Hoi Wouter,

Oké dus de Tamiya is wčl RC! Leuk! Ik heb zelf nog een 1:48 rc + ir Köti die (uiteraard LOL) dezelfde tarnfarben en decals heeft als mijn 1:16 sPz.Abt 505 Köti, eens via marktplaats gekocht, erg leuk ding, en nog erg gedetailleerd ook! Aan de foto's die ik hierboven plaatste zie je weer hoe lastig het is met kleuren, vele musea gebruiken dan ook niet de juiste kleuren. Ik gok dat de tekening waarop meerdere Kötis staan afgebeeld ws de juiste kleuren weergeeft. Zie de post van jaaps inzake kleuren en verf: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ralnummer.html. Zelf hou ik wel zoveel mogelijk de correcte kleuren aan, helaas kom je dan vaak uit op Humbrol wat niet mijn favo merk is, liever gebruik ik Revell, geen last van klonters hierbij. Als je metalen upgrades gaat kopen, let er op dat zij inclusief bevestigingen zijn, bij de panzer IV kocht ik een set waarbij slechts deels bevestigingsklemmen waren geďmiteerd, vervolgens op aanraden een Aber setje German Clamps & Clasps gekocht, enfin, dat is zo'n gepriegel, maar misschien lukt jou zoiets wel LOL. Er zijn ook hele gedetailleerde S-haak houders met vleugelmoertjes b.v. ik vind dit inderdaad een verbetering t.o.v. de meeste plastic parts. Enfin hetgeen bij de RC tankjes 1:16 zit is meestal van slechte kwaliteit, al zal Tamiya daar een uitzondering op zijn. Bij de 1/16 schaalmodellen zijn er weer erg mooie kits van b.v. Trumpeter met volledig interieur en veel metaal en photo etched parts http://global.rakuten.com/en/store/w.../item/1608003/.
Niet goedkoop, een hoop werk, maar wel schitterend!. (even doorzoeken voor de laagste prijs uiteraard).
Groeten,

Bram

Laatst gewijzigd door Bram de Gruijter; 6 februari 2012 om 14:35
Oud 6 februari 2012, 16:18   #11 (permalink)

Standaard

Hey Bram,

het is idd vrij lastig om de juiste kleuren te vinden en de juiste camouflage patronen! Het nadeel is dat veel originele foto's gemaakt zijn in zwart-wit, en de buitgemaakte tanks vind ik al helemaal een apart verhaal!
Af en toe lijkt het wel of ze bij verschillende musea 'maar wat doen'... Dat is wel jammer want daarmee haal je wel een stukje authenticiteit weg bij het voertuig.. Ik wil ze niet allemaal over 1 kam scheren, maar heb er een aantal gezien...

De link vwb de kleuren is wel een goeie! Voorheen gebruikte ik altijd humbrol en nu bij de KT voor het eerst tamiya verf. Ik moet eerlijk zeggen dat deze verf mij erg goed bevalt! Hoe de KT er uiteindelijk uit komt te zien, wordt voor mij ook een verrassing...
Nadat ik de details heb geverfd wil ik'm finishen met een wash. Dan komen de kleuren ook weer anders naar voren.

De KT van Trumpeter is idd erg gedetaileerd! Zou'm weleens in het 'echt' willen zien. Normaal gesproken ben ik altijd redelijk gericht op 1 merk, en dat is Tamiya. Andere fabrikanten bevielen mij altijd iets minder. Je betaalt er zeker meer voor, maar qua details vind ik Tamiya echt wel een van de betere merken.
Wanneer ik mij ga richten op een 1/16 wil ik mij ook gaan focussen op metalen upgrades, bedankt voor de tip!
Het is idd zonde wanneer je de bevestigingspunten niet meegeleverd krijgt...

Heb jij ervaring met Trumpeter? zoja, hoe is dit merk jou bevallen?

gr. Wouter
Oud 7 februari 2012, 17:56   #12 (permalink)

Standaard

Hoi Wouter,

Tamiya heeft i.d.d. mooie kits vroeger ook wel gebouwd evanals RC buggy's in 1:10.
Mijn ervaring met tanks is op dit forum te zien, okt. vorig jaar begonnen, alles RC, Matorro, Taigen en Heng Long. De uitdaging is ze verder te upgraden zodat het goede modellen worden dus de nodige verbouwingen hierbij LOL.
Nee met Trumpeter heb ik totaal geen ervaring, maar kom dit merk op allerlei fora tegen ook in de BRD uiteraard...is net als Tamiya geen goedkoop merk, maar ze bieden wel het e.e.a.,
Hier nog een conversie tabel Humrol - Tamiya http://www.humbrol.com/convert-to-hu...ersion-tables/
Groeten,

Bram
Oud 7 februari 2012, 18:35   #13 (permalink)

Standaard

Hey Bram,

was net bij een modelbouw zaak en daar stond een Trumpeter 1/16 KT met porsche koepel, voor 350,-.
Hoewel het erg verleidelijk was, heb ik'm toch laten staan...
Wel erg veel details, ook van het binnenwerk, koepel e.d.

Bedankt voor de conversie tabel!

Gr Wouter
Oud 8 februari 2012, 00:40   #14 (permalink)

Standaard

Hebben ze niet de bouwdoos waarbij je kiest tussen Porsche of Henschel??
Efnin je weet waar hij op je staat te wachten...LOL
Oud 8 februari 2012, 17:03   #15 (permalink)

Standaard

Nope, alleen een porsche koepel.
Persoonlijk vind ik de Henschel koepel mooier, dat maakte de keuze (gelukkig) iets makkelijker om 'm niet mee te nemen...
Het gaat sowieso een Tamiya worden! : )
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Tanks / Rupsvoertuigen
Reageren

Labels
tamiya king tiger

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten