Mijnenlegger Hr. Ms. Nautilus (1930-1941)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door P. Burghoorn, 9 jul 2011.

  1. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    Nu de Hertog Hendrik afgerond is zou ik stoppen met scheepsmodelbouw. Toen ik de laatste twee sloepen voor de Hertog aan het bouwen was begonnen toch weer de kriebels voor een volgend schip. In eerste instantie wilde ik de Zwarte Zee III in oorlogskleed bouwen. Dit zou wel bijzonder zijn bij mijn Zwarte Zee III in de Smit kleuren die ik al eerder had gebouwd en daar de tekeningen nog van heb.

    Maar na wat snuffelen in de boekenkast vond ik een foto van de mijnenlegger Nautilus uit 1930. Dit sprak mij wel aan , mooie rompvorm, houten brugdeel, waaiersteven, de gallerij enz. Maar het belangrijkste voordeel was het formaat! minder sjouwen met ballast dus... De NIMH had helaas geen tekeningen van dit schip maar wel de NVM. Vanochtend viel de NVM enveloppe op de deurmat.

    Voordat ik aan de bouw begin wil ik mij eerst oriënteren op de hoeveelheid beslag wat ik nodig moet hebben en een goed bouwplan, dus het duur nog wel een tijdje voor ik aan de bouw begin.

    Voor de liefhebbers enkele gegevens;

    lengte 58,46 m
    breedte 9,5 m
    diepgang 4,15 m
    waterverplaatsing 951 ton
    krachtbron 2x triple-expansie 1350 pk 14 knopen

    bemanning 57 koppen
    bewapening 2x 7,5 cm
    1x 3,7 cm
    2x 12,7 mm
    40/60 mijnen

    werf RDM Rotterdam

    Enkele foto's

    [​IMG]

    [​IMG]

    De schaal word net als de HH 1:50. Er komt een Robbe 1000 in die ik nog van pantserdekschip de Holland heb. Volgend jaar begin ik met de bouw maar sommige kennen mij wel een beetje en zal het misschien eerder zijn...;)

    Groeten Paul
     
  2. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Doorbouwen: een inspirerend besluit

    Beste Paul

    Je hebt weer een schip met mooie lijnen en veel details gekozen om te bouwen! En jou kennende wordt het, na grondige research, weer een schitterend schip. Ik ga je bouw met met belangstelling volgen.

    Groeten
    Andy
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mooi schip;
    werf nummer 158
    bouwjaar 1930
    scheepsnaam Nautilus
    soort vaartuig Politievaartuig
    naam opdrachtgever Staat der Nederlanden
    L 55.0
    B 9.5
    H 5.2
    waterverpl in t. 1056
    apk 1215
    vaart in kn 14
    [​IMG] [​IMG]


    wrak:http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?68616
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi paul,
    Alweer zo'n mooi ouwetje.
    Succes,
    Han.
     
  5. Fer van der Burg

    Fer van der Burg

    Lid geworden:
    11 mei 2010
    Berichten:
    94
    Dat wordt weer smullen Paul,

    mooi schip met strakke lijnen.

    We gaan het volgen via het forum, en inderdaad zal het een stuk makkelijker te vervoeren en dragen zijn ;)

    En met die Robbe 1000 zal het wel vooruitgaan ook dacht ik zo.:cool:

    Groetjes,

    Fer
     
  6. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Bedankt voor jullie reacties jongens! Ik ga er weer tegenaan! Nieuwe rondes, nieuwe kansen...

    @Baggeraar,

    Wat kunnen gegevens verschillen... :confused:

    @Fer,

    Met de Robbe 1000 zal het schip niet echt sneller gaan dan een andere geschikte motor. Het toerental is niet zo hoog maar wel de kracht en vooral de betrouwbaarheid. Enneh, mooi lijntje hè.

    Groeten Paul
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Komt uit het gedenkboek "een halve eeuw "droogdok" "
     
  8. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    ik wist het, ik wist het.............eens een modelbouwer altijd een modelbouwer

    veel plezier met bouwen
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Oeps... Een Robbe 1000 in een scheepje van rond een meter...
    Oké, met een wat dikke buik, maar toch.
    Kracht krijg je zeker voor terug... en rúúúúst... Niet zo'n nerveuze slagroomklopper onder je model.
     
  10. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    Paul ben blij dat je niet stopt.
    de modellen die van jouw hand komen zijn een lust voor het oog.
    met deze zal het ook niet anders worden.
    groet Loek
     
  11. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Robbe 1000

    Paul,
    Een Robbe 1000 is a touch too much, kijkend naar de Holland IV zou een Torque 700 (720) meer dan genoeg zijn, en met Lipo om haar aan te drijven met lood onderin om haar stabiel te houden.
    grt
    Hawser.
     
  12. Archibald H.

    Archibald H.

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Oostende - België
    Mmmmmmh, doet een beetje aan de Aurora denken, zelfde periode ook. Ik kijk alvast uit naar het verdere verloop. Dat wordt zeker weer smullen. Yummie!

    Grtz, A!H
     
  13. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Baggeraar, mocht je nog meer foto's hebben van de Nautilus dan houd ik mij aanbevolen.

    @Bas, Tja bloed gaat waar het niet kruipen kan.

    @Hawser, Ben het met je eens dat een 700 BB volstaat zeker op een schroefje van 50mm, maar na de verkoop van pantserdekschip Holland mocht ik het gehele inwendige eruit halen. Ik heb dus 2x Robbe 1000's, 2x regelaars ervoor. In mijn Zwarte Zee III zo'n 126 cm lang heb ik ook een 1000 liggen. Vaart prima en aangezien de breedte van de Nautilus ongeveer hetzelfde is, wurm ik er mooi een 1000 in. Zoals Roel schreef; ruuuuust.....

    Blijft er nog 1 Robbe 1000 over....,misschien hierna voor een ZZ3 in oorlogskleed...

    Groeten Paul
     
  14. Fer van der Burg

    Fer van der Burg

    Lid geworden:
    11 mei 2010
    Berichten:
    94
  15. R. Lub

    R. Lub

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sneek
    Paul,

    Nu blijkt dat dit schip is gebouwd door de RDM, is het wellicht mogelijk dat het archief van de RDM bij het Scheepvaart Museum te Rotterdam ligt.
    Misschien hebben zij een en ander op een microfiche staan en kun je daar gebruik van maken.
    Voor zover ik me kan herinneren heeft Ad Bakker daar destijds ook zin gegeens weggehaald voor het model van de ss. Rotterdam.
    Succes met de verdere bouw van dit model.
     
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Paul,

    Kende je de site van Johan Journée over de RDM al? Hier de pagina over de Nautilus.

    Groet,

    Ad

    EDIT
    Ik zie net voorgaande suggestie van R. Lub om eens bij het Maritiem Museum te informeren/kijken. Ik heb geen flauw idee hoeveel er van de RDM archieven "gered" is, wat betreft de Rotterdam heb ik begrepen dat het "kantje boord" was. Als je wat meer wilt weten over ingang bij het Maritiem, stuur gerust even een PB.
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2011
  17. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Mijnenlegger -Mijnenjager

    Zo zo Paul,

    Heb ik je toch nog op een idee gebracht na Biddinghuizen? Maar als jij straks de mijnen legt, jaag ik ze er weer uit. Eens kijken of we dat ook echt kunnen maken.

    Luc
     
  18. abtmodelschepen

    abtmodelschepen

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo ontwikkelaar,

    Na ons optreden in Den Helder heb ik me toch een verrassing mogen aanhoren van een bemanningslid Hr.Ms. Tromp met bol. Welnu op jouw model missen wij een KIJKGAATJE
    ' LET OP DIT IS GEEN MOP " Op de bol ongeveer aan de voorzijde op het breedste punt in het midden zit deze ongeveer een derde van boven af.
    Fred heeft stiekem staan grinneken. Hij had de zijne bij zich vandaar dat dit uit kwam.
    Onze ploeg bestond uit 20 m waarvan 12 slapers we hebben een goede indruk achter
    gelaten. Totaal stonden er 80 schepen. En we hebben met 13 man zo'n 1800 foto's van het gehele gebeuren gemaakt Jaco is nu bezig deze te sorteren.
    Woensdag vond hebben we opgebouwd, en donderdag morgen Jaco naar de Holland gegaan, en een gesprek gehad met de Commandant en bood hem aan mijn model aan boord te plaatsen. Dit werd prompt toegestaan en heeft van Donderdag t/m zondag op de brug gestaan. Daarvoor in de plaats hebben vrijdagavond een speciale toer over het schip gemaakt en hebben alles kunnen bekijken ook de machine kamer.
    In november komt de mast er er op. Hij vaart nu nog onder vlag van Damen.
    Hierna komt de Zeeland en gaat dan proef varen.
    Ook de Frieland en Groningen komen nog, en de KAREL DOORMAN doch dat duurt nog even. Verder is de Zuiderkruis Maandag 4 juli 36 jaar geworden.
    Ja we hebben en paar leuke bouwers erbij buiten Paul jij Han, en niet te vergen Bas had een kruiser bij zich de Ruyter en waar hij nu mee bezig is geweldig ben ook benieuwd naar jullie verdere bouw ontwikkelingen.
    Zelf ben ik bezig met een coaster vertel je dit wel tijden de soep vaardag.
    Zo mijn beste groetjes ook aan Han.
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2011
  19. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Ad,

    Bedankt voor de info. Die site kende ik al. Helaas is er weinig bekend over dit schip. Voor ik de tekeningen bestelde heb ik de conservator van het Marinemuseum nog gemaild. Ook hij had vrijwel geen beeldmateriaal beschikbaar en verwees mij naar Maritiem Digitaal of de NIMH.

    Wat ik wel weet is dat de Nautilus vlak onder de Engelse kust aangevaren is door een koopvaardijer in 1941. De Nautilus is hierdoor ten onder gegaan.

    @Luc, zo weer in het land, en nog veel gebouwd tijdens je vakantie?

    @Lub, RDM archieven is misschien ook nog een optie. Zat al in mijn hoofd.

    Groeten Paul
     
  20. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Hoi Paul

    Ik heb een vermelding van dit schip in de archieven van het Nationaal Archief gezien, ondernummers 4.MST 2957 tm 2985.
    Misschien een bezoekje aan het Nationaal Archief waard?

    Groeten Bas
     

Deel Deze Pagina