Zeil winch of meerslagen servo-lier

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Baggeraar, 9 aug 2010.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hallo zeilers, ik ben met een baggermolen bezig.
    Daar heb ik een aantal lieren nodig.
    Ik heb voor de anker lieren de SDU op het oog.
    Servo Drive Unit (draait oneindig en met een snelheid afhankelijk van de stand van de stick).
    Voor de kleinere lengtes denk ik aan een sterke servo.
    Alleen wil ik dan de interne potentiometer vervangen door een meerslagen potmeter. Zo kan je meer slagen maken.

    Nu mijn vraag:
    Als ik een lijn wil opwinden op een lier lijkt me dat geen enkel probleem, als de trommel maar groot genoeg is.
    Laat je de lijn uitlopen en er zou te weinig aan de lijn getrokken worden, wordt het op die liertrommel en over de lagers een zooi die in de knoop gaat.

    Hoe doen jullie dat aan boord?
    Heb je aan die zeilservo een rondgaande lijn door het schip (altijd op spanning) en dan aan die lijn de schoot?

    En welke servo of winch wordt daarvoor gebruikt?

    groet Harm
     
  2. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    hoi harm,

    Als je een rondloop maakt met een veer aan de omkeerrol blijft hij altijd strak om de haspel.
    De schoot wordt dan je lijn die je binnen wilt halen.
    Als je nu meer lijn wil binnen halen dan de lengte van je omloop, zet je gewoon er een katrol tussen zodat er 2 maal zoveel wordt binnen gehaald.
    Als lier heb ik bij servocity een goedkope servolier van gws gekocht.
    Deze gaat maar een halve slag, maar als je hier de popmeter verwijded en een 10 slagen potmeter van 5 K ohm in bouw gaat hij 10 slagen maken.
    Deze lieren zien niet zo sterk.
    nu hebben ze ook lieren met 12 slagen, dus 1.2meter lijn binnen halen voor de prijs van 20 euro
    Dit kan ook met een grote servo van Hitec ( zeer sterk) daar is genoeg ruimt in om een grote potmeter in te bouwen. ( servo: HS-805MG
    kijk maar op mijn draadje "Rainbow", daar staan de foto's op.

    gr jan
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Bedankt voor de info Jan, heb je site ondertussen gevonden, zal ik eens helemaal foto voor foto doorkijken.
    Heb je nog een link naar die potmeter.
    Zelf al wel van bourns gevonden, maar met een as van 6mm lijkt die niet in dat servo huis te gaan passen.
    Het zal wel druk worden in mijn romp met 6 lijnen.(de 6 ankerlieren nog niet eens mee gerekend).
    Ook ben ik bang dat er niet genoeg plaats (lengte) voor dit systeem is, maar alle info is welkom.
    groet Harm

    edit, Jan ik heb je potmeter tijdens het lezen ook al gevonden.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2010
  4. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    de potmeter van bourns met de 6mm as past goed in de groet servo van hitec.
    daar is ruimte voldoende.
    Als je de kleine servowinch van gws neemt 0,5 slagen mag ook , dan moet er een meerslagenprint potmeter in.
    Dit is een vierkant blokje van 15x25x5 mm ent een schroefje als as.
    Dan moet je een busje over het plastich tandwiel schijven ( kijk op de foto)
    Gws heeft nu ook digitale servowiches namelijk 3 6 en 12 slags met een trommel van 40 mm diameter.

    gr jan
     
  5. wim1951

    wim1951

    Lid geworden:
    12 aug 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    vlaardingen
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Bedankt Wim, ik zal alles eens doorlezen.
     
  7. wim1951

    wim1951

    Lid geworden:
    12 aug 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    vlaardingen
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    1, dat is veel leesvoer, hele uitgebreide site, bedankt.
    2, ben ik nog niet tegen gekomen op een F14
     
  9. wim1951

    wim1951

    Lid geworden:
    12 aug 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    vlaardingen
    Ik gebruik voor mijn Colin Archer ook een F14 zender, de dual rate modules zijn los te verkijgen en kunnen naderhand ingebouwd worden(met 1 set kan je 2 kanalen regelen)
    Ik heb in de Colin 2 zeillieren, 1 voor fok en kluiver en 1 voor het grootzeil.
    (De bezaan is zo klein en doet nog niet mee)
    Het omloopsysteem voor fok en kluiver loopt over het dek en voor de grootschoot onderdeks.
    Om onderdeks geen ophoping van een schoot te krijgen loopt het halende part van de omloop met schoot door een elektriciteitsbuis en wordt de schoot door een dunner pijpje naar het dek geleid.
    de schoot kan wel in de e-buis ophopen maar zakt niet in de romp en bij het aanhalen trekt hij weer strak. (foto's weet ik nog niet hoe dat werkt).
    Misschien heb je hier wat aan, ik heb er een hoop tijd ingestopt om met 2 lieren het werkend te krijgen, daarom vind ik wat jij van plan bent met je
    baggermolen van grote klasse. (en stoom grandioos!!!)

    Gr Wim
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    weg begrenzen bij zeillier

    Heren zeilers.
    Misschien dat jullie het wel kunnen vertellen.
    Kun je bij een meerslagen servo / zeillier ook (eventueel met een apparaatje)
    de weg (het aantal slagen) instellen/begrenzen?

    Zodat je bij volle uitslag van je stick op de zender toch maar bijvoorbeeld 75% van het maximum aantal slagen van de lier krijgt.
     
  12. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    bij het ombouwen van servo naar lier, kun je 2 weestanden in de bedrading van de potmeter plaatsen , zodat het aantal slagen korter of langer wordt ( zie mijn draadtje: puls verlenging fc-16


    In de FC16 zou je hardwarematig de knuppeluitslag zodanig kunnen vergroten, dat deze evenveel wordt als de totale uitslag inclusief trim. Je moet dan echter op de print gaan klooien en dat zou ik niet doen. Het is weliswaar een ingreep van helemaal niks, maar ik ga hier niet vertellen, dat er maar één weerstandje veranderd moet worden .

    Veel eenvoudiger (en eleganter) is het om de servo nog verder te verbouwen. Hiertoe neem je in de buitenste aansluitingen van de potmeter weerstanden op, die je experimenteel moet bepalen. Begin met een weerstand van 470 Ohm aan beide zijden (bij een HS805 zul je vermoedelijk de waarde van beide weerstanden gelijk moeten houden omdat de potmeter van nature bij neutraal in de middenstand staat). Zijn de uitslagen nu te groot, dan neem je een lagere waarde en als ze te klein zijn een hogere.
    De servo-elektronica kijkt overigens uitsluitend naar de spanning, die de potmeter-loper afgeeft. Het is dus geen enkel probleem, dat de potmeterconstructie nu een hogere waarde krijgt dan 5k.

    Hiwer een deel van de tekst.
    Bij elke servo kun je op deze manier de uitslagen vergroten. Het gevaar is alleen, dat het eindtandwiel tegen de mechanische eindblokkeringen aankomt als je het niet goed doet. Dus altijd één tandwiel verwijderen en vervolgens met de hand het eindtandwiel verdraaien en kijken of de servo binnen de blokkeringen stopt. Bij de verbouwde HS805 zal de eindblokkering al foetsie zijn, maar daarbij heb je dan weer kans, dat je aan het eind van de 10-slagen potmeter komt. Hier dus ook met de hand verdraaien en kijken of 't ie wel wil stoppen...
    __________________
    Jan ( corrien) Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd
     
  13. wim1951

    wim1951

    Lid geworden:
    12 aug 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    vlaardingen
    Hallo Harm. de dual rate werkt van max naar min aantal omwentelingen bij een zeillier.
    Aangezien ik bij de Colin minder omwentelingen nodig had heb ik de dual rate in de zender geplaatst(is een draaiknopje wat altijd bijgesteld kan worden).
    Of dit bij een omgebouwde servo ook werkt weet ik niet(waarschijnlijk wel als max links en rechts omwentelingenbegrenzing bekent is).
    Dat draadje van de Rainbow ken ik, grandioos schip (grote klasse Jan).

    Gr Wim
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Is die Dual Rate module vergelijkbaar met dit apparaat

    Lijkt me, als het werkt, wel makkelijker dan instelpotjes links en rechts van die servo potmeter.

    Heb zelf geen idee hoe dat apparaat werkt, in de pulsdraad van de servo.
    Dat van die weersatanden als spanningsdeler is te begrijpen.
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    @Jankraak, Leerzaam draadje van je, een hoop opgestoken van servo ombouw.slag begrenzing en regeling.

    Ben momenteel druk met maken van een 12 slag-potmeter opname bus voor op de plaats van de oude 3/4 slag potmeter.

    Dat lijkt wel te gaan lukken, ook geschikt voor serie produktie (12 stuks)

    Zoek alleen nog een oplossing voor de koppeling naar het eind tandwiel.
    Heb zelf het volgende in gedachten:
    schroeven draaiertje van 2 mm,
    handvat afslijpen
    aan afgeslepen stuk een "lipje" (als een dik schroefbit) slijpen
    dan een pijpje over alles schuiven 2mm inwendig.
    schroefdraaier zit in zaagsnede, gecentreerd door pijpje wat om de potmeter kop valt.
    dikke schroefbit eind zit in eind tandwiel gecentreerd door pijpje inw.2 mm, uitw ca 4 mm.

    Iemand misschien ervaring mee?
     
  16. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Harm,

    Helaas doet dat apparaat niet wat jij graag wilt !
    Het namelijk niet proportioneel te regelen.
    De aansturing werkt of middels een MultiSwitch die naar GND schakelt...
    Of via de zender met bijv. een 3-standen schakelaar.
    Het nadeel is dus, dat je niet weet waar je servo precies staat.

    Mocht je dit toch graag willen gaan toepassen, laat mij dit even weten...
    Ik ga één deze dagen zo'n module maken/programmeren die jij bedoelt.
    De module die ga maken, wordt o.a. gebruikt voor de draaiende beweging van een hijskraan.
    Ook zit er een servo-slow functie in verwerkt, waardoor de snelheid mooi te bepalen is.

    Verder zou ik je aanraden, om eerst een goede test-setup te maken van je meerslagen-potmeter servo...
    Ooit heb ik die test ook gemaakt en kwam tot de conclusie dat het niet mooi werkte.
    Dit mede doordat een 10-slagenpotmeter te fijngevoelig is voor een standaard analoge servo.
    Zeker als er kracht moet worden gezet, dan is de servo al snel teveel afwijkend/onnauwkeurig.
    Met een digitale servo heb ik het nog niet geprobeerd, deze zullen daar wat nauwkeuriger in zijn.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    @ Marten,
    Bedankt voor het meedenken.

    Die test uitvoering komt er zeker.
    De potmeter zit op met mijn "systeem" ingeschoven en kan er zonder kraak en zaag werk ook weer zo uit om een andere waarde te proberen.
    De verbindings draden voer ik naar buiten zodat ik ook in serie nog wat andere weerstanden kan plaatsen.

    groet Harm
     
  18. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Harm,

    De waarde van de potmeter zelf zal niet zoveel uitmaken.
    Het gaat hem meer om de weerstanden die je tussen de Plus<-->Potmeter<-->GND zet.

    Als je de standaard weerstanden vervangt door een LIN stereo-potmeter, dan kun je dit gelijk als een instelbare dual-rate gebruiken !
    Dan zal de uitslag symmetrisch vergroot/verkleint kunnen worden. (kan een kleine afwijking inzitten i.v.m. te tolerantie van de stereo-pot)
    Indien je het asymmetrisch wilt kunnen instellen, dan moet je wel 2 losse instelpots gebruiken.

    Ik weet niet hoeveel slagen je exact nodig denkt te hebben ?
    Indien het mechanisch lukt, hou dan die aantal slagen wel zo laag mogelijk.
    Gebruik desnoods een standaard-potmeter en zet daar een juiste vertraging op.
    Dit komt namelijk ten goede van de nauwkeurigheid.
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hallo Marten, heb de foto's nog niet klaar, de video nog niet eens gemaakt.
    Maar de 1ste servo is klaar. Zucht.
    Ik heb door plaats gebrek een inimini potmeter gebruikt die je normaal op een print soldeert en dan met een trim schroevendraaier kan verstellen. Waarde 4k7
    Trim voluit geeft 1 ¾ slag en totaal kom ik aan de 9 ¼.
    Het laatste benaderen van het punt gaat erg traag maar hij zwabbert niet (1 slag voor het punt gaat hij vertragen en de laatste 1/8ste slag doet hij in 8sec.)
    Voor mij geen enkel probleem.
    Tenslotte als je een zware lier stopt, loopt die ook door en valt niet zomaar op een pal.
    Ik kan wel zeggen een vruchtbare dag.
     
  20. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Harm,

    Goed te lezen dat de 1e is gelukt :)

    Nu ik zo jouw tekst lees, herinner ik me inderdaad dat probleem met die snelheidsvermindering.
    Dit ging naar mijn idee ook ten koste van de terugkoppeling. (servo is nu makkelijk te verplaatsen)
    Als dit voor jouw geen hinder is, dan is dit een mooie/makkelijke oplossing.

    Ben zeker benieuwd naar eventuele foto's/video's :)
     

Deel Deze Pagina