![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
|
Ribstitching simuleren is altijd leuk en de moeite waard en hoeft zeker niet moeilijk te zijn. Er zijn nog veel meer manieren om ribstitching te doen, maar hier is er alvast een optie die ook jij eenvoudig kunt doen. Ben als volgt te werk gegaan. Voor elke rib wordt van naaigaren eerst stukjes geknikt die breder is dat de vleugel. Dan worden de draadjes met klemmetjes verzwaard zodat deze gespannen over de rib staan. Op begin, midden en einde wordt het draadje met dunne CA lijm vastgezet. Zo alle draadjes zitten met CA vast De draadjes worden op maat gemaakt en het overtollige wordt verwijderd. Met lijmen even rekening houden met dat stuk dat we gaan weghalen, zodat dat niet wordt vastgelijmt. Hiermee gaan we de knoopjes van de stitching maken. Een oud stukje lamel wordt voorzien van 2mm gaatjes, waarbij je de onderlinge afstand zelf kunt bepalen. Met uitlijnen zorgen we ervoor dat de gaatjes boven het draadje uitkomt Waarna we met een stukje balsa de houtlijm in de gaatjes strijken, om de gaatjes vol te zetten. Stukje lamel weg en dit is het resultaat. Begint al te drogen en in te zakken. Klaar nu maar even laten drogen Droog en klaar voor de afdekstrook. Strookjes snijden met behulp van een balsa mal. Zo dat is voorlopig voldoende. Strookje vastzetten met een strijkbout en hier volgt het eindresultaat en klaar voor en kleurtje. Zoals je kunt zien is het maken van ribstitching niet moeilijk en de moeite waard. Ton | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 7 juli 2007 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 39
|
Hoi Ron, Welk toestel heb je dit op toegepast? Ben wel nieuwsgierig naar het eindbeeld.. Dank, b
__________________ In air: E-trainer; Minimag; Waiting to air:Wave; In progress:Bucker Bu180 Student; In queue: Beaufighter MkX; Cessna BirdDog; YAK 23 (all RBC). Retired:Depron Tiger Moth; BirdPuppie; Aero400; EZ-star. |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Hier nog een model, mijn Bristol M1c waar dit stitching ook op zit. Dit was ook het model waar ik het als eerste op uitgeprobeert heb. http://www.modelbouwforum.nl/forums/...istol-m1c.html Ton | |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Hoi Ton, Dit motiveert me wel hoor Ton, mooie kistjes maak je. Ga als ik de Birddog heb zeker poging wagen... Nog kans dat je deze toestellen meeneemt of de water- of de scalemeeting? Je nam al veel mee begreep ik b
__________________ In air: E-trainer; Minimag; Waiting to air:Wave; In progress:Bucker Bu180 Student; In queue: Beaufighter MkX; Cessna BirdDog; YAK 23 (all RBC). Retired:Depron Tiger Moth; BirdPuppie; Aero400; EZ-star. |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Citaat:
b
__________________ In air: E-trainer; Minimag; Waiting to air:Wave; In progress:Bucker Bu180 Student; In queue: Beaufighter MkX; Cessna BirdDog; YAK 23 (all RBC). Retired:Depron Tiger Moth; BirdPuppie; Aero400; EZ-star. | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 13 februari 2006 Locatie: Tweede Exloërmond Leeftijd: 47
|
Is dit in principe geschikt voor het maken van klinknagels? Of loopt de lijm onder het plaatje snel uit, zodat je grotere puntjes krijgt dan gepland? Misschien iets voor een nieuwe tutorial?????????? Taco.
__________________ Laatst gewijzigd door knikvleugeltje; 12 juni 2009 om 15:33 Reden: foute link |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Hoi Taco, Ja klopt ik moet daar maar eens een tutorial van maken. Kijk hier maar even in het verslag van mijn Spitfire en Cessna gaat prima met zo'n stukje lamel ; http://www.modelbouwforum.nl/forums/...bckits-10.html http://www.modelbouwforum.nl/forums/...-taylor-5.html Ton | |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 28 juli 2003 Locatie: Mol Leeftijd: 39
|
Hoi Ton, Dat heb jij mooi gedaan!!!! Tom
__________________ http://www.t-birds.be |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |