![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 22 februari 2004 Locatie: Roosendaal Leeftijd: 28
|
Beste Modelbouwers, Bij ons op de club (B.V.L.) is wat wrijving ontstaan nadat de helikopters behoorlijk in aantal zijn toegenomen, en daarom wilde ik graag hier deze vraag stellen. Hoe wordt het bij andere clubs geregeld met betrekking tot het samen vliegen van helikopters en vliegtuigen? Wat kan/mag een heli piloot bij jullie club? Bij ons is het namelijk zo dat de heli piloten eigenlijk niet goed weten waar ze mogen vliegen, omdat de vliegtuig piloten met de wind mee (moeten!) draaien, en dat kwartje valt bij de heli mannen vaak niet. Daardoor ontstaat bij ons op de club vaak de indruk dat de vliegtuig piloten zeurpieten zijn, met nog meer geklaag als gevolg. Dus ik ben benieuwd hoe een andere club hiermee omgaat. Laat maar horen. Grts, Sven
__________________ Geen KNVvL lid en toch gelukkig! |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 4 februari 2005 Locatie: Hoogerheide, Club: BVL-steenbergen Leeftijd: 29
|
Hier ben ik ook wel benieuwd naar ja. Helipiloten hebben geen last van landen en opstijgen tegen de wind in, die kunnen dat hoe ze willen. Dat zien ze echter zelf (blijkbaar) net even anders, en voelen zich dan "aangevallen" of "achtergesteld"... iets wat natuurlijk he-le-maal niet de bedoeling is.
__________________ -= Space Scooter, Picojet, FreeAir Jerry, LL4 black Quadcopter (MW), FPV Nemo, HK ParkJet, Seadolphin 770, M-04 Mx-5, Xray NT18T, HK 1:16 brushless, MX12-2.4ghz =-My Blog |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Marktmeester Lid sinds: 5 mei 2004 Locatie: Spijkenisse Leeftijd: 28
|
Ik heb de mails gelezen ja Op Rozenburg staan de heli's (bij drukte dus) in de hoek, en dan een dusdanig gekozen hoek, dat ze niet in de aanvliegroute staan van de vliegtuigen bij start en landing. Dit werkt in de praktijk perfect. Als het wat rustiger is (zeg max. nog 2 vliegtuigen óók in de lucht) dan willen de heli's nog wel eens wat meer ruimte pakken, maar dan is het ook heel eenvoudig; als je moet landen, dan roep je simpelweg "Landing!" en houdt de helivlieger daar even rekening mee. In al die jaren nog geen problemen mee gehad eigenlijk.
__________________ http://modelvliegclub-emcr.nl/ |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 4 februari 2005 Locatie: Hoogerheide, Club: BVL-steenbergen Leeftijd: 29
|
Zoals jij het beschrijft, alex, vooral dat van "landing", leek mij ook de beste manier... maar goed. Overigens mogen er bij onze club dus maar 2 toestellen tegelijk in de lucht zijn, in het weekend. Dus 1 heli, 1 vliegtuig... Veel last kun je in ZO'N geval niet meer van mekaar hebben lijkt me, maar tot op heden zaten er altijd meer toestellen in de lucht.
__________________ -= Space Scooter, Picojet, FreeAir Jerry, LL4 black Quadcopter (MW), FPV Nemo, HK ParkJet, Seadolphin 770, M-04 Mx-5, Xray NT18T, HK 1:16 brushless, MX12-2.4ghz =-My Blog |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Wij hebben ernaast nog een hooverveldje waar helies kunnen worden afgesteld en beginners hun sprongetjes kunnen maken zonder de hoofdbaan te gebruiken. Hoogvliegers vliegen gewoon mee met de plankers en dat gaat doorgaans goed. Zoals Alex al aangeeft, even rekening met elkaar houden. Kortom, als het druk in de lucht is, ga je niet met een heli boven de baan hangen.
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Citaat:
Wat uiteindelijk de reden is, dat Sven vooral benieuwd was hoe het bij andere clubs gaat
__________________ -= Space Scooter, Picojet, FreeAir Jerry, LL4 black Quadcopter (MW), FPV Nemo, HK ParkJet, Seadolphin 770, M-04 Mx-5, Xray NT18T, HK 1:16 brushless, MX12-2.4ghz =-My Blog Laatst gewijzigd door BadBert; 17 juni 2010 om 14:23 | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
De hoofdbaan moet gewoon vrij blijven, dat is simpel zat. Zo werkt het ook op echte vliegvelden
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 16 april 2010 Locatie: Ede, Gelderland Leeftijd: 26
|
Ik weet weinig van modelvliegen, maar ik kwam toevallig, bij het zoeken van een auto rc-club bij mij in de buurt, een regelement tegen van een modelvliegclub. Dit regelement is niet voor helicopters maar voor rc zweef- en motorvliegtuigen. Wellicht heb je er wat aan. Op de laatste pagina is een plattegrond weergegeven. Ik weet trouwens niet of ik de link zomaar mag posten? Maar zie nergens dat het verboden is. http://www.elc1950.nl/pdf/VELDREGLEM...e%201998-1.pdf |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 17
|
Tja, bij ons is het simpel.. Heli's laag, (of iig lager) en de vliegtuigen wat hoger, als er iemand wil landen wordt dat gewoon luidkeels geroepen en zo easy is het, daarbij geld bij ons, maximaal 2 brandstofkisten per keer in de lucht, en dat tussen 1 en 5.. en we zijn totaal maar met 4 heli's waarvan 2 nog in de hoverfase, dus ruimte is er, en tijd ook....
__________________ Sponsored by Hobbymaniac, Gens Ace Batteries , RCbearings Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 30 januari 2006 Locatie: Zaandam Leeftijd: 44
|
Bij ons zijn er vooral het laatste jaar veel helivliegers bijgekomen (vliegen dus allemaal vliegtuig en heli) LANDING roepen is standaard bij ons. Alles draait simpel om even met elkaar te overleggen. Als iemand even alleen wil voor een paar minuten is dat eigenlijk nooit een probleem. Vliegtuigen vliegen per difinitie verder weg en hoger, als er ook heli's in de lucht zijn dan moet je dus rekening met elkaar houden. Dus dan met vliegtuigen niet laag over komen scheren. Heli's maken even ruimte als vliegtuigen willen landen. Als er speedkisten de lucht in gaan dan blijft de rest ook meestal even wachten. Kortom, gezond verstand en even met elkaar overleggen. Gaat bij ons nog steeds prima
__________________ Groeten, Martin Herstel bootje, Afbouw Spitfire |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Met elektro kisten kom je in de regel niet zo hoog, dan komt zon gek springende heli toch wel erg snel in de buurt. Ik vind gewoon dat ze mee moeten vliegen "plank stijl", of buiten het circuit moeten blijven. Waar ik me afgelopen weekend tot drie keer toe aan geërgerd heb is dat toen ik net een klein model de lucht in had, er ineens 3 helis (en dat mocht eigenlijk al niet) verschenen waardoor ik als door een porselein kast moest gaan vliegen. En met een 50cm span schuim model tussen een veld vol laagvliegende snippermachines vliegen vind ik niet echt leuk. Ik heb ook et idee dat er veel denken dat elektro minder belangrijk is.. Ik wil graag weer eens vliegen zonder een stel onvoorspelbare hakmessen om me heen..
__________________ Geen KNVvL lid en toch gelukkig! |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 september 2002 Locatie: eindhoven, El diablo. Leeftijd: 36
|
bij ons vliegen de helies met de vliegtuigen mee en dat gaat prima. als je een tweedeling in gaat voeren dan gaat je club naar de kloten. enkel de beginners hoveren op een hoek van het veld (vanzelfsprekend de dode hoek waar de vliegtuigen niet komen met die windrichting) een echte helipiloot heeft overigens de wind ook graag van voren als zijn motor afslaat.
__________________ "The secret to heli flying is printed on the bottom of some empty fuel cans, keep looking untill you find one." www.mvsb.nl |
| | |
| | #13 (permalink) | ||
| Moderatorteam Lid sinds: 30 januari 2006 Locatie: Zaandam Leeftijd: 44
| Citaat:
Een heli is geen vliegtuig dus waarom zo gedragen? Citaat:
__________________ Groeten, Martin Herstel bootje, Afbouw Spitfire | ||
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Citaat:
Om dezelfde reden dat je niet met een fiets de snelweg op gaat. Het rijd wel, maar het is toch een ander soort verkeer. Dat is ook gedaan, alleen was er toen meteen commentaar over.
__________________ Geen KNVvL lid en toch gelukkig! | |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 28 februari 2004 Locatie: Tiel Leeftijd: 31
|
Hoi, Bij ons is er ook een hover veldje voor beginners (hoveren) en afstel mogelijkheden. Verder mag er met een totaal van 5 modellen waarvan 3 max brandstof en een max van 3 heli's. Om het een beetje overzichtelijk te houden. De kans is vrij klein dat er meer heli's te gelijk de lucht in gaan. Er zijn nooit problemen. Al moet ik wel zeggen dat ik niet echt lekker sta te vliegen als er iedere keer een heli voorbij komt schieten. Ongeacht of de piloot goed kan vliegen of niet. Technisch falen blijft altijd een risico. Zolang het een beetje op afstand blijf valt het wel mee. Periode heli's was redelijk over maar langzaam komen er weer meer bij die straks natuurlijk ook echt gaan vliegen. Dus even afwachten maar verwacht geen problemen zolang je maar rekening houd met elkaar. Gr. Dennis
__________________ De vraag is niet of het vliegt, maar hoelang het in de lucht blijft Eigen modelbouw site |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |