Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 15 maart 2010, 14:26   #1 (permalink)
ktf

Standaard eenmalig low-budget composiet vacuumeerproject

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik voor mijn studie werktuigbouwkunde bezig aan een wedstrijdproject waarbij we een step op perslucht gaan maken (zie www.airped.nl voor meer info) in groepen van gemiddeld 7 studenten. Nu heeft mijn groep de mogelijkheid voor het frame met vezelversterkt kunststof in plaats van metaal te werken, en daar had ik een vraag je over. Het gaat niet over modelbouw inderdaad, maar ik denk dat een dergelijk onderwerp hier wel goed past.

De productiemethode die we toe willen gaan passen is de vorm uit polyurethaan schuim maken en daar vervolgens op lamineren. De tests die ik gedaan heb zijn met Twaron (aramide) in DCPD polyesterhars. Ik ben van het weekend thuis begonnen met de eerste test (mijn vader sponsort) en daarbij viel het op dat het toch wel erg moeilijk is het laminaatje strak om de kern heen te krijgen. Ik heb daardoor bij de eerste 3 testen grote luchtbellen (enkele centimeters in doorsnee) en de stukjes bezwijken bij proeven altijd doordat het laminaat knikt in de luchtbel en de kern kapot drukt. Nu wil ik met vacuum bagging gaan werken, daar gaat mijn vraag over.

Ik zie namelijk overal dezelfde opstelling: gaatjesfolie, bleedermat en een vacuumzak. Ik weet alleen niet waar ik dat spul in kleine hoeveelheden kan kopen (bij polyservice gaat het niet kleiner dan 10 m²) en ik vraag me af of het wel nodig is. Gewoon in een zak stoppen en die zak leegtrekken gaat natuurlijk niet, want dan kan de lucht niet stromen en krijg je niet overal dezelfde druk. Zoals ik al zei is het budget bijzonder laag (we krijgen alleen de aramide en de hars+verharder gesponsord) dus zouden we het geheel niet in een vuilniszak kunnen stoppen, er wat vulmateriaal omheen wikkelen (keukenpapier?) en daaromheen nog een vuilniszak stoppen en die vacuum zuigen?

Hopelijk kan iemand mij hier een hand reiken.

Laatst gewijzigd door ktf; 15 maart 2010 om 19:43 Reden: typo
ktf is offline   Met citaat reageren
Oud 15 maart 2010, 17:44   #2 (permalink)

Leeftijd: 22
Standaard

aramide en polyester zijn niet de beste/makkelijkste materialen.
Je zegt dat de kern ingedrukt wordt, dat blijf je houden met PU.
Je moet of een sterkere kern nemen(pvc of san bijvoorbeeld, maar ook een stukje hout kan) of je moet het laminaat zo sterk maken dat je geen kern meer nodig bent.
Vacuum materiaal is het duurste niet. en voor het alleen aandrukken voldoet een plastic zak onder vacuum prima.
(Ik heb eens iets in een plastic zak gedaan, en in water onder gedompelt. Bovenkant boven water houden, en het water zorgt voor een kleine druk waardoor alles op zijn plaats blijft. door het water te verwarmen hard het ook nog sneller uit)

wil je ook hars e.d. er uit trekken, dan raad ik je zowieso aan meer te investeren in materiaal. Zowieso de polyester verruilen voor epoxy
Oud 15 maart 2010, 18:33   #3 (permalink)
ktf

Standaard

Inderdaad, carbon in epoxy zou vast beter werken, en PU is niet sterk maar dit hebben we nu eenmaal gesponsord gekregen, dus veel keus hebben we niet Wat betreft dat knikken, ik denk zelf dat als we de luchtbellen eruit krijgen het probleem al verholpen is. Waarom zou je polyester er niet zoals epoxy uit kunnen trekken eigenlijk? Zowiezo zie ik hier bijzonder veel epoxy fans, maakt het nu echt zo'n groot verschil? De vezels moeten de kracht dragen, niet de hars, dus ik zie het punt daarin niet echt.
Oud 15 maart 2010, 19:10   #4 (permalink)

Standaard

je kunt het er wel uittrekken, maar ben je bang dat het te zwaar wordt? Als je de overtollige hars er uit wil gaat dat extra moeite en geld kosten.
polyester in aramide of koolstof: Je zet toch ook geen 300pk motor in een fiat panda?
Klopt, je vezels dragen de (trek)kracht. Maar je polyesterhars zal veel eerder breken dan de vezel. Dat geeft een zwakke plek, je verliest bijna alle stijfheid, en je vezel kan mogelijk ook breken. Daarbij is de hechting minder, dus meer kans op delaminatie. Het is m.i. zonde van de aramide of koolstof om polyester te gebruiken, je kan dan net zo goed glas gebruiken, is veel goedkoper, en bijna even stijf.(en dan evt. aramide op de plekken waar je veel slijtage vewacht)
Oud 15 maart 2010, 19:18   #5 (permalink)
ktf

Standaard

Het punt is dus dat we hier Twaron over hebben, ik heb een lap van 1 bij 3 meter liggen, afval! Dat terwijl we eigenlijk geen glas afval hebben, vandaar. Dat spul komt namelijk op rollen van 3 meter breed en tientallen meters lang, en dan heb je wel eens wat over waar je niks mee kunt.

Ik hoef inderdaad qua gewicht niet tot het gaatje te gaan, dus ik hoef geen hars te onttrekken, ik vroeg me gewoon af waarom het niet zou kunnen. Nugoed, blijkbaar kan het dus gewoon.

Ondertussen denk ik dat ik voor het vacumeren gewoon plastic neem, daar textiel omheen tape en daar weer een zak overheen vacuum trek, lijkt me dat die opstelling gewoon moet werken, of zie ik iets over het hoofd?
Oud 15 maart 2010, 19:28   #6 (permalink)

Standaard

twaron, aramide, kevlar, allemaal polyparaphenyleneterepthalamide :P

Als je in de eerste zak hier en daar gaatjes prikt met een speld, krijg je luchttransport, dan blijven er zeker geen luchtbellen onder zitten. En je trekt er ook nog iets hars uit
als je er peelply onder gebruikt krijg je een laag waarop je niet hoeft te schuren(na het wegtrakken er van ), maar dat hoeft niet perse.
die site doet vrij weinig hier trouwens, ik ben wel benieuwd. als je klaar bent zien we natuurlijk ook graag een plaatje
Oud 15 maart 2010, 19:44   #7 (permalink)
ktf

Standaard

Sorry, typo geen air-ped maar airped.nl
Oud 16 maart 2010, 10:48   #8 (permalink)
ktf

Standaard

Ik heb er vannacht nog eens flink over gepiekerd, en ik denk dat ik het zo ga doen. Ik heb nog wel een paar vragen

Welke simpel verkrijgbare materialen kan ik gebruiken? Voldoet een standaard vuilniszak, zoals hierboven genoemd, of een boterhamzakje, omdat transparantie handig is om te kijken hoe het gaat? Een plastic zak zoals je die altijd bij winkels gratis (of tegen een kleine meerprijs) meekrijgt? Of moet ik toch echt professioneel spul kopen?

Voor de bleeder dacht ik gewoon textiel te nemen (we hebben altijd dozen afgekeurd textiel staan om dingen schoon te maken enzo) in plaats van polyester bleedermat. Voor de vacuumzak dacht ik aan hetzelfde materiaal als de zak eronder, dus vuilniszak ofzo. Ik gebruik DCPD hars, geen idee waar dat nou precies wel en niet aan hecht.

Alvast bedankt!
Oud 16 maart 2010, 17:04   #9 (permalink)

Standaard

een PE folie voldoet prima. textiel ook. ik heb een gebagged met gele schoonmaakdoekjes en schildersfolie
Oud 16 maart 2010, 19:54   #10 (permalink)

micromagic 31's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

Ik heb mijn eerste carbon ligfiets frame gemaakt door carbon over een schuimkern te lamineren. Na het lamineren heb ik het geheel met huishoudfoilie omwikkeld. Huishoudfolie kun je makkelijk vervormen en daardoor is het redelijk simpel om moeilijke vormen heen te krijgen. Voor wat kleinere onderdelen werkt isolatie tape ook prima.

Succes er mee.
Oud 16 maart 2010, 21:31   #11 (permalink)
ktf

Standaard

Huishoudfolie voor de binnenzak neem ik aan, of heb je alleen gewikkeld en niet vacuum gezogen?
Oud 16 maart 2010, 22:01   #12 (permalink)

Leeftijd: 36
Standaard

Ik zou eens wat spulletjes bij www.brandscomposiet.nl aanvragen...

Mijn ervaring is dat de profi spullen toch makkelijker werken. een pompje heb ik niet voor je (tip: ga naar de vliegtuighal (kluyverweg) en kijk wat daar de mogelijkheden zijn). De consumables: als dit beperkt is tot 2 m2 oid kan ik dat wel missen. Vrijdag ben ik weer op de zaak. Dan zou ik eventueel e.e.a. kunnen afrollen.
skiff is offline   Met citaat reageren
Oud 16 maart 2010, 22:09   #13 (permalink)
ktf

Standaard

Een pomp heb ik al. We zijn ondertussen inderdaad aan het kijken of er mogelijkheden zijn op de TU inderdaad, maar dit gaat niet erg makkelijk geloof ik. (een groepsgenoot probeert dat te regelen)

Wat is nou het grote verschil tussen speciaal daarvoor gemaakte vacuumfolies en huishoudspulletjes? Zoals ik hier op het forum heb kunnen lezen zijn er genoeg mensen die prachtige resultaten hebben verkregen met eenvoudige (goedkope) materialen.
Oud 17 maart 2010, 00:56   #14 (permalink)

ShadesInBlack's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

vooral meer ekbaar, gelijkmatig geperforeerd, zeker lossend... Je kunt geluk hebben, daarvoor moet je experimenteren (zeker aan te raden! erg leerrijk).
Projectje van paar jaar terug dat ik wat volgde ging als volgt (als vorm min of meer buisvormig is):
eerst lamineren business as usual en dan met van die brede inpaktape het boeltje omwinden. Tape eerst wat perforeren (iedere keer stukje afrollen en doorprikken en verder gaan). Maar dan de clue: de tape achterstevoren wikkelen, dus met de plakzijde naar buiten. Door goed aan te spannen druk je overtollig hars weg (en door de gaatjes) en daardat de plak naar buiten zit, blijft de tape goed zitten (telkens wat overlap in de omzwachtelingen steken) en is de binnenkant netjes glad.
Mogelijk werkt dit ook met huishoudfolie of zo, zelf nog niet geprobeerd.
Oud 17 maart 2010, 07:52   #15 (permalink)

Leeftijd: 36
Standaard

Je kan de vergelijking trekken:

Als je niet kan fietsen, ga je dit dan leren op de eerste fiets die je van gevonden materialen in elkaar heb gezet? Of zorg je voor een fiets waar iedereen op rijdt? Beide kan, maar op een commerciele fiets is het waarschijnlijk makkelijker.

Voor dat wikkelen is er krimpend scheurweefsel op smalle rollen. Dan hoef je zelf niet te klooien. Dat is het verschil...
skiff is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie
Reageren

Labels
aramide, polyester, twaron, vacuum bagging

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten