![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 11 augustus 2009 Locatie: 's Gravenhage Leeftijd: 31
|
Met het aanbrengen van de matjes bedoel je dus met stabilit ipv epoxy!? De staart heeft al wat verstevigingen in de vorm van glasmatjes hier en daar. Dit geeft dus het vervormde beeld. Het is niet het materiaal van de romp zelf die is aangetast Verder heb ik het vliegtuig gratis gekregen van MaartenX. In die zin is de investering op dit moment dus nul komma nul. Ik denk dat de kosten van wat lijm en ander materiaal nog best de investering waard is! De vleugels zijn sowieso nog helemaal gaaf.
__________________ FMT houtbouw Bird of Time 3m, D-001 Motorzwever 1,6m, Robbe Focus 3m, Depron Pitts 0,65 m, GeeBee indoor, P-51 Mustang 1m, Multiplex Bonito 1.9m hotliner Laatst gewijzigd door Discus2ct; 13 augustus 2010 om 13:38 |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004
|
Nee, geen stabelit, noch epoxy. Huis tuin en keuken polyester. Polyester = Styreen. Plura = Styreen (met een hoop rubber er in voor de slagvastheid) Kan je gewoon in de autoshop kopen, of bij een goed gesorteerde watersportwinkel in Scheveningen. Wellicht RU58? Meer kans? Je hebt namelijk ook de dunne glasmat nodig. Als de romp te zwak is, flikkert ie ook gratis uit de lucht. De romp heeft het al vaker te verduren gehad. Over de staart maak ik me de meeste zorgen. Let op! Veel is te repareren. Het kan, kost veel tijd. No cure, no pay? Moet je echt even afwegen. En soms kan je beter de zaak dubbel vouwen. Veel kist die naar beneden komt denderen is niet fijn. Dat was ook het geval van die Progo. Niet gevlogen. Rot tot op het bot. De vleugel houd ik in reserve. Van de romp heb ik een matrijs voor een epoxy. Maar het komt er gewoonweg niet van. En de nieuwe Progo in doos is voor de verzameling... Wat dat betreft is Plura echt geen prettig modelvliegtuigmateriaal. |
| | |
| | #18 (permalink) |
|
Is het niet zo dat polyester hars ABS oplost? Iets met thermoplast en thermoharder of zoiets... ![]() Ik denk dat de romp verder wel meevalt qua degradatie. Heb hem even over de knie gelegd en hij gaf geen krimp Las ook ergens (linkje)dat je ABS kunt laten versmelten door de twee delen bijvoorbeeld met een soldeerbout te bewerken. Afwerken is daarna alleen een probleem lijkt me en de vraag is ook hoe sterk het is. Mogelijk haal je de verinding dan ook weer los als je het weer vlak schuurt. Ik kan ook een plaate ABS kopen en hiermee de staart van binnen uit lijmen met stabilit. We bekijken nog even de eventuele reacties en ideeen die volgen.
__________________ FMT houtbouw Bird of Time 3m, D-001 Motorzwever 1,6m, Robbe Focus 3m, Depron Pitts 0,65 m, GeeBee indoor, P-51 Mustang 1m, Multiplex Bonito 1.9m hotliner Laatst gewijzigd door Discus2ct; 13 augustus 2010 om 15:40 |
| | |
| | #19 (permalink) |
| Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
|
Stabilit is de lijm die ook in de bouwbeschrijvingen staat van Robbe. Ik heb al verschillende modellen met Plura rompen gemaakt en de abs delen altijd met stabilit gelijmt . En abs kan je lassen met een speziale fön , alleen word het bij dit dunne spul wel een probleem . Waarom maak je geen nieuw rompje uit gammaplaat als de vleugel nog goed is. Mvg Johan
__________________ |
| | |
| | #20 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ FMT houtbouw Bird of Time 3m, D-001 Motorzwever 1,6m, Robbe Focus 3m, Depron Pitts 0,65 m, GeeBee indoor, P-51 Mustang 1m, Multiplex Bonito 1.9m hotliner | |
| | |
| | #21 (permalink) |
|
Johan is een bijzonder bekwame houtbouwer. Gamma heeft balsa triplex. Kost een habbekrats. Je zou kunnen overwegen om een nieuwe romp uit hout op te trekken. Min of meer in lijn. Dan heb je niet meer de fraaie lijnen, maar wel weer een goede zwever. En met een deugdelijke romp. ABS is lastig te vinden. Styreen daarin tegen wel, ook weer naar RU-58. Of naar Quartel, om het in allerlei diktes aan te treffen. Styreenplaat wordt ook wel ten onrechte als ABS verkocht (bij Qartel e.a.). ABS is echt andere chemie! Vergis je niet. Styreenplaat laat zich overigens zeer makkelijk versnijden en breken (langs de voorgesneden snijlijntjes) Styreenplaat heeft niet de sterkte van ABS. Voor meer info zie botenbouwers sectie van het forum. Zeer populair voor het bouwen van watervaste scheepsopbouwen. Het werkt wat dat betreft top. ABS en styreen zijn thermoplasten. Dus vervormbaar onder hitte. Net zoals je Plura romp die je niet in de zon moet leggen, of lang in een hete auto, want dan zakt de zaak in. Ook moet je plura rompen niet zwart lakken. Dat vraagt om moeilijkheden. Kort door de bocht. Je krijgt die plakjes die je wilt verlijmen niet makkelijk in model, zeker niet aan de binnenzijde. Dan moet je ook een goed af te regelen föhn in je bezit hebben. En dan moet het zaakje ook nog een goed aansluiten om het goed te verlijmen. Vandaar dat een polyester opgebouwde shell aan de binnenzijde serieus makkelijker werkt, het beste hecht... maar ook niet optimaal... door het Plura ABS. Maar beter dan stabelit. Zou je de plakjes kunststof verlijmen met een van Vink's Araldite's... dan ben je voor een startset al snel een dikke 80 euro, incl. btw, verder. Daar begin je al een nieuwe epoxyromp voor op te zetten. Maar ik vraag me af of je met je knutselkennis dat al aandurft of aankan. Want dat vraagt eerst om even goed inlezen op het internet. Materiaalkennis en appartuur. En dan moet je nog even stevig doorbijten om alles af te ronden. Qua prijs zit je dan allang ver over een fraaie ARF. Ja. Polyester smelt enigszins styreen. ABS wat minder. Dat is nu juist de crux! Juist wat je nodig hebt. Hechting!!!!! Ja... en het hard thermisch uit, daarom moet je met dunne laagjes werken, en niet met dikke klodders. De föhn die Johan bedoeld is van het merk Leister. Zit er een speciaal tutje op. Heb je lasdraad nodig. Een nieuwe föhn kost rond de 500 euro... Heb al geprobeerd de Progo te testlassen. Materiaal zakt weg, of het hecht niet. Ook niet meer strak te krijgen. Gebed zonder end. Bumper lassen lukte me wel. Overigens. Polyester kost een drol. Volgens mij heb je thans een berg informatie om de handen uit de mouwen te steken. Succes! Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 13 augustus 2010 om 16:56 |
| | |
| | #22 (permalink) |
| Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
|
Ik heb hier nog een vortex liggen met een ABS romp die ik ook niet meer klaar maak , is nog nieuw maar missen al houtdelen . Die gaat een keer de kliko in. Aansturingen zijn ook al in gebruik op andere kisten Ik kan een trainer 1400 voor 20 € aan hout klaar maken en daarom begin ik niet meer aan die oudere ABS dingen. En een rompje aftekenen op een Gammaplaat is zo gedaan . Mvg Johan
__________________ |
| | |
| | #23 (permalink) |
|
Was net nog even langs Quartel gereden. Stabilit hadden ze nu even niet meer. UHU heeft nu een variant die bijna identiek is. T.a.v. de scheur hadden zij het voorstel deze aan beide einden in te boren zodat de scheur absoluut stopt. Vervolgens aan beide zijden van de scheur een hele rits kleine gaatjes boren en met kevlar of carbon draad (ben ik even kwijt) rijgen. Vervolgens aan de binnenzijde het draad met epoxy inharsen. Dit zou ook een zeer sterke oplossing zijn. Op de romp zijn trouwens twee stroken roofing (carbon) aangebracht ter versteviging van de staartboom. Dit is door Maarten X gedaan met Zpoxy. Dit zit absoluut als een huis. Ook de andere strookjes op het staartdeel is hiermee gedaan. Ook dit kun je kneden wat je wilt. Verder gaven zij aan dat alleen stabilit Express een etsende werking heeft bij Plura. De combinatie met glasdoek was echter wat lastig ivm met de stroperige substantie. Polyster hars zou volgens hun juist weer niet goed werken omdat het niet dezefde etsende werking zou hebben als stabilit. Veel oplossingen en meningen, soms tegenstrijdig Bedankt voor de vele input!!
__________________ FMT houtbouw Bird of Time 3m, D-001 Motorzwever 1,6m, Robbe Focus 3m, Depron Pitts 0,65 m, GeeBee indoor, P-51 Mustang 1m, Multiplex Bonito 1.9m hotliner Laatst gewijzigd door Discus2ct; 14 augustus 2010 om 12:35 |
| | |
| | #24 (permalink) |
|
Dat inboren van scheuren aan het uiteinde klinkt niet onredelijk. Het gebeurd ook bij motorblokken waarbij het gietijzeren carter gescheurd is. De scheur wordt dan gestitched. Hoewel dat weer een stuk verder gaat. De hele scheur wordt dan ingeboord, opgetapt, en worden er draadeinden in gedraaid. Als je de zaak aan elkaar gaat steken? Zou kunnen. Maar het kan ook zwakker worden? Vraag is ook of je de zaak weer mooi strak kan krijgen. Kan er ook uit gaan zien als een ongelofelijke sjompie. Alles moet haaks blijven. Mag ook niet te staartlastig worden niet? Ik heb hier nog even een adresje voor rompjes. Zit hier niet iets bij wat in de buurt zou kunnen komen? Modellbau Steinhardt dan kijken in de rode menubalk naar Rümpfe,usw. Gewalt is ook een producent van zwevers... losse rompen... of was dat in het verleden. Een wellicht wijze waarschuwing? Heb er nog eens voor je over nagedacht. Wat zou ik zelf doen. Andere romp of kist kan je enorm aan gepruts schelen. Dat je met zo een half bakken romp eeuwig blijft kloten.... wel iets om je voor te waarschuwen... De scheur is ontstaan door overbelasting in vermoeid materiaal. De staart heeft het al vaker te verduren gehad. Torsie scheur. De zwakste schakel bepaald de sterkte van de ketting. De romp is gewoon op! Je kan dan met zo een project romp enorm vast lopen. Gebed zonder end... Gratis of niet... Evalueer je eigen kunnen... En dan.... vliegt het als een draak na al het gemieter? Dat wil je ook echt niet? En ook geen kans lopen je apparatuur te beschadigen bij een klapper. Pas dus op voor een ideefix! Ik sluit hierbij af. Genoeg afgetikt! Succes! Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 13 augustus 2010 om 23:53 |
| | |
| | #25 (permalink) |
|
@HBBusking Je verhaal is helder. Het bevat zeker een kern van waarheid. Het is ook zeker zo dat de romp niet meer is wat het was. Op dit moment heb ik echter geen geld voor uitbreidingen en of aanschaf nieuwe romp. Wellicht zeker een optie voor in de toekomst. Ik ga dus een poging wagen het geheel te repareren op welke manier dan ook. Ik heb namelijk nog wel het idee dat het op verantwoorde wijze kan gebeuren. Dit gezien de verdere staat van de romp. Alle info die ik van jouw gekregen heb is hierbij zeer bruikbaar, dank hiervoor. Ik ga er verder mee aan de slag. Amen
__________________ FMT houtbouw Bird of Time 3m, D-001 Motorzwever 1,6m, Robbe Focus 3m, Depron Pitts 0,65 m, GeeBee indoor, P-51 Mustang 1m, Multiplex Bonito 1.9m hotliner |
| | |
| | #26 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 2 oktober 2008 Locatie: Regio Utrecht Leeftijd: 45
| Citaat:
Op de staart zitten geen dikke lagen verf maar GFK versterkingen die in het kader van gewichtsbesparing niet zijn afgewerkt met vulmiddel. De staartboom is aan weerszijden met CFK versterkt en is zeer sterk. Ik had overwogen om de staart ook verder te versterken, had ik dat gedaan dan was daar niets aan de hand geweest. Door de vlakstaal vleugelverbinding worden bij een neuslanding veel krachten afgewenteld op de romp die daarom beschadigd is. Een GFK romp had dit ook niet zonder schade overleefd. Naar mijn mening trek je wel snel conclusies. Ik ken deze romp en deze is prima te repareren, verder ben ik ervan overtuigd dat een reparatie een zeker veilig resultaat zal geven. Discus is handig genoeg om dat tot een goed einde te brengen en ik hoop dat hij zich niet van de wijs laat brengen door overhaaste conclusies.
__________________ ASW20, DG6000EVO, ASH-26, Salto, Grunau Baby, ASW27B, Eraser F3B, Starlight F3J, DFS-Habicht, Sagitta 900, Flying Cloud, Mini Kult ###Endless lift to you### | |
| | |
| | #27 (permalink) |
|
Als je de draadjes door leest is er bijzonder opbouwend advies gegeven, waar met alle vriedelijkheid en oprechtheid geadviseerd en meegedacht is. De onzekere aard in de vraagstelling doen mij twijfelen... ik mij afvraag of een firma kwartel de goede oplossingen biedt. Alles is te repareren onder vaardige handen en alles is te leren. Waar leg je de grens. Waar ligt de grens van het kunnen van de reparateur. Waar ligt de grens van het te repareren materiaal. Goed moet het wel gebeuren. (veiligheid) Aan de foto's kan ik niet zien hoe goed er in het verleden gerepareerd is. Sterk kan het zijn, strak oogt het niet. (hoeft ook niet) Overigens had je Discus two cents (what's in a name) bij voorbaat een duwtje in de goede richting kunnen geven voor de reparatie techniek? Ik ga er van uit dat je dat ook hebt gedaan. Je hebt de kist gratis weggegeven, maar dat zegt ook iets over de waarde die je hechte aan de kist, maar ook dat je er iemand plezier mee hebt willen doen. Dat pleit. Ook zou het mooi zijn als de reparatie op een houtje kan gebeuren. Van Plura matreriaal wordt ik niet vrolijk. Velen niet. Hoewel goed inzetbaar, destijds vooral productietechnisch profijtelijk voor Robbe, en een voor die tijd geavanceerde productietechniek, waarbij het resultaat ook nog eens zeer behoorlijk oogstrelend kon uitpakken. Plura is thans uit de mode. ARF heeft een andere betekenis gekregen. Ik beschik overigens over een aardige collectie oude bouwdozen. Een enkele Plura romp is sterk vergeeld. Ik zet vlaagtekens bij eventueele vliegwaardigheid van het materiaal. Testen ga ik het niet. Zonde van de bouwdoos. Zou dus graag zich een draadje zien ontwikkelen, met hoe nu een oude Plura romp correct in oude luister hersteld kan worden. Er is immers nog heel wat Plura in omloop. Zo heeft een ieder er wat aan. Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 15 augustus 2010 om 13:02 |
| | |
| | #28 (permalink) | |
| Citaat:
Klik
__________________ FMT houtbouw Bird of Time 3m, D-001 Motorzwever 1,6m, Robbe Focus 3m, Depron Pitts 0,65 m, GeeBee indoor, P-51 Mustang 1m, Multiplex Bonito 1.9m hotliner | |
| | |
| | #29 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 2 oktober 2008 Locatie: Regio Utrecht Leeftijd: 45
|
[QUOTE=H.B.Busking;1782791]1 Ik ga er van uit dat je dat ook hebt gedaan. 2 Je hebt de kist gratis weggegeven, maar dat zegt ook iets over de waarde die je hechte aan de kist, QUOTE] ad 1: een goede raad: ga nooit ergens vanuit maar baseer je op feiten. ad 2: dat zegt niets over de waarde die ik hecht aan de kist, ook hier trek je overhaaste conclusies.....
__________________ ASW20, DG6000EVO, ASH-26, Salto, Grunau Baby, ASW27B, Eraser F3B, Starlight F3J, DFS-Habicht, Sagitta 900, Flying Cloud, Mini Kult ###Endless lift to you### |
| | |
| | #30 (permalink) | |
|
@ Discus2ct: Ha! juist! De wens is de vader van de gedachte! Maarten gaat je verder coachen! Citaat:
1 Goede raad: Adviseer die knul hoe hij zijn kist safe en binnen zijn budget het beste kan repareren. 2 Conclusie: Jij aan zet. Trek de registers maar open! Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 16 augustus 2010 om 09:58 | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |