![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 17 november 2003 Leeftijd: 42
|
Hallo, Ik heb hier aleens eerder iets gevraagd over het expanderen van polystyreen granulaat korrels, oftewel het zelf schuimen van "piepschuim". Ben in m'n zoek toch iets wijzer geworden. PS granulaat wordt verhit met waterdamp waarbij pentaangas wordt toegevoegd, hierna wordt het met druk in een mal gespoten. Helaas kom ik er in m'n zoektocht niet precies achter hoe dit procede in z'n werk gaat. Maar het lijkt me geweldig dit zelf te kunnen, m.b.v. grootmoederssnelkookpan bijvoorbeeld Ik heb geen zin om een peperdure stepfour maschine aan te schaffen. Bovendien een beetje expirementeren hoort bij modelbouw. Zijn er onder ons nog kunstofdeskundigen die mij uit deze droom kunnen helpen van het zelf ontwikkelen van een dergelijk projekt? Gevleugelde groet Johan.
__________________ vliegen is een verslaving! |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 29 december 2002 Locatie: Boxtel Leeftijd: 37
|
Ik heb ooit eens vluchtig de theorie over 'piep' gehadt. Ik kan je garanderen dit valt niet onder huis/tuin & keuken projekten. http://www.stybenex.nl/pdf/eigenscha...n_gegevens.pdf op pagina 2 staat het een en ander beschreven. Dat zelf inbrengen van pentaangas moet je dus snel vergeten. Als je het granulaat met 'ingevroren' pentaangas kunt krijgen in kleine hoeveelheden, dan opletten bij de eerste verwarming, het pentaangas zal uit het materiaal treden en kan explosiegevaar opleveren. Persoonlijk zou ik voor een zelfbouw 'step-four' gaan, een negatieve mal fabriceren die de druk aan kan is ook niet makelijk en goedkoop. Rick |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2005 Locatie: Antwerpen Leeftijd: 60
|
Eerst even duidelijk stellen, ik ken niks van de vliegerij. Maar in PU schuim zijn er verschillende kwaliteiten, de lichtste is isolatieschuim, dit expandeert ook het hardst. Als je dit schuim in een mal kunt spuiten, met een mogelijkheid om uit te zetten, dan scheelt de densiteit echt niet zo veel met piepschuim.
__________________ De Liberation: motoren ingebouwd: schaal 1/65 gewicht 140gram Tijdelijk geen webstek Groeten Gilbert |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2005 Locatie: Antwerpen Leeftijd: 60
|
Dit nog vergeten: PU is sterker dan polystyreen. Bepaalde stukken kunnen dus hol gemaakt worden. Het binnenstuk van de mal, dat later verwijderd moet worden, eerst bekleden met papier. Dan komt het er zo uit.
__________________ De Liberation: motoren ingebouwd: schaal 1/65 gewicht 140gram Tijdelijk geen webstek Groeten Gilbert |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 17 november 2003 Leeftijd: 42
|
Nadat ik die pdf file had gelezen krijg ik er alleen maar meer zin! Ik moet dus polystyreen-beads zien te krijgen en met een snelkookpan in een mal spuiten. Nix geen gevaarlijke stofjes geen gevaar voor de gezondheid. Ook geen ingevroren pentaangas nodig. Lijkt me te doen toch. Langzaam maar zeker lijkt het me steeds haalbaarder... Ik had juist gehoopd dat iemand me uit de droom kon helpen. Wie weet hoe ik aan polystyreen-beads kom? Groet Johan. p.s. Bedankt voor jullie reakties, aanvullingen natuurlijk welkom!
__________________ vliegen is een verslaving! |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Guest
|
Als onderzoeker in de chemisch industrie kan ik je vertellen dat het 'amateur' verwerken van Expandeerbaar Polystyreen (EPS) onbegonnen werk is. Je kunt niet aan de geschikte basismateriaal komen en het 'opschuimen' is een proces die alleen in de vorm (met de bolletjes en stoom) of met heel duur en ingewikkeld apparatuur gedaan kan worden. Ga voor de (isolatie) PUR variant. Een mogelijke variant is het gebruik van roofmate die je snijd tot het de vorm bijna vult en dan de rest met de (isolatie) pur opvult Succes, birdy
|
|
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 27 september 2003 Locatie: Heerhugowaard
|
Delta Johan moet echt een leuke buurman zijn, voor je het weet knalt oma's snelkookpan met schuim en al uit elkaar. Je zal er maar naast wonen. Kan iemand mij waarschuwen als Delta Johan gaat experimenteren met miniatuur atoombommen, dan ga ik een paar landen verderop in dekking.....
__________________ The difference between men and boys is the price of their toys!!! Hugh M. Hefner |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |