![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 5 mei 2007 Locatie: Nistelrode Leeftijd: 31
|
Ben je alweer begonnen Cor? Hopelijk was het van het weekend wel goed droog geworden.
__________________ • MVC 'The Wings' Nistelrode • |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 6 september 2002 Locatie: Tirol -Oostenrijk Leeftijd: 37
|
Hey Ton, Ook alweer bij gekomen van vorige week Vrijdag nacht bij thuiskomst direct gekeken , maar helaas, de epoxy was nog steeds niet uitgehard, het was een gel-achtige substantie geworden. Niet slecht , want ik kon het er nu redelijk gemakkelijk aftrekken. Met een beetje thinner was het laatste restje er ook af. Dit weekend een nieuwe poging ondernomen met glasmat en epoxy, deze is wel uitgehard Gisteren wilde ik de kap trimmen , maar dat was nog niet zo eenvoudig. Eerst met de dremel en slijpschijfje geprobeerd;geen succes, een schaar, ook niet optimaal (sommige plekken net iets te dik), kniptang; ja dat ging , maar ook niet optimaal. Daalk eens met de decoupeerzaag proberen en grote slijptol :-/ @ Ultimate: injectiespuiten zou op zich wel gaan , alleen gaat het hier bij deze epoxy niet om volume , maar gewichtsdelen ( 100 gram epoxy - 35 gram verharder). @ Viperman - skiff : ik heb gezien dat mijn weegschaal een "delta" heeft van 2 gram, en ook is die wat traag , dus waarschijnlijk lag hier het probleem >>> KLIKO Als iemand een adresje heeft voor een goede weegschaal , nauwkeurig op iets van een halve gram... dan hou ik me aanbevolen. Cor
__________________ It's fun, frustrating, annoying, tiring, anti social, wonderful and exciting. Usually in the same day! |
| | |
| | #33 (permalink) |
|
Een paar dagen geleden dan maar de slijptol gepakt met schuurschijf van korrel 80 .. DAT GING SNEL!!!!! Maar het resultaat is bijna briljant. Hij is daarna direkt in de plamuur gegaan , geschuurd en nu vanavond de spuitplamuur. Wat later op de avond nog lichtjes schuren en bekijken of er nog plamuur op moet. ![]() *edit* . iemand ervaing met deze weegschalen?, geeft verschillen aan van 0,01 gram .... als ik daar nog geen epoxy mee kan mengen: http://www.ebay.de/itm/1000g-0-1g-DE...item27bf35b1e5 http://www.ebay.de/itm/500g-0-01g-Fe...item2a15274bd0 of deze http://www.ebay.de/itm/200g-0-01g-DE...item2a0ef16144 Of zijn deze dingen niets waard? Cor
__________________ It's fun, frustrating, annoying, tiring, anti social, wonderful and exciting. Usually in the same day! Laatst gewijzigd door corvl; 17 november 2011 om 20:06 |
| | |
| | #34 (permalink) | |
| Lid sinds: 12 januari 2006 Locatie: Oss
| Citaat:
groetjes, Jan. www.janhermkens.nl Mijn Ballonmethode Aan de mal een houten klos of pen bevestigen en dan deze stevig inklemmen in een bankschroef, zodanig dat de mal goed vrij is! De mal wordt dan bekleed met huishoudfolie (zonder vouwen!) dat wordt vastgezet met sellotape. Daaroverheen komt dan 80 grams, of zwaarder, keper glasmat. Het geheel wordt ingesmeerd met polyester of snel werkende epoxy (10 min.). Daarover komt losjes (zonder vouwen) weer huishoudfolie. De aanvang van het uitharden, een restant in het potje heel goed in de gaten houden, begint na zo’n 10 minuten. In de tussentijd wordt een heel grote feestballon opgeblazen (Te koop in een feestartikelzaak, leeg tot 50cm doorsnede. Adviesgrootte: ballon doorsnede 1,5 à 2x doorsnede mal, de grotere oppompen met een compressor of fietspomp). Deze opgeblazen ballon wordt gereed gehouden en net voor aanvang van het hardingsproces, samen een eventuele balsa binnenring ( voor randvorming bij bepaalde type motorkappen) tegen de voorkant van de mal geduwd. Doordrukken en tegelijkertijd wat lucht laten ontsnappen, totdat de ballon zich aan de achterkant over de mal perst. Blijf spanning in en op de ballon houden door de slurf van de ballon goed dicht te knijpen en met de armen de ballon over de mal geperst te houden. Dit is de reden dat men niet meteen de ballon tegen de mal moet gaan drukken, want dan sta je daar minstens 15 minuten! Na aanvang van het uitharden kan de ballon weggenomen worden en de buitenste huishoudfolie verwijderd worden en laat het geheel daarna goed doorharden. Daarna de buitenkant met waterproof schuurpapier nat schuren, de omgevouwen achterkant eraf snijden, het produkt van de mal schuiven en de binnenste folie verwijderen. Uiteraard is deze ballonmethode ook geschikt voor het vormen van andere polyester onderdelen! ![]()
__________________ (the Flying Dutchman) Winnaar van vele Nat. en Internat. R/C schaal- wedstrijden,zowel Scale als Stand-off Scale.www.janhermkens.nl | |
| | |
| | #35 (permalink) |
|
@ Jan, dank voor de tip ... ik zal de ballon techniek bij een volgend project uitproberen..... Kan in een aantal gevallen erg gemakkelijk zijn denk ik. Dit is de laatste update in dit topic: ![]() Hij is zo goed als klaar , hier en daar nog een open "luchtbel" dicht plamuren en hij kan gespoten worden. Ben er erg tevreden mee, het was een hoop werk , maar op zich viel het mee , ik had dit eindresultaat niet verwacht om eerlijk te zijn . Bedankt voor de hulp en tips , Cor
__________________ It's fun, frustrating, annoying, tiring, anti social, wonderful and exciting. Usually in the same day! |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Lid sinds: 16 oktober 2003 Locatie: Banned user Leeftijd: 36
|
Cor: Die weegschaaltjes zijn waardeloos. Maar je epoxy (100:35) heeft in volume een mengverhouding van 100:40. Wellicht kan je daar wat mee. Ikea heeft relatief goede weegschaaltjes. Enige nadeel is dat ze snel uitgaan, als je er niets meer bijgooit. Ze hebben echter geen last van "na-ijlen" |
| | |
| | #37 (permalink) |
|
@ Skiff ik heb juist deze binnen gekregen en werkt goed , heb een paar gewichts testjes gedaan , en het klopt (kan wel niet testen tot de 100e gram , maar den dat dat ook wel juist zal zijn). Op de verpakking staat dat de verhoudingen , gewichtsverhoudingen zijn , niet volume verhoudingen. wat is na-ijlen? Cor
| | |
| | #38 (permalink) |
| Lid sinds: 16 oktober 2003 Locatie: Banned user Leeftijd: 36
|
Als ik het juist had, dan gebruik je de L385. Kijk maar in de Technische Datasheet van het spul: 100:35 op gewicht 100:40 op volume na-ijlen: jij gooit een druppel epoxy in de mengbeker, op de weegschaal, en pas een seconde later reageert de weegschaal. Zo ben je altijd een seconde te laat. Het is alsof je staat af te wegen terwijl je dronken bent. -edit- Die kerel is wel goedkoop zeg, met zijn weegschalen! Laatst gewijzigd door skiff; 17 december 2011 om 19:04 |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
@ skiff , oh ja , zover heb ik niet gekeken. Waarschijnlijk moet ik morgen nog 2 kleine luchtinlaten maken van glasmat en epoxy. Ik zal dan extra koffie drinken om het "dronken" wegen tegen te gaan Cor
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |