Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 4 februari 2012, 08:27   #16 (permalink)

Leeftijd: 36
Standaard

Ze zullen de productieproblemen toch wel weer oplossen?

FS 10 breng je daan door een papiertje of lap nat te maken met de FS10 (cleaner, sealer of release), de oppervlakte zuinig nat maken, en direct met een schone, droge doek droogwrijven. Ik gebruik er gewoon Tork rollen voor. De droge doek regelmatig verwisselen. Zeker als je met de cleaner aan de slag bent. Goed ventileren, het spul meurt behoorlijk.

De cleaner haalt achtergebleven vuil weg, en oude lossingsmiddelen. Het kan een paar keer duren voor alles weg is. (water spreidt zich dan weer als film uit, geen druppelvorming).

Vervolgens sealer aanbrengen, 3-4 keer. Dan release (2x). Als je de indruk hebt dat lossen lastiger gaat, breng je weer een keer release aan.

De eerste keer kan je merken dat je gelcoat wat wil parelen, dat is de volgende keren wel weer verdwenen. Die eerste keer kan je ofwel de gelcoat wat verdikken, of een paar keer nastrijken. Epoxygelcoat heeft er trouwens weinig last van. je kan ook een laagje M87 over de FS10 zetten.
skiff is offline   Met citaat reageren
Oud 11 februari 2012, 19:46   #17 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 34
Standaard

Hoi Skiff,

Ik heb je Pb gestuurd.

MVG

Edwin.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skiff Bekijk bericht
Ze zullen de productieproblemen toch wel weer oplossen?

FS 10 breng je daan door een papiertje of lap nat te maken met de FS10 (cleaner, sealer of release), de oppervlakte zuinig nat maken, en direct met een schone, droge doek droogwrijven. Ik gebruik er gewoon Tork rollen voor. De droge doek regelmatig verwisselen. Zeker als je met de cleaner aan de slag bent. Goed ventileren, het spul meurt behoorlijk.

De cleaner haalt achtergebleven vuil weg, en oude lossingsmiddelen. Het kan een paar keer duren voor alles weg is. (water spreidt zich dan weer als film uit, geen druppelvorming).

Vervolgens sealer aanbrengen, 3-4 keer. Dan release (2x). Als je de indruk hebt dat lossen lastiger gaat, breng je weer een keer release aan.

De eerste keer kan je merken dat je gelcoat wat wil parelen, dat is de volgende keren wel weer verdwenen. Die eerste keer kan je ofwel de gelcoat wat verdikken, of een paar keer nastrijken. Epoxygelcoat heeft er trouwens weinig last van. je kan ook een laagje M87 over de FS10 zetten.
Viperman is nu online   Met citaat reageren
Oud 14 april 2012, 20:49   #18 (permalink)

Standaard

Vorige week weer even wat tijd gevonden om een proefje te maken.
Van Skiff heb ik een monster gekregen van de FS10 C,S,R Cleaner, Sealer en Release.
Nogmaals hartelijk dank Skiff voor het monster.

Eerst heb ik de FS10 aangebracht volgens de bijgeleverde datasheets.
-Eerst het model, in dit geval een ventral fin, 3 keer behandeld met de cleaner.
-Daarna 3 keer behandeld met de sealer.
-Als laatste 3 keer de release erop.

Click the image to open in full size.

Daarna het model in de houtenflens gefixeerd.
Nogmaals over het geheel, inclusief flens, een laagje FS10 release.

Daarna op gebruikelijke wijze de mal gemaakt.

Na uitharden was het tijd om de mal open te maken.
Tijdens het open maken van de mal viel me op dat er best veel kracht nodig was om een eenvoudige vorm als dit te openen.
Helaas toen de mal open was bleek het resultaat vrijwel hetzelfde te zijn als bij de vleugel.
Ongeveer 25 procent van het product was in de mal blijven steken.
Het is wel te verwijderen, dus de mal is niet mislukt, alleen moet het zo niet.

Conclusie
-Ik ben niet veel verder gekomen.
-Zoals ik het nu zie ligt het niet aan de gebruikte lossingmiddelen, ik heb 2 totaal verschillende systemen gebruikt.
-Gezien de kracht die ik nodig had om te lossen lijkt het erop dat de lak poreus is en dat het lossingsmiddel niet goed zijn werk kan doen
-De originele verflaag heeft geen goede hechting.

Ik moet nog heel wat mallen maken welke op deze manier gespoten zijn en ben niet van plan iedere keer alles kapot te trekken en alle splinters eruit te pulken.

Heeft er iemand nog andere goede ideeën of tips?

Ik heb de ventral fin, voordat ik het behandeld heb met de FS10, niet gepolijst of zeer fijn geschuurd, misschien dat ik dat nog eens ga proberen, want er zit wel een beetje sinaasappel structuur in.
Ik zou het geheel kunnen schuren met 2000, daarna poetsen met polijst pasta, misschien nog met commandant en dan nog maar eens proberen.
Oud 14 april 2012, 23:38   #19 (permalink)

pensacola's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

je hebt een pb'tje
Oud 17 april 2012, 21:45   #20 (permalink)

Leeftijd: 37
Standaard lak?

Viperman,

Wat voor lak gebruik je op je plug, en hoe lang laat je die uitharden/dampen? laat even weten wat het TDS (Technical Data Sheet) van de lak zegt.
Niet alleen de hechting van de lak op de ondergrond lijkt onderdeel van het probleem, m aarook de bereikte hardheid van het gelakte opp.

HJ
haje74 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 april 2012, 19:40   #21 (permalink)

Standaard

Hallo HJ,

De plug is gespoten met 2k autolak en is door een garagehersel bedrijf gedaan, de TDS van de lak weet ik niet, het is onder een temperatuur van ongeveer 60 graden uitgehard en was in een paar uur droog.

De lak op zich lijkt me vrij hard, het is in ieder geval goed te schuren en blijft niet in je schuurpapier kleven.

De lak zit er nu bijna 3 kwart jaar op, dus uitgehard moet hij onderhand wel zijn.

MVG

Edwin.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door haje74 Bekijk bericht
Viperman,

Wat voor lak gebruik je op je plug, en hoe lang laat je die uitharden/dampen? laat even weten wat het TDS (Technical Data Sheet) van de lak zegt.
Niet alleen de hechting van de lak op de ondergrond lijkt onderdeel van het probleem, m aarook de bereikte hardheid van het gelakte opp.

HJ
Oud 19 april 2012, 09:27   #22 (permalink)

Standaard

Ah, acryllak. vraag de volgende keer uitdrukkelijk om PU lak, en laat dat een week uitharden.
Oud 19 april 2012, 12:06   #23 (permalink)

Leeftijd: 22
Standaard

Je gebruikt precies wel HEEL veel gelcoat???

Hoe ik vroeger mallen maakte met een vorm als dit was toch wel anders.

Het stuk liet ik spuiten in een garage, net zoals jij dus. Dan mooi paar lagen wax erop, soms gebruikte ik zelfs nivea gezichtscreme (werkt PERFECT). Dan gelcoat, ik spoot dit erop met zo'n opzetstukje met die rode pot wat je vaak bij compressors uit de gamma ofzo kan krijgen.

Dat laten drogen, matten erop, laag per laag, goed laten drogen, en je haalt het er gewoon zo af zonder gedoe.

Allemaal goed en wel duizend producten die elk 50 euro kosten per bus bij wijze van, maar je ziet dat het gewoon soms niet kan werken, MIJN ervaring leerde mij dat hoe simpeler hoe beter, zeker bij een werkstuk zoals dit moet je vooral NIET overdenken.

Eventueel kan je ook losmiddel gebruiken met warm water, dan ben je iets langer bezig met het lossen, maar dan komt het zeker los. En water kruipt ook overal tussen dus lost het overal.
SandorV is offline   Met citaat reageren
Oud 19 april 2012, 21:06   #24 (permalink)

Standaard

Citaat:
Ah, acryllak. vraag de volgende keer uitdrukkelijk om PU lak, en laat dat een week uitharden.
Zal ik doen, maar valt er met acryllak nog iets te redden?
Ik zal eens navragen wat er precies opgespoten is.
Heb het wel vaker zo gedaan en dat ging goed, ik weet alleen niet of het dezelfde lak was die ze er toen opgespoten hebben

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SandorV Bekijk bericht
Je gebruikt precies wel HEEL veel gelcoat???

Hoe ik vroeger mallen maakte met een vorm als dit was toch wel anders.

Het stuk liet ik spuiten in een garage, net zoals jij dus. Dan mooi paar lagen wax erop, soms gebruikte ik zelfs nivea gezichtscreme (werkt PERFECT). Dan gelcoat, ik spoot dit erop met zo'n opzetstukje met die rode pot wat je vaak bij compressors uit de gamma ofzo kan krijgen.

Dat laten drogen, matten erop, laag per laag, goed laten drogen, en je haalt het er gewoon zo af zonder gedoe.

Allemaal goed en wel duizend producten die elk 50 euro kosten per bus bij wijze van, maar je ziet dat het gewoon soms niet kan werken, MIJN ervaring leerde mij dat hoe simpeler hoe beter, zeker bij een werkstuk zoals dit moet je vooral NIET overdenken.

Eventueel kan je ook losmiddel gebruiken met warm water, dan ben je iets langer bezig met het lossen, maar dan komt het zeker los. En water kruipt ook overal tussen dus lost het overal.
Ik gebruik geen gellcoat voor mallen te maken
Wat je ziet is mallenhars(zwart) dit is dik stroperig spul wat je eerst op de verwarming moet zetten voordat het te verwerken is, het is zeker niet te spuiten.
Het mallen maken is niet het probleem, krijg het er alleen niet fatsoenlijk uit.
Oud 20 april 2012, 19:41   #25 (permalink)

Standaard

Mallenhars, vorgelat, (mallen)gelcoat. Allemaal termen voor eenzelfde product: kunsthars tbv een oppervlakte welke als mal dient. (gevaarlijke stelling, welke een discussie teweeg kan brengen welke ik overigens helemaal niet interessant vind).
Oud 20 april 2012, 19:53   #26 (permalink)

GJVO's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Skiff, zoals jij ook wel weet maar om het iedereen duidelijk te maken is :

vormenhars, zeer stroperige epoxyhars, vaak zwart van kleur, gevuld met metalen of ander hard materiaal.
Vrijwel niet te schuren.
Wordt in principe alleen maar gebruikt bij het maken van mallen.

Gelcoat is een eerste laag op het werkstuk, kan epoxy of polyester zijn.
Ook een zeer stropigere hars die op verticale oppervlakken blijft staan.

Vorgelat is een polyesterhars die meestal ingekleurd en verdund op een werkstuk gespoten wordt.
Is te vergelijken met gelcoat alleen wordt dit dun opgespoten als eerste kleurlaag op modellen, dient ook ter bescherming van de onderliggende epoxyhars of weefsels.
Epoxy en sommige weefsels kan niet tegen UV, vorgelat beschermd daartegen.

Onverdunde vorgelat wordt ook gebruikt om echte zweefvliegtuigen te repareren als de coat beschadigd is, vorgelat is goed polijstbaar (schwabbellack is de andere duitse naam).

GJ
Oud 22 april 2012, 21:16   #27 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJVO Bekijk bericht

vormenhars, zeer stroperige epoxyhars, vaak zwart van kleur, gevuld met metalen of ander hard materiaal.
Vrijwel niet te schuren.

Vorgelat is een polyesterhars die meestal ingekleurd en verdund op een werkstuk gespoten wordt.
Is te vergelijken met gelcoat alleen wordt dit dun opgespoten als eerste kleurlaag op modellen, dient ook ter bescherming van de onderliggende epoxyhars of weefsels.

Onverdunde vorgelat wordt ook gebruikt om echte zweefvliegtuigen te repareren als de coat beschadigd is, vorgelat is goed polijstbaar (schwabbellack is de andere duitse naam).

GJ
Bedankt voor de uitleg

Citaat:
Mallenhars, vorgelat, (mallen)gelcoat. Allemaal termen voor eenzelfde product: kunsthars tbv een oppervlakte welke als mal dient. (gevaarlijke stelling, welke een discussie teweeg kan brengen welke ik overigens helemaal niet interessant vind).
Ik wist niet dat het allemaal hetzelfde was, maar ben ook maar een hobbyist, wat ik ermee wilde zeggen is dat het spulletje dat ik gebruik voor de eerste laag van een mal heel dik en stroperig is en zeker niet gespoten kan worden.

Heeft iemand nog ideen/tips hoe ik een betere lossing kan krijgen?Zonder dat ik weer heel de handel kapot trek.

MVG

Edwin.
Oud 22 april 2012, 21:17   #28 (permalink)

Standaard

Citaat:

Vrijwel niet te schuren.

GJ
Bedankt voor de uitleg

Citaat:
Ik wist niet dat het allemaal hetzelfde was, maar ben ook maar een hobbyist, wat ik ermee wilde zeggen is dat het spulletje dat ik gebruik voor de eerste laag van een mal heel dik en stroperig is en zeker niet gespoten kan worden.

Heeft iemand nog ideen/tips hoe ik een betere lossing kan krijgen?Zonder dat ik weer heel de handel kapot trek.

MVG

Edwin.
Oud 22 april 2012, 21:24   #29 (permalink)

GJVO's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Probeer het dan toch maar eens een keer met PVA.
Als de PVA naar elkaar toe trekt (dus dat het net lijkt of het oppervlak vet is) dan een druppeltje afwasmiddel toevoegen, dat breekt de oppervlaktespanning en de PVA blijft wel als een film liggen.

En als je tijd genoeg hebt, de hele boel kaalschuren, DD lak erop en dan een mal trekken.
Dat gaat perfect met lossingwas.

GJ
Oud 23 april 2012, 09:15   #30 (permalink)

Standaard

Citaat:

Vrijwel niet te schuren.

GJ
Dat is hoe 1 fabrikant in DLD het noemt (MG Scheufler, inmiddels Momentive), die overigens meerdere afzetpunten heeft. (R&G, L&R, etc).

De rest van de wereld doet het anders... Het zijn zeker geen algemene namen, behalve wellicht in de modelbouw rondom DLD, en de zweefbouw rondom DLD/CZ
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten