Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 9 december 2011, 19:25   #1 (permalink)

Dodulation's schermafbeelding

Leeftijd: 35
Standaard Upgrade Myford ML7-R & Optimum CNC

Even wijk ik af van mijn vaste Catalina bouwverslagje om een goedbedoeld verslagje te schrijven over de modificaties van de machines in mijn hobbyhok. Leuk om te doen en wellicht dat mensen er nog wat aan hebben…
Er zijn zo hier en daar dingen die prima werken maar net niet naar alle tevredenheid. Zo wil ik de X- en Y-as van mijn freesbank nog voorzien van kogelomloopspindels en ik wil een scherm en een fatsoenlijke bodem bouwen voor de freesbank want de bramen liggen nu overal! Opzich niet zo erg maar als je de werkplaats op zolder hebt loopt je ze door het hele huis tot grote ergenis van de regering

Daarnaast wil ik een digitale uitlezing op mijn Myford ML7-R… De Myford is echter een vrij compacte draaibank die zich er niet echt voor leent om linialen op te monteren en de compact-linialen zijn vaak niet te betalen. Op internet kwam ik een betaalbare DRO set tegen waarbij een iets kleinere liniaalmaat zat, deze zouden net op de langslede passen.
Click the image to open in full size.
Op een regenachtige zaterdag ben ik de set op gaan halen om na thuiskomst te starten met het puzzeltje. Ik vond nog een leuke website van iemand die ook een DRO op zijn Myford heeft geknutseld en welke wat inspiratie boodt, en een website waar een heel bouwverslag staat van een DRO montage op een Myford.
Standaard worden er ook wat beugeltjes bijgeleverd maar al snel bleek dat je hier eigenlijk niets aan hebt wil je het een beetje netjes doen. Er zat dus niets anders op om zelf steuntjes te fabriceren.
Onderstaand de specificaties van mijn set:

- Easson ES-14
- 1 x Easson digital transducer 450mm (GS30)
- 1 x Easson digital transducer 200mm (GS30)

De eerste hobbel bestond uit het monteren van de dwarsslede liniaal; dit blijkt bij de Myford kinderlijk eenvoudig omdat er aan de achterzijde van de bank over de volle lengte een vlak stuk zit met tapgaten. De bijgeleverde aluminium staf moet dus - na het uitmeten van de juiste positie – alleen nieuwe (verzonken) boutgaten krijgen om deze passend op de bestaande boutgaten te monteren. Een maximale tolerantie van 0.5 mm over de lengte van de liniaal moet hierbij in acht worden genomen.

Daarna ben ik een steun gaan fresen waar de leeskop van de langs- en dwarsslede op gemonteerd moet worden.

De base-plate van de dwarsslede liniaal moest ik iets van de slede af monteren omdat de stelbouten zitten. Met één horizontaal en één vertikaal sleufgat en twee busjes kan deze op de dwarsslede gemonteerd worden. Met vulplaatjes tussen de leeskop en de steun heb ik uiteindelijk het geheel uitgelijnt. Het enige dat ik nu nog moet doen is de beschermkap voor de dwarsslede liniaal, helaas had ik geen passend plaatje liggen en deze lengte past ook niet in mijn zetbank (iemand een zetbank van minimaal 350mm breedt?).
Zoals de heer van de Engelse website so typerend stelde; mijn Myford is weer verheven tot de Rolls Royce klasse!

De kogelomloopspindels voor mijn Optimum freesmachine zijn inmiddels besteld dus binnenkort volgt er nog een klein vervolg op dit ombouw verslagje. Voor een compleet ombouwverslag van een conventionele freesmachine naar CNC zou ik hier eens kijken.

To be continued...
Dodulation is offline   Met citaat reageren
Oud 20 december 2011, 20:27   #2 (permalink)

Standaard

Allright, hier gaan we dan. De kogelomloopspindels en bijbehorende moeren zijn binnen dus tijd voor een kleine aanvulling op dit draadje! Het feest kan beginnen zal ik maar zeggen... Een aantal dagen geleden heb ik mijn freesbank al uit elkaar getrokken om de bestaande spindels in te meten. Ik wist al dat de spindels net iets te dik zijn om ze door te steken in mijn Myford draaibank (Ø16mm) dus ik moet een draaibank zoeken waar ze wel inpassen. Wel een nadeel van de Myford maarja; wanneer draai je nou van die lange stangen houdt ik mijzelf voor. Dus netjes een tekening gemaakt en morgen op pad om ze te draaien op een andere bank. Ook moeten er nog wat blokjes gefreesd worden maar om de bank nu weer helemaal in elkaar te zetten heb ik eigenlijk weinig zin in, eerst proberen op de ouderwetse manier. Het zal er trouwens om hangen of de moeren onder de slede passen want als ik zo meet kom ik 2 mm ruimte te kort. Moer affrezen of slede? We zien wel…

Oud 21 december 2011, 08:06   #3 (permalink)

Leeftijd: 36
Standaard

Ik lees mee...
skiff is offline   Met citaat reageren
Oud 1 januari 2012, 22:20   #4 (permalink)

Standaard

Ik ben dus begonnen met de kogelomloopspindels; deze moesten worden afgedraaid met een spiesleuf en schroefdraad. De spindels zijn aan de buitenzijde knoerthard waardoor vrijwel gelijk mijn bijtel verbranden. Met de botte bijtel rustig doorgedraaid tot ongeveer een mm voor mijn uiteindelijke maat en dan de bijtel wisselen voor een scherpe. In mijn geval moesten de spindels worden afgedraaid tot Ø10mm en dit bleek op de grens te zijn van hard naar zacht. De spindels zijn oppervlakte gehard en zijn binnenin dus zacht - net als de Venco Tikkels - wat ze last te draaien maakt als dit precies op de grens zit... Click the image to open in full size.

Met een fijn schuurpapiertje heb ik de laatste 10e mm eraf gepolijst zodat het mooi in elkaar past...

Zoals ik al schreef was de moer te te breedt om onder de slede te passen. Affrezen ging hem niet worden want mijn machine lag uit elkaar en daarnaast is de moer net zo hard (HSS) als de spindel. Ouwerwets met de slijptol danmaar, het ziet er wat minder flitsend uit maar het ging als een speer. En wie kan het wat schelen, het zit onder de slede. Aan de andere zijde moest de moer juist verdikt worden zodat deze in de vierkante uitsparing van de Y-slede past. Voor deze slede moest ik eenzelfde blokje maken.

Toen dit alles klaar was kon de machine weer in elkaar en ben ik begonnen met de freestafel. De houten ondergrond is wat lastig schoon te vegen dus die moest glad worden en er moet een wand je voor de spanen omheen komen. Eerst de tafel bekleedt met een stuk vijverfolie. Gelijk een gat in de tafel gemaakt waar ik de spanen doorheen veeg die dan terecht komen in een emmertje eronder. Geen gezeur meer met het blik
Daarna begonnen met het wandje... Onderstaand het resultaat
Van het afval heb ik nog even een klein schermpje gemaakt die er voor zorgt dat er niet zo veel spanen op mijn nieuwe spindels terecht komen

Tot zover het upgrade-verslag... Nu weer verder met mijn Catalina!
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten