![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 3 januari 2012 Leeftijd: 25
|
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en hoop met dit forum kennis te kunnen maken met de modelbouw wereld. Het lijkt me leuk eens een boot te gaan bouwen. Hiervoor wil ik zelf een ABS romp vacuum trekken. Hierover heb ik diverse tutorials, tips en trics gezien en gelezen. Nu zit ik met de volgende vraag. Wanneer ik de twee delen vast wil schroeven aan elkaar, moeten de schroeven ergens indraaien. In heel veel kunstoffen apparaten draaien de schroeven in een soort van busjes. Hoe worden deze busjes aan het materiaal bevestigd? Op onderstaande foto zijn deze busjes te zien. Bijvoorbeeld rechtsboven en onder (waar de veer omheen zit). ![]() Worden deze kunststof behuizingen op een andere manier gefabriceerd waarbij het wel mogelijk is om deze "busjes" en bijvoorbeeld ook verstevigingsribben mee te nemen? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 12 oktober 2004 Locatie: Hoek van Holland Leeftijd: 30
|
Dit soort delen worden gevormd met spuitgietmallen.... De busjes en dergelijke zijn hierbij gewoon in de mal gemaakt die vol wordt geperst met op dat moment vloeibaar kunstof. Door het gebruik van die techniek zijn zeer complexe vormen mogelijk , maar das voor de doe het zelver niet haalbaar.......
__________________ FG:marder FSracing Baja1000Serpent:impact m2(2),excel,Traxxas:T-maxx2.5R,RevoS23,Jato3.3,Summit Mugen:MBX5R+5T Electro's:ARX 540 dirtbike Losi xx4(2) tamiya's en marui's Micro: Xray:m18mt/NT18T/NT18MT |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 10 augustus 2011 Locatie: Arnhem Leeftijd: 15
|
ja maar daar moet je een tap-setje voor aanschaffen. Zoals deze. natuurlijk zijn er ook wel goedkoperen maar ik zou het ook niet precies weten wanneer het nog goed spul is en wanneer het na 3x uit elkaar valt. Dan moet je het volgenden doen: -gaatje boren in t kunstof van 1 mm of 0.5 mm kleiner dan je je schroefdraad wil. - Tapset pakken en goede dingen pakken en draaien maar. dan draai en snij je er het schroefdraad in.... dit is wat ik nog weet na 1 jaar geleden het te hebben gedaan. Als je ergens wat anders leest is dat beter om op te volgen. succes met je project
__________________ E-Revo vxl 1/16 2S lipo 2ah |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
je link naar conrad werkt niet
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Ja leuk zo'n advies van een tapsetje....... Maar wat moet de TS daar precies mee De vraag was of het mogelijk was om van die busjes in z'n zelf getrokken romp te krijgen......
__________________ FG:marder FSracing Baja1000Serpent:impact m2(2),excel,Traxxas:T-maxx2.5R,RevoS23,Jato3.3,Summit Mugen:MBX5R+5T Electro's:ARX 540 dirtbike Losi xx4(2) tamiya's en marui's Micro: Xray:m18mt/NT18T/NT18MT |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
| Ik heb niets gezien. Zou het een soort flow-drill zijn? Je begint met een zo klein mogelijk gaatje, duwt er een konische pen door die door wrijving (door de draaiende beweging) het materiaal zacht maakt en dan uit duwt tot een prop, waarin je dan vervolgens kan tappen.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Lidl en Aldi hebben dat soort setjes ook geregeld , voor de gemiddelde modelbouwer ruim voldoende en kosten bijna niks Denk niet dat je aan een oplossing voor dat soort buisjes gaat komen , of je moet ze er los in gaan lijmen.... Maar dan kan je de romp beter gewoon meteen lijmen , wat volgens mij ook de beste en meest gebruikelijke manier van werken is @ Baggeraar : Geen idee.... Maar gezien z'n tekst zal het een doodgewoon tapsetje in de gebruikelijke M-maten wezen. Iets waar de TS weinig aan heeft aangezien die wil weten hoe hij van die busjes zoals bij spuitgietwerk in z'n zelf getrokken romp kan krijgen
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Ik denk inderdaad dat je vacuum getrokken romphelften beter kan lijmen. Aan de binnenkant (na opschuren) een glasmatje over de naad. Ah ik zie nu jouw vorige post... ik dacht dat het om een linker en een rechter romphelft ging, maar als ik het goed begrijp wordt het een onder- en bovenhelft? Maar je zal er af en toe toch in moeten, en dan is schroeven wel een gedoe lijkt me. Kan je dan niet beter een luik maken, of een opbouw die eigenlijk een gecamoufleerd deksel is?
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Een boot uit 2 schroefbare delen is een leuk idee maar in de praktijk gaat dat erg tegenvallen.... Het waterdicht krijgen van de romp wordt zo een heeeeeel stuk moeilijker. Als je toegang wil hebben tot de electronica zou ik de romp zo bouwen dat je van bovenaf erbij kan via een dekluik wat je eventueel af kan tapen.
| | |
| | #14 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 29 november 2002 Locatie: Eibergen Leeftijd: 41
|
wat je kunt doen is uit een nylon staaf een blokje zagen de onderzijde op maat ( in profiel) schuren en er in lijmen. Een tweede nylon blokje op maat zagen en in profiel schuren. dan komt het leuke ik doe het met tandpasta ![]() Doe een druppeltje tandpasta op het eerder in gelijmde blokje en druk het tweede blokje erop zodat ze exact gelijk zijn en laat dit drogen ( ik föhn het droog) daarna lijm aan brengen op het blokje en voorzichtig de twee romp helften op elkaar drukken en met plakband fixeren. Als de lijm droog is plakband weg halen en je kunt met iets kracht de twee helften van elkaar halen. Restjes tandpasta verwijderen en dan alleen nog gaatjes boren en draad tappen.
__________________ WWW.F5J.NL <<<>>> F5J nu ook op Facebook |
| | |
| | #15 (permalink) | ||
| Lid sinds: 10 augustus 2011 Locatie: Arnhem Leeftijd: 15
| Citaat:
Citaat:
Maar als dat de oplossing niet is.... weet ik het ook even niet.
__________________ E-Revo vxl 1/16 2S lipo 2ah | ||
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |