![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2011 Locatie: omgeving Antwerpen
|
Ik ben al een tijdje op zoek naar goede tips en technieken voor het bouwen van een vleugel volgens de geodetische bouwwijze. Bedoeling is om een (elektro-) zwever te maken met een zo laag mogelijke vleugelbelasting, en zodoende kwam ik bij deze bouwwijze uit. Ter illustratie, hier zie je alvast een paar voorbeelden van deze arbeidsintensieve, doch bloedmooie manier van bouwen : http://wiki.rc-network.de/index.php/...ische_Bauweise Ik vond laatst wel info omtrent een software om vleugels te ontwerpen welk toeliet om ook geodetische ontwerpen te maken : http://www.compufoil.com/news.shtml De feature heet "geodetic lofting". Heeft er iemand ervaring met deze techniek, of met bepaalde software ? Alvast dank, Phaedra Laatst gewijzigd door Phaedra; 5 januari 2012 om 18:00 Reden: Link toegevoegd |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Heb je dit draadje ook gezien? Staat beetje verborgen bij de foto in de link die je gaf: Mein erstes Brett - Seite 3 Wellicht dat hier nog wat nuttige links bij/onder staan https://en.wikipedia.org/wiki/Geodesic_airframe Ik vind het een magnifieke constructie-methode, jaar of 25-30 geleden heeft er een constructie-artikel in MAN gestaan. Uiteraard heb ik dat nummer niet meer In het militair luchtvaartmuseum Soesterberg (aanrader Klik voor grote versie
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 5 januari 2012 om 19:35 |
| | |
| | #3 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: Barendrecht (NL) Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
Ik zie nu je plaatje pas. Maar valt dit wel onder die categorie?
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" | |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
In de Wikipedia link schrijven ze dat de bekleding van de romp wegbrandde, zonder dat dat gevolgen had. Behalve dat het sterk is, vind ik het ook mooi/esthetisch.
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: Barendrecht (NL) Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
Groet, Ad
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" | |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Citaat:
www.modelbouwforum.nl/...geodetisch-soesterberg.jpg (tikkie groot, vandaar link)
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills | |
| | |
| | #7 (permalink) |
Weblogartikelen: 2 | Ik zie 'm. In dit geval dus maar kromming in ιιn richting. Die ruiten zie je er wel in terug, maar nu is het steeds dezelfde diagonal waarover deze "gevouwd" worden. Groet, Ad
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Een methode, ooit gelezen: vleugel bouwen uit ribben zonder profiel. Daarna met behulp van een alu wortel- en tip-rib met roterende schuurrol in profiel brengen. Ik neem aan dat dat balsa ribben waren. Een beetje als schuimvleugel snijden met hete draad.
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
prachtig, toch ? Alleen al voor het esthetische effect zou je het doen, maar zoals ik al zei ben ik op zoek naar de beste verhouding stijfheid / gewicht, en dan denk ik dat deze techniek zich daar al heel goed toe leent. Ik heb van rond 1994 nog een 4m elektro zwever liggen, maar door de (voor mij te) hoge vleugelbelasting vond ik dat hij toch wel wat te snel vloog om aangenaam te zijn. Ik zou graag terug zo'n grote vogel vliegen, maar dan iets relaxer dan dit. Ik denk dat ie een eind over de 4 kg woog, wat sommigen niet veel vinden, en door her-motorisatie op brushless en LiPo zou dat waarschijnlijk ook wel wat verminderen. Er zat ook een stalen staaf van 10mm dik en 36 cm lang in, die eventueel door een ander materiaal (koolstofvezel ?) zou kunnen vervangen worden ? Als ik dan de vleugels in houtstructuur zou kunnen herbouwen, dan zou dit toestel een nieuw leven kunnen beginnen...en zoniet bouw ik wel een nieuwe romp ook. Alvast erg bedankt voor de reacties, Phaedra |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Citaat:
Echt een monnikenwerk om dat zo samen te stellen. Alleen heeft hij nagelaten om de leading edge te verzorgen, waardoor het profiel ernstig verstoord was....zonde.... | |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Deze constructie werd toegepast in de Britse Wellington bommenwerper. Een succesvol ontwerp uit de jaren '30. Het vliegtuig kon zeer veel schade krijgen en tσch nog de bemanning veilig aan de grond krijgen. Heeft de gehele 2e Wereldoorlog gevlogen, eerst als bommenwerper richting Duitsland, later, toen de Lancaster, Stirling en Halifaxbommenwerpers in voldoende aantallen beschikbaar kwamen, werd de kist ingezet bij Coastal Command om Duitse U-boote op te sporen en te vernietigen. Daarvoor werd het vliegtuig uitgerust met een vroeg type radar. Op dit plaatje uit wiki zie je de geodetische constructie door de ramen in de rompzijkant.
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004
|
Hier nog een aardig voorbeeldje... Airfield Models - Thwing! - Radio Control Delta Flying Wing Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 6 januari 2012 om 18:40 |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Kijk eens bij foto's van www.inter-ex.com, heeft Jup Wimmer daar niet met geodetische vleugels gevlogen? Verplicht transparant folieλn! Ook de folie geeft een mooi inzakkend effect. Foto van https://en.wikipedia.org/wiki/Geodes...ame#Aeroplanes
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |