![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 3 januari 2012 Leeftijd: 25
|
Hallo, Ik ben me aan het verdiepen in trekken van een ABS scheepsromp uit twee delen. Ik wil dit in eerste instantie zelf gaan proberen. Ik kies voor ABS omdat dit tegen een stoot kan aangezien de boot tegen een stootje moet kunnen. De materiaaldikte is 4 mm. Weet iemand een geschikte site met bruikbare info en voorbeelden? Daarnaast vraag ik mij af hoe ver je het materiaal uit kunt rekken. Mijn model is op basis van een catamaran zoals deze: ![]() Het gaat om het idee. Deze romp zal niet te trekken zijn aangezien deze naar binnen loopt en je de mal er niet uit zal kunnen krijgen. Bij mijn model zijn de zijkanten gewoon recht. Als je je voorstelt hoe het ABS dan getrokken wordt, gaat het materiaal diverse malen naar beneden en boven. Dit moet dan komen uit een rechte plaat. Ik kan me ook voorstellen dat het materiaal steeds dunner wordt naarmate het verder uitrekt. Daarnaast vraag ik me af hoe scherp je kunt gaan. Daarmee bedoel ik, kun je een een romp in de vorm van een V trekken (dus met scherpe overgang) of moet dat altijd een U vorm zijn (vloeiende overgang)? Alvast bedankt |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
| Tiefziehvideo für Motorhauben und Kabinenhauben Video - jk-modellflug - MyVideo http://www.jk-modellflug.de.tl/Tiefziehen.htm
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Bedankt voor de tip. Die had ik idd gezien, ook van het forum hier. Inmiddels ook deze gezien: XRobots - How to build a vacuum forming machine including my easy heating solution - YouTube Voor mij bruikbaarder aangezien de afzonderlijke delen ongeveer 600x400x100mm (LxBxH) worden. Andere tips zijn zeer welkom! Als iemand een adres weet voor ABS plaat van 2000x1000x4mm, dan houd ik me aanbevolen. Ik heb al gekeken bij kunststofshop.nl, Vink kunststoffen, Muco modelbouw, STR plastics. Vink kunststoffen had ik al van gelezen dat ze daar niet echt verstand van zaken lijken te hebben. Na een mailwisseling, kwam ik tot dezelfde conclusie. Laatst gewijzigd door JulienH; 9 januari 2012 om 13:32 |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 5 juni 2004 Locatie: Alkmaar Leeftijd: 42
|
Bootsma zit in Amsterdam en friesland. die hebben dacht ik platen tot 2000 x 3000. ook kunnen ze alles op maat knippen of snijden. het heet overigens polystireen succes! wel even foto's (video) posten als het zo ver is !!!!! |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Ik vind ook geen Bootsma in Amsterdam of in Friesland. Daarnaast is ABS idd heel iets anders dan Polystyreen. ABS is UV bestendig en slagvast, neemt geen vocht op en is goed te bewerken; eigenschappen van ABS die ik zoek in het materiaal dat ik ga gebruiken.
|
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Die was ik inderdaad tegen gekomen. Zit ook in Zwolle, woon ik zelf, mooi makkelijk. Heb ze een mail gestuurd om te vragen of ze ABS leveren, maar op hun site staat dit niet tussen de producten. Wordt vervolgd.
|
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |