![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2011 Locatie: Hamme O-Vl Leeftijd: 23
|
Ook al ben ik een beginner, ik draag graag men steentje bij... Geteste lijmsoorten: - Bison Alleslijm - Bison Nexus - Pattex Power Fix - Pattex Special (modelbouw) - Pattex Uni Rapide - Lijmpistool ![]() 1) Pattex Special ![]() ![]() ![]() Bevindingen: - lijm bijt in het materiaal - 'smelt' wel aan elkaar, maar je bent de helft van je materiaal kwijt - zwakke hechting, snel stuk 2) Pattex Power Fix ![]() ![]() ![]() Bevindingen: - lijm bijt niet in het materiaal - even vasthouden en aandrukken = blijven staan - opgepast: blijft lang gelvormig, dus oppassen voor verplaatsen - smeert dik open = minder mooi - vrij zwakke hechting, snel stuk - misschien goed voor neus herstellingen? -> heb je een rubber bots neus 3) Bison Nexus ![]() ![]() Bevindingen: - lijm bijt niet in het materiaal - (20-)secondenlijm staat op de verpakking, op XPS blijkt het urenlijm te zijn - dun aan te brengen = mooier - stevige hechting, jammer van de droogtijd 4) Tec7 ![]() ![]() Bevindingen: - lijm bijt niet in het materiaal - blijft lang soepel - in dotjes aan te brengen = minder mooi - stevige hechting - lijkt me vooral goed voor herstellingen 5) Pattex Uni Rapide ![]() Bevindingen: - lijm bijt niet in het materiaal - snelle hechting - stift is niet handig op zachte materialen (je drukt snel het XPS in/kapot) - dun aan te brengen = mooier - zwakkere hechting 6) Bison Alleslijm ![]() ![]() Bevindingen: - lijm bijt niet in het materiaal - vrij snelle hechting - dun aan te brengen = mooier - superstevige hechting! 7) Hete Lijm Pistool ![]() ![]() Bevindingen: - lijm bijt niet in het materiaal - zeer snelle hechting - dun aan te brengen = mooier - stevige hechting Conclusie: voor XPS gaat mijn voorkeur naar Bison Alleslijm en een Hete lijm pistool. Tot slot de testopstelling ![]() Uploaded with ImageShack.us P.S. gelieve er (nog) geen sticky van te maken, ik ben van plan nog uit te breiden |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 13 september 2004 Locatie: Tilburg Leeftijd: 41
|
goed bezig hoor petje af. hier hebben we wat aan. mvg Hans
__________________ Xray nt1 2009 ec, xray XII link, xerun 120a 1s, lrp X11, novarossi 12-3sct, pico evo4, mp blizzard 800 watt, valenta triagle, graupner mx16s, sanwa m11, Xray T2-009. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
...maar wat is dat eigenlijk voor spul, die XPS vloerisolatie? Wat weegt het? Zou het geschikt zijn om een shocky van te snijden? (want Depron is nauwelijks nog ergens te vinden)
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 12 maart 2011 Locatie: helmond Leeftijd: 26
|
Goed verslagje!Hier kunnen we wat mee.
__________________ SummiT 2x2cel,E-MaXx Brushless,SlasH 4x4 Ultimate,RuStLeR vxl,BaNdiT vxl,ReVo 1/16, TaMiYa btcc,HpI RS4 3 EVO+,VoRza FluX Hp,LosI MiCrO CraWLer,LosI DeSerT TruCK. |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 29 november 2002 Locatie: Eibergen Leeftijd: 41
|
@Bart hier kun je depron aero kopen is lichter https://www.carbonwinkel.nl/Details/...eets-Aero.html
__________________ WWW.F5J.NL <<<>>> F5J nu ook op Facebook |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 5 juli 2004 Locatie: Perk - Belgie Leeftijd: 41
|
Ik ben sinds kort ook een grote gebruiker van het lijmpistool - echter voor allerlei knutselwerk met de kinderen. (pattex trouwens). Ik vind het enorm handig voor dingen mee op te vullen (spleten in hun knutselwerkjes, hoekjes, extra stevigheid) en het blijkt bijna overal op te lijmen. Met uitzondering van een glasplaat in het aquarium, dat liet los na een tijdje. Ik heb wel al gehad dat schuimondergrond smolt van de hitte. Je moet echt wel opletten hiermee (ook voor je vingers) TEC7 is heel populair hier in Belgie bij verbouwingen. Ik heb er altijd een paar tubes liggen (in verschillende kleuren) en geef mijn geld niet meer aan 'gewone' siliconen tubes. Ik gebruik het ook op de (echte) boot. Ik heb er ook hele goede ervaringen mee op het dak (roofing, dakgoten, allemaal nog in orde na 10+ jaren). Wel al eens gehad dat het na een tijd harder en iets brosser werd. Patrick
__________________ http://verretdeprest.be/ |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 11 januari 2006 Locatie: Zutendaal Leeftijd: 56
|
Gebruik gewoon de lijm uit de ACTION nml Creation, kost nog géén euro voor 1 busje. Werkt prima hoor !!! ![]() >>>> effe ergens een kleine afbeelding gejat !!! Rechts zie je het busje staan, en is ook nog kleurloos
__________________ Vriendelijke groeten , Dirk |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |