Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 27 januari 2012, 11:40   #1 (permalink)

Standaard Mal maken

Ik heb een rompje gemaakt van balsa daarvan wil ik een mal maken
De romp heb ik met poly plamur glad gemaakt
Maar nu heb ik een vraag nu moet ik de romp gaan verven kan dat eerst met grondverf
en daarna met lak verf
Moet deze lak DD lak zijn of kan dat hewoon met autolak uit een spuitbus

Gr Tom
Tom.Koornhof is offline   Met citaat reageren
Oud 27 januari 2012, 12:03   #2 (permalink)
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Als die alleen als mal dient zou ik er 2-3 keer G4 op doen .

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 27 januari 2012, 14:27   #3 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Brandaris's schermafbeelding

Leeftijd: 56
Standaard

Geen Smit verf gebruiken hoor Tom !!
Wat Johan hierboven zegt, zo zou ik het ook doen met G4.
Sluit mooi af en wordt glashard.

succes!
Oud 27 januari 2012, 14:56   #4 (permalink)

Standaard

Heren
Wat is G 4 voor verf zit dat in een spuitbus
gr Tom
Oud 27 januari 2012, 15:18   #5 (permalink)

bosreus's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Standaard

G4 is van Voss chemie

Vosschemie
Volgens mij niet in spuitbus.

Hans
Oud 27 januari 2012, 15:24   #6 (permalink)
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Click the image to open in full size.

Krijg je bij Hobbyinn bv.
Opbrengen met kwast of rol.

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 27 januari 2012, 17:58   #7 (permalink)

Adam's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Tom,

Rij even naar Nieuwerkerk aan de IJssel, daar zit de Polyshop. Verkopen een tegenhanger van G4 maar dan van "de IJssel". Daarnaast kunnen deze mensen je perfect informeren over te gebruiken materialen.
Oud 27 januari 2012, 18:54   #8 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Brandaris's schermafbeelding

Leeftijd: 56
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plotterwelt Bekijk bericht

Krijg je bij Hobbyinn bv.
Opbrengen met kwast of rol.

Mvg Johan
Niet liegen Johan, je kan het daar kopen
Oud 29 januari 2012, 11:32   #9 (permalink)

Leeftijd: 36
Standaard

Als je een perfecte mal wilt maken, dan zou ik e.e.a. idd in de DD lak zetten. De donkere kleuren vloeien iets beter dan de lichte kleuren. Breng aan met een fijne schuimroller, in 1 keer een laak die dik genoeg is om goed te vloeien, maar niet te dik, zodat je druipers krijgt. 1x opzetten, 1x narollen, en dan afblijven. De lak zal dan vloeien, en mooi strak trekken, Ga je er tijdens dat proces nogmaals overheen, dan zal je dat blijven zien. Met de kwast kan ook, maar vereist wat meer oefening.

Zorg dat je van de ene kant naar de andere kant werkt. Vanwege dat rare vloeigedrag wil je altijd verder lakken op een nog verse rand, zodat e.e.a. goed in elkaar vloeit. De Engelsen noemen het "maintaining your wet edge".

Na het lakken met DD lak is de lak na 7 dagen voldoende styreenbestendig. Dan kan je de boel in de lossingswas zetten. Zelf ben ik nogal gecharmeerd van de Mirrorglaze M87 of de Ferro FR8. PVA is niet nodig, dat geeft alleen maar lelijke strepen. Wel de was goed aanbrengen: zuinig maar wel compleet inwrijven met een zachte doek. Na 1 of 2 minuten is de was dof geworden, dan met een schone doek kort uitwrijven (de oppervlakte breken). Vervolgens 15 minuten laten drogen, dan met een schone doek tot hoogglans oppoetsen. Na 30 minuten kan je dan weer een laag aanbrengen. Doe dit 4-6 keer. Laat de mal daarna minimaal 2 uur uitdampen.

Nu kan je gelcoat aanbrengen, eventueel met (zwarte) pigment. Gebruik 2-3% verharder, en werk altijd boven 15 graden.
Na uitharding kan je een oppervlaktevlies aanbrengen met polyesterhars, en na uitharding glasmat. 1 laag glasmat 450 gr/m2 geeft 1mm dikte, en heeft 1 kg polyesterhars nodig om goed te impregneren. Gebruik een ontluchtingsroller om de lucht uit het laminaat te werken. Lastige hoekjes kan je ook met een kwast ontluchten (tamponeren).

Na een dag of liever langer kan je de mal loswerken van je model. Ga rustig te werk. Het is altijd wat lastiger een mal van een model te halen, dan een product uit je mal. Dat komt door de krimp van de polyester.

Als de boel los is, kan je de randen netjes afwerken, en de mal in de was zetten, om producten te maken. Dat werkt eigenlijk hetzelfde als het maken van de mal. Overigens, als de mal eenmaal in de was staat (4-6 lagen), dan volstaat 1 laagje was in het algemeen om een nieuw product te maken.

Laatst gewijzigd door skiff; 1 februari 2012 om 20:58
skiff is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2012, 15:41   #10 (permalink)

Standaard

Skiff
Ik heb een paar vragen
1 Je heb het over Polyesterhars maar als ik dat gebruikt in mijn hobby kamer op zolder
geloof ik wel en ik weet het zeker dat de wederhelft met de dubbelloops jacht geweer naar mij toe komt
Mag ik ook Epoyhars gebruiken
2 voor een goede mal moet ik zeker 3/4 lagen glasmat gebruiken
3 Voor de zekerheid mag ik toch na de was laag een lossings middel gebruiken.

Gr Tom
Oud 1 februari 2012, 20:54   #11 (permalink)

Standaard

1. Hangt ervan af. Als jouw wederhelft beschikking heeft over een dubbelloops jachtgeweer, dan is dat idd een reele mogelijkheid. Andere gevallen berichten over deegrollers, honkbalknuppels, hairspray (al dan niet met aansteker) en naaldhakken.
De buren zijn meestal niet zo. Die bellen gewoon de brandweer vanwege "een gaslucht". (niet vragen hoe ik dat weet...)

Je kan ook epoxyhars gebruiken. Dat is iets bewerkelijker, zeker om een goede mal te maken, maar het is goed te doen.

Als je voor de meest simpele materialen gaat dan neem je het volgende:

Epoxyhars. Deze dik je een klein beetje in met Stewatix en smeer je een dun laagje op de plug.
Vervolgens na aanharden (mag nog plakkerig zijn) kan je de binnenhoeken voorzien van een rups epoxy met stewatix. Dit kan je met een ijslolliestokje mooi rond maken.
Vervolgens kan je een dunne glasweefsel aanbrengen. Knip in waar nodig, en verzadig met epoxyhars en een kwastje. je hebt maar een beetje hars nodig.
Vervolgens een dikker weefseltje (160 gr/m2). Dep eventuele overtollige hars weg met keukenpapier. je moet de structuur van de vezel mooi zien. Laat dat uitharden.
de volgende dag kan je e.e.a. opschuren. Eventuele foutjes en opstaande vezel kan je dan mooi wegschuren. mocht je ergens een luchtbelletje hebben, dan is die ook op en te maken en te vullen (met epoxy en stewatix).

Nu kan je de mal op dikte brengen met epoxy en dikkere glasweefsel of woven roving.

2. De dikte is sterk afhankelijk van de afmeting en vorm. Een klein malletje kan je best 2-3mm dik maken, maar hoe groter, hoe dikker.
Als voorbeeld: Ik ben nu met een mal bezig welke 18 meter lang is, 200 m2 groot, en 17-25mm dik is. En dan is de mal ook nog op diverse plekken ondersteund...

3. Dat mag best, maar het is niet strikt noodzakelijk. Zonder poly vinyl alcohol wordt de mal glanzender en zonder strepen.

Hou wel rekening met de relatief lage warmtebestendigheid van de mal. Je kan hem niet in de oven gooien. 45-50 graden is de max.
Zodra je dit doorkrijgt, kan je altijd nog kijken naar meer geavanceerde materialen en methodes. Alles stap voor stap.
Oud 12 februari 2012, 13:10   #12 (permalink)

Standaard

Skiff
Ik heb een vraag
Ik heb de mal klaar hij is door de lak behoorlijk hard geworden
Maar ik wil er een verandering in brengen
Aan het voorschip een verdikking in brengen de dikte is 5 mm van aan het voorschip 20 mm hoog naar het achterschip 40 mm hoog en de lengte 200 mm wel bij op 100 mm wordt deze verdikking dunner naar 1 mm
Of is het gewoon beter om een nieuwe mal te maken waar de verdikking is verwerkt
Moet ik dan als ik een mal trek van de plug op de randen met een verdikte epoy werken

Gr Tom
Oud 12 februari 2012, 13:52   #13 (permalink)

Standaard

Mallen aanpassen is altijd een ramp. Je had idd beter de plug kunnen aanpassen, desnoods met waxsheet (zelfklevende wasplaat van een exacte dikte, www.brandscomposiet.nl)

De laatste zin in je bericht snap ik niet. Hoeken in een mal altijd met een verdikte epoxy vullen, om luchtbellen te voorkomen.
Oud 12 februari 2012, 15:10   #14 (permalink)

Standaard

Ik bedoelt als ik een mal wil maken met haakse hoeken wat ik dan krijg met deze stukken er op is het dan niet aante raden om met verdikte epoy te werken om de hoeken hoek te krijgen
GR Tom
Oud 13 februari 2012, 08:22   #15 (permalink)

Standaard

Ah, een mal met flenzen. Idd, na het aanbrengen van de gelcoat, neem je hars, waaraan je vulmiddel toevoegt (stewathix, zie www.polyestershoppen.nl) en vult daarmee de hoek. Afstrijken met een ijslollystokje.
Glasmat of glasweefsel wil niet makkelijk de bocht om, dus met die vulling (een "fillet") in de hoek, maak je het makkelijker voor de vezel om de bocht om te gaan.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten