![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2002 Locatie: Eindhoven / Wissenkerke Leeftijd: 25
|
Mechanica bedenken? .. als er iets duidelijk is hoe het moet, is het dat.. toch? Heb deze aansturing voor m'n ProfielWerkStuk ontworpen en gebouwd. Ben vandaag officieel geslaagd. M.a.w. ik heb al een werkende as. Sneller zou mooi zijn, alleen trekken mijn huidige motoren dat denk ik niet. We zullen eens kijken. Over welke software heb je het trouwens? Die op de PIC, of op de pc? Electronica ook al wat uitgebouwd.. transistors 'versterken' het signaal uit de lichtpoortjes. De oude pc boven ontving de signalen ook zonder versterking. Nu ontvangen ze ze beide. Ziet er misschien ingewikkeld uit, maar is gewoon 3x hetzelfde (nouja, bijna) en een voeding voor de leds in de sluizen. |
| | |
| | #32 (permalink) |
|
Okeeeee: 2 geleiders uit een 2 printers gesloopt. Zijn niet even dik, maar ja, who cares? ![]() Beetje hout.. ![]() Bijbehorende schuiflagers ![]() En hier kan dat ding in.. (toch blij dat ik ooit voor fl0,50 een stapel geëtste printplaten gekocht heb op de rommelmarkt.. ![]() Ding omlaag ![]() Ding omhoog Draadeind erdoor, en moer vastgezet op bewegende gedeelte. Nou ja, moer.. 2 moeren, zo van elkaar gedraaid en vastgesoldeerd dat er geen speling op zit, maar ze nog wel soepel draaien. Uitstekende assen afgeslepen. Sleufje ingeslepen, om de koppeling toch nog enigsinds flexibel te houden. (uitgaande motoras hoeft nu niet EXACT in lijn met het draadeind gemonteerd te worden..) 'schroevendraaier' uit de as geslepen, en motor gemonteerd. De Z-as Nu de X- en Y-assen nog. Zoek nog een paar gekogelde lade geleiders langer dan 30 cm.. |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
man dat wordt zwaar. Dat is een stuk lastiger snel te bewegen. Ik wou een klein sterk motortje, speed 500 formaat gebruiken op een simpele spindel, hetzelfde is maar veel kleiner. Ik heb nog geen software maar dat is vrij snel gemaakt zodra er mechanica is. PIC software is zo gebeurd. Even een protocol afspreken, wat tellers op interrupts die gegenereed worden door de lichtsluizen. 2 H bruggen voor de motoren. Dat is niet het lastige. De pc software is lastiger. Daar heb ik nog geen idee van
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #34 (permalink) |
|
H-bruggen wilde ik eerst doen. Deze hebben echter geen rem.. iets wat zeer zeker nodig is gebleken. Zwaar.. tja.. lichter kan wel, maar wil zo min mogelijk speling. En de frees hoeft niet te racen hoor.. gaatjes boren etc. moet ook niet té snel gebeuren. Het is mooi als hij snel kan (reizen van punt naar punt), maar snelheid heeft geen prioriteit bij mij. Drink ik wel een extra bakje koffie, of bouw ik wat verder |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
Geen rem? Echt wel
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
Even terug op de geleiders: voor lange geleiders: kijk eens op http://engraving/majosoft.com/html/b...ade_parts.html Meer tips en voorbeelden van zelfgeboude machines. Ook software (incl code?) Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #37 (permalink) | |
| Lid sinds: 5 februari 2004 Locatie: Putten (Gld) Leeftijd: 50
| Citaat:
Dus waar "de bouw" haar gereedschap, schroeven hang- & sluitwerk etc haalt. Daar hebben zie die. Ik heb er bewondering voor dat je zoiets aan pakt hoor en ben natuurlijk erg benieuwd. Wie wil er immers niet een mooi frees tafeltje?
__________________ , Erwin die vloog bij Aero Club Heemskerk En ook weer/nog steeds lid van de KNVvL(geloof ik) | |
| | |
| | #38 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
|
@wimg, volgens mij zit er een (spel)foutje in je link, zou http://engraving.majosoft.com/ moeten zijn...
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! |
| | |
| | #39 (permalink) |
| Lid sinds: 27 september 2002 Locatie: groningen Leeftijd: 54
|
Joost! Gefeliciteerd met het geslaagd zijn! En wat dit draadje betreft: ik ben nu geabonneerd en ben benieuwd hoe het uiteindelijk wordt. :P Begrijp er verder helemaal drie maal niets van, behalve dat het de bedoeling is dat je iets computergestuurd gaat fresen. Toch? Succes! jan.
__________________ Alle mannen willen maar één ding: gelijk hebben. |
| | |
| | #41 (permalink) |
| Lid sinds: 9 september 2002 Locatie: Eelde Leeftijd: 38
|
Joost !! topper !! Mischien kan je via onderstaande URL nog wat programmeer ideën opdoen, en mogelijk overweeg je vroeg of laat ook iets moois te bouwen met stappen motoren, dan heb je ook een mooi 'startpunt'. http://gathering.tweakers.net/forum/...ssage/18624356 Succes, ik blijf het op de voet volgen
__________________ In het verleden betaalde prijzen bieden geen garantie voor de toekomst..... |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Lid sinds: 21 oktober 2003 Locatie: Zaandam Strafpunten: 3 Leeftijd: 34
|
Het is niet alleen het nabouwen hè jongens. Vergeet niet dat alles softwarematig aan wordt gestuurd. Dit is een geheel eigen manier en niet compatible met standaard frees programma's. Je weet niet of Joost de software zo "open" gaat schrijven dat er eenvoudige calibratie/aanpassingen/modificaties gedaan kan worden op jouw versie van de zelfgemaakte freestafel.
__________________ Gelukkig is de paardensport van mijn vriendin nog veel duurder |
| | |
| | #43 (permalink) |
| Lid sinds: 9 september 2002 Locatie: Eelde Leeftijd: 38
|
oja, deze is ook wel funny/leerzaam... http://www.xs4all.nl/~arcrapts/html/...s/robotics.htm
__________________ In het verleden betaalde prijzen bieden geen garantie voor de toekomst..... |
| | |
| | #44 (permalink) | |
| Citaat:
| |
| | |
| | #45 (permalink) |
| Lid sinds: 9 mei 2003 Leeftijd: 41
|
Joost, Heel interessant! Ik ben zelf ook bezig met hetzelfde einddoel - een voor modelbouwdoeleinden bruikbaar freesje voor balsa/triplex - maar langs een iets andere weg. Mijn handicap is dat ik wel kan solderen maar geen idee heb van wat ik aan het doen ben. Een kitje in elkaar zetten gaat prima, maar zelf iets ontwerpen - ho maar. Ik verzamel her en der onderdelen waaruit uiteindelijk een frees moet ontstaan - voornamelijk via marktplaats, ebay etc. Dat heeft me tot nu toe het volgende opgeleverd: 2 lineaire slides- kogelomloopwagen en rail (x-as) 1 gekogellagerde lineaireenheid (y-as) - 2 gehard stalen asjes, lineaire lagers, bevestiging 1 miniaauur kogelomloopspindel (beweging z-as) 8 stappenmotoren Voor de aansturing ga ik linistepper kaartjes gebruiken, die koop je als kit en soldeer je zelf in elkaar. Kan tot 1/3600 microstep Voor de rest volg ik dezelfde filosofie - de afmetingen van wat beschikbaar is (komt) bepalen de afmetingen en lay-out van het freesje. Wat dat betreft is dit een heel interessant topic. Ik zal je topic niet kapen PS - Die motor met terugkoppeling is best interessant! Natuurlijk kun je met stappenmotoren eenvoudig een vast aantal stappen zetten en ze hoeven ook niet zo duur te zijn (de mijne waren een paar euro per stuk) maar een gemiste stap geeft geen feedback. Dat doet jouw methode weer wel. Wel zat ik nog aan een ding te denken. Als je straks je mechaniek onder belasting een aantal pusjes vooruit zet, dan bouw je waarschijnlijk wat spanning op. Die wordt door de beweeglijkheid van je mechaniek opgenomen. Nu zet je je motor stil. Heb je dan geen kans dat of je motor wat terugdraait (en dus valse pulsjes geeft) of dat je met een ovoorspelbare onnauwkeurigheid zit (zodra je frees draait wordt de spanning via je werkstuk afgebouwd)? Arthur |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |