![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 13 mei 2004 Locatie: Volendam Leeftijd: 38
|
Wij zijn ook bezig met een cnc-machine het ontwerp is klaar, maar we wilde in de bovenste plaat gaatjes boren voor het vacuum trekken van het voorwerp en direct de afzuiging van stof enz enz. Mijn plaat is van mdf 18mm 700 bij 500 en om de 25 bij 25 wil ik een gaatje boren van 8mm. Nu is mijn vraag, kan dit, is het niet te veel of moeten de gaatjes kleiner bijv. 4mm of misschien helemaal af te raden ik weet hoe meer gaatjes des te minder de afzuiging werkt van je stofzuiger.
__________________ FG Marder/ robbe charter/ sky surfer/ sea fury/cnc-freestafel www.mijncnc.web-log.nl www.cnczone.nl |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 21 juli 2003 Locatie: Barneveld
|
Met gaatjes van 8 mm neemt je zuigkracht enorm af Om de 25 bij 25 mm een gaatje geeft in de 18 bij 26 gaatjes = 468 gaatjes Als je de gaatje 8 mm maakt en niet alle gaatjes afdekt met de plaat moet je een enorme stofzuiger hebben om nog enigzins zuigkracht te voelen. maar als je alle gaatjes afdicht met de plaat maakt het in theoretische niet uit een gaatje van 3 mm of kleiner lijkt mij genoeg Groeten Gerjan |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Guest
|
hi juan, Er is veel te lezen over dit onderwerp bij diverse forum's over cnc. Meestal wordt het toch niet gebruikt omdat je inderdaad een enorme afzuiging moet hebben of echt alle gaatjes afdekken.(wat ook weer voor meer losse onderdelen zorgt.) Afzuiging van het stof zal dan ook niet gaan op deze manier. Hoewel dit zowiezo niet echt gaat want het meeste stof blijft toch op het werkstuk. En je werkplaat raakt vaak door je frees beschadigd waardoor hij snel valse lucht zal gaan aanzuigen. en je moet een goede vacuumbak maken/hebben. ik zal het draadje daarover eens opzoeken misschien heb je er wat aan. Maar over het algemeen genomen is dit een behoorlijk ingewikkelde methode.(maar zeker wel de mooiste). |
|
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2002 Locatie: Eindhoven / Wissenkerke Leeftijd: 25
|
Bij mijn cnc frees ben ik van plan de fees zelf gaatjes te laten boren, waar ik dan later met een soort deuvels een vasthoudconstrucie op/in kan zetten. Vacuum zuigen.. flinke stofzuiger nodig, enorm stroomverbruik en nog meer lawaai. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 13 mei 2004 Locatie: Volendam Leeftijd: 38
|
@spaan; ben benieuwd naar het draadje kan het niet vinden @Joost; als het niet lukt/ kan wat ik wil is dat van jou een top idee dank hiervoor. gr jan
__________________ FG Marder/ robbe charter/ sky surfer/ sea fury/cnc-freestafel www.mijncnc.web-log.nl www.cnczone.nl |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Guest
|
Daar komt nog eens bij dat een stofzuiger zijn eigen motor koelt door middel van de lucht die hij aanzuigt, als je de stofzuiger gedurende lange tijd niet voorziet van 'frisse lucht' zal de stofzuiger uiteindelijk overlijden. als je oude stofzuigers gebruikt maakt dit natuurlijk weinig uit, haal je gewoon een andere bij de kringloop voor een paar dubbies. |
|
| | #8 (permalink) | |
| Lid sinds: 5 juni 2004 Locatie: Alkmaar Leeftijd: 42
| Citaat:
met aan de onderkant een inslagmoer. ik kan nu op alle plekken van de freestafel iets vast schroeven. | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 9 mei 2003 Leeftijd: 41
|
De methode die ik gebruik is dubbelzijdig (folie) plakband zoals gebruikt wordt voor vloerbedekking. Een rol van 5 cm breed en 50 meter lang uit de bouwmarkt. Makkelijk af te scheuren en makkelijk restloos te verwijderen. Op deze manier hoef ik geen stegjes te laten staan, alles blijft gewoon vastgeplakt. Het plakband is heel dun maar ik kan m'n frees zo nauwkeurig instellen dat ie door het hout maar niet door het plakband freest. Arthur |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |