![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 9 augustus 2005 Locatie: Groningen Leeftijd: 44
|
Ik ben op zoek naar een ook na jaren goed blijvend zittende lijm dat hout en polyester kan verlijmen. Als je bijv. Bison Combi neemt dan kan het voorkomen dat deze na 3 a 4 jaar los gaat breken doordat de harder enigszins doorwerkt. Heeft iemand een goede suggestie?? V.B. Ik heb reeds een polyester schaalmodel van een romp en wil er voor de stevigheid een houten spanten frame in lijmen. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Volgens mij kan je dat het beste doen met polyesther hars. Als je wat dunne hars gebruikt trekt dat een beetje in het hout waardoor het geheel als gegoten aan elkaar gaat zitten. Eventuele kieren opvullen met katoenvlokken en polyesther hars, dat gaat volgens mij prima lukken.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Stabilit Express is een lijm op polyester basis.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Banned Lid sinds: 3 maart 2005 Locatie: Somewhere
|
Nadeel van Stabilit is dat er altijd te weinig in die tubes zitten en vreselijk duur is. Haal een potje/blikje polyesterhars bij de bouwmarkt met een tubetje verharder, je doet er jaren mee als het tegenzit en is verhoudingsgewijs veel goedkoper. Eventueel met een matje 25-45 gram/m2 doek de naden versterken. Zoals Ernst al aangaf kan je de hars iets verdunnen zodat het dieper in het hout dringt. Dit is niet echt nodig, mijn spanten waar een 4,5PK Zenoahmotor aan hangt zit als een huis. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2003 Locatie: Zeeland
|
Polyesterhars stinkt enorm, de verwerkingstijd is kort en slecht beheersbaar en krimpt ook bij uitharding. Neem dan epoxy-hars. Epoxy op polyester gaat prima mits de polyester laag goed wordt opgeruwd (korrel 80 bijv.). Stinkt niet, goed beheersbaar en krimpt niet. Polyester hars op epoxy werkt dus weer niet. Succes! Marc |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Lid sinds: 7 augustus 2004 Locatie: Enkhuizen, MVC Pegasus Enkhuizen
| Citaat:
volgens mij verwar je het met polyester plamuur
__________________ Eigenlijk kunnen helicopters helemaal niet vliegen ze zijn alleen zo lelijk dat de aarde ze van zich af duwt... | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 19 december 2003 Locatie: Tielt-Winge Belgie Leeftijd: 36
|
volgens mij vergeet jij de verharder bij je polyester te doen, een verwerkingstijd van 45 min???? Ik kom ongeveer op 10-15min max. Met epoxy zit ik op 1u verwerkingstijd soms 2. (afhankelijk van de soort epoxy en de toepassing) |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2002 Locatie: Eemnes
|
Ik moest ook houten spanten in een polyester romp lijmen. Heb verschillende lijmen geprobeerd waaronder ook epoxy. Uiteindelijk bleek Stabilit het sterkste. Het is wel duurder maar als je niet meer aanmaakt dan nodig gaat het best lang mee. Is ook lekker snel uitgehard.
__________________ Twijfel is de vader van de vindingrijkheid. http://www.mch-huizen.nl Galileo Galilei, 1564-1642 |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Binnen onze club zijn in het verleden heel wat polyester (vliegtuig) rompen gebouwd. De spantjes die daarin moesten komen hebben we altijd met polyesther vast gelijmd omdat epoxy toch minder goed voldeed. Op den duur kwam het toch los. Polyesther kan je ook vrij lang verwerken als je maar niet te veel harder toevoegd. Het krimpt dan ook nog eens minder. Hoewel dat krimpen best meevalt zeker bij de vrij geringe afmetingen van de modellen. Veel meer dan een paar tienden van een millimeter op een meter hoeft het niet te zijn.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Guest
|
ik heb tot nu toe PU lijm gebruikt voor dat soort dingen. werkt erg goed maar de lijm zet wel uit als het uithardt. wat soms problemen geeft. over de duurzaamheid van die verbindingen kan ik eigenlijk weinig zeggen daar ik het sinds kort pas gebruik. |
|
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2005 Locatie: Antwerpen Leeftijd: 60
|
Belangrijk is, ongeacht de methode die gebruikt wordt, dat de bestaande polyester opgeruwd wordt. Bij het gebruik van Stabilit kan de hoeveelheid verharder gerust gehalveerd worden. De verwerkingstijd verlengt hierdoor, en de verbinding is ook sterker. De uiteindelijke kleur is lichter.
__________________ De Liberation: motoren ingebouwd: schaal 1/65 gewicht 140gram Tijdelijk geen webstek Groeten Gilbert |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |