![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 27 september 2002 Locatie: groningen Leeftijd: 54
|
Collegae! Ik weet het even niet zeker meer. Stel ik heb twee 6 * 6 mm balkjes die ik op elkaar wil lijmen als een "T". zeg maar. Dus kops op 'normaal'. Met witte houtlijm. Hoe doen we dat dan? Eerst de kopse kant dun insmeren en laten drogen, en dan definitief lijmen? Of zeg ik nou maar wat . . . jan.
__________________ Alle mannen willen maar één ding: gelijk hebben. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2005 Locatie: Antwerpen Leeftijd: 60
|
Ik dacht dat houtlijm altijd nat moet gebruikt worden, anders dringt het onvoldoende in de porien. Veel steviger wordt het, als je de verbinding iets "inwerkt". In dit geval de platte bovenkant van de T een millimeterje uitsnijden/vijlen, en dan lijmen.
__________________ De Liberation: motoren ingebouwd: schaal 1/65 gewicht 140gram Tijdelijk geen webstek Groeten Gilbert |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
|
ligt een beetje aan de houtsoort .... als de kopse kant erg zuigt, licht voorlijmen, maar voordat deze droog is de verbinden maken .... bij balsa maakt dat niet zoveel uit omdat de lijm altijd sterker is dan het hout ....
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 2 november 2003 Locatie: Middelburg (zeeland) Leeftijd: 53
|
ik zou het lijmen met constructielijm van bison "bruislijm" trekt goed in het kopse balsa, en erg sterk.
__________________ groet; Nico. Pulsejet; de meest effectieve manier om brandstof om te zetten in zo veel mogelijk herrie, met als bijproduct een klein beetje stuwdruk |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 16 mei 2005 Locatie: Lelystad
|
Paul, http://www.4p8.com/eric.brasseur/glider2.html (je had hem ook kunnen vinden via de properties van het plaatje) Het is een website over het maken van een klein indoor Zwevertje, niet echt over constructie (en dus misschien niet wat je gehoopt had) ik heb het zwevertje gebouwd (was mijn eerste vliegtuigje) en hij vliegt heel mooi door de kamer heen, vrijwel horizontaal. Helaas is mijn huiskamer te klein....Mijn vliegtuigje weegt slechts 7 gram Ik heb de staart gemaakt van 1mm balsa ipv karton, VEEL beter Hij heeft al heel veel beschadegingen (van botsen tegen alles in mijn huis) en een poging om hem omhoog te brengen, hangend aan een raket (binnen 1 meter vleugel compleet door midden gescheurd... |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Citaat:
Resultaten binnenkort in het C-130 draadje. jan.
__________________ Alle mannen willen maar één ding: gelijk hebben. | |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Collegae! Wat is de makke met die bruislijm? Waarom moet je er zelfs handschoenen bij aan? Zwaar carcinogeen, of . . . Wat is er aan de hand? Lijmt goed, trouwens! :P jan.
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 2 november 2003 Locatie: Middelburg (zeeland) Leeftijd: 53
|
bij de meeste lijmen adviseert men om huidcontact te voorkomen.... bruislijm trekt in je porieen, en duurt een paar weken voor je die lelijke donkere plekken op je handen weer kwijt bent....
__________________ groet; Nico. Pulsejet; de meest effectieve manier om brandstof om te zetten in zo veel mogelijk herrie, met als bijproduct een klein beetje stuwdruk |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Collegae! Werken met de bruislijm gaat goed! Ik heb de (horizontale) longerons (van de C-130) uitgelegd, en vervolgens de verticale latjes ingelijmd. Met name die, die net 0.02, 0.03 mm te kort waren, zitten nu mooi vast. Nadeel is, dat de lijm (als je iets teveel gebruikt) aan alle kanten tussen de verbinding 'uitbruist'. De diagonale latjes die tot het frame behoren, kan ik dus pas inlijmen als ik eerst de kloddertjes uit de hoeken verwijder. Nou ja, dat moet dan maar even . . . (Oplossing: het hele zaakje in één keer, tegelijk, in elkaar lijmen. Kortom: aanwinst in het arsenaal aan gereedschappen / lijmen. :P jan.
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 3 december 2003 Locatie: Utrecht, bouwen aan de toekomst :D
| Bruislijm kan je ook bijzonder goed gebruiken voor het verlijmen van Robart hinges, die pen scharnieren voor onder andere ailerons, hoogte/richtingsroer of flaps. Als je het hout van te voren vochtig maakt, gaat het nog meer bruizen. Super vaste verbinding. Beste is inderdaad om tijdens het uitharden het overtollige weg te halen zodat je later geen problemen meer hebt.
__________________ FunFly: Lekkere ragbak, Rory: zweven is toch even wennen, Wigens: start bouw, Corsair: en nu maar schuren |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |