![]() |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
Ik heb weer een exotisch vraagje. Weet iemand hoe staf heet met een groef erin? En waar ik dat zou kunnen krijgen. Het is de bedoeling dat over die staf een cilindertje wordt geschoven. In dat cilindertje zit een puntje die door de groef glijdt. Dus het cilindertje kan wel over de staf bewegen, maar niet draaien. |
|
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Een 'spline' heeft toch groeven over de volledige omtrek? Volgens mij bedoelt 'ikkedus' das niet, gewoon een as met één groef erin. Ik zou niet weten of daar een naam voor is.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 8 april 2005 Locatie: Almere Leeftijd: 29
|
heb laatst zelf een spie gemaakt.. ze noemen het ook wel naaf (engels: " boss" als in bv. propellerboss) http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...28885&start=15 mvg Rico. |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Lid sinds: 13 september 2005 Locatie: Geldrop Leeftijd: 39
| Citaat:
maar spiebanen zijn meestal gestandariseerd volgens een norm. - Hoe dik is het pennetje welke in de groef moet gaan lopen ? - Hoe lang en hoe dik moet de as zijn ? met deze gegevens kan iemand met een freesbank dit wellicht wel maken.
__________________ Als ik nu zit, hoe kan het dan aan mij liggen.... ? | |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 13 september 2005 Locatie: Geldrop Leeftijd: 39
|
Rico, jij hebt een naaf gemaakt met een spiegleuf, de topic starter zoekt een as met een ingefreesde spiebaan. In een as begin je niet veel met een babyzaagje en sleutelvijlen, daar heb je echt een freesbankje voor nodig, tenminste om het netjes strak te krijgen.
__________________ Als ik nu zit, hoe kan het dan aan mij liggen.... ? |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 1 juli 2004
|
De firma Madler (http://www.maedler.de) levert wel iets dergelijks: ![]() ![]() Zijn wel wat groot (kleinste diameter = 14mm) Vraag eens bij bedrijven in aandrijftechniek |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Noem je bovenstaande nu een spline of een (kudde) spiebanen?
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |