Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 23 oktober 2006, 20:49   #1 (permalink)
GS_Jan
Guest

Standaard hoe deze vleugel herstellen ?

Hallo,

Kan iemand me helpen ?
Ik moet deze vleugel herstellen. Een schuim overtrokken met hard hout. Ik heb er een deel uit weggezaagd, en dit blijft over. Hoe herstel ik dit best ?

Met dank,
Jan
Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.
  Met citaat reageren
Oud 23 oktober 2006, 21:14   #2 (permalink)

Peter-Jan's schermafbeelding

Leeftijd: 19
Standaard

Hallo meneer,
misschien kunt u ze aan elkaar lijmen met Epoxy lijm.

Peter-Jan is offline   Met citaat reageren
Oud 23 oktober 2006, 21:18   #3 (permalink)

Standaard

ik denk wat "meneer" bedoelt is dat hij (quote)"Ik heb er een deel uit weggezaagd"(unquote) een stuk moet vervangen,..... niet simpelweg de twee stukjes aan elkaar wil lijmen........

p.s. Ik ben alleen maar goed in flauwe opmerkingen maken, helaas weet ik minder af van vleugelreparaties
Oud 23 oktober 2006, 21:30   #4 (permalink)
GS_Jan
Guest

Standaard

zo is dat.... er is een stuk tussenuit.
ik dacht een blok balsa met 2 carbon staafjes erdoor.... of kan ik gemakkelijk een stuk schuim bewerken en overspannen met hout ?
Thx
J.
  Met citaat reageren
Oud 23 oktober 2006, 21:38   #5 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Ik zou die tip weggooien en dan in het andere deel onder en boven op het dikste punt van de vleugel twee sparren inlijmen, dus hardhouten vierkantebalkjes. Gewoon onder het piep een gat boren (zeg ~5cm diep), dat opruimen zodat er onder het hout waarmee ingedekt is geen schuim meer zit en daar dan met epoxy je sparren inlijmen.

Hetzelfde herhaal je voor de achterlijst, dus een achterlijst erin lijmen.

Daarna kun je de rest van de vleugel gewoon met spanten afbouwen en indekken met balsa.

Als de vleugel helemaal klaar is, deze balanceren. Ik ga er vanuit dat de andere vleugelhelft nog in takt is, dan zal deze vleugel mogelijk lichter of zwaarder worden. Dat kun je met wat lood compenseren, zodat de vleugel in balans is.

Werken met piepschuim kan ook, maar zou in dit geval niet zoveel extras opleveren. Je zult toch een spar in moeten lijmen voor de stevigheid (piep op piep is geen goed lijmplan hiervoor).

Piepschuim is wel goed te bewerken, met een snijder daarvoor. Die kun je zelf maken door een flike voeding te pakken en dan een snijdraad opspannen en deze parralel aan een weerstand zetten. Dat staat wel elders op dit forum uitgelegd.

Hoe dan ook, ik denk dat je het missende stuk beter zonder piep kunt bouwen, omdat het niets toevoegd en het bouwen alleen maar lastiger maakt. Het extra gewicht van lijm en extra hout win je dan terug door geen piep te plaatsen.

Een hele andere optie is toch gewoon de twee stukken aan elkaar te lijmen en dan aan de andere kant van de vleugel een zelfde stuk te verwijderen. Of dat succesvol is, hangt van het toestel af en de vleugelbelasting zoals hij was met complete vleugel. Als dit een Calmato was, dan kun je dat rustig doen. Hij wordt dan wel moeilijker te vliegen, maar het kan prima. Bij ons op de club heeft iemand een trainer omgebouwd tot 3D toestel door de V-stelling eruit te halen, de vleugel zo ongeveer te halveren, de roeren te verdubbelen en zwaar te overpoweren.

Een heel blok balsa kan wel, maar wordt wel zwaar. Ik zou dat niet doen.

Let er overigens wel op dat je het profiel behoudt.
  Met citaat reageren
Oud 23 oktober 2006, 21:39   #6 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

profiel natekenen, dan uit schuim een stukje snijden met dat profiel min de beplanking, en dan het schuim er tussen lijmen, eventueel met enekele stukjes hardhout inwerken in de "oude" vleugel kern, dan dat stukje beplanken en weer alles bespannen. alles verlijmen met epoxy.
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten