![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 13 september 2005 Locatie: Geldrop Leeftijd: 39
|
Ik heb een romp in de epoxy met keperweefsel gezet. Nu ben ik gaan schuren maar ik krijg het niet helemaal strak. Kan ik polyester 2 componenten plamuur rechtstreeks op uitgeharde epoxy aanbrengen (polypox van polyservice) ? of zal ik eerst een grondlaag aanbrengen, daar komt meteen vraag 2: kan grondverf op alkydbasis op epoxy gebrukt worden ?
__________________ Als ik nu zit, hoe kan het dan aan mij liggen.... ? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 3 februari 2005 Locatie: Valkenswaard Leeftijd: 50
|
John, Heb al eens een vergelijkbare vraag gesteld: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...543&highlight= Als je het goed leest is er nietecht een duidelijk antwoord. Volgens het antwoord is epoxy goed te combineren met polyester maar anderom niet. Dat kan ik niet helemaal volgen. Als epoxy goed is te combineren met polyester waarom zou polyester niet goed te combineren zijn met epoxy. Stel ik heb een romp van balsa en vul de oneffenheden met polyester plamuur. Volgens skiff kun je hier zonder problemen epoxy overheen zetten. De oneffenheden die dan overblijven kan ik beter niet vullen met polyester plamuur ??????????? Ik heb echter ook een romp van epoxy en deze afgewerkt met polyester plamuur. Dat zou ook mogelijk moeten zijn volgens Skiff al is het niet helemaal aan te raden. Ik vaar al ruim een jaar met mijn IOM en ik zie geen afwijkingen optreden aan de romp. Volgens mij zijn de afmetingen die wij gebruiken en de belastingen niet groot genoeg......maar dat is een eigen interpretatie. Verder maar een rondgekeken op het internet. http://www.sp-bac.nl/epoxy%20versus.PDF Ook hier is epoxy goed te combineren met polyester maar anderom niet Ton |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 19 augustus 2004 Locatie: Scheveningen Leeftijd: 28
|
Ik weet in ieder geval wel (nu) dat je polyester plamuur niet op een XPS kern moet smeren... Als epoxy goed uitgehard is, is het volgens mij prima mogelijk om polyesterplamuur er overheen te gooien. Misschien is de hechting niet optimaal, maar het werkt verder wel lijkt me... Omgekeerd kan het volgens mij helemaal wel. In een balsa kern wat putjes opvullen met polyplamuur en dan met epoxy eroverheen moet zeker wel werken lijkt me... Misschien dat er nog een verschil in krimp tussen de 2 zit waardoor het mis kan gaan? |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 16 oktober 2003 Locatie: Banned user Leeftijd: 36
|
Epoxy hecht wat makkelijker op veel zaken, en het bevat geen oplosmiddelen. Polyester bestaat voor 50% uit een sterk oplosmiddel (styreen, dat is ook wat je ruikt) en dat lost prima zaken als polystyreen op. (koffiebekertjes, piepschuim, etc) In principe is het zo: -epoxy kan over polyester, en dat hecht goed. (mits geschuurd) -polyester kan over geschuurd epoxy, maar de hechting is matig. De krachten welke er op modelspulletjes komen is echter niet groot, en altijd van korte duur. Dus je kan ervoor kiezen toch polyesterplamuur te gebruiken. Voor zaken als onderwaterschepen van boten die altijd in het water liggen zou ik het echter niet aanraden. En waarom zou je geen epoxyplamuur gebruiken? |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 13 september 2005 Locatie: Geldrop Leeftijd: 39
|
Ik heb nog een blik polyester plamuur liggen binnen handbereik. dat scheelt weer een ritje naar de epoxy boer en de nodige €.
__________________ Als ik nu zit, hoe kan het dan aan mij liggen.... ? |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |