Modelbouwforum.nl


Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie


Reageren
 
LinkBack Discussietools Weergave
Oud 1 februari 2007, 21:02   #1
T401L
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Goldpluggen solderen

Hallo mensen, ik heb een best lastige vraag.

Ik heb een nieuwe speedcontroller gekocht en die is standaard geleverd met een Tamiya stekker. Omdat bij mij alles met goldpluggen is uitgerust vanwege de betere kwalitiet van die stekkers moet ik de Tamiya stekker dus vervangen.
Ik heb al wel een soldeerbout gekocht en geprobeert te solderen, maar het lukt voor geen ene meter. Ik heb al 2 pluggen weten te mislukken want de kabel moet namelijk een stukje in de plug en mag er rond omheen niet uitsteken want anders past die niet in de houder (dat is de 2e vraag).

Ik hoop dat er iemand is die ervaring heeft met deze pluggen en mij kan vertellen hoe ik ze moet solderen en moet monteren op de houder. Graag een handige uitleg want ik heb nog nooit eerder (goed)gesoldeert.

Alvast bedankt voor jullie hulp en de groeten
  Met citaat reageren
Oud 1 februari 2007, 21:59   #2
 
perk's schermafbeelding
 
Lid sinds: 5 juli 2004
Locatie: Perk - Belgie
Leeftijd: 43
Berichten: 1.526
Standaard

dat zijn van die 4 mm gouden stekkers he ?

ik klem die in een tang of bankvijs, dan soldeer in het gatje laten lopen - niet te veel.
de draad vertinnen ook he...
de stekker warm maken met de soldeerbout totdat de soldeer in het gatje goed vloeibaar is, dan gewoon de draad erin steken.

Absoluut noodzakelijk is een zware soldeerbout.

Patrick
perk is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2007, 22:23   #3
T401L
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door perk
Absoluut noodzakelijk is een zware soldeerbout.
Bedankt voor je uitleg, en ik weet niet wat je bedoelt met zware soldeerbout, maar ik denk dat je een soldeerbout bedoelt die heel warm wordt.
Dat was al het eerste wat me opviel, als het tin vloeibaar was en het stolde weer (binnen 1 sec) dan kreeg ik de tin weer onmogelijk vloeibaar.
Eigenlijk was deze informatie van te voren handiger geweest want de soldeerbout heb ik speciaal gekocht voor deze klus.
Ik heb namelijk een soldeerbout voor zacht solderen en jij bedoelt er vast een voor hardsolderen
  Met citaat reageren
Oud 1 februari 2007, 22:30   #4
 
perk's schermafbeelding
 
Lid sinds: 5 juli 2004
Locatie: Perk - Belgie
Leeftijd: 43
Berichten: 1.526
Standaard

hardsolderen? ik weet niet wat je wil zeggen.

Ik bedoel dat ik vroeger dit probeerde met mijn elektrische 17W bout voor electronica (goedkoop ding) en dat ging echt niet.
Nu heb ik er eentje gekocht die ettelijke malen sterker is, wel een grotere punt (niet bruikbaar voor fijn werk).

Ik gebruik die ook voor cellen te solderen.

Patrick
perk is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2007, 22:30   #5
 
Lid sinds: 17 maart 2004
Berichten: 680
Standaard

Nee, geen soldeerbout voor hardsolderen. Gewoon een soldeerbout met een stevige punt.
Een 40W bout is meestal wel voldoende. (Afhankelijk van de punt die erop zit)
Vassago is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2007, 22:34   #6
 
cody's schermafbeelding
 
Lid sinds: 20 september 2005
Locatie: Heerlen
Berichten: 153
Standaard

je hebt een soldeerbout nodig voor "zachtsoldeer".
ik gebruik er zelf een van 100Watt.
strip 5 a 7 millimeter van de isolatie van de kabel en twist dan de draadjes tussen duim en wijsvinger tot een geheel.
gebruik daarna soldeertin met harskern om de draad te vertinnen.
steek de getwiste en vertinde draad in de stekker opening (ik heb op een plankje twee wasknijpers gelijmt zodat ik in de een de stekker en in de ander de draad kan fixeren).
verwarm nu de stekker en draad en voeg, als het heet genoeg is, soldeertin toe "kijk of het lekker vloeit".
cody is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2007, 22:36   #7
 
Lid sinds: 24 augustus 2003
Leeftijd: 52
Berichten: 222
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door perk
ik klem die in een tang of bankvijs
Patrick
Wat ik zelf altijd met die stekkertjes/busjes doe is ze in een passend geboord gaatje van een hardhouten blokje klemmen, een houten wasknijper werkt overigens ook,, dan gaat er namelijk geen warmte verloren aan de tang of vijs/bankschroef, snel voldoende warmte kunnen toevoeren is essentieel voor een goed soldeerresultaat, met die 4mm stekkers moet de soldeerbout voldoende warmte kunnen leveren om de soldeerklus in maximaal 3 seconden te kunnen klaren, daarna verbrand over het algemeen de isolatie van de draad die je wil solderen, plus dat de draad de tijd krijgt zich vol te zuigen met tin en daardoor een steeds langer verhard uiteinde krijgt, wat weer een bron van breuk kan worden.

Mocht je in de toekomst vaker willen gaan solderen, investeer dan in een goed soldeerstation, dit kost een paar Euro's maar daar heb je minstens 20 jaar plezier van.

Groeten, André.
Rover is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2007, 08:40   #8
 
Wartexx's schermafbeelding
 
Lid sinds: 2 mei 2004
Locatie: Wijchen
Leeftijd: 23
Berichten: 2.925
Standaard

Er staat een filmpje over hoe het moet in het heli topic, weet alleen niet meer waar, zoek maar eens op bullet connectors.
__________________
(\__/)This is Bunny,Copy Bunny into your signature
(='.'=)to help him on his way to world domination.
Wartexx is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2007, 08:53   #9
T401L
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Hartelijk dank vooral jullie antwoorden,maar ik heb helaas een 15W soldeerbout, hij zal dus niet warm genoeg worden. Hier en daar zie ik een uitleg die bij mij nog niet helemaal duidelijk overkomen.
Mij is ook verteld dat die pluggen te solderen zijn zonder soldeer-hars (die vloeistof bedoel ik).

Mocht er iemand tijd hebben, zou die dan voor mij een soort van stappenplanntje maken met wat foto's/tekeningen. Ik kan namelijk niks gelijks vinden op i-net.
  Met citaat reageren
Oud 2 februari 2007, 09:09   #10
 
Lid sinds: 5 juni 2004
Locatie: Capelle a/d IJssel
Leeftijd: 54
Berichten: 485
Standaard

voor 4mm connectoren is een 75 W soldeerbout pas echt handig (40 W is ook te weinig) Beiden worden even warm maar de lichtere bout is zijn warmte (aan een groter oppervlak) sneller kwijt dan de zwaardere.
De harskern in het tin zorgt ervoor dat het tin goed vloiet en kan geen kwaad. Wat voor soomig solderwerk ook wordt gebruikt is een aanvullend vloeimiddel: S39 (het blauwe potje met een kwast aan het deksel) dat is voor electronica soldeerwerk een directee afrader. Het soldeer gaat zeker prima, hetroesten vanaf het moment dat je klaar bent met solderen ook. Het duurt niet lang en je hebt een enorme corrosie op je soldeerwerk.
Tip: zoe kiemand in je omgeving die een keer samen met je kan solderen, dat gaat nog veel beter dan met onze schriftelijke instructies.

Groet Erik

groet,

Erik
__________________
Vriendelijk zijn werkt als een boomerang,
je krijgt het terug!
Erik van Nes is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2007, 09:40   #11
 
Rhelie's schermafbeelding
 
Lid sinds: 16 september 2004
Locatie: Nootdorp
Leeftijd: 49
Berichten: 7.466
Standaard

Ik heb laatst een soldeerpistool bij de Praxis gekocht, omdat ik hetzelfde probleem had.
Dit pistool kostte mij 18 euro, is in 5 seconden heet en werkt perfekt !
De fijnere klusjes kun je beter met het kleine boutje doen.
__________________
Calmato Sports, Nova Cuatro, Blade 350 QX en nog veel meer leuk speelgoed.
Rhelie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2007, 09:58   #12
 
Wartexx's schermafbeelding
 
Lid sinds: 2 mei 2004
Locatie: Wijchen
Leeftijd: 23
Berichten: 2.925
Standaard

Ik heb ook een soldeerpistool van de praxis, 30 euro, 100wat met lampje ed. Wordt erg snel heet.
__________________
(\__/)This is Bunny,Copy Bunny into your signature
(='.'=)to help him on his way to world domination.
Wartexx is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2007, 10:14   #13
 
jesse's schermafbeelding
 
Lid sinds: 25 juni 2006
Locatie: Groot Ammers
Leeftijd: 34
Berichten: 1.159
Standaard

Ahum, een 40 Watt soldeerbout gaat prima hoor, ik soldeer al mijn goudplugjes met een 40 watt soldeerbout en het kost me ongeveer 5 seconden om de plug voldoende op te warmen en nog minder dan 3 seconden om de draad erin te solderen.

bedoel je deze dingetjes?Click the image to open in full size.
of deze: Click the image to open in full size.

Zoals Rover al zei: een plankje met 2 wasknijpers erop om je plug en de draad in te fixeren (vastzetten) is erg handig maar je kunt ook zoiets aanschaffen:
Click the image to open in full size. daar ga je erg lang plezier van hebben.

Zet je goudplug met de te solderen kant naar boven gericht ergens in vast, hou de soldeerbout er tegen aan en laat er wat soldeertin in lopen, even opletten dat het mooi vloeit.
5 a 7 mm van de isolatie van de draad afstrippen en vervolgens het gestripte stukje draar heet maken met de soldeerbout en even aanstippen met het soldeertin, even opletten dat het mooi vloeit en dat het stukje gestripte draad het soldeertin mooi opneemt.
Vervolgens de draad in de opening van je goudplug zetten (waar je dus zojuist soldeertin in hebt laten lopen), de plug weer heet maken en zodra het tin vloeibaar wordt, de draad omlaag drukken in de plug en de soldeer bout weghalen, de draad nog enkele seconden goed vast houden totdat het soldeertin hard geworden is.


Mijn 2 cent... ik hoop dat je er wat aan hebt


*edit*
Ik heb ook dat filmpje nog gevonden, als het hier niet mee lukt dan lukt het nooit meer
goudpluggen solderen

.
__________________
Ik gebruik nooit Google, mijn vrouw weet alles.
Landcapes by Jesse de Boom, on Flickr
jesse is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2007, 14:23   #14
T401L
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ondanks dat het filmpje voor een brushless motor is, is het toch heel erg leerzaam.
Bedankt man, als ik het juiste materiaal heb zal ik het nog een keer proberen, maar hij laat trouwens niks zien over soldeer-hars (of hoe dat ook alweer hete). Ben je verplicht dit te gebruiken, of is het gewoon verstandig om het wel of niet te gebruiken (en misschien op welke onderdelen)
  Met citaat reageren
Oud 2 februari 2007, 15:08   #15
 
Jeppie's schermafbeelding
 
Lid sinds: 6 januari 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 291
Standaard

Het soldeerhars zit al in het soldeer verwerkt:
Door het "hars" pakt / hecht / vloeit het soldeer op het te solderen oppervlak (dat overigens netjes vet- en corrosievrij moet zijn).

Vraag bij een electronica-zaak om "Harskern-soldeer" en dan kan het niet fout gaan.
(Eerder genoemde S39-achtige vloeistoffen liever niet gebruiken: dat wordt meteen of later een rommeltje)
__________________
Maak het zo eenvoudig mogelijk,
maar niet eenvoudiger dan dat.
Jeppie is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit


Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:49.


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1