Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 11 oktober 2008, 17:34   #16

micromagic 31's schermafbeelding

Leeftijd: 27
Standaard

Ik weet niet waar het vandaan komt dat seconenlijm niet watervast is, maar wat mij betreft is het de grootste onzin. Ik vaar al een aantal jaar met Micro magic's (modelzeilbootjes van Abs plastic) en ik heb meerdere bootjes geheel met secondenlijm in elkaar gezet. De meest rare dingen zijn er met de bootjes gebeurd maar alles zit nog steeds netjes op elkaar en muur vast.

Het verwijderen van secondenlijm is op plastic inderdaad bijna niet te doen, meestal schraap ik het er voorzichtig van af met een mesje.

Als ik seconden lijm op mijn vingers krijg dan laat ik het er meestal gewoon af slijten. voorheen heb ik aceton en al die andere oplosmiddelen gebruikt maar daar heb ik nu nog steeds last van in de vorm van extreem droge handen die bij het minste of geringste open barsten.
Oud 11 oktober 2008, 20:42   #17

Henri Kaper's schermafbeelding

Leeftijd: 49
Standaard

Je moet inderdaad zoveel mogelijk vermijden je handen met oplosmiddelen schoon te maken, want het vernietigt de talgklieren in je huid. Zo veel mogelijk warm water en zeep gebruiken of laten slijten.
Oud 11 oktober 2008, 21:04   #18
hezik
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door micromagic 31 Bekijk bericht
Ik weet niet waar het vandaan komt dat seconenlijm niet watervast is, maar wat mij betreft is het de grootste onzin.
Dat is het dus niet. Secondelijm is niet watervast. Dat jouw bootjes niet uit elkaar vallen, komt omdat de secondelijm het ABS zelf aan elkaar gelast heeft als het ware.

Zodra je een scheur gaat overbruggen met secondenlijm (waar het ook niet geschikt voor is) dan kan de lijm daar wel degelijk door water aangetast worden.

De rant op secondelijm in dit topic ben ik het totaal niet mee eens, secondenlijm is een erg goede lijm, maar je moet het wel op de juiste manier gebruiken. Als je last hebt van overdosering van dunne CA, bijvoorbeeld, dan moet je ook een dun pipetje gebruiken. Om over kwastjes nog maar te zwijgen, secondenlijm is geen kwastbare lijm, dat een kwastje niet werkt, is dan ook volstrekt logisch. Gewoon de juiste spullen gebruiken en de lijm op de juiste manier gebruiken en dan is ook secondenlijm een heel erg prettige lijm, misschien zelfs wel de fijnste lijm die er bestaat. Zelfs al droogt het niet in een seconde, het is sneller dan zo'n beetje alle andere lijmsoorten. Zeker de dunne is erg viscose, wat deze bij uitstek geschikt maakt voor 'interlocking constructies'. Je kunt dus, als je goed bouwt, je hele zaakje zonder lijm in elkaar zetten en dan hoef je alleen maar een dun druppeltje dunne CA op de naad te laten vallen en trekt het zichzelf ertussen door de cappilaire werking.

Tot zover, want het is hier totaal oftopic.

Een druppel secondenlijm van een canopy, kap, of whatever verwijderen, zonder dat je het ziet, kun je eigenlijk wel vergeten.

Als je gaat lijmen, hou een stukje keukenpapier bij de hand. Als ergens een druppel opkomt, gelijk met een snelle beweging wegvegen. Dan zie je er niets meer van.

Als het is uitgehard, op een plastic, kun je gokken op vetheid van het plastic en proberen het er met een scherp mesje af te schrapen. Werkt dat niet.. zet alle andere methodes maar zo ongeveer uit je hoofd, want praktisch alles wat je zou kunnen gebruiken, tast ook het plastic aan.
  Met citaat reageren
Oud 11 oktober 2008, 21:56   #19
Vriend van modelbouwforum.nl

Cheeta's schermafbeelding

Leeftijd: 26
Standaard

uhm geen keukenpapier nemen! dat maakt het alleen maar erger... vochtige doek is vele malen beter. liefst 1 die absoluut niet pluist!

Keukenpapier trekt sec lijm in bij grotere dosis plakt het dan alsnog vast aan je model en dan heb je dus keukenpapier op je model zitten als bonus
Cheeta is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2008, 18:23   #20
Jahre Viking
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVS Bekijk bericht
Voor extra fixatie van schroeven in plastic gebruik ik secondenlijm. Is prima daarvoor.
Iets waar veel kracht of druk op komt te staan daar is secondenlijm niet goed voor. Veel te broos en dus te zwak om die krachten te kunnen weerstaan.
Bison Lock Bond en je wil nooit weer anders, wel zo veilig voor je model en je vingertoppen.
  Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2008, 19:03   #21

Leeftijd: 48
Standaard

Click the image to open in full size.

Hobbycity Online R/C Hobby Store : NHP 210 Flashback Debonder 1oz $2.39

Werkt zeer goed! Deze debonder heeft enkel een klein beetje moeite wanneer je de superdunne lijm op een poreus stuk balsa hebt gebruikt. Dan moet je er echt tamelijk veel van gebruiken maar los komt het wel. En er blijven maar weinig zichtbare resten over.
Oud 15 september 2013, 10:35   #22

Leeftijd: 32
Standaard

Bedankt voor de tip! werkt echt goed en snel.. had ik niet kunnen bedenken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nando Bekijk bericht
Er is maar 1 ding dat secondelijm verwijderd, aceton.
Maar is een kans dat het het de ondergrond dof maakt.
johnnypoep is nu online   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten