Modelbouwforum.nl


Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie


Reageren
 
LinkBack Discussietools Weergave
Oud 24 oktober 2009, 19:30   #1
 
Lid sinds: 4 september 2007
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 48
Berichten: 12
Standaard Vloeibaar aluminium??

Lezers MBF,

Ik ben bezig met een motorblok van een motorfiets (schaal 1:1 ) , ik polijst het blok tot een glimmend geheel maar ik heb op het blok enkele giet foutjes, nu wil ik deze plekken vullen met een vloeibaar aluminium om deze het na het uitharden ook zo glimmend mogelijk te krijgen, bestaat zoiets??
Ik heb ook tijdens het grove werk alu vijlsel opgevangen om hier iets van vulmiddel van te kunnen maken maar welke lijm of hars is hiervoor geschikt? het moet wel kleurloos zijn!
Ik dacht hier op MBF is vast wel kennis over dit dus vandaar mijn vraag hier op het forum
Groeten,
Marc

Laatst gewijzigd door zondermarc; 24 oktober 2009 om 19:32 Reden: Aanvulling
zondermarc is offline   Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2009, 20:41   #2
 
Lid sinds: 16 oktober 2003
Locatie: Banned user
Leeftijd: 38
Berichten: 1.385
Standaard

Ik denk dat het nauwelijks mogelijk is de gietfouten te herstellen. Vloeibaar aluminum (alu is makkelijk te smelten) zal niet hechten.

Je kan wellicht een hoog temperatuurbestendige epoxyhars vullen met aluminiumflakes, maar het vijlsel wat je hebt is veel te grof.
skiff is offline   Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2009, 22:01   #3
Vriend van modelbouwforum.nl
 
arnold remkes's schermafbeelding
 
Lid sinds: 23 februari 2006
Locatie: Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
Leeftijd: 73
Berichten: 1.444
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skiff Bekijk bericht
Ik denk dat het nauwelijks mogelijk is de gietfouten te herstellen. Vloeibaar aluminum (alu is makkelijk te smelten) zal niet hechten.

Je kan wellicht een hoog temperatuurbestendige epoxyhars vullen met aluminiumflakes, maar het vijlsel wat je hebt is veel te grof.
Je zou epoxy hars kunnen proberen. Dus de gewone twee componenten in een tube of een tweedelige spuit.

Aluminiumpoeder er door en het lijkt wel op aluminium. Dat werkt goed.
Ik zou alleen niet weten hoe je aan een beetje aluminiumpoeder kunt komen?
De scheikundeafdeling van een middelbare school misschien??

Een druppel soldeertin??
__________________
TGY 9X,
Lid van; Modelvliegclub Bergeijk
arnold remkes is offline   Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2009, 23:30   #4
 
serge pot's schermafbeelding
 
Lid sinds: 20 februari 2009
Locatie: ede
Leeftijd: 42
Berichten: 3.842
Standaard

gietfouten zitten laten . is minder storend dan opvullen met lijm en alu gruis .
serge pot is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 00:21   #5
hezik
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Een kleine gietfout zou ik gewoon uitschuren.

Een grotere gietfout zou ik een heel klein beetje uitfrezen zodat je een reproduceerbare vorm hebt. Deze uit alu maken en daarna inlijmen en afwerken.

Met poeders oid gaan werken, lijkt mij geen kant die je op wil.. dat komt weer losgetrild en zal op termijn alleen maar lelijker worden, denk ik.
  Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 01:33   #6
 
Lid sinds: 17 januari 2005
Locatie: Ekeren
Leeftijd: 38
Berichten: 939
Standaard

HTS-2000
YouTube - HTS-2000 Aluminium Repair For The New Millenium

Eerlijk ik ken het goedje niet. Maar 10jr geleden zag ik op een beurs een standhouder demo's geven over alu solderen met soortgelijk product.
Nu zie je het niet meer. Laatst had ik het wel kunnen gebruiken en ben ik wat gaan google'en.
Het zat dus nog vers in het geheugen.

TM
__________________
cars :thundershot,egress,optima mid csp, jordanF1, shotgun, TF2,TC3,TC5 ft, TC5 R, DB5, piccolov2, Ryan ep,Skycat,LMHcorona, Junior sport ep.
mestdaght is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 02:57   #7
 
ron van sommeren's schermafbeelding
 
Lid sinds: 31 augustus 2002
Locatie: Druten
Leeftijd: 52
Berichten: 24.185
Standaard

Ik heb met Castolin 190 aluminium gesoldeerd, uitlaatbochtje op alu spruitstuk, werkte perfect. Maar hoe goed werkt aluminium-soldeer op spuitgietaluminium (meer silicium in de legering) van een motor? Anderzijds, er komen geen krachten op te staan.

Is twee-componenten metaal epoxy van Bison een optie? Geen idee hoe het qua kleurverschil is na polijsten, ik zou eerst een testje doen.

Is het voor een Yamaha Marc?
__________________
Vriendelijke groeten Ron
RMVC Cumulus Winssen / Nijmegen •
Drive Calculator • volts jolt • current kills •
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 08:32   #8
Banned
 
Lid sinds: 5 augustus 2006
Locatie: Oss
Leeftijd: 61
Berichten: 15.737
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arnold remkes Bekijk bericht
Aluminiumpoeder er door en het lijkt wel op aluminium. Dat werkt goed.
Ik zou alleen niet weten hoe je aan een beetje aluminiumpoeder kunt komen?
De scheikundeafdeling van een middelbare school misschien??
Ik zou een 24 uurs epoxy nemen omdat de fouten niet groot zullen zijn en de andere 1:1 epoxies te dik zijn .

En hier dan alupoeder door mixen wat je bij Ebay kan kopen .
500g Aluminiumpulver < 45 µm Alu Puder / Staub bei eBay.de: Labor, Mess- Prüftechnik (endet 22.11.09 12:13:21 MEZ)

De kant en klare 2 komponenten plamuur met alu drin is alleen geschikt als je het daarna gaat lakken .

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 09:09   #9
Vriend van modelbouwforum.nl
 
bdoets's schermafbeelding
 
Lid sinds: 6 augustus 2006
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 67
Berichten: 8.177
Standaard

Is dat een werkend 1:1 motorblok?
Als je iemand kent die aluminium kan lassen... dan is het misschien mogelijk de oneffenheden op te vullen en vervolgens af te slijpen tot de gewenste dikte. Ik heb er geen ervaring mee hoor, ik roep maar wat... ik weet bijvoorbeeld niet of alu lasnaden wel te slijpen zijn. Op mijn fiets hebben ze die moeite in elk geval niet genomen
__________________
Bart Doets
The older I get, the better I was
bdoets is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 09:46   #10
 
Lid sinds: 1 april 2008
Berichten: 4
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mestdaght Bekijk bericht
HTS-2000
YouTube - HTS-2000 Aluminium Repair For The New Millenium

Eerlijk ik ken het goedje niet. Maar 10jr geleden zag ik op een beurs een standhouder demo's geven over alu solderen met soortgelijk product.
Nu zie je het niet meer. Laatst had ik het wel kunnen gebruiken en ben ik wat gaan google'en.
Het zat dus nog vers in het geheugen.

TM
Dit goedje werkt super heb er mijn Mielke huricane uitlaat voor de
1:5 toerwagen mee gemaakt, werkt echt.

Moet wel alle vuil er goed afhalen voor de hechting ervan.
Scheurd inderdaad niet op de las zelf maar ernaast.

Gr,
Bob.
alfagek is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 09:48   #11
 
Lid sinds: 4 september 2007
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 48
Berichten: 12
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mestdaght Bekijk bericht
HTS-2000
YouTube - HTS-2000 Aluminium Repair For The New Millenium
Eerlijk ik ken het goedje niet.
TM
Jammer, want dit lijkt me de oplossing. Ik heb ook wel eens zo'n oortje gehad van een ophangbeugel die afbrak.
Maar de brander is nog een probleem ik heb alleen van die hobby/verf branders zou dat warm genoeg zijn??? Ik kan er geen acetyleen brander voor gaan kopen...

@Ron, nee geen Yamaha een oude Duitser uit Beireren.

Marc
zondermarc is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 09:51   #12
Vriend van modelbouwforum.nl
 
willemvdm's schermafbeelding
 
Lid sinds: 8 oktober 2007
Locatie: Alphen a/d Rijn
Leeftijd: 54
Berichten: 1.032
Standaard

Ik heb 2 lasapparaten voor aluminium, zowel TIG als MIG.
TIG is perfect voor 1 tot 3 mm aluminium, Mig voor 3 tot 10 mm dikte.
Maar ik las alleen aan motoronderdelen als ik die helemaal kaal op de werkbank heb.
Moet nog steeds een gescheurde Hewland versnellingsbak lassen.
Voorverwarmen met TIG (olie uit de scheur stoken).
Lassen denk ik met MIG (meer warmte in een groot deel)

Dit is een hoop werk wat ik voor eeen gietfoutje niet zou doen!
(ook risico kromtrekken)

In de praktijk zie je vaak:
1) opvullen met epoxy en eventueel verven.
2) opvullen met epoxy en afdekken met aluminium plakband (soort dat de Gamma verkoopt voor vloerisolatie aan elkaar te plakken).
Oppoetsen met Bergon en heeft zelfde kleur als alu.

Succes Willem
__________________
Op stapel: Nautilus (Jules Verne) sub.
Hangar: TigerMoth, Sig HogBipe, Curtiss Jenny, Lazy Ace, Stampe SV4C-G
willemvdm is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 11:28   #13
 
Tadango's schermafbeelding
 
Lid sinds: 25 juni 2003
Locatie: Groningen
Leeftijd: 34
Berichten: 13.557
Standaard

Je hebt toch ook kneedbaar staal wat in de meeste bouwmarkten te krijgen is. Dat wordt zo hard dat je het kan slijpen en vijlen. Wellicht is dat een optie.
__________________
Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, T-Rex 700 turbine, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano en nog wat...
Tadango is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 11:50   #14
 
Wes56's schermafbeelding
 
Lid sinds: 7 oktober 2007
Locatie: Diksmuide (Belgie)
Leeftijd: 32
Berichten: 1.039
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tadango Bekijk bericht
Je hebt toch ook kneedbaar staal wat in de meeste bouwmarkten te krijgen is. Dat wordt zo hard dat je het kan slijpen en vijlen. Wellicht is dat een optie.
Dit bestaat zeker in kneedbaar aluminium
Is een 2 componenten product. Heb dit ooit nog gebruikt om alluminium velgen te herstellen. Is ongeveer tot 130 graden celcius hittebestendig.
Te verkrijgen in elke zaak voor autoonderdelen.
Mvg Wes.
Wes56 is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 13:40   #15
 
ron van sommeren's schermafbeelding
 
Lid sinds: 31 augustus 2002
Locatie: Druten
Leeftijd: 52
Berichten: 24.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zondermarc Bekijk bericht
... Maar de brander is nog een probleem ik heb alleen van die hobby/verf branders zou dat warm genoeg zijn??? ...
Temperatuur is hoog genoeg maar het duurt (te) lang voor het werkstuk de goede temperatuur heeft, je stookt het hele alu-deel heet. Geen probleem in mijn geval, een kleine spruitstukje en bochtje voor een OS 50 FSR. Met een zuurstofset verhit je snel en lokaal. Of dat weer tot krimpspanningen leidt hier??? Denk er ook aan dat alu moeilijk is qua juiste temperatuur, het verkleurt niet bij verhitting, je hebt geen enkele indicatie van temperatuur. Tot opeens 'ploef', een gat in het alu valt.

Als je gaat werken met een epoxy, zou ik de lijm bakken in de oven, zodat deze hogere temperaturen aan kan.

Informeer eventueel ook eens op een forum als www.motor-forum.nl
__________________
Vriendelijke groeten Ron
RMVC Cumulus Winssen / Nijmegen •
Drive Calculator • volts jolt • current kills •

Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 25 oktober 2009 om 13:47
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Verlijming & constructie
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit


Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:49.


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1