![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #46 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 oktober 2007 Locatie: Alphen a/d Rijn Leeftijd: 52
|
Zo weer even de wekelijkse update. Ik ben nu dus bezig met de vleugels, omdat die alle 4 hun eigen bouwplank hebben kan ik die dus rechtop tegen de muur opslaan, als ik aan een vleugel werk gaat die kompleet met bouwplank op de tafel en moet de lijm drogen dan leg ik hem vlak op de vloer. ![]() (muur wordt wel een beetje klein zo) Een secuur klusje is het lamineren van de tippen, de worden dus gemaakt uit 4 stroken van 2 mm balsa wat later in model wordt geschaafd en geschuurd. Volgens be bouwbeschijving moet je de stroken nat maken en dan buigen en lijmen met witte houtlijm en op zijn plaats houden met veel klemmen. Ik doe dit anders, de volgende bouwwijze. 1) ik maak de stroken goed nat, het is prima balsa dus het buigt prima. Voor dit buigen gebruik ik een stuk speciaal gereedschap, een ronde aluminium vorm met een handvat waaraan je de latten kunt vastzetten (de latten zijn aan beide zijden nog circa 20cm te lang) ![]() voor een grote schaalkist gebruik ik dus het gereedschap wel bekend als "hapjespan" voor kleinere kisten is een "stelpan" beter van afmeting. 2) na een nacht drogen hebben de latten al de juiste vorm. 3) de onderste lat lijm ik met witte houtlijm, ik heb alleen een paar spelden nodig om deze op zijn plaats te houden. 4) weer een dag later lijm ik de verdere 3 lagen met bruislijm, omdat bruislijm veel beter te schaven en schuren is als witte houtlijm. Wel moet ik nu veel wasknijpers gebruiken, niet omdat de lijst slecht past, maar omdat de zwellende lijm anders de latten uit model drukt. Wasknijpers maken geen deukjes in het balsa! ![]() Nog een paar dagen werken aan de vleugels, dan kan ik de bovenzijde gedeeltelijk gaan indekken met 2 mm balsa. Na het indekken kunnen ze los van de bouwplankjes. Groeten Willem
__________________ Op stapel: Nautilus (Jules Verne) sub. Hangar: TigerMoth, MPX Gemini, Clouds Fly, Demoiselle, Lazy Ace, Stampe SV4C-G |
| | |
| | #47 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 oktober 2007 Locatie: Alphen a/d Rijn Leeftijd: 52
|
Zo weer even een update. De afgelopen weken niet zoveel tijd gehad om te bouwen, drukke weken met jaarvergaderingen etc. Bezig geweest de bovenzijde van de vleugels te beplanken met 2 mm balsa. Eerst een methode geprobeert waar ik van gehoord had, beide lijm kanten insmeren met witte houtlijm en dan de bekleding van boven wat natmaken en de bekleding erop strijken met witte houtlijm, maar dat werkte niet. Dus naar de action shop geweest en wat klemmen gehaald, 52 cent voor 6 klemmen! ![]() En nu kan ik de bekleding dus gewoon vastlijmen met bruislijm en veel klemmen en spelden. Ook bezig geweest met de rolroeren, die worden als enigste onderdeel op een bouwplank met tekening gebouwd. Deze bouwplank (met gat voor het uitstekende roerheveltje) zit ook bij de kit! ![]() Deze rolroeren zijn volledig schaal, en hebben een aparte vorm. Het scharnierpunt zit op 1/3 van de voorzijde, als het roer naar uitslaat blijft de bovenzijde zonder kier omdat de bekleding van de vleugel totaan het scharnier loopt. Aan de onderzijde is het anders, als het roer naar boven uitslaat komt een stuk van het rolroer onder de vleugel uit en vormt een soort airbrake die het haakeffect compenseert! ![]() Ik heb wel het scharnier gewijzigd, bij de kit zit 2 mm lasdraad (verkoperd ijzer) om als scharnieras te dienen (circa 800 mm lang) maar die methode heeft een nadeel, volgens de bouwbeschrijving moet je het rolroer bekleden, dan monteren en dan de vleugel bekleden, de rolroeren kunnen onmogelijk gedemonteerd worden. Ik hou de rolroeren liever demonteerbaar en laat de scharnier as doorlopen totaan het einde van de vleugel (rompkant). Ik hoef de rolroeren dus pas te monteren na het spuiten. De as is nu 1.300 mm lang RVS 2 mm rond en loopt in de buitenhuls van stuurkabel. Een spelingvrije demontabele construktie, maar wel 70 gram zwaarder (voor 4 roeren). ![]() Zag wel dat de ronding van de wingtip niet goed aansluit op het rolroer, zal nog een extra stukje 2 mm balsa op de wingtip lijmen. Groeten Willem
__________________ Op stapel: Nautilus (Jules Verne) sub. Hangar: TigerMoth, MPX Gemini, Clouds Fly, Demoiselle, Lazy Ace, Stampe SV4C-G Laatst gewijzigd door willemvdm; 26 januari 2012 om 14:45 |
| | |
| | #48 (permalink) |
|
Even zitten rekenen aan het gewicht, ik ben nu zover dat ik dus al schaaldetails ga produceren en moet rekening houden met het gewicht. Dat is het eeuwige compromis tussen schaal bouwen (snel zwaar) en schaal vliegen (licht houden om langzaam te vliegen) Bovendien wil ik deze zware jongen niet te zwaar maken zodat ik ook op kleinere veldjes kan vliegen. Uitgaans punt: Schlundt: Vlieggewicht vanaf 18,5 kilo (is dit bespannen met plastic folie of geverfd proficover?) Streven: Met volle tank onder de 20 kilo blijven (80 gram/dm2) Wat wordt zwaarder of heb ik al zwaarder gemaakt: 1- ZG62 in plaats van ZG48 350 gram extra 2- Rolroeren demonteerbaar 70 gram + 3- Rolroer afdekking triplex i.p.v. balsa 80 gram + 4- extra balsa bekleding ondervleugel 30 gram + 5- Romp vorm van SV4B naar SV4C 100 gram + (inclusief vorm meer schaal maken) 6- Cockpitdeurtjes van alluminium 160 gram + 7- Motorkap met 2 deurtjes Etc. 250 gram + 8- 2 komplete cockpit interieurs 400 gram (geschat) 9- Piloten pop 205 gram (voorlopig 1 stuks) 10- spuiten in 2K PU lak (ruim 10m2!) 750 gram (geschat) 11- lood in de staart nodig voor compensatie vleugel naar achteren verschuiven?? Nu kom ik dus op 20,9 kilo, en dat is teveel Even een paar punten toelichten: 3- De kier tussen bovenzijde vleugel en rolroer is op de tekening afgedicht met een 32 mm brede strook 2mm balsa, wat 15 mm vrijhangt en dus snel breekt tijdens schuren, bekleden en spuiten. Ik ga dit vervangen door 34 mm breed 1 mm triplex, minder kwetsbaar, meer schaal maar wel zwaarder. 4- op de tekening is de ondervleugel bespannen met linnen, bij de echte is deze echter tot de 3e rib daaronder bekleed met triplex, zodat de piloot over de vleugel naar de cockpit kan lopen, dit maak ik 2 mm balsa. 6- de deurtjes van de echte zijn van 1 mm aluminium, rond gebogen zonder ribben aan de binnenzijde. Bij het model is dit goed zichtbaar, zeker als de deurtjes openstaan. Zo wil ik ze ook maken, van 0,6 mm aluminium, benodigde pianoscharnieren zelf maken van 0,6 mm aluminium?? 7- De motorkap is geheel gesloten, voor b.v. de carburateur afstellen zou de prop en kap gedemonteerd moeten worden. Tevens zit de kap (op tekening) vast met zichtbare schroeven. Maak ik 2 deurtjes in de kap dan sla ik 5 vliegen in 1 kap: - motor bereikbaar voor onderhoud - geen choke servo nodig - tankvulopening onder de kap - bevestiging kap aan romp achter de deurtjes - meer schaal uiterlijk Maar dat weegt allemaal wel veel, vooral de piano scharnier. Overweeg nu 2 opties: alleen de rechter deur laten werken of zelf een pianoscharnier maken van 0,8 mm aluminium, of beiden?? 8- Ik had al extra PS platen gekocht voor de stoeltjes e.d., maar denk toch dat het interieur geheel balsa wordt vanwege het gewicht. 10- Plan is de kist te spuiten in 2K lak, en wel DD lak, hier heb ik ervaring mee, omdat dit ook gebruikt wordt als bootlak is dit goed te verwerken bij 20 graden, in tegenstelling tot autolak. Dat is echter alleen als hoogglans te koop, dus zou ik het moeten afwerken met zijdeglans blanke lak. Maar de kist is ruim 10 vierkante meter (vleugel alleen al 6 m2!), en dat gaat dus flink wegen! groeten Willem
__________________ Op stapel: Nautilus (Jules Verne) sub. Hangar: TigerMoth, MPX Gemini, Clouds Fly, Demoiselle, Lazy Ace, Stampe SV4C-G |
| | |
| | #49 (permalink) |
| Lid sinds: 26 januari 2012 Leeftijd: 60
|
hoi willem, gezien je de persoon bent, die nog vandaag op het forum was, stuur ik dit naar jou toe: even voorstellen: ik ben bob uit belgie, een gezonde sestiger, die een vroegere hobby terug opgenomen heeft, namelijk vliegtuigmodelbouw. heb vroeger gebouwd: dandy en taxy van graupner, piper cub 1/6 van svenson, 1/4 spirit of st. louis van goldberg, en heb mij nu voor mijn pensionering een droom waargemaakt, namelijk de mooie dubbeldekker stampe sv4b 1/4 van svenson, die ik naar lang zoeken heb weten op de kop te tikken. ben reeds een tweetal maanden aan't bouwen, en heb met veel plezier en aandacht jullie berichten en foto's over de stampe gelezen, en er reeds verschillende goede tips van kunnen gebruiken. vorige week zaterdag nog in het stampe-museum in deurne geweest, waar frank het waarschijnlijk over u had. hij sprak over een nederlander, die ontelbare foto's gemaakt had, maar kon mij geen naam noemen. maar ik denk, dat jij het bent. ik ga mijn stampe in de "les manchots" kleuren zetten, en moest het juiste rode kleur uitzoeken. had staalkaartjes meegenomen, die ik nog van mijn vroeger werk liggen had. (dertig jaar autolakken verkocht) dus geen probleem. interessant zijn ook jullie opmerkingen over de verschillende stampe bouwdozen, waaruit ik kan opmaken, dat deze van svenson toch nog het dichtsbij het origineel zit. de berichten van SCALEFLYER4LIFE en ARNOLD REMKES waren ook zeer leerzaam, maar als ik goed begrepen heb, heeft ARNOLD zijn stampe weer verkocht?? heeft iemand een werkelijk duidelijke afbeelding van een aansturing van het hoogteroer van binnen uit de kist? heb er op het forum een gevonden, maar zeer duidelijk kan ik het niet erkennen. reeds dank voor een eventuele reaktie, zoveel voor vandaag, vr groet, bob |
| | |
| | #50 (permalink) |
|
Hallo Bob, welkom op dit forum! Ja ik ben de man van de camera die al 2 maal in het Stampe Museum geweest is. Ik heb zelf even kort model gevlogen in 1979-1980 waarna ik full scale ben gaan zweefvliegen en motorvliegen. Sinds 3 jaar ben ik dus ook weer aan het modelvliegen. Ik liep al 1 jaar rond met het idee om een Stampe te bouwen, net even anders als al die Tiger Moths die je ziet. Eind 2010 had ik een 1/4 Stampe kit gekocht van Precedent. Nog uit de jaren 70 toen een dergelijke kist maar 5 kilo mocht wegen en vloog met een 6,5 cc 2takt met vertraging of een 10 cc 2takt. Ik wilde die kit gaan bouwen met een 20 cc Saito 4takt. Maar november 2011 kon ik dus deze grote kit kopen en ik heb niet lang getwijfeld, maar op deze schaal bouwen kost wel veel meer tijd en geld. Maar dan heb je ook wat! En over die roerbediening, ik heb het boek "Les avions Stampe" van Reginald Jouhaud gekocht in Deurne. Met een " Machot' op de cover. Boek is in het frans , dus ik heb wat moeite met lezen, maar veel foto's en voorin staan veel tekeningen. Pagina XV heeft een zijaanzicht, boven aanzicht en perspectief tekening van hoogte en richtingroer aansturing. Nadeel, je hebt een loupe nodig om de details te zien. Ik wil nog een keer alle tekeningen uit het boek (circa A5) scannen en laten afdrukken op 200% = A3. Groeten Willem
| | |
| | #51 (permalink) |
|
hoi willem, bedankt voor je reaktie. indien het niet te veel van je bouwtijd zou vragen, zou ik wel blij zijn met de door u opgegeven afbeeldingen. laat me even weten of het zou lukken, anders kan ik mij ook het door u opgegeven boek gaan kopen. de ruwbouw van mijn romp is bijna voltooit. nu gaan schuren. als volgend item zal ik het staartstuk met hoogte en richtingsroer gaan bouwen. zou dit jaar op 19 of 20 mei met een stampe in deurne willen meevliegen. kom je ook naar deurne? tot zover, mvg bob |
| | |
| | #52 (permalink) |
|
Hallo Bob Ja de Stampe fly-in in Deurne staat ook bij mij in de agenda. de tekeningen in eht stampe boek zijn erg klein, ik hoop dat ik ze goed kan scannen en vergroten. Ik denk dat deze plaatjes uit het orginele handboek komen Ik heb inmiddels ook dit orginele werkplaats handboek op CD gekocht op e-bay http://www.ebay.nl/itm/370581830361?...84.m1438.l2649 10 GBP inclusief verzending Op deze site staan meer interessante CD's, ik zak ook het handboek van de Spitfire en andere kisten zal de CD deze week wel binnenkrijgen en dan kan ik kijken wat voor plaatjes daarop staan. (en denk ik betere resolutie) Groeten Willem
| | |
| | #53 (permalink) |
| Lid sinds: 6 februari 2012 Locatie: België, W-vl Leeftijd: 44
|
Beste heren, heb nog wat nostalgie gevonden uit m'n archief (1994). De SV-4 van svenson 2.10m versie. Weinig schaal, maar toch plezier aan gehad. Helaas niet meer in mijn bezit ;-( ![]() Veel plezier Willem met je project een 3m schaal versie spreekt me ook echt aan. Maar mis de kennis van de echte om het tot een goed (schaal) einde te brengen. Succes !
__________________ KONA sloper www.wachtelaer.be |
| | |
| | #54 (permalink) |
| Lid sinds: 24 november 2007 Locatie: waar de A15 eindigd in t oosten Leeftijd: 31
Weblogartikelen: 1 |
@ benny, Whaaaaaaaaaaaaaaaah blijft mooi die mooie lijnen van de stampe. Jammer dat u hem verkocht hebt. Maar,hoezo weinig schaal ziet er netjes uit toch! Elke (model) stampe is er toch maar weer een ............ Dit jaar op de 2e STAMPE en OLDTIMER MEETING. maar liefst 4 stampes als iedereen zijn afspraak na komt. @Willem Dit brengt me meteen bij jou willem, Lukt het een beetje of ben je uit frustratie helaas even gestopt? Mijn stampe staat er weer fier bij heb een nieuwe alu kap gemaakt die nu aan beide zeiden open kunnen. Nog even de zijwangen in de oranje trainer kleur verven zwarte 6 erop en ze is er weer klaar voor ......... svenson 1/5th stampe sv-4b - YouTube groetjes pascal
__________________ flying is a gift from god. |
| | |
| | #55 (permalink) |
|
vorige week stond er nog een Svenson kit op e-bay http://www.ebay.nl/itm/200719730264?...84.m1438.l2649 Ging weg voor 200 pond, dus met verzendkosten ruim 250 euro. Ik was die avond niet huis, anders had ik denk wel mijn bod verhoogd. En wat betreft de grote Stampe. Ik heb het in februari vrij druk gehad, ook 2 kisten voorzien van skies voor het sneeuwvliegen. Bij mijn Lazy Ace op skies sloeg echter de motor af (door de kou?) Ik heb moeten landen in een geploegd stuk bevroren land naast het veld. Kist sloeg over de kop en ik heb het kielvlak gekraakt. Besloten eerst de Lazy Ace te repareren en gelijk een wat groter kielvlak en richtingsroer te monteren voor het watervliegen. Inmiddels heeft de Lazy Ace afgelopen zaterdag weer gevlogen en kan ik weer verder met de Stampe! Groeten Willem
| | |
| | #56 (permalink) |
|
hoi willem, excuus dat je reeds een tijdje niets meer van mij gehoord hebt, maar heb met het goede weer een en ander in de tuin opgeknapt. tussendoor bij regen bouwen wij dan verder aan de stampe. het staartstuk is bijna voltooid moet nu geschuurd worden, de scharnieren erin, en dan gaan we aanpassen, om het hoogteroer van binnenuit aan te sturen. (veel plaats is er echter achteraan niet, maar wij fixen het wel). heb natuurlijk weer een vraag aan de "ouwe rot in het vak": heb eens de plannen van de voorste ondervleugels bekeken, hier word er met 2 servos voor de ailerons gewerkt, werken die samen op een kanaal? hoeveel moeten de servos kunnen trekken? heb jij hier ervaring mee?? dank voor een korte reaktie. heb ondertussen met danny cabooter gebeld in deurne, za 19mei s'namiddags ga ik met een sv4b de lucht in. (vanaf 13u30 tot ik dacht 17u30). euro 100.- misschien ontmoeten wij elkaar daar. ter herkenning, ik ben 1m68 groot en heb een grote snor. tot later, mvg bob |
| | |
| | #57 (permalink) |
|
Hallo Bob Ja bij mij staat de bouw ook even op een lager pitje. En ik heb het druk in mei, met hemelvaart ben ik op de kampweek van de Woerdense modelvliegclub in Nederweert. En 20 mei betaat de Lotus club holland, een autoclub 35 jaar en ik zit in het bestuur, dus moet ik ook daar aanwezig zijn (kan ik mezelf klonen?) Voor rolroeren hoef je echt geen zware servo's te gebruiken. In een andere dubbeldekker heb ik 4 mini servo's ingebouwd in de vleugels. Dan hoef ik bij de opbouw op het veld geen extra stuurstangen te monteren. Maar in de "grote" Stampe heb ik dus 2 rolroer servo's in de ondervleugel zitten. De bovenste rolroeren worden met 2 kabels per kant aangestuurd (100%schaal) De servo's zijn standaard afmetingen Hitec HS-645MG (dus wel extra sterk voor deze grote kist). Voor een 1/4 Stampe voldoen ook sterke midi servo's of normale standaard servo's. Waarom metal gear? Omdat ik ze onder de bekleding wegwerk en ze dus onbereikbaar voor onderhoud zijn. Ik zet ze op 2 aparte kanalen, 1 en 6 op mijn ontvanger. Dan kan ik dus per servo de neutraalstand en uitslagen op mijn zender instellen. Dit ook omdat ik niet meer bij de servohoorns meer kan komen. Vanwege de speciale vorm van de rolroeren (schaal) is differentieel uitslag van de rolroeren niet nodig. (slaat het rolroer naar boven toe uit dan komt er een soort spoiler naar beneden onder de vleugel die extra weerstand geeft). Groeten Willem
| | |
| | #58 (permalink) |
|
hoi willem, dank voor je reaktie op mijn mail. zou je eens een foto van de 2 kabel aandrijving van de rolroeren op het forum kunnen zetten, heb geen flauw idee hoe dit moet werken??!! voor je lak-probleem, zou je niet beter toch met 2k autolak werken, en in plaats van met zijdeglans vernis met matteringspasta werken (toevoeging naar eigen wens voor je de verharder toevoegd) , dan spaar je de zijdeglansvernis met zijn verharder, een twede spuitgang en een hoop gewicht uit?? dank bij voorbaat, tot later, bob |
| | |
| | #59 (permalink) |
|
Hallo Bob Ik zal later nog foto's maken van de speciale beweging van de rolroeren bij de Stampe. Het scharnierpunt zit dus niet in de neus maar op 1/3 van de rolroeren. Een soort pendelroeren dus. 1 staalkabel zit dus voor het scharnier, en de ander erachter. ![]() De kabels zitten vlak achter de strut, zodat de afstand tussen de vleugels gelijk blijft. Ik wil dit in het model precies hetzelfde maken. Wat het spuiten betreft ben ik er nog niet uit, de kist wordt 3 kleuren gespoten dus moeten alle 3 de kleuren dezelfde glansgraad hebben. Dat is ook niet makkelijk. Een extra laag blanke lak geeft goede bescherming maar brengt ook extra gewicht, moeilijke keuze... groeten Willem
| | |
| | #60 (permalink) |
|
hoi willem, heb gisteren met de echte sv4b als passagier meegevlogen, onwaarschijnlijk cool!!! er was best wat turbulentie, je had dus wel van die luchtzakken, waarvan je kribbel in de buik kreeg. maar de kist zit wel zeer stabiel in de lucht, ik wenste, dat ik ze zelf kon vliegen!!! helaas ben ik kleurenblind, en zal zo nooit een vliegbrevet kunnen krijgen, jammer!! heb zelf voldoende foto's gemaakt van de dubbele aansturing van de rolroeren, maar waar op je schaalmodel ga je dit aansturen? onder de ondervleugel? graag je mening hierover, mvg bob p.s. bij het taxien en stationair draaien van de motor gisteren rammelde het dashboard er beina uit, goed dat dit op silentblokken rustte!! tot de volgende |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |