Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Vliegende schaalmodellen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 6 oktober 2005, 12:47   #31 (permalink)
Igwe Aneke
Guest

Standaard

Wat moet je hier nou anders op 'zeggen' dan: &
  Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2005, 13:22   #32 (permalink)
Phoenix
Guest

Standaard

"................................................. ...." OFWEL SPRAKELOOS.
  Met citaat reageren
Oud 10 oktober 2005, 16:26   #33 (permalink)

Airbus's schermafbeelding

Standaard

Zeer mooi
hmm die raketjes lijken me interesant
Airbus is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2005, 21:49   #34 (permalink)

Richard Branderhorst's schermafbeelding

Standaard

Vanuit een ander draadje hierheen gelokt...

Gerald, ik zie dat je er ook geen rudder op hebt? Mijn Spiderjet heeft dat ook niet, jammer wordt opletten bij X-wind!
Power:
De Jetcat P120 levert idd teveel power, van een Engelse "Spiderman" gehoord de thrust naar 22 lbs terug te brengen, zeker voor de eerste vluchten.
Hij was bang dat het cg verloop slecht ging verlopen, maar er zitten maar liefst 5 tanks in, dus het zal wel loslopen, ik zal het CG verloop bij volle, halfvolle en lege tanks meten.

Ik mis wel de neuswieldeur, zou die van PA passen?

Ik ben nog het eea aan het nalopen en repareren, nieuwe slangen etc voordat ik aan de eerste vluchten begin.

Hier wat plaatjes:
Click the image to open in full size.

[imghttp://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10169/IMG_0762.jpg[/img]

Oud 25 oktober 2005, 22:54   #35 (permalink)

Bertus's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Volgens mij stond er een haakje te weinig nu doet hij het wel :P

Maar Richard wat een machtig ding.
die wil ik zien vliegen hoor
Oud 25 oktober 2005, 23:03   #36 (permalink)

Gerald Rutten's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard

Rudder op deze F16 is tóch hopeloos...., bij onze landing speed heeft dat ding té weinig effect, geef je meer uitslag kan het rudder zelfs overtrekken.....
Hij is echter goed traverserend binnen te brengen hoor! Beetje hellen in de crosswind richting en op tijd uitrollen voor landing.

Is grote discussie geweest bij AMA en daarom heeft Philip er een optional rudder kit bij gedaan voor de States, ook hij is van mening dat deze zinloos is.

Wieldeur zal vast wel passen alleen denk ik niet dat Philip ze los verkoopt, ze zitten normaal gesproken gewoon in de romp gegoten. Misschien zelf malletje maken van balsa, daarna GFK smeren?

Heb de mijne met eigenbouw 8 kg turbine gevlogen maar ga nu ook de stoute schoenen aantrekken en er een 12kg variant inleggen. Is volledig op eigen risico en moet met beleid vliegen. Wil bruut vermogen dan ook alleen voor trage schaal loopings ed gebruiken. Cruize zal wel 25% power voldoende zijn....

Al eerder jet gevlogen? (Zoniet, welkom!!! )
Oud 25 oktober 2005, 23:35   #37 (permalink)

Richard Branderhorst's schermafbeelding

Standaard

nee, ben rookie op dit gebied.
Maar ik ben niet eigenwijs en laat me goed informeren (en neem ook nog dingen aan!). Gelukkig goede raadgever (Leonce B.) binnen "handbereik".

1/1 ervaring met de jets komt ook wel van pas....

Maar er is weer een boel bij te leren!
Oud 30 oktober 2005, 17:21   #38 (permalink)

Standaard

Weer wat tijd vrij weten te maken om wat te knutselen, verder gegaan met de schaal uitlaat. Normaal begint een foto bouwverslagje met de onderdelen en de opbouw, ik kon niet wachten om eerst het eind resultaat eerst te laten zien……….… ...........;

.....kan er zelf uuuuren naar kijken, maar daar hebben geloof ik meerdere bouwers last van. Volgens mij bestaat 50% van de bouwtijd bij de meesten om er naar te kijken......

Nu ziet dit bouwwerk er vreselijk ingewikkeld uit, valt best mee als je onderstaande leest. Ook hier heefd Philip Avonds weer een absoluut meesterwerk afgeleverd, een kit voor de scale nozzle. (Als schaal freak zou ik hier normaal gesproken zelf in gedoken zijn, zei het niet dat ik daar op moment absoluut geen tijd voor heb, als mogelijk wil ik hem nog wel ooit nog een keer vliegend krijgen..... )

De kit bestaat uit 5 gegoten segmenten van alle detailering voorzien en een duidelijke beschrijving in de vorm van een paar A4tjes. Additioneel kun je er ook een paintmask set bij kopen waar ik ook gebruik van heb gemaakt. De uitlaat zelf wordt reeds met de bouwdoos zelf meegeleverd en ziet er ook goed gedetaileerd uit.

Er wordt begonnen om de buitenste uitlaat ring op vorm te slijpen. Deze uitlaat is een conische koker gemaakt van glasvezel, net als de romp. Eerst worden de contouren grofweg met een dremel en dubro slijpschijfjes uitgeslepen, daarna fijn getrimmed met een setje sleutelvijltjes. (Onmisbare dingen in deze hobby!)

Daarna worden de 5 segmenten van hun voet gezaagd met behulp van een figuurzaag. Deze moeten met enige nauwkeurigheid tegen elkaar gepast worden, wanneer tevreden met cyano tegen elkaar gelijmd. Daarna heb ik het geheel in de grondverf gezet om op oneffenheden te checken, nu ziet het er al interessant uit !

Constructief is het werk eigenlijk nu al gedaan, het meeste werk beslaat eigenlijk het spuiten van de delen. Je kunt natuurlijk er snel en simpel een spuitbus zilvere verf over jassen maar daar zijn ze té mooi voor. Dus dan maar foto´s van de echte erbij en kijken welke metaal kleuren zijn toegepast en waar roet vlekken te vinden zijn.

Type verf zijn die kleine blikjes van Revell en Humbrol, ideaal voor dit soort items. Groot voordeel met turbine vliegen is dat er geen agresieve brandstoffen gebruikt worden. Ben begonnen met de binnenste ring, deze wordt in het echt met een witte keramische coating afgeleverd. Na een paar vlieguren wordt dit lanzamerhand zwart, ik wil proberen een tussenfase na te bootsen. Eerst heb ik hem matt wit gespoten en daarna met zwarte en bruine krijt wat strepen op gezet. Met het krijt teken ik op een stukje papier, veeg m´n vinger er een keer overheen en veeg vervolgens uit op matte oppervlak.

Ik dacht dat het meeste resultaat hier wel mee gehaald zou worden....niet dus, hardere maatregelen: airbrush. Op de foto´s kon ik zien dat de zwarte roet strepen in een vork vorm naar achteren kleiner worden. Zo klein kan ik niet airbrushen dus heb ik van een spiritus fles een mal geknipt waar ik doorheen spuit.

Dit lijkt er wat meer op!

Het spuiten van de buitenring heb ik helaas niet zo veel foto´s, in enthousiasme ga je wel eens in één keer door om het af te krijgen....., je weet hoe dat gaat! Hier heb ik een beetje lopen experimenteren met de juiste kleuren. Eerst eea op een kartonnen doos uitproberen en in buitenlucht gekeken om de juiste kleur te krijgen. Bij binnen TL-verlichting kunnen kleuren soms héél anders overkomen.... Bij de voorste ring heb ik metalic blauw gebruikt en voor de nozzle platen heb ik zilverbrons gepakt, gemengd met een beetje zwart en bruin.

Nu moet de binnenring met de buitenring verlijmt worden. Hier gebruik ik 24h epoxy voor, gemeng met een hoopje microballoons om een dik prutje te krijgen.

Handige tip, voor onbereikbare plaatsen gebruik ik vaak een spuitje met een rietje aan het einde met een siliconen tussen slangetje voor bevestiging. Hieronder een plaatje van de epoxy die ik gebruik. In voorgrond het wieldeurtje die nog geleden had bij de laatste landing, kan ik gelijk met zelfde mengsel meenemem....... (@ Richard; je bedoelde zo´n deurtje.....?)

Bij de spuitmallen set zitten ook hele mooie beletteringen voor op de nozzles. Deze zijn héél kwetsbaar en met de nodige voorzichtigheid aan te brengen. (Denk je even in, spuitmallen voor 2.5mm letters.... )
Hier wordt echter natuurlijk niet gespoten, een klein penseeltje doet het werk.

Het eindresultaat mag er zijn, nóg maar een fotootje om het af te leren........

Op naar het volgende, ga nu wat romp detailering doen en klaar maken voor het grote spuitwerk, al zal dat nog wel effe duren denk ik......

Groet,
Gerald
Oud 30 oktober 2005, 17:28   #39 (permalink)

Standaard

Misschien een domme vraag en al vele malen beantwoord op het forum.
Maar wordt het daar niet te warm?
Ik vraag het me iedere keer weer af als ik een turbine zie.
Wat is hiervan de truc?

Verder mijn complimenten zeer mooi.
Oud 30 oktober 2005, 17:28   #40 (permalink)
Moderatorteam

Gerard_nl's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

super gerald
Oud 30 oktober 2005, 18:23   #41 (permalink)

Standaard

Citaat:
Maar wordt het daar niet te warm?
Is geen domme vraag, dacht ik vroeger ook. De kunst is om een goede airflow patroon in het model te hebben. Je hebt zelf vast wel eens van het "venturi effect" gehoord? Als je lucht in een tunnel of buis blaast zal de omringde lucht meegezogen/gevoerd worden. Dit gebeurt in twee trappen in het model. De eerste keer blaast de uitlaat van de motor gassen van zo´n 550 - 650 C° bij een snelheid van ± 900 km/uur in de uitlaat afvoerpijp. Bij die snelheid wordt er een héleboel koele lucht vanuit de romp meegezogen, de lucht is nu afgekoeld naar ongeveer 350 C°. De tweede keer is achter wanneer de gassen uit de afvoerpijp stromen in het laatste stukje epoxy romp, of in mijn geval de plastic schaal uitlaat. Hoe hoog de snelheden hier zijn weet ik niet maar ze zijn zeker niet gering. Hier worden de gassen nog eens afgekoeld naar 200 C° en het oppervlak van de buitenste epoxy pijp loopt de temperatuur niet hoger op dan ongeveer 40 C°. Dit alles gebeurd ook bij stilstaand model, het hele zaakje wordt dus ook op de grond goed gekoeld. Op een meter achter het model kun je rustig je hand door de straal heen halen, niets aan de hand.

Beantwoordt dit je vraag voldoende?

Groet,
Gerald
Oud 30 oktober 2005, 20:05   #42 (permalink)

Standaard

Ja, bedankt voor je antwoord.
ik heb het nooit begrepen nu wel bedankt.

En weer veel succes verder met bouwen.
Oud 1 november 2005, 23:22   #43 (permalink)

steffe's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Gerald

twee woorden........
gewoonweg : "prachtig uitgevoerd"

gefeliciteerd

vriendelijke groeten
steffe
Oud 2 november 2005, 00:34   #44 (permalink)

rikdragonfly's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

900 km/h?
hoe hard gaat jouw straaljager dan?
ziet er wel goed gedetailleerd uit die uitlaat.
en is het moeilijk om zo'n ding goed aan de grond te krijgen?

die airbrush lijkt sterk op die van conrad voor 15€ ofso, deze heb ik namelijk ook, en werkt prima, bij jouw ook zo te zien
Oud 2 november 2005, 09:35   #45 (permalink)

Leeftijd: 37
Standaard

mjam ,mjam.. ziet er goed uit!
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Vliegende schaalmodellen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten