Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Vliegende schaalmodellen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 27 februari 2007, 19:02   #16 (permalink)

Danny Mulders's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjen il-Vec
Probeer eens te informeren op Unitracts. Dit bedrijfje maakt ook aluminium struts op maat, scheelt misschien een hoop werk als je de maten moet aanpassen in de vleugel. Deze zitten ook onder mijn Spitfire.
vind ze alleen wel achterlijk duur als ik eerlijk ben, de retracts kosten nog meer dan mijn kit
Oud 27 februari 2007, 19:15   #17 (permalink)

Metroid's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Uh Tjen il-Vec dit heb ik niet gezegd:
Citaat:
Het model heeft reeds retracts van Robart en flaps (zit er aan te denken om inner-flaps erbij te maken).
Misschien komen er ook nog robostruts op (zelfbouw?).
Dit heeft Ronald van den Oever geschreven.
Ik bouw mijn eigen struts met een Giezendanner retracs EL-5 .
Click the image to open in full size.
Deze moeten alleen nog schaal worden gemaakt. Ik ben zelf ook bezig met de Spitfire van TF, maar deze ligt even stil door ruimte tekort.
Mijn Spit wil ik als de mk IXc uitvoering brengen. Met ronde vleugel, staart en stabilisator tips. Ook komt er een rc bediende cockpit kap op. En mischien de flaps uitbreiden tot onder de farings. Ook worden de radiatoren geopend bij het uit klappen van de wielen.

@Ronald van den Oever
Er zit bij de kit geen airintake onder de neus bij de vleugel. Dus let daar op. Er zijn ook twee versies van deze intake. De versies horen ook bij de verschillende vleugel, staart en stabilisator tips. Ook de druppels op de vleugels kloppen niet van de TF kit. Er zitten 2 te veel bij.
Anders kijk ff hierna :

Groetjes Rob

Laatst gewijzigd door Burp; 4 januari 2010 om 15:44 Reden: Youtube film weer werkend gemaakt
Metroid is offline   Met citaat reageren
Oud 27 februari 2007, 23:53   #18 (permalink)

Ronald van den Oever's schermafbeelding

Standaard

@Tjeb il-vec:
Prachtige kist die PH120. :P

@Arvid:
Aanpassingen tot nu: rolroeren ingedekt met balsa en de balkjes waar de retracts op gemonteerd zitten verstevigd (I-profiel geworden).

@Danny:
Schaal van de TF Spit is ongeveer 1op 7
meer bouwfoto's: http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=833

@Metroid:
Die zien er goed uit die zelfbouw struts wordt een project opzich.
De air intake (de grote uitvoering) reeds van schuim gemaakt.
Mooi filmpje trouwens en wat een soundje.
Vorig jaar veel detail foto's gemaakt van de Spitfire op Soesterberg. Volgens het tekstplaatje bij dit toestel een F MK.IX
Zou de details van dit toestel na kunnen bouwen. Helaas is dit een clipped wing uitvoering en de mooie tips van de TF Spit gaan er echt niet af.
Hadden ze in de praktijk ergens in de hangar een setje tips liggen die er zo op konden?

Vorderingen: Vanavond het afdekkapje voor de stuurboord retract gemaakt.
Ronald van den Oever is offline   Met citaat reageren
Oud 28 februari 2007, 01:35   #19 (permalink)

Standaard

@Ronald van den Oever:
Vraagje!! Wat voor motor heb je op je spit gezet. Ik zit te twijfelen aan een:
Siato 15cc (91 S) 4 takt
* Inhoud 15 cc.
* Vermogen 1,6 PK
* Prop 12x8 - 15x6
* Gewicht 510 gram

Saito 17,2 (100) 4 takt
* Inhoud 17,2 cc.
* Vermogen 2 PK
* Prop 13x9 - 15x8
* Gewicht 550 gram

Wat denk jij over deze motoren? De prijs is niet echt het verschil.

En de vraag of er de tips konden worden veranderd. Het antwoord is JA. Ik heb zelf foto's van de registratie code 3W-17 en MK732 met normale wingtips, maar ik ben ook al foto's tegen gekomen waar dit toestel cliptwings had.
Oud 28 februari 2007, 10:31   #20 (permalink)

Tjen il-Vec's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

[quote="Metroid"]Uh Tjen il-Vec dit heb ik niet gezegd:
Citaat:
Het model heeft reeds retracts van Robart en flaps (zit er aan te denken om inner-flaps erbij te maken).
Misschien komen er ook nog robostruts op (zelfbouw?).
Yep, je hebt gelijk. Ik had m'n eikenhouten contactlenzen weer eens in

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danny Mulders
vind ze alleen wel achterlijk duur als ik eerlijk ben, de retracts kosten nog meer dan mijn kit
Je moet inderdaad rekenen voor een complete set zo'n, omgerekend, 250 euro. Maar je hebt natuurlijk niet zomaar een kist want de FW heeft wat het landingsgestel betreft een 'niet echt courant' ontwerp.

Daarbij kan ik me voorstellen dat als de aanschaf van een intrekbaar landingsgestel belangrijk duurder uitvalt dan de prijs van de kit dat dat afschrikt.
Maar goed, ik moet ook goed beseffen dat de waarde van geld per persoon kan verschillen waardoor ik niet kan/mag bepalen wat er onder je kist moet komen te zitten.

Misschien kun je wel op je gemak de kist verder bouwen en nadenken over een 'puur functioneel' landingsgestel van verenstaal? Ik dacht in je bouwdraadje te lezen dat iemand al een suggestie heeft gedaan eens naar Robart retractsets te kijken? Is misschien niet zo mooi als een schaalset maar je hebt in ieder geval niet een vliegbeeld wat wordt verstoord door een paar uitstekende poten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ronald van den Oever
Prachtige kist die PH120.
Wauw, dank je! Heeft ook wat voeten in aarde gehad deze zo te krijgen. Het is overigens een MK-V LF (EP120) die staat op Duxford. Ik heb (off the records) de kans gehad erin te mogen zitten tijdens een bezoek aldaar en dat heeft me aangespoord deze kist na te bouwen

Het enige wat ik zo heb gelaten zijn inderdaad de wingtips. De echte uitvoering betreft de LF versie (clipped wing) voor operaties op lage hoogtes waardoor de wendbaarheid werd verbeterd maar ik vind dat op een MK-V met de kortere neus dan de IX dat niet zo staan zeg maar dus heb ik de kist zo gelaten.

Grt,

Tjen
Oud 1 maart 2007, 12:39   #21 (permalink)

Standaard

nu maar hopen dat je geen me109 tegenkomt want da gebeuren er nare dingen
Oud 1 maart 2007, 12:42   #22 (permalink)

Tjen il-Vec's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Citaat:
nu maar hopen dat je geen me109 tegenkomt want da gebeuren er nare dingen
Ligt eraan welke versie...

Maarre, wel een grappig gemaakt filmpje! En zonde van de spit

PS:

Weer aan de beterende hand?
Oud 1 maart 2007, 14:17   #23 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjen il-Vec

PS:

Weer aan de beterende hand?
gaat weer een beetje, maar het is nog niet helemaal voorbij
Oud 1 maart 2007, 23:52   #24 (permalink)

Standaard

@Metroid,
De motor, een OS91FS met 15x6 prop, die nu m'n TF Mustang staat gaat in de Spit.
Het TF manual geeft voor een 4 takt 11,5 tot 15 cc op.
Gewicht is denk ik geen probleem de meeste TF spitfires moeten uiteindelijk voorzien worden van lood in het neusje. Het gewicht van de OS91 is 596 gram zonder uitlaat.
Zou denk ik voor de Saito 100 gaan, is nauwelijks groter dan de 91. en misschien meer bruikbaar in een volgend project.
Oud 2 maart 2007, 00:23   #25 (permalink)

Standaard

ik heb wel een aantal verhalen gelezen dat de TF Spitfire een nogal grove vleugelbelasting heeft, in verhouding zwaarder dan andere TF kits....( welke eigenlijk ook al niet echt licht zijn...)
Oud 2 maart 2007, 01:34   #26 (permalink)

Standaard

@Ronald van den Oever:
Thanks. Dan zat ik zelf ook in de goede richting te denken. En zoals je zegt dat er toch lood in de neus moet komen denk ik dat de neus deuren en panelen op de schaal manier er op komen. De uitlaten op twee balken en dan boven een kap en onder een kap (zoals in het echie). Ook makkelijk voor mij om onderhoud te plegen aan de motor.
Dit kun jij ook nog doen!! Wel de ABS mallen van binnen glassen tegen het scheuren natuurlijk. Om dit mooi te kunnen zien moet je eens een Revell of een ICM 1/48 kitje bouwen. Daar zie je ook direct meer details op.

Groetjes Rob

PS: De spit die ik wil na bouwen is FY-F BS435. Helaas is de Sqn Ldr H. Armstrong neer geschoten boven zee door een Fw190 bij Boulogne.
Oud 2 maart 2007, 21:38   #27 (permalink)

bgijsber's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Weblogartikelen: 2
Standaard

@Metroid

Ik ben erg onder de indruk van je struts. Ik heb hier een paar vragen over:
- klopt het dat het aluminium is?
- Zijn het gewoon twee maten welke in elkaar passen?
- Loopt dit dan soepel genoeg om het te goed laten veren?
- Welke kracht gebruik je voor de veren? Heb je een vuistregel? 2 x massa van vliegtuig of zo?
- Hoe lijm je (of op een andere manier) de alu onderdelen aan elkaar? (met welke lijm?)
- Gebruik je staal of koolstof voor de assen? Ziet er erg zwart uit op de foto

Bart
Oud 3 maart 2007, 00:54   #28 (permalink)

Standaard

@bgijsber
Hier de antwoorden op je vragen
1 Ja, het is van aluminium, 1mm dikke buis.
2 Twee buizen, mat 8 buiten 6 binnen en 6 buiten en 4 binnen. Met extra versteviging in de 6mm buis met 4mm veren staal.
3 Ja dit loopt soepel genoeg om te laten veren. Met wat vet kom je al een heel eind.
4 Ik dacht dat ik ongeveer 15 tot 20 N/cm veren gebruik. Maar dit is nog experimenteren met de veer constanten om een goede veer te vinden voor het toestel.
5 Ik lijm de onderdelen op elkaar met de wel bekende metaal epoxy van Bison. Ruikt naar duo penottie. En deze lijm kan meer dan het aluminium dragen.
6 Dit zijn de veren stalen poten die bij de retrac's zaten. Deze waren toch te lang en als dit niet lukte wou ik toch schaal struts er op bouwen.

De aluminium buis is te verkrijgen bij de bouwmarkt. Deze is sterk en kan zeker de job aan. Ben nog van plan om nog een set struts te maken die beter gedetailleerd zijn en meer schaal zijn dan deze. Ik wil ook de tekening veranderen waar mee ik ze heb gemaakt. Misschien deze ook in .dwg vorm om te zetten.

Groetjes Rob.
Oud 3 maart 2007, 16:27   #29 (permalink)

Standaard

@Bart, en de rest die geintresseert is.
De tekeningen voor de bouw van eigen oleo struts .
Struts

Groetjes Rob
Oud 3 maart 2007, 18:21   #30 (permalink)

Standaard

Citaat:
ik heb wel een aantal verhalen gelezen dat de TF Spitfire een nogal grove vleugelbelasting heeft, in verhouding zwaarder dan andere TF kits....( welke eigenlijk ook al niet echt licht zijn...)
Hoi Danny al helemaal opgeknapt?
Op de site van TF wat gegevens opgezocht voor de vleugelbelastingen van de div. modellen:
- P40: 4760/45=106 gr/dm^2
- P47: 4540/46=99 gr/dm^2
- P51: 4540/47,4=96 gr/dm^2
- Corsair: 4310/45,2=95 gr/dm^2
- DC3: 4540/48,8=93 gr/dm^2
- Cessna 182: 5440/58,4=93 gr/dm^2
- Spit : 3855/44=88 gr/dm^2
Spitje komt er echt niet zo slecht vanaf. Maar door z'n relatief kleine vleugel heeft een servootje meer of een schaalpilootje natuurlijk wel veel meer effect op de vleugelbelasting dan bij de Cessna.

Leuk dogfight filmpje: Had die Spit maar een spiegeltje op z'n cockpit gehad. 't Schaal pilootje wist het wel dat hij in zo'n situatie geen schijn van kans had, maar hield z'n mond natuurlijk.

@Metroid:
Mooie tekeningen van de struts. Dat wordt een echte zelfbouw Spit.

Vorderingen bouw:
Vandaag het kleine flapje onder de stuurboord fairing gebouwd.
Flapje dicht.
Flapje open.
De hoofdflap neemt d.m.v. een schuivend pennetje (in plastic busjes) z'n kleine broertje mee.
De achterste helft van de upper sheeting boven het kleine flapje is vervangen door een plaatje multiplex, dit i.v.m. de stevigheid.
Op diverse foto's van landende Spitfire's gezien dat de flaps ±90° omlaag staan.
Met de TF-één-servo-hefbomen-constructie is nog geen 40° haalbaar.
Flaps op 90° ziet er wel meer schaal uit. Of zou het model dan uit de lucht vallen??
Met twee aparte servoos zou 90° haalbaar moeten zijn. Iemand hier een mening over?

Met het maken van de kiekjes drukte ik met de dikke duim door vleugel upper sheeting Sh@#$%.

Bedacht me dat ik op een ander forum gezien had (ben nog op zoek waar) dat iemand de luchtfles in het neusgedeelte van het vleugelmiddenstuk heeft bebouwd.
Dit i.v.m. gunstig effect op het zwaartepunt.
Nu er al toch een gat geslagen is op deze plek. Eens kijken of dit nog haalbaar is.
Servootje en het luchtventiel verhuizen in dat geval ook naar de vleugel.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Vliegende schaalmodellen
Reageren

Labels
spit, spitfire, spitje, top flite

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten