![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 22 januari 2004 Locatie: Brugge-België Leeftijd: 39
|
Ronald, Ik denk niet dat het de bedoeling kan zijn dat de flaps 90 graden uit staan. Een kleine berekening; waarbij men de tangens van 90 neemt; leert ons dat de flaps in de stand 90° een oneindig getal opleverd. Met andere woorden die flaps werken voor geen meter meer bij 90° graden en zullen enkel enorm veel weerstand opleveren en hun eigenlijke functie (het crëeren van lift) verliezen waarbij je kist dus letterlijk uit de lucht kan komen vallen. Het is dus nooit de bedoeling, ook bij de echte niet, om de flaps 90° uit te doen gaan omdat flaps bij die stand totaal niet meer werken zoals hierboven wiskundig (tangens 90°) ook kan bewezen worden. Ik heb al menige Spits in het echt gezien maar nog nooit één waarbij tijdens de landing de flaps op 90° stonden ingesteld omdat het gewoon onmogelijk is. Stevo
__________________ Number of take offs must always equal number of landings otherwise you're in trouble. Remember the time when flying was dangerous and having sex was safe. |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 29 juni 2005 Locatie: Oss Leeftijd: 34
|
Ziet er gaaf uit Ronald. Dat komt er bij mij ook in. Ziet er erg gaaf uit die flaps onder de fairing. Zo te ziet is het dus niet mogelijk om de flaps tussen de vleugel en de flap zelf een aanstuur hoorn te bevestigen. Je kunt ±90° wel halen door kortere horentjes te gebruiken. De hoek die je maakt bij de afstand die de stuurstang aflegt is dan meer. Dit is een simpele regel, hoe dichter de stuurstang bij het draaipunt zit des te groter ude hoek wordt bij een gelijke afstand die de stuurstang aflegt. De flaps werden wel gebruikt als remkleppen bij het landen en vooral net voor touchdown werden de flaps naar 90° gezet. Dit puur om de klist af te remmen en de lift weg te nemen. Maar ze staan net niet 90°, ik denk eerder 85°. En als je zeker wil weten ga je naar de open dag van de luchtmacht en neem een DSLR camera mee. Zoals deze foto: ![]() Sorry dat de foto zo blurry is, maar dat komt omdat deze is geschoten tijdens de open dag van de luchtmacht in 2005 toen het snik heet was. Je ziet de warmte opstijgen van het start- en landingsbaan. Of deze: ![]() Spit net voor de touchdown met de flaps op 85° tot 90°. Groetjes Rob |
| | |
| | #33 (permalink) |
|
Ha Ronald, Hoe ver staat het er mee. Ben een beetje er benieuwd geraakt na de laatste post van je. Het ziet er allemaal goed uit, maar we horen al een tijd niks meer. Na lang kijken op Siato en OS-max en nadenken, heb toch verkozen om de nieuwe Siator 125a te gaan gebruiken. Saito FA-125aVolgens de gegevens levert deze 2,2pk en is zelf iets kleiner dan de 100. De boring is iets groter terwijl de stroke gelijk is. Maar het huis is 4mm langer en dat komt te goeden aan de kleppen positie net onder uit de kap. Beiden motoren vallen toch buiten de kap dus dacht ik van dan maar beter .2 tot .4pk meer en wat als er toch extra gewicht in de neus moet komen. EN een GROTERE PROP !! Eens kijken of we deze motor kunnen scoren op de beurs van Dortmund en anders bij Hobby-In. Groetjes Rob |
| | |
| | #34 (permalink) |
| Lid sinds: 7 augustus 2004 Locatie: oss Leeftijd: 21
|
zo rob, die is wel smerig duur zeg
__________________ Every problem can be solved through the proper application of explosives, duct tape, teflon, WD-40, or any combo of the aforementioned items. |
| | |
| | #36 (permalink) | |
| Lid sinds: 13 oktober 2004 Locatie: Ook ergens geloof ik Leeftijd: 39
| Citaat:
Dat is €258,00 euro voor de nieuwste 4 takt van Saito als je deze in de US of A zou kopen. Hier kost ie bij Hobby-in €349,00. Goedkoop is anders maar smerig duur is het niet hoor Ik heb in mijn Spitfire de FA120s zitten. Die kost €358,00... lijkt veel maar dat is niet het enige; het intrekbaar landingsgestel, alle servo's, de hele electronische configuratie etc etc... dat heeft op zich al een aardig bedrag gekost. Dan ben je blij dat de motor 'maar €349,00 kost' Zo is dat nu eenmaal bij de wat 'uitgebreidere modellen' Mzzltjes, Tjen
__________________ Mannen zijn kinderen met geld | |
| | |
| | #37 (permalink) |
| Lid sinds: 10 oktober 2002 Locatie: Huizen, BosModelAir basis Leeftijd: 36
|
Ik denk dat Danny op de 2de hands markt moet gaan zoeken als ie dit duur vindt (wij zelf hebben ook alleen maar 2de hands spul). Ik ben het wel met het relaas van Tjen eens. Als je 350 euro (in Nederland) voor een nieuwe motor te veel vindt dan moet je niet zo kist gaan bouwen. Je weet namenlijk dat met zo`n warbird je eerder op de 1000 euro zit dan de 500, wil je wel op de 500 euro zitten dan moet je net als ons de 2de hands aanbieders afstruinen of je eigen gaan beperken in bouwkosten zoals intrekbaar gear, flaps etc. etc. weg laten.
__________________ Zie al onze modelvliegtuigen op: BosModelAir |
| | |
| | #38 (permalink) | |
| Lid sinds: 13 oktober 2004 Locatie: Ook ergens geloof ik Leeftijd: 39
|
Ik heb onderstaande even 'gepikt' van zijn FW190D draadje.... zegt genoeg eigenlijk: Citaat:
Later stond er, laten we zeggen, een redelijke salaris tegenover wat het geheel wat eenvoudiger maakte dus spullen waren vaak na een kleine overweging al snel aangeschaft. Moet soms ook constateren dat ik zaken dubbel heb Maar goed, dit is natuurlijk voor iedereen anders en ik kan me zo voorstellen dat je met je 16 jaar zonder baan en lekker aan de studie, waar op zich al astronomische bedragen mee gemoeid zijn, een motor van 350 euro best duur vindt Geloof me Danny, die prijzen zullen op den duur gaan zakken ondanks de inflatie.... je snapt me wel Grt, Tjen il-vec
__________________ Mannen zijn kinderen met geld | |
| | |
| | #39 (permalink) |
| Lid sinds: 31 juli 2005 Locatie: Red Eagles Dordrecht
|
Bedankt voor jullie reacties. Rob, Wat een krachtpatser die Saito125. Daar kan je een mooie grote 3-blads prop opzetten. Danny, Zo'n motor gaat als het goed is jaren mee en kan natuurlijk ook later weer in een ander model. Update afbouw: Ga niet voor de bijna 90 graden flapstand. Zit nu na wat stelwerk op 60 graden. Was het niet tot 30 graden extra lift en daarboven veel drag? ![]() Deze week niet veel kunnen bouwen. Vanavond de binnenste bakboord flap gemaakt. ![]() Inmiddels het bouwverslag gevonden met de luchtfles in de vleugel. http://www.rcscalebuilder.com/forum/...70&PN=1&TPN=15 Een plaatje geleend van deze senior piloot uit de States. ![]() De vulnippel met de drukaanwijzer gaan bij die Spit in één vleugelradiator. Dat betekend dat voor de bediening retracts er alleen één servodraadje naar de romp gaat. Lekker makkelijk op het veld. Groeten, Ronald |
| | |
| | #42 (permalink) |
|
Dat ziet er weer perfect uit Ik zit zelfs er aan te denken om en Laser 120 er op te zetten, maar deze weegt wel z'n 200 gram meer dan de Saito, en kost helaas ook €100,- meer. Maar het voordeel is dat de motor de as naar kleppendeksel afstand maar 93mm is in plaats van de Saito 105mm. Zodat de motor volledig onder de kap weg valt. Hmm, wat zal jij doen Ronald Laser 120
|
| | |
| | #44 (permalink) |
| Lid sinds: 31 oktober 2003 Locatie: Boskoop Leeftijd: 49
|
@Rob Laser altijd doen , rest van je leven heb je er plezier van.
__________________ Must go, Zaterdag 7 mei 2011 elektro-fly in Boskoop (Zuid-Holland) Must see, Zaterdag 2 juli 2011 Dawn Patrol terrein GMVC |
| | |
| | #45 (permalink) |
| Lid sinds: 17 september 2006 Locatie: Haarlem Leeftijd: 46
|
Metroid/Rob, die 200 gram extra zou je anders toch wel nodig gehad hebben om je zwaartepunt op de goede plek te krijgen Die Laser motoren hebben (mede door hun gewicht) een hele rustige motorloop, ze worden gefreesd uit een vol alu-blok (ipv gegoten), en het geluid is gewoon heel mooi De lage inbouwmaat komt goed van pas in de kap, en de opstelling van de demper achter de motor is ook heel gunstig om mooi weg te werken Bovendien gebruiken ze geen nitro, scheelt ook weer wat duitjes.. Ik zou ik zeggen : als je de centjes hebt liggen zou ik niet eens meer twijfelen! Choose Laser! Zelf heb ik een Laser 200V-twin in een Sopwithje zitten, deze loopt prachtig en heb er nog nooit iets mee gehad Altijd probleemloos starten en nog nooit uitgevallen (gebruik niet eens een on board glow system, is gewoon niet nodig) Bovendien zien ze er gewoon wreed mooi uit! Succes met je beslissing! Heb zelf trouwens ook zeer goede ervaringen met Saito en OS hoor, maar Laser motoren hebben mijn hart gestolen Groet, Ralf
__________________ Mijn Camel:http://www.modelbouwforum.nl/forums/...tml#post564694 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| spit, spitfire, spitje, top flite |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |