![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 7 augustus 2004 Locatie: oss Leeftijd: 21
|
ik zou voor de zekerheid de moertjes die de buitenkanten van die mechaniekjes bij elkaar houden in de loctite zetten, moet ik bij mijn retracts eigenlijk ook doen ( heb ongeveer hetzelfde type). die moertjes willen nog wel eens losser gaan zitten...
__________________ Every problem can be solved through the proper application of explosives, duct tape, teflon, WD-40, or any combo of the aforementioned items. |
| | |
| | #34 (permalink) | |
| Lid sinds: 15 augustus 2004 Locatie: Zwijndrecht NL Leeftijd: 49
| Citaat:
Ger.
__________________ A good landing is a landing where you can walk away from | |
| | |
| | #35 (permalink) | |
| Banned Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
| Citaat:
Dat zijn geen beweeglijke verbindingen en als de moertjes vast zitten gaan ze ook niet zomaar los . Mvg Johan | |
| | |
| | #36 (permalink) |
|
die dingen zitten vanuit de verpakking al een beetje los johan, bij mijn retracts was dat in ieder geval wel, en ik denk dat door motortrilling die dingen wel losser willen gaan zitten...
__________________ Every problem can be solved through the proper application of explosives, duct tape, teflon, WD-40, or any combo of the aforementioned items. |
| | |
| | #37 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 16 juni 2006 Locatie: Zwijndrecht Leeftijd: 43
|
Van de week en vandaag weer tussen de bedrijven door het nodige gedaan. Eerst het cockpit dek er in gehangen - ik ga niet voor die mooie cockpit, er gaat een heel gewoon pilootje in, dus dit dek kon hoog gemonteerd worden. ![]() En toen werd het tijd om de hele onderkant aan het bord vast te pinnen. ![]() De stringers konden toen vastgelijmd. ![]() En dat ene schot dat toch wat schuin naar achteren stond met de ouwe trouwe geodriehoek recht vastgepind tijdens het drogen. ![]() Daarna was het tijd voor de bekleding - de onderste helft van de zijkanten heb ik toch maar met superlijm gedaan omdat het stukje voor stukje moest, en dan kruipt superlijm wel mooi tussen de naden. Ook dan moet je nog steeds wel even vastklemmen tijdens het drogen. ![]() En natuurlijk het nodige water opgebracht aan de buitenkant zodat het hout mooi buigt. ![]() Zo, dat was de eerste zijkant. ![]() En nadat de andere zijkant ook geplakt was wordt het tijd voor de bovenste helft van de voorkant. Dit heb ik wel weer met houtlijm gedaan, lekker langzaam... ![]() Zo, nu de onderkant van deze panelen vastzit wordt het tijd voor water aanbrengen, buigen en vastlijmen. ![]() En dan goed vastzetten om het hout gebogen te houden tijdens het drogen: ![]() Aan de achterkant zitten die bovenste zijkanten er ook zo op. ![]() En daarna kan (na het uitsnijden van een sleuf voor de staart) de bovenkant erop. Goed aanduwen met grof gereedschap, en een knijper om de sleuf niet breder of smaller te maken dan precies noodzakelijk is voor de staart. De staart raakt overigens nergens lijm, die kan je er zo weer uittrekken. Ook daarom weer houtlijm gebruikt i.p.v. secondenlijm - die zou zo maar wat door kunnen lopen en per ongeluk toch de staart vast kunnen lijmen. ![]() Toen mijn vrouw vanavond dit plaatje zag staan, deed het haar eerder denken aan een onderzeeboot: ![]() Hmmm, misschien pak ik dat ooit ook nog wel eens op ![]() Neeuuuh, vliegtuigen zijn toch echt wel het leukst voor mij, boten of ze nu boven of onder zee varen trekken me niet zo. Ik hoop dat ik de servo's snel binnen krijg, dan kan ik verder met de vleugel en de retracts. In de manual van de Hangar 9 Corsair ARF (zelfde maat als deze Top Flight) zag ik trouwens dat ze maar 1 servo gebruikten in het midden van de vleugel, met stangetjes en zo'n heveltje verbonden aan de retracts. Na wat meetwerk blijkt dat ik sowieso waarschijnlijk met stangetjes en een heveltje aan het werk moet - er is direct in het verlengde van de retracts geen ruimte voor de retract servo's, de kracht moet dan toch ergens vanuit het midden gaan komen. En ik heb wel voorkeur om de servo's in het midden van de vleugel te houden - goed bereikbaar voor controle en eventueel onderhoud. Waarschijnlijk ga ik het net doen als bij die Hangar 9 Corsair - er moet dan alleen een stangetje door de main spar gevoerd worden (weinig verzwakking dus), waarna middels een heveltje net vóór de wielkasten de aansluiting op de servo in het midden van de vleugel gerealiseerd wordt. Misschien gebruik ik ook wel 2 servo's, die heb ik toch al besteld. Ze zijn wel sterk: Hitec HS-75, 6.6Kg/cm bij 4.8 volt, maar ik ga denk ik 6V ontvanger accu gebruiken, dat geeft dan 8.2Kg/cm kracht. Dus misschien is 1 ook wel genoeg - ik heb immers ook Hangar 9 retracts, die met die Hangar 9 Corsair worden meegeleverd, en daarbij is dit de standaard aanpak. Laatst gewijzigd door Martin van Middelkoop; 27 november 2009 om 20:58 |
| | |
| | #39 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 16 juni 2006 Locatie: Zwijndrecht Leeftijd: 43
|
Ja, april dit jaar vliegen moet toch wel gaan lukken denk ik. Ik ben eens wat gaan meten met de retracts - het lijkt erop dat ik ze bijna helemaal tegen de voorlijst van de vleugel moet zetten , en dan daar iets (een tot anderhalve centimeter) naar onderen moet laten uitsteken. Sowieso blijft er altijd iets uitsteken, al is het maar dat hendeltje dat voor de 90 graden draai zorgt. Verder moet ik nog even bedenken hoe ik ze bevestig. De Robart retracts hebben hun bevestigingspunten ter hoogte van de onderkant van de vleugel zitten, maar deze retracts hebben ze juist aan de bovenkant zitten, omdat dat hendeltje immers tussen retract en wielpoot zit. Dat betekent dus:
![]() Links heb ik de standaard bevestiging (balkjes en halve rib) paars getekend. Rechts heb ik het ene balkje (paars) op dezelfde manier ingezet, dat zou optie 1 zijn, maar ik vermoed dat dat niet sterk genoeg zal zijn. Daarom in groen mijn idee om bevestiging aan de andere kant te doen. Dan moet ik natuurlijk wel zorgen dat het retract in en uit die sleuven geschoven kan worden voor eventueel onderhoud, anders zou de bovenkant van de vleugel open moeten voor onderhoud... Gelukkig zit het retract helemaal vooraan de vleugel, dan blijft er net genoeg ruimte over om het uit de "rails" te schuiven. En in blauw zie je hoe ongeveer die hendel zit die voor de 90 graden draaien zorgt, wat verklaart waarom de bevestigingslippen niet onderaan kunnen zitten. [Edit] Een middag later breekt het inzicht al door. De wereld is immers 3D - als je alleen maar vanaf de zijkant kijkt en denkt kom je er niet, als je ook vanaf de voorkant denkt lukt het wel. Er is namelijk naast de retracts nog ruimte zat over, dus die rib triplers passen er gemakkelijk naast. Als ik dan een blokje mooi zo maak dat het onder die rib triplers haakt en verder aan de bovenkant steun biedt voor de bevestigingslippen, kan ik het balkje dat ik in het plaatje hierboven nog dacht nodig te hebben weglaten, en gewoon met boutjes en moertjes e.e.a. bevestigen. Gaat helemaal goed komen zo, volgens mij. ![]() Hier zie je in geel de ribben inclusief rib doublers, in paars de rib triplers, in groen de blokjes die zo mooi onder de rib triplers vallen en energie naar boven prima kunnen afvangen. In blauw rechtsonder een gat dat in een van de blokjes moet komen (niet over de volle breedte) om die 90 graden hendels vrij spel te geven, en tenslotte de bouten met bovenop de moertjes en van onderaf de boutjes. Volgens mij worden de krachten zo precies zo goed en netjes overgedragen op en opgevangen door de vleugelconstructie als wanneer de bevestigingslippen onderaan de retracts zouden zitten. Laatst gewijzigd door Martin van Middelkoop; 27 november 2009 om 20:59 Reden: Inzicht brak door |
| | |
| | #40 (permalink) |
|
Het heeft even geduurd, wat andere verplichtingen plus het goed afmaken en afstellen van de Space Walker van mijn zoon Erik. Gisteren en vandaag verder gegaan met de retracts. Het begint er op te lijken. Gisteren eerst de uitsparing in de main spar gemaakt, en vervolgens na veel meet- en stel-werk (de retracts moeten uitgeklapt tenslotte wel strak 90 graden en evenwijdig aan elkaar staan) de triplers en de balkjes goed verlijmd: ![]() Zoals ik al schreef komt de retract helemaal tegen de voorkant van de vleugel aan en steekt iets naar onderen uit. Dan komen de wielen precies in het midden van de wielkasten uit, en vallen de wielpoten precies onder de vleugelbekleding zometeen als ze ingeklapt zijn. Toen het stukje waar ik heel wat over gedacht heb in de tussentijd. Het valt uiteindelijk nogal mee - omdat de retracts zover naar voren staan was er precies genoeg ruimte om de 2 meegeleverde umlenks te monteren. Deze geven in de configuratie zoals hieronder op de foto te zien precies 2,75cm uitslag, en dat is exact wat ik nodig heb tussen de twee uiterste posities van het retract. ![]() Dit is de stand waarbij het retract ingeklapt is. ![]() En dit de stand waarin hij uitgeklapt is. Nu nog een strakke bevestiging maken tussen het bovenste uiteinde van de umlenk met de retract met 2mm stuurstang, en daarna passen er mooi stuurstangen precies door de gaten in de ribben naar het midden van de vleugel, vlak achter de "dowel-plate". Daar heb ik ook al een servo-houder gemaakt van dubbel triplex, lekker stevig. Tenslotte voor vandaag nog even een foto van de bovenkant van de retract bevestiging. Ik heb er (nog) geen extra balkjes gelijmd, maar dat zou ook nog goed passen - ik denk dat ik dat nog maar doe voor de stevigheid daar. Maar verder is de bevestiging toch een stuk eenvoudiger geworden dan ik had uitgedacht, dat was ook wel erg omslachtig en bood weinig extra vergeleken met de huidige bevestiging.![]() Morgen of overmorgen de vleugeltips maar eens aan het middenstuk verlijmen! Laatst gewijzigd door Martin van Middelkoop; 27 november 2009 om 21:01 |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
waar ik nogal moeit emee had is het spelingsvrij maken van de retract constructie, gebruik in ieder geval stangetjes die dik genoeg zijn, anders buigen ze door en werkt het systeem niet goed... ik ben na een tijdje maar overgestapt op aluminium profieltjes..., maar ik hoefde niet de W-vorm van de vleugel te volgen dus voor mij was het makkelijker
| | |
| | #42 (permalink) |
| Lid sinds: 10 oktober 2002 Locatie: Huizen, BosModelAir basis Leeftijd: 36
|
Ben benieuwd hoe deze opstelling gaat werken en vooral na verloop van tijd. De afstelling zal zeer kritisch worden en wat tijd kosten. Succes alvast en we blijven het volgen.
__________________ Zie al onze modelvliegtuigen op: BosModelAir |
| | |
| | #43 (permalink) | |
| Lid sinds: 27 september 2002 Locatie: groningen Leeftijd: 54
|
Beetje laat . . . Citaat:
Dat die de hele opstelling scheef trokken? jan.
__________________ Alle mannen willen maar één ding: gelijk hebben. | |
| | |
| | #44 (permalink) |
|
Even voor de goede orde: Er staat hier niks scheef hoor, geodriehoek niet eens nodig gehad Het citaat betrof de achterkant van de cockpit, daar zou die kleine afwijking die er eerst inzat naar achteren toe wel van de zware lijmklemmen gekomen kunnen zijn... Berto, waar ben je vooral benieuwd naar - of die umlenks met bevestiging het gaan houden, of de balkjes sterk genoeg zijn voor de landingen, of het mechanisme als geheel (vergeleken met pneumatisch natuurlijk toch wat zwaarder gaand)? |
| | |
| | #45 (permalink) |
| Lid sinds: 10 oktober 2002 Locatie: Huizen, BosModelAir basis Leeftijd: 36
|
Hee Martin, ik doel op de afstelling van het landingsgestel en hoe die zich zal houden na de diverse (harde) landingen. Een intrekbaar landingsgestel neemt altijd extra zorgen met zich mee waardoor op den duur extra speling onstaat en de wielen niet meer zo goed in of uitkomen. Als ze apart aangestuurd worden is dat al een crime dus vraag me af hoe dat gaat als ze beiden door 1 servo aangestuurd zullen worden en dan ook nog door een "knik". De bevestiging is vaak voor de normale landingen wel stevig genoeg, maak je een te harde landing dan ben je je gear kwijt. Nu ik dit zeg denk ik ineens hieraan. Stel je maakt een te harde landing en 1 van je landingestellen breekt er onder uit en verbuigt/brekkt/beschadigd de aansturing. Kan je er dan nog bij om dit te repareren zonder je vleugel helemaal open te maken???
__________________ Zie al onze modelvliegtuigen op: BosModelAir |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |