![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Bekijk resultaten enquête: Bouwen is voor mij 50 % van het plezier van modelvliegen | |||
| Ja, mee eens | | 52 | 86,67% |
| Nee, niet mee eens | | 8 | 13,33% |
| Aantal stemmers: 60. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 10 oktober 2002 Locatie: Huizen, BosModelAir basis Leeftijd: 36
|
Het vliegen met flaps is niet zo zeer moeilijker, zeker niet als je ze niet gebruikt Waar je op moet letten als je de flaps gaat gebruiken is de standsverandering van het vliegtuig. Als je tijdens het vliegen op normale snelheid de flaps uitdoet dan zal je kist vaak de neus omhoog doen en ineens gaan stijgen. Dit moet je compenseren door de neus wat te drukken en die input is afhankelijk van je vliegsnelheid. Met de tegenwoordige uitgebreide computerzenders (ook de MX-12 dus) kun je dit automatisch mixen. Dus als jij je flaps uitdoet dan kun je ook automatisch wat hoogteroeruitslag meemixen zodat het model zijn normale vliegbaan blijft volgen (alles wel afhankelijk van de vliegsnelheid, vlieg je te langzaam dan daalt de kist alsnog en vlieg je te snel dan zal die toch gaan stijgen Flaps is wel leuk om mee te spelen en bij sommige kisten echt een must, als je er goed mee om kan gaan dan kun je met flaps uit een mooie final en landing maken, maar let er wel op dat door de hogere weerstand je vaak een tandje meer gas nodig hebt dan wanneer je zonder flaps binnen zou komen. Ach maar dat duurt nog wel even als ik het zo lees maar ik zou toch alvast een vleugel met flaps bouwen, je hoeft ze niet meteen te gebruiken maar dan heb je ze wel alvast
__________________ Zie al onze modelvliegtuigen op: BosModelAir |
| | |
| | #17 (permalink) | |||||
|
Hey Berto, dank voor je snelle reactie Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ik hoop dat de flaps goed gedocumenteerd zijn in de foto-set van Ton van Munsteren, want die is onderweg Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 Laatst gewijzigd door RCEFlyer; 18 maart 2008 om 21:19 | ||||||
| | |
| | #18 (permalink) | ||
| Citaat:
En dan kan je zelf ook even voelen "hoeveel uitslag" je moet geven om de neusstand te compenseren. Citaat:
Als je echt schaal wilt vliegen dan moet je tijdens het circuit vliegen op downwind (je vliegt dus met de wind mee) recht voor je half flaps selecteren, dan draai je naar base (haaks op de wind) en dan draai je in naar Final, zodra je goed opgelijnd ben geef je full flaps en probeer je met 1 neusstand de kist naar de baan te vliegen. Met je hoogteroer bepaal je op final dan de snelheid en met je gas de hoogte!!!!! (net als in het echie, wordt echter vaak niet gedaan, ik ook hoor Als je het circuit goed inzet dan wordt de landing ook mooi Zo vlieg ik ook met onze schaalkisten, de Skymaster, Nomad, Super Decathon (af en toe dan Zulke kisten vragen er gewoon om om een goed circuit te vliegen anders zijn ze niet netjes neer te zetten en zo schaal vliegen vergt meer dicipline dan wat "neerkwakken"
__________________ Zie al onze modelvliegtuigen op: BosModelAir | ||
| | |
| | #19 (permalink) |
|
Berto, dank voor je gedetailleerde uitleg, daar kan ik wel wat mee. Nu begrijp ik in ieder geval hoe je met flaps dient om te gaan. Nou nog in de praktijk ... @allen: enkele dagen geleden heb ik op het grote internet een Cessna L19 Birddog gevonden die geschikt is voor de Realflight Simulator. Hieronder een impressie: De grijze: ![]() De rood / witte: ![]() Het aardige is dat dit toestel in Realflight voorzien is van flaps, dus ik kan mooi beide situaties oefenen en de tips van Berto eens goed uitproberen. Ik heb twee modellen en twee colorscheme's gevonden, de ene heeft een 2 takt motor en de andere een 4 takt Saito, op zich mooi ... maar ik was van plan mijn model van electro-aandrijving te voorzien. ![]() Nou ja, je kunt niet alles hebben, eens kijken of ik dat zelf kan editen ... geen idee hoe. Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 | |
| | |
| | #20 (permalink) |
|
Yep, editten kan zekr, je kan alles aanpassen aan de kisten naar eigen wens. Is wel wat werk maar het kan in ieder geval (mij niet vragen hoe, heb het wel eens gedaan maar gebruik geen sim meer).
__________________ Zie al onze modelvliegtuigen op: BosModelAir |
| | |
| | #21 (permalink) | |
| Lid sinds: 7 juli 2007 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 39
| Citaat:
Die roodwitte is van het leger. Beetje mierenneuken in het kader van je scale-ambities ![]() Niettemin goede mazzel... b (inderdaad iets pittigers tekeningetje... Van het hout ben ik niet gelijk onder de indruk
__________________ In air: E-trainer; Minimag; Waiting to air:Wave; In progress:Bucker Bu180 Student; In queue: Beaufighter MkX; Cessna BirdDog; YAK 23 (all RBC). Retired:Depron Tiger Moth; BirdPuppie; Aero400; EZ-star. Laatst gewijzigd door Bramman; 3 maart 2008 om 23:07 | |
| | |
| | #22 (permalink) |
|
__________________ In air: E-trainer; Minimag; Waiting to air:Wave; In progress:Bucker Bu180 Student; In queue: Beaufighter MkX; Cessna BirdDog; YAK 23 (all RBC). Retired:Depron Tiger Moth; BirdPuppie; Aero400; EZ-star. |
| | |
| | #23 (permalink) | |||
|
Hey Bram, Citaat:
Ik heb nog even om na te denken, hij is tenslotte nog niet af ...Citaat:
Citaat:
Maar ik doelde idd meer op de complexiteit van de tekening. Daarbij komen hier wat zaken aan de orde die ik nog niet eerder bij de hand heb gehad. Maar met gezond verstand, wat geduld en natuurlijk de onmisbare hulp van jullie moet het wel goed komen ! Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 | ||||
| | |
| | #24 (permalink) | |
| Citaat: dat heb je weer snel gevonden, die had ik nog niet Thx, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 | ||
| | |
| | #25 (permalink) |
| Lid sinds: 28 januari 2004 Locatie: Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel Leeftijd: 41
|
Menno succes met de bouw en ik kijk mee. Ik zal niet zo vaak reageren, je moet de tijd toch wat verdelen maar mocht ik tips hebben zal ik je ze niet onthouden. Groeten, Alex |
| | |
| | #26 (permalink) | |
|
Leuk Alex Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Daarbij kan ik jullie tips wel gebruiken, zo ervaren ben ik immers nog niet By the way, indrukwekkend project hoor die Scheibe van jou ... op mijn beurt volg ik jouw draadje (met bewondering). Citaat: Tja, bij het modelbouwen kan ik me af en toe verplaatsen in een vrouw die niet kan kiezen uit het ene of het andere jurkje, confronterend ... Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 Laatst gewijzigd door RCEFlyer; 4 maart 2008 om 09:36 | ||
| | |
| | #27 (permalink) | |
| Citaat:
Ik zeg roze of met bloemen ![]() BTW begrijp ik de foto's nu goed dat je twee afneembare vleugels hebt? Die monteer je hoop ik niet met een stiekje ? Grtz b
__________________ In air: E-trainer; Minimag; Waiting to air:Wave; In progress:Bucker Bu180 Student; In queue: Beaufighter MkX; Cessna BirdDog; YAK 23 (all RBC). Retired:Depron Tiger Moth; BirdPuppie; Aero400; EZ-star. | |
| | |
| | #28 (permalink) | |
| Ik dacht aan idd aan roze met witte margrieten ... hoe wist je dat ? ![]() Citaat:
) maar ik heb ergens iets gezien over de bevestiging. De twee vleugelhelften worden geloof ik aan de romp bevestigd met twee nylon schroeven (per vleugelhelft) die in opening gaan en dan naar voren worden geschoven waardoor ze locken. Zoiets ...Zoek nog ff naar een foto, kan 'm nog niet vinden ![]() Wat betreft het kleurschema ... hmmm grijs is misschien wel saai, maar het valt natuurlijk wel op te pimpen met wat details ... ![]() Heeft toch ook wel wat en is iig stoer, beter dan roze met margrieten ... Ik zie hier trouwens een strip in de voorruit, die moet ik ook maken wil het een beetje richting "schaal" gaan ... Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 Laatst gewijzigd door RCEFlyer; 6 maart 2008 om 19:00 | ||
| | |
| | #29 (permalink) |
|
Ja ja 't is even zoeken, maar ik heb ze gevonden Op deze foto zie je dat zowel de rootrib als de romp zijn voorzien van nylon schroeven die in de uitsparingen zullen vallen. Dit is de situatie als de hele zaak is gebouwd ... ![]() Als de rootrib nog niet is verlijmd in de vleugel, kan je zien hoe deze tegen de romp aan schuift ... ![]() Als de rootrib van voor naar achter schuift "locked" de hele zaak ... ![]() .. en als ie helemaal achterin zit geschoven, sluit ie netjes aan ... ![]() ... als netjes hebt gebouwd (zoals Ton dat kan dan he ?) Ik ben nog niet zover ![]() Als je er goed over nadenkt is het een hele slimme oplossing. Bij een Birddog is het dak ook gedeeltelijk doorzichtig, daarom loopt (denk ik) de vleugel van het model niet in z'n geheel door. Op deze wijze heb je de mogelijkheid om dit transparante dak na te bootsen ... Bram, door dit soort vragen te stellen wordt ik gedwongen na te denken over zaken waar ik nog niet lang niet aan toe ben hoor ... eerst maar eens starten met de bouw dacht ik zo Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 Laatst gewijzigd door RCEFlyer; 6 maart 2008 om 19:01 | |
| | |
| | #30 (permalink) |
| Lid sinds: 9 maart 2007 Locatie: Denekamp Leeftijd: 17
|
ik zie alleen maar kruisjes
__________________ te koop enzo: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...opruiming.html |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |