Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Vliegende schaalmodellen

Bekijk resultaten enquête: Bouwen is voor mij 50 % van het plezier van modelvliegen
Ja, mee eens 52 86,67%
Nee, niet mee eens 8 13,33%
Aantal stemmers: 60. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 3 maart 2008, 16:30   #16 (permalink)

Berto's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Het vliegen met flaps is niet zo zeer moeilijker, zeker niet als je ze niet gebruikt

Waar je op moet letten als je de flaps gaat gebruiken is de standsverandering van het vliegtuig.
Als je tijdens het vliegen op normale snelheid de flaps uitdoet dan zal je kist vaak de neus omhoog doen en ineens gaan stijgen.
Dit moet je compenseren door de neus wat te drukken en die input is afhankelijk van je vliegsnelheid.

Met de tegenwoordige uitgebreide computerzenders (ook de MX-12 dus) kun je dit automatisch mixen.

Dus als jij je flaps uitdoet dan kun je ook automatisch wat hoogteroeruitslag meemixen zodat het model zijn normale vliegbaan blijft volgen (alles wel afhankelijk van de vliegsnelheid, vlieg je te langzaam dan daalt de kist alsnog en vlieg je te snel dan zal die toch gaan stijgen ).

Flaps is wel leuk om mee te spelen en bij sommige kisten echt een must, als je er goed mee om kan gaan dan kun je met flaps uit een mooie final en landing maken, maar let er wel op dat door de hogere weerstand je vaak een tandje meer gas nodig hebt dan wanneer je zonder flaps binnen zou komen.

Ach maar dat duurt nog wel even als ik het zo lees maar ik zou toch alvast een vleugel met flaps bouwen, je hoeft ze niet meteen te gebruiken maar dan heb je ze wel alvast
Oud 3 maart 2008, 16:38   #17 (permalink)

RCEFlyer's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Weblogartikelen: 6
Standaard

Hey Berto,

dank voor je snelle reactie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Berto Bekijk bericht
Het vliegen met flaps is niet zo zeer moeilijker, zeker niet als je ze niet gebruikt
Kijk, hier spreekt een kenner waar ik wat van kan leren.

Citaat:
Waar je op moet letten als je de flaps gaat gebruiken is de standsverandering van het vliegtuig.
Als je tijdens het vliegen op normale snelheid de flaps uitdoet dan zal je kist vaak de neus omhoog doen en ineens gaan stijgen.
Dit moet je compenseren door de neus wat te drukken en die input is afhankelijk van je vliegsnelheid.
Dit heb ik bemerkt in Realflight, maar wist niet goed hiermee om te gaan.

Citaat:
Met de tegenwoordige uitgebreide computerzenders (ook de MX-12 dus) kun je dit automatisch mixen.

Dus als jij je flaps uitdoet dan kun je ook automatisch wat hoogteroeruitslag meemixen zodat het model zijn normale vliegbaan blijft volgen (alles wel afhankelijk van de vliegsnelheid, vlieg je te langzaam dan daalt de kist alsnog en vlieg je te snel dan zal die toch gaan stijgen ).
Ok, nu weet ik dus hoe ik ermee om moet gaan. Ik zal de zender-instellingen eens uittesten met Realflight. Mooi om te oefenen en het verschil te bemerken.

Citaat:
Flaps is wel leuk om mee te spelen en bij sommige kisten echt een must, als je er goed mee om kan gaan dan kun je met flaps uit een mooie final en landing maken, maar let er wel op dat door de hogere weerstand je vaak een tandje meer gas nodig hebt dan wanneer je zonder flaps binnen zou komen.
Worden flaps alleen bij een final gebruikt ?

Citaat:
Ach maar dat duurt nog wel even als ik het zo lees maar ik zou toch alvast een vleugel met flaps bouwen, je hoeft ze niet meteen te gebruiken maar dan heb je ze wel alvast
Daar heb je gelijk in, mijn plan is om eerst het kistje te bouwen. Dan hoop ik dat mijn bouw-ervaring weer zoveel rijker is dat ik ook een vleugel met flaps kan bouwen die gaat werken

Ik hoop dat de flaps goed gedocumenteerd zijn in de foto-set van Ton van Munsteren, want die is onderweg !

Grtz,
Menno

Laatst gewijzigd door RCEFlyer; 18 maart 2008 om 21:19
RCEFlyer is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2008, 16:50   #18 (permalink)

Berto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok, nu weet ik dus hoe ik ermee om moet gaan. Ik zal de zender-instellingen eens uittesten met Realflight. Mooi om te oefenen en het verschil te bemerken.
Mocht je ooit je flaps voor het eerst proberen doe dat dan op hoogte, dan heb je nog tijd om te reageren mocht de kist toch heel wat anders doen dan dat jij verwacht.
En dan kan je zelf ook even voelen "hoeveel uitslag" je moet geven om de neusstand te compenseren.

Citaat:
Worden flaps alleen bij een final gebruikt ?
Yep, en soms tijdens de take-off.

Als je echt schaal wilt vliegen dan moet je tijdens het circuit vliegen op downwind (je vliegt dus met de wind mee) recht voor je half flaps selecteren, dan draai je naar base (haaks op de wind) en dan draai je in naar Final, zodra je goed opgelijnd ben geef je full flaps en probeer je met 1 neusstand de kist naar de baan te vliegen.

Met je hoogteroer bepaal je op final dan de snelheid en met je gas de hoogte!!!!! (net als in het echie, wordt echter vaak niet gedaan, ik ook hoor ).
Als je het circuit goed inzet dan wordt de landing ook mooi (velen vergeten dat en maken totaal geen gecoordineerd, of veelste kort, circuit met als resultaat een flut landing).

Zo vlieg ik ook met onze schaalkisten, de Skymaster, Nomad, Super Decathon (af en toe dan )(laatste 2 hebben dan wel geen flaps).
Zulke kisten vragen er gewoon om om een goed circuit te vliegen anders zijn ze niet netjes neer te zetten en zo schaal vliegen vergt meer dicipline dan wat "neerkwakken"
Oud 3 maart 2008, 18:43   #19 (permalink)

Standaard

Berto,

dank voor je gedetailleerde uitleg, daar kan ik wel wat mee. Nu begrijp ik in ieder geval hoe je met flaps dient om te gaan. Nou nog in de praktijk ...

@allen:
enkele dagen geleden heb ik op het grote internet een Cessna L19 Birddog gevonden die geschikt is voor de Realflight Simulator. Hieronder een impressie:

De grijze:
Click the image to open in full size.

De rood / witte:

Het aardige is dat dit toestel in Realflight voorzien is van flaps, dus ik kan mooi beide situaties oefenen en de tips van Berto eens goed uitproberen.

Ik heb twee modellen en twee colorscheme's gevonden, de ene heeft een 2 takt motor en de andere een 4 takt Saito, op zich mooi ... maar ik was van plan mijn model van electro-aandrijving te voorzien.

Nou ja, je kunt niet alles hebben, eens kijken of ik dat zelf kan editen ... geen idee hoe.

Grtz,
Menno
Oud 3 maart 2008, 19:57   #20 (permalink)

Berto's schermafbeelding

Standaard

Yep, editten kan zekr, je kan alles aanpassen aan de kisten naar eigen wens.

Is wel wat werk maar het kan in ieder geval (mij niet vragen hoe, heb het wel eens gedaan maar gebruik geen sim meer).
Oud 3 maart 2008, 23:04   #21 (permalink)

Bramman's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RCEFlyer Bekijk bericht
Nu is de decals bij verrassing in de kit heb gevonden weet ik eigenlijk wel zeker dat ik voor de rood / witte Birddog ga Nu moet ik nog even googelen voor wat meer info, zodat ik weet hoe dat kleurenschema eruit ziet. Weet iemand een goede site waar je van die mooi boven / onder / zij-aanzichten kan vinden ?
Decals zijn volgens mij voor de grijze, namelijk de airforce versie.
Die roodwitte is van het leger.

Beetje mierenneuken in het kader van je scale-ambities
Niettemin goede mazzel...

b

(inderdaad iets pittigers tekeningetje... Van het hout ben ik niet gelijk onder de indruk )
In air: E-trainer; Minimag; Waiting to air:Wave; In progress:Bucker Bu180 Student; In queue: Beaufighter MkX; Cessna BirdDog; YAK 23 (all RBC). Retired:Depron Tiger Moth; BirdPuppie; Aero400; EZ-star.

Laatst gewijzigd door Bramman; 3 maart 2008 om 23:07
Bramman is nu online   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2008, 23:11   #22 (permalink)

Standaard

Trouwens Menno, zag dit in draadje van Ton:
L-19 Birdog Walk Around
Handug
In air: E-trainer; Minimag; Waiting to air:Wave; In progress:Bucker Bu180 Student; In queue: Beaufighter MkX; Cessna BirdDog; YAK 23 (all RBC). Retired:Depron Tiger Moth; BirdPuppie; Aero400; EZ-star.
Oud 3 maart 2008, 23:15   #23 (permalink)

Standaard

Hey Bram,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bramman Bekijk bericht
Decals zijn volgens mij voor de grijze, namelijk de airforce versie. Die roodwitte is van het leger.
Jeah right, daar kwam ik ook achter ... Toch blijf ik die rood/witte iets mooier vinden Ik heb nog even om na te denken, hij is tenslotte nog niet af ...

Citaat:
Beetje mierenneuken in het kader van je scale-ambities Niettemin goede mazzel...
Dat houdt het draadje een beetje spannend en levendig, dus voel je niet bezwaard, als je te ver gaat laat ik het wel merken

Citaat:
(inderdaad iets pittigers tekeningetje... Van het hout ben ik niet gelijk onder de indruk )
Dat kan kloppen, er mist ook nog wel een en ander hoor ...
Maar ik doelde idd meer op de complexiteit van de tekening. Daarbij komen hier wat zaken aan de orde die ik nog niet eerder bij de hand heb gehad.

Maar met gezond verstand, wat geduld en natuurlijk de onmisbare hulp van jullie moet het wel goed komen !

Grtz,
Menno
Oud 3 maart 2008, 23:16   #24 (permalink)

Standaard

Citaat:
L-19 Birdog Walk Around
Handug
Hey Bram,

dat heb je weer snel gevonden, die had ik nog niet

Thx,
Menno
Oud 4 maart 2008, 07:43   #25 (permalink)

Alex Söntgerath's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Menno succes met de bouw en ik kijk mee. Ik zal niet zo vaak reageren, je moet de tijd toch wat verdelen maar mocht ik tips hebben zal ik je ze niet onthouden.

Groeten,
Alex
Oud 4 maart 2008, 09:30   #26 (permalink)

Standaard

Leuk Alex !

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Daarbij kan ik jullie tips wel gebruiken, zo ervaren ben ik immers nog niet

By the way, indrukwekkend project hoor die Scheibe van jou ... op mijn beurt volg ik jouw draadje (met bewondering).

Citaat:
L-19 Birdog Walk Around
Handug
Die groene zijn toch ook wel weer erg stoer ... Tja, bij het modelbouwen kan ik me af en toe verplaatsen in een vrouw die niet kan kiezen uit het ene of het andere jurkje, confronterend ...

Grtz,
Menno

Laatst gewijzigd door RCEFlyer; 4 maart 2008 om 09:36
Oud 5 maart 2008, 18:47   #27 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RCEFlyer Bekijk bericht
Die groene zijn toch ook wel weer erg stoer ... Tja, bij het modelbouwen kan ik me af en toe verplaatsen in een vrouw die niet kan kiezen uit het ene of het andere jurkje, confronterend ...

Ik zeg roze of met bloemen

BTW begrijp ik de foto's nu goed dat je twee afneembare vleugels hebt?
Die monteer je hoop ik niet met een stiekje ?

Grtz

b
Oud 5 maart 2008, 19:53   #28 (permalink)

Standaard

Citaat:
Ik zeg roze of met bloemen
Ik dacht aan idd aan roze met witte margrieten ... hoe wist je dat ?

Citaat:
BTW begrijp ik de foto's nu goed dat je twee afneembare vleugels hebt?
Die monteer je hoop ik niet met een stiekje ?
Ik moet nog even goed kijken hoe het precies zit (die tekening weet je wel ... ) maar ik heb ergens iets gezien over de bevestiging. De twee vleugelhelften worden geloof ik aan de romp bevestigd met twee nylon schroeven (per vleugelhelft) die in opening gaan en dan naar voren worden geschoven waardoor ze locken. Zoiets ...

Zoek nog ff naar een foto, kan 'm nog niet vinden

Wat betreft het kleurschema ... hmmm grijs is misschien wel saai, maar het valt natuurlijk wel op te pimpen met wat details ...

Heeft toch ook wel wat en is iig stoer, beter dan roze met margrieten ... Bram, ik ben er nog niet uit ...

Ik zie hier trouwens een strip in de voorruit, die moet ik ook maken wil het een beetje richting "schaal" gaan ...

Grtz,
Menno

Laatst gewijzigd door RCEFlyer; 6 maart 2008 om 19:00
Oud 5 maart 2008, 20:22   #29 (permalink)

Standaard Vleugelbevestiging & foto's

Ja ja 't is even zoeken, maar ik heb ze gevonden Deze foto's verduidelijken hoe de vleugelbevestiging zou moeten komen.

Op deze foto zie je dat zowel de rootrib als de romp zijn voorzien van nylon schroeven die in de uitsparingen zullen vallen. Dit is de situatie als de hele zaak is gebouwd ...

Als de rootrib nog niet is verlijmd in de vleugel, kan je zien hoe deze tegen de romp aan schuift ...

Als de rootrib van voor naar achter schuift "locked" de hele zaak ...

.. en als ie helemaal achterin zit geschoven, sluit ie netjes aan ...

... als netjes hebt gebouwd (zoals Ton dat kan dan he ?) Ik ben nog niet zover Met dank aan Ton voor z'n draadje op RCGroups.

Als je er goed over nadenkt is het een hele slimme oplossing. Bij een Birddog is het dak ook gedeeltelijk doorzichtig, daarom loopt (denk ik) de vleugel van het model niet in z'n geheel door. Op deze wijze heb je de mogelijkheid om dit transparante dak na te bootsen ...

Bram, door dit soort vragen te stellen wordt ik gedwongen na te denken over zaken waar ik nog niet lang niet aan toe ben hoor ... eerst maar eens starten met de bouw dacht ik zo

Grtz,
Menno

Laatst gewijzigd door RCEFlyer; 6 maart 2008 om 19:01
Oud 5 maart 2008, 20:48   #30 (permalink)
tip

tip's schermafbeelding

Leeftijd: 17
Standaard

ik zie alleen maar kruisjes
tip is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Vliegende schaalmodellen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten