![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Bekijk resultaten enquête: Bouwen is voor mij 50 % van het plezier van modelvliegen | |||
| Ja, mee eens | | 52 | 86,67% |
| Nee, niet mee eens | | 8 | 13,33% |
| Aantal stemmers: 60. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
|
Hallo allen, van medeforummer Cees Kraaijenveld heb ik een RBC kitje overgenomen van een Cessna L19 Birddog. Voor diegenen die het model niet kennen , RBC heeft op de site onder meer deze productfoto staan: ![]() De specs van dit toestel zijn:
Ondanks dat het een (semi)schaal kistje is, durfde ik het niet aan dit draadje in het schaalforum te plaatsen. Mijn intentie is om er een mooi model van te maken, maar ik verbeeld me geenszins een schaalbouwer te zijn. EDIT: ik ben inmiddels overgehaald om dit draadje te verplaatsen naar het schaalforum, hetgeen inmiddels is gebeurd. Mijn modelbouwervaring beperkt zich tot het bouwen van wat depron Mothjes & shock's, het in elkaar zetten van een simpele Great Planes Piper ARF en het van tekening bouwen van een simpel Aero kistje (zie dit draadje) Ik heb de bouwdoos in de volgende staat overgenomen: ![]() Zoals je ziet zijn de romp en de vleugeldelen gedeeltelijk in elkaar gezet. Cees heeft keurig gebouwd, dus ik kan verder met een goede basis De kit lijkt verder compleet te zijn, de tekening en de bouwbeschrijving zijn gelukkig ook nog aanwezig. Verder had Cees reeds een onderstel bijbesteld dus die mazzel heb ik dan weer ... RBC kits zijn ontworpen voor electroaandrijving, als ik zover ben zal ik me beraden op een passende setup. Ik denk aan het bestellen van een Chinapan setupje, maar eerst maar eens aan het bouwen slaan ... Wat betreft de kleurstelling kan ik jullie melden dat ik twijfel tussen de onderstaande versies: Grijs is wel erg grijs vinden jullie ook niet ... ![]() Rood/wit/zwart geeft wat meer kleur, wellicht ook wat makkelijker te vinden als folie ... ![]() Zo, dat was de aftrap. Zoals gezegd, er wordt alleen gebouwd als er energie, tijd en zin is, dus niet alle dagen zal er wat nieuws te melden zijn. Ik zal trachten m'n bouwverslag levend te houden door regelmatig wat te posten en vooral veel foto's te plaatsen, helpen jullie mee door te reageren ? Ik kan nog wel wat tips bij het bouwen gebruiken hoor ... Tot gauw !
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 Laatst gewijzigd door RCEFlyer; 12 augustus 2008 om 08:39 | |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 7 juli 2007 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 39
|
Leuk kistje... Vooral doordat ik dit draadje vond: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...naar-hier.html Ik heb abbo en kijk mee. (beetje jammer dat je niet scratch-build begint b
__________________ In air: E-trainer; Minimag; Waiting to air:Wave; In progress:Bucker Bu180 Student; In queue: Beaufighter MkX; Cessna BirdDog; YAK 23 (all RBC). Retired:Depron Tiger Moth; BirdPuppie; Aero400; EZ-star. |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Dan moet je ook hier mee bezig: alleen die tennisser niet Waarschijnlijk ook een model denk ik. Maar als je voor details gaat:Maar als het gaat om de tekening, je kan ook gaan voor de A-team uitvoering? Probeer je te motiveren ![]() b
__________________ In air: E-trainer; Minimag; Waiting to air:Wave; In progress:Bucker Bu180 Student; In queue: Beaufighter MkX; Cessna BirdDog; YAK 23 (all RBC). Retired:Depron Tiger Moth; BirdPuppie; Aero400; EZ-star. |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Hey Dirk & Bram, leuk dat jullie meekijken Scratchbuild, tja daar heb je wel een punt. Ik vond het vanuit "niets" (behalve dan een tekening) ook wel erg leuk Bram. Hoewel deze kit redelijk is gedocumenteerd, schrok ik toch ook wel toen ik de inhoud van de doos en de tekening zag, minder simpel dan ons gezamenlijke sportkistje hoor Bedankt voor je linkje naar die Bird dog, ik had 'm ook gevonden en inmiddels ook contact gehad met de bouwer. Ik krijg zijn fotoset van de bouw, dus dat zal wel helpen (hoop ik ).Ik had echter een paar redenen om met dit kistje te beginnen. Ten eerste kon ik dit kitje samen met de grote Moth overnemen voor een wel zeer schappelijk prijsje, tja je bent en blijft een Nederlander nietwaar Ten tweede zocht ik naar een kistje wat na de trainer een beetje te vliegen is, maar wat ook al een beetje op een echt vliegtuig lijkt. Een echte schaalkist aan bouwen leek me nog een stap te ver, dit is misschien wel een stapje in die richting ... Bedankt voor de mooie foto's Bram, cockpit komt zeker aan de beurt in een later stadium ! Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 Laatst gewijzigd door RCEFlyer; 18 maart 2008 om 21:12 | |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Citaat:
Is inderdaad leuke kist, maar je verleid ons natuurlijk niet als er geen scratch tekening is Anyway we zullen je volgen. Misschien wel aardig om ons ook te laten schrikken, door foto van inhoud en tekening. ben toch wel nieuwsgierig. Wat betaalde je btw? Als goed hollander wil ik dat weten ![]() Grtz b
__________________ In air: E-trainer; Minimag; Waiting to air:Wave; In progress:Bucker Bu180 Student; In queue: Beaufighter MkX; Cessna BirdDog; YAK 23 (all RBC). Retired:Depron Tiger Moth; BirdPuppie; Aero400; EZ-star. | |
| | |
| | #7 (permalink) | ||
| Citaat:
Citaat:
Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 | |||
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Menno, Zo effe aanmelden om mee te kijken. Oeps ja had je nog iets beloofd effe snel zoeke waar dat ook al weer staat. Zal van de week de foto's naar je mailen maar je kunt op onderstaande link het bouwverslag vinden de foto's zijn helaas weg. De linkjes naar RCGROUP staan er nog wel, daar staan ook heel veel foto's. http://www.modelbouwforum.nl/forums/...c-birddog.html Veel plezier met bouwen. Voor de liefhebbers die de Birddog ook wil bouwen, klik even op de banner van RBCKITS. Leuk toch een kit bouwen van een fabrikant van eigen bodem. Ton | |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Citaat:
leuk dat je meekijkt, ben eigenlijk een beetje vereerd ... Wat betreft de foto's, geen punt ik heb toch nog geen gelegenheid gehad te beginnen. Misschien is het makkellijker als ik je een paar lege cd's stuur ? Dan moet je me even een pb sturen met adres. Ik hoor (lees) het wel OK ? Fijn dat je een abootje hebt genomen, geruststellende gedachte. Ik zal best nog eens met wat vragen zitten Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 | ||
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Zo, vanavond even een paar foto's gemaakt en geinventariseerd wat er nou eigenlijk allemaal in de RBC kit zit en of de kit nog een beetje compleet is. De tekening in z'n geheel. @Bram, de tekening is niet alleen een beetje groter ... ![]() ... hij is ook wel wat ingewikkelder, verdient ook een beetje studie denk ik. ![]() Om overzicht te krijgen heb ik de inhoud van de doos maar eens even uitgestald. Aan de hand van de tekening maar eens uitzoeken wat waarvoor dient. De vleugels zijn gedeeltelijk gebouwd, maar nog niet beplankt. ![]() Het roer en het stabilo zijn uit massief (nou ja massief ) balsa gefreesd, dus geen ribbenconstructie met beplanking hier. Zal in ieder geval weinig problemen geven met het plaatsen van de scharnieren. ![]() Ai, dat is jammer ![]() En als toefje slagroom op de taart, wat vind ik onderin de doos ... een set decals. Dat is een mazzeltje, daar had ik niet op gerekend ![]() Als ik het zo gauw even bekijk, mis ik eigenlijk alleen wat balsa voor beplanken van vleugels en een zijde van de romp. Dat had Cees me ook verteld toen ik de kit van hem overnam, dus dat is geen verrassing. Vooralsnog ben ik van plan de vleugel met ailerons te bouwen, hoewel flaps ook een optie zijn. Ik denk dat ik daarvoor tezijnertijd een extra vleugel bouw. Tot zover voor deze keer.
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 | |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Lid sinds: 10 oktober 2002 Locatie: Huizen, BosModelAir basis Leeftijd: 36
| Citaat:
Maar ja wie ben ik?!?!
__________________ Zie al onze modelvliegtuigen op: BosModelAir | |
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Hoi Huibert & Berto, Leuk ! Wat betreft die vleugel met flaps, ik moet nog beginnen met lessen met een rolroertrainer van 182 cm (Hangar9 Alpha60 met Super Tigre G61). Tot nu toe alleen ervaring opgedaan met depron modellen, en Aerofly ( ). Alles op z'n tijd heren ... Tegen de tijd dat ik dit kistje af heb, is een vleugel met flaps zeker een optie ! Dan heb ik weer wat nieuws te leren nietwaar ! Nu ik de decals bij verrassing in de kit heb gevonden weet ik eigenlijk wel zeker dat ik voor de rood / witte Birddog ga Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 Laatst gewijzigd door RCEFlyer; 4 maart 2008 om 19:36 | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |