![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 9 april 2007 Locatie: Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles Leeftijd: 24
|
Nog eens goed nagemeten. De ruimte onder het vloertje is ongeveer 110x24x300mm, dus kan ik max 3 cellen in de hoogte hebben. 2 keer een 3S3300 pack moet dus wel lukken. het probleem is alleen even hoe ik de romp constructief nog een beetje stevig krijg, want ik kan ter hoogte van de cockpit ook geen rompspanten plaatsen. Maarja, moet wel goedkomen. Ik ga proberen die accu's onder het vloertje te krijgen. vanavond weer eens wat lijmen. |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 9 april 2007 Locatie: Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles Leeftijd: 24
|
zo, vandaag weer wat verder gerommeld, en bij deze dan maar een fotootje. ![]() zoals je ziet klopt de tweede romspant voor geen meter. Die is gewoon 1,5 cm te laag... en meer spanten kloppen niet, met verschillen van milimeters tot centimeters. Komende tijd dus wat aanpassen en sommige nieuwe spanten maken. ter hoogte van de cockpit zit nu nog maar weinig. Die ruimte moet zoveel mogelijk opengehouden worden, dus komen er geen volledige spanten. vraagje: waarmee lijmen jullie de romp in elkaar? Eerst gebruikte ik altijd CA, maar ik hoorde dat dat na een aantal jaar kapot kan gaan. Daarom gebruik ik nu epoxy. Goed? nu weer gauw leren... Laatst gewijzigd door jitze; 19 november 2008 om 09:37 |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Lid sinds: 21 augustus 2008 Locatie: jetforum.nl
|
Epoxy is prima, maar droogt langzamer, is duurder, en zwaarder Ik zou gewoon voor sec.lijm gaan. Meestal als de lijm kapot gaat is dat het resultaat van een model wat landt met een te hoge verticale snelheid Als alles netjes past, en je netjes lijmt is er met sec.lijm niets aan de hand gehad. Nog nooit gehoord van een model wat uit elkaar viel... |
| | |
| | #35 (permalink) |
|
Afgelopen zaterdag weer verder gegaan aan de hobbyruimte. Ook bij MRHobby langsgeweest voor een hele bos hout en nog wat dingetjes als ABS en wat depron om mee te experimenteren voor landingsgestel, stoeltjes en dergelijke. Eindelijk ook goede bouwnaalden gekocht (T-vormig). Ondanks mijn gebrekkige werkbank (werkblad ligt op een soort behangtafel) vandaag weer verder gegaan met de Porter en een hoop dingen klaargemaakt om te lijmen. Morgen dus lijmen! ik zal dan ook weer wat fotootjes schieten. |
| | |
| | #36 (permalink) |
|
Vanavond aan het lijmen geweest. Foto's plaatsen heeft weinig zin, lijkt op die verder naar boven, alleen nu zit het vast... Om nog even te bewijzen dat ik de laatste tijd niet stilgezeten heb wat plaatjes: ![]() in mn huiskamer heb ik een soort moodlight gemaakt. Het is een grote lichtbak die de hele kamer rondloopt. De verlichting kan in alle kleuren die je wilt, of programma's dat ze overlopen enzo. ![]() hobbyruimte links ![]() hobbyruimte rechts. Achterwand is niet echt bijzonder, staat alleen een grote Beta kar. Zoals je ziet is het nog een troep op de grond. En de werkbank is ook nog niet fatsoenlijk. Maarja, er kan op gebouwd worden, dus dat doen we dan maar. |
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Hebben jullie al gelezen dat foto's uploaden voortaan voor iedereen mogelijk is? via directe links > afbeeldingen & fotoalbums kun je een fotoalbum aanmaken. Vanaf nu is mn draadje hopelijk iets sneller omdat de mbf server gemiddeld sneller is dan imageshack. |
| | |
| | #38 (permalink) |
|
zo, vanmiddag even wezen shoppen. Een setje French Curves / Schaatscurves en een alu liniaal gekocht. Die dunne metalen liniaals heb ik helaas nergens kunnen vinden. Vanavond ook weer ff zitten knutselen aan de Porter. Gisteren had ik weer een nieuw plaatje 4mm gelamineerd voor spant 2 die niet klopte. Vanavond een nieuwe spant gemaakt daarvoor, ongeveer 1cm hoger, dus de tekenaar zal wel hebben zitten slapen. Ook nog de stukjes zijwand boven de deur gemaakt van 2mm balsa met 3mm latjes erover, zie foto. overigens, de spanten die niet recht staan zitten nog niet gelijmd... voor jullie beginnen te zeuren ![]() Nu weer even studeren... Edit: ik gebruik op mijn laptop veel de vingerafdruklezer om in te loggen bij diverse wembmails e.d. zodat ik de wachtwoorden niet hoef te onthouden. Maarja, ga je eenmaal met CA aan de slag -> daaaaag vingerafdruk Laatst gewijzigd door jitze; 19 november 2008 om 20:31 |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
geen update helaas... ik had gehoopt om in de kerstvakantie lekker te kunnen werken. Helaas moesten er 3 tentamens geleerd worden en ging dat dus niet door... Ik vind het erg jammer om te concluderen, maar het komenden half jaar gaat waarschijnlijk de drukste worden van mijn studie. ik studeer dan nog deels aan de TU Eindhoven, en volledig aan de Hogeschool Utrecht. Dit is iets te druk om ernaast te kunnen modelbouwen. Helaas komt er dus heel weinig van bouwen. Iedere dag als ik langs de hobbyruimte loop kijk ik even naar de Porter en vind ik het weer jammer... Wel ben ik nog verder aan het zoeken naar een leuke setup. Een belangrijk deel hieraan is toch wel de propellor die redelijk schaal moet zijn (12 of 13 inch), en in ieder geval vierblads moet zijn. Een kleine zoektocht leverder op dat APC weinig tot geen 4-blads propellors maakt, en verder kon ik weinig vinden. Kunnen jullie me hiermee helpen?
__________________ Veel en bouwen.
|
| | |
| | #40 (permalink) | |
| Lid sinds: 27 september 2002 Locatie: groningen Leeftijd: 54
| Citaat:
![]() Anyway, de Porter ziet er goed uit! Wat voor studies doe je allemaal??? ![]() Idere dag een kwartiertje wat doen lijkt niet veel, maar toch gebeurt er wat! Heeft Varioprop niet iets moois voor je? Succes met eea. ![]() jan.
__________________ Alle mannen willen maar één ding: gelijk hebben. | |
| | |
| | #41 (permalink) | |
| Citaat:
vanmiddag nog bij varioprop gekeken. Zijn erg mooie propjes, en door verstelbare spoed wel goed op motor aan te passen. Over motor gesproken, ik zat te denken aan een 5055-08 motor. Die maken ze bij Robbe, maar ze verkopen bij BP ook een goedkope variant voor $50,- kwa studies: afgelopen halfjaar bezig geweest met een schakelprogramma Werktuigbouwkunde aan de TU/Eindhoven. Daarnaast 2 dagen in de week werkzaam geweest bij TNO eindhoven. Komend halfjaar nog steeds schakelprogramma van de TU, en daarnaast gewoon het reguliere programma van de HU. het idee van elke dag een kwartiertje eraan werken heb ik 2 weken volgehouden in november. Het zou leuk zijn als ik dat weer op kan pakken ja, volgende week gaat dit wel lukken, dan heb ik een iets minder drukke week.
| |
| | |
| | #42 (permalink) |
|
hmz, toch nog eens verder gekeken bij VarioPROP, en ineens mn propellor gevonden!!! de prop van de echte Porter is 101", dus mijne moet 101/8=12,625" De prop die daar het dichtste bij in de buurt komt is een 12,4" prop, en deze lijkt ook nog ees het meest op de prop van het origineel! Zijn er ook nadelen? jazeker, twee zelfs: - de bladen zijn bedoeld voor schaalvliegtuigen en mogen max 5900rpm draaien. - de spinner kan een max asmaat van 6mm hebben van de motor. Er zijn genoeg motoren met een 6mm as, maar deze komen met een 6S accu al snel rond de 10.000rpm uit. Dan zou er dus een gearbox in moeten komen, en hier heb ik totaal geen verstand van, plus dat er geen ruimte voor is. De motoren met een goede kv hebben een uitgaande as van 8mm... nog even verder naar kijken dus!
|
| | |
| | #43 (permalink) |
|
toch weer iets verder gekomen. De mooie prop waar ik gisteravond over vermeldde is helaas toch te zwak. Deze is voor modellen tot 2,5kg. Er moet dus toch een grotere prop komen. Kwa bladen is er dan keuze uit 12" en 13". De 12" bladen kunnen veel meer rpm hebben, 11.100 en 9.600 respectievelijk. Deze props moeten gemonteerd op een 8mm as, dus dat probleem is ook verholpen... Nu ging ik verder kijken voor een motor. Bij HC hebben ze wel mooie Turnigy motoren, en dan ga ik met name voor het 50-65type. Deze is in 4 versies verkrijgbaar, waarbij kv-waarden mogelijk zijn van 270, 320, 350 en 400. Eerst dus even gekeken hoeveel rpm het origineel draait: ![]() ofwel, max 2420 rpm, en dat alleen bij opstijgen. Dit gaat nooit lukken, maar de voorkeur is in ieder geval om de rpm zo laag mogelijk te houden. Ik denk dat ik voor de 270kv motor ga. Spekjes daarvan: Model : TR50-65D-270 Input Voltage : 14.8V~36V Kv : 270 rpm/V } within 10% Current capacity : 70A/60s Dimensions : 50mm X 65mm / 1.97in X 2.68in Shaft diameter : 8mm / 0.31in Weight with cables : 414g / 14.60oz Number of poles/magnets : 14 Power equivalent : .50 to .72 glow engine Recomended Prop: 6S: 19x12 / 8S: 16x10 Recomended ESC: 80A ![]() Dus een 80A regelaar. De keuze van LiPo's ga ik nu nog niet maken. Daarvoor wil ik eerst een goede schatting van het AUW kunnen maken. Het probleem: twee 3s LiPo's geven in serie 22,2V. 22,2Vx70A=1554Watt, met een volgas motorlooptijd van 4,5minuut bij 5000mAh. een enkele 4s LiPo komt beter uit kwa ruimte. Dit geeft echter slechts 1036Watt, maar dan zou ik met meerdere accu's wel de vluchttijd aanzienlijk kunnen verlengen. Daarnaast twijfel ik nog over de aanschaf van A123 packs...
|
| | |
| | #44 (permalink) |
|
vanmorgen ook een aantal lichtgewicht carbon staven besteld voor in de vleugel. Op de bouwtekening staat ouderwets messing en staal aangegeven. Ik wil het wel eens met carbon proberen... Ben benieuwd hoe het gaat. Volgende week hoop ik meer te weten. edit: niet meer leverbaar bij degene waar ik ze eerder bestelde. Nu via iemand anders aan het proberen.
Laatst gewijzigd door jitze; 15 januari 2009 om 10:45 |
| | |
| | #45 (permalink) |
| Lid sinds: 12 mei 2008 Locatie: Hoensbroek
|
Jitze, misschien is het toch het overwegen waard om metaal en messing te gebruiken voor de vleugel. Carbon is sterk en licht, maar kan onder belasting van de vleugel gaan splijten, en dan ben je je stevigheid helemaal kwijt met alle gevolgen van dien. Ik heb er bij wat kleinere toestellen dezelfde ervaring mee opgedaan, en uiteindelijk tot deze conclusie gekomen. Groet. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |