![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 10 oktober 2002 Locatie: Huizen, BosModelAir basis Leeftijd: 36
|
hehe
__________________ Zie al onze modelvliegtuigen op: BosModelAir |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 7 december 2003 Locatie: Zwolle Leeftijd: 29
|
mmmmmm... twijfel.... ik had al een beetje voor 4-takt gekozen en dan lees ik toch hier weer... slaat de twijfel weer toe. Ik ben wel benieuwd naar die Focke wulf 200 Condor. 2 accu's met 4 motoren is dan wel weer ideaal. Praktische vraag voor de elektro-geile vliegeniers onder ons: kun je 1 of 2 keer je accu's vol tanken op je auto accu, of moet je daarna de ANWB bellen? Volgens mij wat ik lees zou e.e.a. goed te vliegen zijn met 5 of 6s accu's 5Ah? Vlieg er is 3 Ampere uit met een vlucht en je zult dus per keer laden een ampere of 10 uit je accu trekken. En volgende vraag: waar haal ik een geluidsmodule voor 4x Wright R-1820-97 "Cyclone" turbosupercharged radiaalmotoren? Benidini?? heeft hem ieder geval niet. |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Lid sinds: 9 april 2007 Locatie: Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles Leeftijd: 24
|
ligt er wel een beetje aan wat voor auto-accu je hebt. Kleine bakkies hebben een accu van 35Ah, de grotere auto's al gauw 65Ah. Stel: je auto-accu is 50Ah. 12Vx50Ah=600Wh. Stel: je vliegaccu is 6s, en je vliegt er 3Ah uit. 6x3,7Vx3Ah=66,6Wh. 2 accu's => zo'n 130Wh. Hiermee heb ik geen verliezen meegerekend als je een 6S accu op 12V gaat laden. Een 24V accu zou een veel hoger rendement geven. Ik denk dat je al snel op 150Wh moet rekenen. Dit trucje moet je niet meer dan twee keer uithalen met de genoemde auto-accu als je daarna nog wilt starten. (snelle berkeningen, geen foutloosgarantie
__________________ Veel en bouwen.
Laatst gewijzigd door jitze; 4 november 2009 om 17:26 |
| | |
| | #34 (permalink) | |
| Citaat:
Hier nog een paar fotootjes: nog even alle rompspantjes: ![]() achterkant in elkaar gelijmt: ![]() 40 mm vleugelbuis: ![]() nu twijfel ik of de 'stringers' zo moeten ![]() of zo ![]() Tevens staat er een dubbel spant. Hier wil ik de romp gaan delen. 2,5 meter past namelijk niet in mijn auto en is lastig te vervoeren. Op dit punt ga ik denk ik ook de servo's plaatsen voor hoogte en richtingroer. 2x 8,9 kg lijkt me genoeg voor zo'n grootte kist. 2x Futaba S3305 (geen china 10 euro servo's!) Dit is ongeveer 1 meter achter het zwaartepunt. Van zwaartepunt naar neus is het ongeveer 60 cm. (ter info) Tevens wordt het hoogteroer deelbaar. Laatst gewijzigd door pieteralje; 4 november 2009 om 19:47 | |
| | |
| | #35 (permalink) |
| |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Guest
|
Wat betreft accu's.. je auto accu kun je hier beter niet voor gebruiken. Auto accu's kunnen niet zo goed tegen ontladen, dan zou je bv. al beter een semi-tractie accu kunnen pakken. Maar als de stroomvoorziening het probleem is, voor een euro of 300 heb je een generator. Die 300 euro zal je electrosetup al lachend goedkoper zijn dan een brandstofsetup, dus dat kan er dan wel af Mooie foto's, het ziet er allemaal goed uit! Keep 'm coming! |
|
| | #37 (permalink) |
| Lid sinds: 3 oktober 2003 Locatie: Vlaardingen Leeftijd: 42
|
Over een laadaccu zou ik me niet te druk maken, op de meeste plekken waar je met zo'n bakbeest kan vliegen zullen ze wel een 230V aansluiting hebben en een lader met 230V ingang kost ook de wereld niet meer. Ik zou voor de lichte versie gaan: het hoort gewoon wel op een schaalkist (of waren er ook versies, zoals bij bv de Beaufighter die een vast staartwiel hadden), maar mocht ie onverhoopt een keer weigeren, is er geen man over boord. |
| | |
| | #39 (permalink) |
| Lid sinds: 19 juli 2006 Locatie: Voorst Leeftijd: 59
|
Peter, Leuk project.! En oh ja, ik zou voor electro gaan, maar dat zal geen verrassing zijn. Voordeel is dat e.e.a. lichter gebouwd kan worden. Zwaartepunt hoeft niet echt een probleem te zijn: gewoon schuiven met accu's. En ja 5S of 6S 3000-4000 mAh laden met een autoaccu gaat ongeveer 2 keer: dan houd de accu op. Willy
__________________ http://www.propa.nl |
| | |
| | #41 (permalink) | |
| Lid sinds: 12 januari 2006 Locatie: Oss
| Citaat:
in dit draadje wordt gesproken over de 1:10 versie van mijn tekening. Mijn huidige B-17 is mijn 1:8 versie en die vlieg ik inderdaad met 4-takt Lasers (4x 11,5cc) groetjes, Jan
__________________ (the Flying Dutchman) Winnaar van vele Nat. en Internat. R/C schaal- wedstrijden,zowel Scale als Stand-off Scale.www.janhermkens.nl | |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Lid sinds: 10 oktober 2002 Locatie: Huizen, BosModelAir basis Leeftijd: 36
|
Qua intrekbaar staartwiel zou ik voor de lichste versie gaan, die moet eventuele klappen makkelijk aan kunnen.
__________________ Zie al onze modelvliegtuigen op: BosModelAir |
| | |
| | #43 (permalink) |
| Lid sinds: 4 februari 2005 Locatie: City of Oss Leeftijd: 43
|
Wat Jan niet verteld heeft, is dat hij vaak geen intrekbaar staartwiel gebruikt. Want reken maar eens uit met hoeveel gewicht je dat aan de voorkant moet compenseren. Dan heeft de toevoeging van dat kleine schaaldetail plotseling een grote impact op het totaal gewicht. Als je het toch wilt doen, zou ik een lichte nylon versie van Robart nemen, en deze met lange closed loop aansturen vanuit de voorkant. En verder gebruikt hij achter het CG heel vaak zelfgemaakt balsa triplex. Ik zie bij jou al diverse spanten van zwaar bruin triplex, zijn die daar wel nodig? De besturing werkt met servo's helemaal voor in de neus, met hele lange closed loop aansturing. De romp van de 1:8 is ook deelbaar, en toch zitten alle servo's voorin. Doe jezelf een plezier, en zet helemaal niets aan gewicht achter het CG. Op het punt van de deling zitten 3 hevels waar met ballinks de kabels van het achterdeel op geklikt worden, dat is lichter dan 3 of 4 servo's Ook een mogelijkheid is om het staartwiel in voorbereiding mee te nemen, en pas in een latere fase beslissen of je dit nog toe wilt voegen. Of zelfs pas na de maiden. Afwerking met papier en dunne primer om zo weinig mogelijk gewicht toe te voegen bij het afwerken. Ik weet daarom absoluut zeker dat er maar heel erg weinig gewicht te sparen zal zijn. Ik durf wat kookgeheimen van Jan prijs te geven omdat hij geen wedstrijden meer vliegt, anders had ik dat niet gedaan.
__________________ Any landing you survive is a good landing! (De Reddertjes, Albatros Airlines) Laatst gewijzigd door Robke; 5 november 2009 om 11:45 |
| | |
| | #45 (permalink) |
| Lid sinds: 15 augustus 2004 Locatie: Zwijndrecht NL Leeftijd: 49
|
@Peet. Wat Robke allemaal voor tips heeft aangedragen moet je toch een heel stuk op weg helpen. Mits je voor elektro gaat, je grootste winst zal zijn dat je de benodigde lipo accu's (8x 260 gram = 2080 gram) helemaal voorin de neus kwijt kan, net zoals Han dat met z'n Beech doet. Alle servo's inderdaad zover mogelijk naar voor, PS dat donkere plywood geeft het beste resultaat op koude winterdagen, hoge stookwaarde Ger.
__________________ A good landing is a landing where you can walk away from |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |