Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Vrije vlucht

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 12 mei 2010, 13:07   #16 (permalink)

Leeftijd: 13
Standaard

hij hoeft ook niet te vliegen
Oud 12 mei 2010, 14:35   #17 (permalink)

Standaard

Waarom niet, het is toch veel mooier als het wel vliegt? Anders kun je net zo goed een plastic model bouwen.
Oud 13 mei 2010, 12:13   #18 (permalink)

Standaard

1.ik begrijp niet hoe ik aan span papier moet komen
2.dit vint ik leuker
3.ik heb geen andere lijm in huis
+ hij wordt dus niet vliegend
Oud 13 mei 2010, 15:39   #19 (permalink)

moerman's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Allemaal goede redenen. Wat ik nog mis is dat het ook er lastig is om aan een goede propeller en goed rubber te komen. Gewoon doen wat je leuk vind!
Oud 14 mei 2010, 12:51   #20 (permalink)

Standaard

inderdaad dat ook
Oud 14 mei 2010, 13:57   #21 (permalink)

Standaard

Als hij niet hoeft te vliegen hoef je hem ook niet per se te bekleden. Veel mensen vinden het balsa geraamte zonder bekleding al erg mooi. Eventueel kun je het model met (zo dun mogelijk) overtrekpapier bekleden: knip stukjes op maat en lijm ze met een plakstift (van Pritt of zo) op het model. Het zal wel moeilijk zijn om dit mooi op over in twee richtingen gebogen oppervlakken, zoals vleugeltips, te bevestigen.

Een propeller kun je dan desnoods van tekenpapier maken. Ook is het gewicht van de lijm dan natuurlijk niet van belang, maar mijn ervaring is dat PU-lijm nogal 'kloddert' wat dan natuurlijk niet mooi is. Dat kun je voorkomen door de lijm met kleine beetjes met een cocktailprikkertje aan te brengen.

Als na het bouwen hiervan een model wilt maken dat wel kan vliegen zou ik een zo eenvoudig mogelijk modelletje kiezen, en dan nog liefst een bouwdoosje waar bekledingspapier en een propeller in zit.
Oud 17 mei 2010, 21:27   #22 (permalink)

DHG500's schermafbeelding

Standaard klein beetje vooruitgang met de Comper

Zo, er is weer gewerkt aan de Comper. Ik heb de knoop doorgehakt en de ijzerdraadjes uit boterhamzakbindertjes (scrabbelt u ook?) gebruikt als scharnieren. Na al het schuren vond ik het hout toch te dun geworden om daar nog strookjes plastic uit printerpapierdoossluitbanden in te werken.

Daarnaast is de torsie eindelijk uit het staartdeel van de romp. ter verstijving heb ik in het bovendek een extra driehoekje balsa gelijmd. Nu komen beide romphelften weer mooi symmetrisch bij elkaar. De lengtespant over de achterkant heb ik met een nette tandverbinding vastgezet. E.e.a. lijnt nu ook erg mooi uit met het kielvlak!

Click the image to open in full size.

Het neusstuk is inmiddels ook samengesteld en in vorm geschuurd met miniem gebruik van vuller om een vloeiender overgang te krijgen tussen de afzonderlijk (en te krap gesneden) plaatjes. Nu ja, compenseert weer mooi dat extra driehoekje .

Laatst gewijzigd door DHG500; 19 mei 2010 om 09:31
DHG500 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2010, 09:35   #23 (permalink)

Standaard weer een stapje verder

Zowaar, nog een uurtje kunnen fröbelen aan de Comper. Bijna alle latjes zitten er nu op en de neus is bijna ingekleed.
Samen weegt dit nu 10 gram. Totaalgewicht zal toch wel rond de 25 gram uitkomen vrees ik zo. Nu ja, als het maar een beetje wil vliegen. Het is tenslotte mijn eerste bouwsel in deze vorm.

Nog heel even en ik kan aan de vleugel beginnen!

PS. ik zie nu pas dat de hond meedoet in dit draadje!
Oud 19 mei 2010, 11:22   #24 (permalink)

Standaard

Dat ziet er weer goed uit, mooie vorderingen! En een totaalgewicht van 25 gram is een uitstekend gewicht, dus als je denkt dat het hier op uit komt gaat het helemaal goedkomen.

Heb je de staartvlakken nu al definitief met elkaar verbonden met boterhamzakbindertjesijzerdraadjes (hoe vind je dit woord)? Dat kan bij het bekleden wat lastig zijn, maar niet onmogelijk.

Ik zie overigens dat je gaatjes hebt gemaakt in de onderste langsligger. Dat is bij dit onderdeel geen probleem, maar verwacht hiervan geen duidelijke gewichtsbesparing. Het model van Yad, wat je ergens in dit draadje toonde, is wat dit betreft niet iets om na te streven. Yad's comper was ook zijn eerste model en is prachtig gebouwd, wat je ook kan verwachten van iemand die vele jaren op hoog niveau plastic modelbouw heeft gedaan. Maar hij is in zijn streven om het model lichter te maken niet verstandig bezig geweest. De gewichtsbesparing weegt absoluut niet op tegen de enorme verzwakking die door deze gaten optreedt. Dus doe dit absoluut niet in de vleugels!

Wil je onderdelen lichter maken dan zijn de eenvoudigste opties:
- lichter balsa gebruiken
- dunner balsa gebruiken
- de onderdelen goed op maat maken

Die laatste klinkt misschien wat vreemd, maar in mijn tienertijd zat ik bij een luchtverkennersgroep waar elk jaar clubkampioenschappen werend gevlogen met een eenvoudige A-1-zwever. Mijn model was daarbij lichter en had een dunner vleugelprofiel dan de andere exemplaren. De anderen probeerde mij te diskwaliferen, maar het bleek dat mijn model precies klopte met de tekening en de anderen modellen veel te grof gesneden ribben hadden.
Oud 19 mei 2010, 18:28   #25 (permalink)

Standaard

@DGH500: ik vind het er fantastisch uitzien voor een eerste bouwsel. Je pakt het geweldig goed aan, maar desondanks zul je merken dat elk volgend model weer beter wordt. Dat beloofd wat voor je 3e of 4e model!
Oud 19 mei 2010, 20:15   #26 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moerman Bekijk bericht
Dat ziet er weer goed uit, mooie vorderingen! En een totaalgewicht van 25 gram is een uitstekend gewicht, dus als je denkt dat het hier op uit komt gaat het helemaal goedkomen..
Tja, da's nu nog een gok. Ik schat zo'n 6 g voor de vleugel, 2 à 3 g voor het elastiek, 3 à 4 g voor de tissue en 3 à 4 g voor het onderstel.
Wel zal ik her en der nog wat balsa wegschuren/dunner schuren zodat de romp wat lichter wordt. Van de 1,5 mm oorspronkelijke dikte blijft vaak maar 1,2 mm over.

Citaat:
Heb je de staartvlakken nu al definitief met elkaar verbonden met boterhamzakbindertjesijzerdraadjes (hoe vind je dit woord)? Dat kan bij het bekleden wat lastig zijn, maar niet onmogelijk.
Ze zijn eenzijdig vastgelijmd dus kunnen nog losgehaald worden. Voor de foto én voor de bescherming wel aan elkaar gevoegd.

Citaat:
Ik zie overigens dat je gaatjes hebt gemaakt in de onderste langsligger. Dat is bij dit onderdeel geen probleem, maar verwacht hiervan geen duidelijke gewichtsbesparing. Het model van Yad, wat je ergens in dit draadje toonde, is wat dit betreft niet iets om na te streven. Yad's comper was ook zijn eerste model en is prachtig gebouwd, wat je ook kan verwachten van iemand die vele jaren op hoog niveau plastic modelbouw heeft gedaan. Maar hij is in zijn streven om het model lichter te maken niet verstandig bezig geweest. De gewichtsbesparing weegt absoluut niet op tegen de enorme verzwakking die door deze gaten optreedt. Dus doe dit absoluut niet in de vleugels!

Wil je onderdelen lichter maken dan zijn de eenvoudigste opties:
- lichter balsa gebruiken
- dunner balsa gebruiken
- de onderdelen goed op maat maken
  • Lichter balsa zal ik mogelijk bij volgende modellen elders moeten inkopen (tips? Ik koop nu bij Hobma in Elst)
  • Dunner balsa wordt het vanzelf door schuren
  • Nauwkeurig werken in de maatvoering doe ik mijn best voor door met scherpe mesjes te werken en altijd aan dezelfde kant van een gedrukte lijn te snijden. Identieke onderdelen (zoals ribben en liggers) probeer ik te stapelen en haaks op gelijke dimensies te schuren. Bovendien probeer ik symmetrische paren te zoeken om evt. verschillen zo min mogelijk invloed op het vlieggedrag te laten veroorzaken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FOX35 Bekijk bericht
@DGH500: ik vind het er fantastisch uitzien voor een eerste bouwsel. Je pakt het geweldig goed aan, maar desondanks zul je merken dat elk volgend model weer beter wordt. Dat beloofd wat voor je 3e of 4e model!
Beiden dank voor jullie mooie woorden. Ik zal ze bewaren voor als ik weer eens een liggertje of een spantje fijnknijp (dan kan ik een opkikkertje wel gebruiken!). En een volgend project... ...ach ik heb zo mijn wensen:

Oud 19 mei 2010, 21:02   #27 (permalink)

Standaard

Bij het lichter schuren dacht ik vooral aan de ribben en spanten, en niet de latjes. Schur hie niet meer van af dan nodig is om onregelmatigheden weg te halen. Die latjes zijn niet waar het gewicht vandaan komt.
En wat betreft lichter balsa, ik ben nooit bij Hobma geweest maar ongetwijfeld ligt daar ook goed balsa in de stapel. Maar je moet mijn balsaselectie maar eens komen bekijken, dan kan je zien wat ik geschikt balsa vind.
Overigens wordt het rubber gewoonlijk niet meegeteld in het gewicht, dus dat scheelt alweer 2 a 3 gram!
Oud 20 mei 2010, 00:48   #28 (permalink)

Standaard

Citaat:
....mijn balsaselectie maar eens komen bekijken, dan kan je zien wat ik geschikt balsa vind.
Overigens wordt het rubber gewoonlijk niet meegeteld in het gewicht, dus dat scheelt alweer 2 a 3 gram!
Wout,
dat gaan we even afspreken buiten dit forum. Kan je mij een mailtje sturen met passende data?
Wat het rubber betreft; mooi! Dan hoef ik mijn zwembandjes ook niet mee te rekenen en is mijn BMI perfect!
Oud 20 mei 2010, 14:35   #29 (permalink)

Standaard

Citaat:
Dan hoef ik mijn zwembandjes ook niet mee te rekenen en is mijn BMI perfect!
Oud 11 juni 2010, 00:46   #30 (permalink)

Standaard

Eerste vleugelhelft is af! Tweede in progress. Gewicht samen 5 gr of minder!

Kwam a.d.h.v. foto's er wel achter dat ik de louvre in de motorkapneus gespiegeld had gemaakt. Die moet dus even opnieuw!
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Vrije vlucht
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten