Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Vrije vlucht

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 1 juli 2010, 16:05   #31 (permalink)

DHG500's schermafbeelding

Standaard

Zo,
weer heel wat vorderingen gemaakt de afgelopen 3 weken (in vergelijking met de voorgaande maand ).
Beide vleugelhelften zijn nu klaar, motorneus is omgebouwd en realistischer gesneden, laatste belatting aan de onderzijde romp is aangebracht, wielen zijn gedraaid (met remnaven om meer draagvlak op het asje te hebben) en het verenstaal voor het landinggestel is gebogen.
Dat laatste is een rotklusje omdat ik a. geen buigijzertje heb dus alles met tang en bankschroefje doe en b. er rottig kleine oogjes aan 'gelust'moeten worden (voor de opname van het 1 mm asje).
Het totaalgewicht maakt mij redelijk blij, samen nu 18 gram (excl. prop, rubber en bespanning). Niet slecht voor een eerste balsaframe-bouwseltje.

Nu liggen de samengelijmde vleugelhelften te drogen en kunnen de laatste verstijvingsdriehoekjes erin. Het verenstaal van het landingsgestel moet nog aangebonden en vastgelijmd worden en dan kan ik gaan bespannen.
Ik hoop op (zeer) korte termijn nog even mede-forumlid Moerman naar het voorlopig resultaat te laten kijken om nog niet opgemerkte fatale fouten nog vóór het bespannen te ontdekken en hopelijk te herstellen. Daarna het betere plakwerk (oei!, primeurtje)....
DHG500 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2010, 21:39   #32 (permalink)

moerman's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Dat is een boel vooruitgang! Dat van die rottig kleine oogjes en dat 1 mm asje begrijp ik niet, waar komen die oogjes en waar dienen ze voor?

Bel maar even voor een afspraak, dan gaa we eens kijken of het model klaar is voor bespannen.
Oud 2 juli 2010, 00:26   #33 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moerman Bekijk bericht
Dat is een boel vooruitgang! Dat van die rottig kleine oogjes en dat 1 mm asje begrijp ik niet, waar komen die oogjes en waar dienen ze voor?

Bel maar even voor een afspraak, dan gaa we eens kijken of het model klaar is voor bespannen.
Die oogjes zitten hier:
Click the image to open in full size.
Het bellen doen we morgenavond wel!
Oud 2 juli 2010, 11:43   #34 (permalink)

Standaard

OK, dat is me nu helder. Dat ziet er goed uit op de foto, zeg. Jouw bouwkunsten doen niet onder voor die van Michael Stuart!
Oud 2 juli 2010, 14:04   #35 (permalink)

Standaard

Ik ben blij dat je de hand van de meester herkent!

Ik zal voortaan de bron weer netjes vermelden

Voor de cockpit heb ik nu een mooie foto gevonden om na te maken:

Oud 2 juli 2010, 16:09   #36 (permalink)

Standaard

Heb je al een mooi stukje notenhout hiervoor? Dat is een prachtig plaatje!
Oud 24 november 2010, 10:33   #37 (permalink)

Standaard

Bob, je kan weer bijna verder met de Comper hoor, ik heb net weer een deel van de bouwbeschrijving vertaald. Het is deel 9: Propeller, wielen en details.

Laatst gewijzigd door moerman; 24 november 2010 om 20:26
moerman is offline   Met citaat reageren
Oud 25 november 2010, 10:59   #38 (permalink)

Standaard

Dank voor de hint Wout!

Het toeval wil dat ik om andere redenen gisteren bij kunstenaarsbenodigdhedenhandel Peter van Ginkel aan de Rijnkade in Arnhem was. Ik kon het niet nalaten om eens in hun enorme collectie papiermaterialen te snuffelen, zoekend naar licht papier.

Uiteindelijk vind ik onderin een ladenkast Gampi-papier in een 9 gr/m2 uitvoering. Bedoeld voor drukwerk en calligrafie, absorbeert goed, bloed niet (inkt loopt niet uit). Wordt ook veel gebruikt voor restauratie van schilderijen. Laat zich dus goed verlijmen en kan enige spanning aan.

Ik kon het niet laten en heb dus een vel meegenomen om eens mee te experimenteren. Misschien iets voor de comper?

Naschrift:
Ik lees net op jouw site, Wout, dat jij het papier en de leverancier ook al kent. Open deur van mijn zijde dus. Wel leuk dat ik het zelf gevonden heb!

Laatst gewijzigd door DHG500; 25 november 2010 om 11:04
Oud 25 november 2010, 11:47   #39 (permalink)

Standaard

Bob, mooi dat je dat Gampi gevonden hebt! Het is denk ik het beste wat in Nederland te krijgen is, maar echt Esaki heeft mijn voorkeur. Dit Gampi heeft een duidelijke vezelrichting en krimpt daardoor in 1 richting sterker dan in de andere. Het is daarom heel belangrijk dat de vezelrichting aan beide zijden van bijvoorbeeld het staartvlak precies gelijk loopt. Anders krijg je wokkels.
Het mooie van Gampi en Esaki is dat het glad en vrijwel luchtdicht is. Er is dus maar weinig spanlak bij nodig, en dat scheelt weer gewicht. Ook is het heel erg sterk.

Het gewicht van 9 gr/m2 was overigens toen ik het kocht niet helemaal kloppend, maar het is nog steeds heel erg licht.

Hier is mijn met Gampi bespannen Iota. Ik heb de bespanning al weer een keer los moeten maken en opnieuw vastzetten om het teveel aan spanning er af te halen. Het model begon flink krom te trekken.
Oud 26 november 2010, 13:53   #40 (permalink)

Standaard

Interessant, dat Gampi, moet ik ook eens naar kijken.

Wel even een opmerking, Wout, over het door jou genoemde voordeel dat het glad is. Dat lijkt me prima voor schaalmodellen, maar volgens mij heeft de ervaring (van anderen!!!) geleerd dat voor prestatiemodellen voor indoor (waar ik voor het gemak maar alle niet-schaalmodellen onder reken, tenslotte wil je altijd dat ze zo lang mogelijk in de lucht blijven), beter is om een niet al te glad vleugeloppervlak te hebben.

Er is indoortissue ("Czech wrinkly") dat vanzichzelf al kreukelig is. Ook wordt bespanning voor indoor prestatiemodellen, zowel papier als plasticfolie, vaak eerst opgefrommeld voor er mee bespannen wordt. De kreukels zouden bijdragen aan een efficientere luchtstroom over de vleugel.

Het heeft een tweede voordeel, namelijk dat waar de vleugel door de strakke bespanning de neiging zou hebben te torderen (wokkelen), met name als papieren bespanning vochtig wordt en weer opdroogt, of als foliebespanning heet wordt), dat op kan vangen doordat er wat rek in de bespanning zit.

Het kan ook zijn dat ik het eerste voordeel alleen maar zelf heb aangenomen en dat het alleen om het tweede voordeel wordt gedaan, maar ik ben nu eenmaal geen aerodynamicus.

Met name bij een model als de Iota kun je dus beter de bespanning eerst tot een prop samenknijpen en er dan pas mee bespannen. Dan hoef je de bekleding ook niet meer los te nemen. In veel bouwdoosjes of beschrijvingen in tijdschriften staat bij indoor sport- en prestatiemodellen vaak dat strak bespannen geen doel moet zijn, er mag best wat 'slack' in zitten.

Overigens zou ik bij zo'n model als de Iota helemaal niet met spanlak werken, dat kan alleen ellende veroorzaken.

Zo'n gekreukeld oppervlak kun je bij een schaalmodel natuurlijk niet hebben!

Overigens heb ik opgemerkt dat de nieuwe generatie Kolibri's van Ikara, een kant en klaar indoormodelletje uit Tsjechië met vleugels van heel dun depron, dat die ondanks hun beter lijkende vleugel met bol/hol profiel minder goed lijken te vliegen dan de oude generatie die een heel eenvoudig 'driehoekig' geknikt/vlak profiel had. Een verklaring daarvoor kan zijn dat de knik die in het oude profiel zat waar bij een opgebouwde vleugel de hoofdligger zou zitten, als turbulator zou werken, die door de verstoring van de laminaire laag voor meer lift zou zorgen dan bij het gladden bol/hol-profiel. Ik wil dus nog proberen op de nieuwe vleugel een turbulator te plakken.
Oud 27 november 2010, 00:46   #41 (permalink)

Standaard

Volgens mij is de opmerking glad van Wout betrekkelijk. De Gampi kent wel degelijk een aanzienlijk microrelief die de gewenste grenslaag zal produceren. Daarom heeft een golfbal ook zoveel kleine putjes in plaats van enkele grote .

Onderstaande een willekeurig webplaatje van Gampi-papier:
Oud 9 maart 2011, 18:38   #42 (permalink)

Standaard

Het is lang stil gebleven op Comper-front maar ik heb nu de eerste bespanningsschreden gezet aan de staartzijde; vlakke losse delen die goed afzonderlijk te behandelen en plat te leggen zijn.
De Gampi zit er nu met een klein beetje witte houtlijm op, is redelijk mooi glad erop gekomen en ligt nu te drogen.
Ik ga hier de parketpolish/methode op uit proberen zoals deze door Wout Moerman ook op zijn website beschreven wordt. Als het op deze onderdelen goed gaat ga ik op deze wijze verder met de romp.

Ik ben benieuwd......
Oud 16 maart 2011, 09:45   #43 (permalink)

Standaard

Bob, mooi dat er weer schot in zit. Als je nog wat gekleurd spanpapier wilt hebben kan ik wel wat voor je klaarleggen, bijvoorbeeld een velletje rood en blauw.

Wat het werken met Parket Plus betreft, pas op dat de boven en onderzijde van de bespanning niet aan elkaar kleeft. Dat is eigenlijk het enige wat hierbij mis kan gaan.

En zorg dat de vezelrichting van het papier aan beide zijden de zelfde richting heeft, anders wordt het chips.

Groetjes,

Wout
Oud 16 maart 2011, 14:30   #44 (permalink)

Standaard

Citaat:
Bob, mooi dat er weer schot in zit. Als je nog wat gekleurd spanpapier wilt hebben kan ik wel wat voor je klaarleggen, bijvoorbeeld een velletje rood en blauw...
Graag, ik neem buiten MBF wel contact met je op.

Citaat:
....Wat het werken met Parket Plus betreft, pas op dat de boven en onderzijde van de bespanning niet aan elkaar kleeft. Dat is eigenlijk het enige wat hierbij mis kan gaan...
Daar ben ik inmiddels ook achter gekomen . Heb ik kunnen oplossen door beide zijden nogmaals te bevochtigen en met een beetje wapperen kwam het weer los. Pfoeiii

Citaat:
...En zorg dat de vezelrichting van het papier aan beide zijden de zelfde richting heeft, anders wordt het chips...
Bedankt voor die waarschuwing, ik had 'm zelf ook al bedacht.

M'n andere (meer grofstoffelijke) bespanningsoefening is ondertussen wel erg mooi geslaagd zodat Job nu kan gaan trimmen.

Groetjes,

Bob
Oud 17 maart 2011, 23:44   #45 (permalink)

Leeftijd: 34
Standaard

Na een fijn bezoek aan Nederland te hebben gebracht afgelopen weekend heb ik mij die parket plus aangeschaft waar Wout mee werkt. Kun je daar bijvoorbeeld ook de balsa onderdelen van de Comper Swift die niet bespannen worden ook mee beschermen?

Parket Plus kan dus ook als alternatieve vernis voor balsamodellen gebruikt worden?
Gunther is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Vrije vlucht
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten