![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 16 augustus 2007 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 47
|
40 gram klinkt inderdaad een stuk beter, zeker als hier nog wat vanaf kan. Dan hoort rubberaandrijving tot de mogelijkheden. Wel kan er dan nog en probleem ontstaan met de stabiliteit omdat het model geen V-stelling heeft, en de propeller zal proberen het model om zijn eigen as te laten draaien. De vleugel heeft wel wat pijlstelling en dat neemt voor en deel de rol van V-stelling over, dus misschien gaat het goed. Bij catapult hoort het model niet harder op de grond te komen dan met andere vormen van vliegen. En omdat er geen gewicht van een aandrijving bij komt zou de landing zelfs zachter moeten zijn. Maar tijdens het afstellen kan het er wel eens hardhandig aan toe gaan, dus een stevige neus is geen overbodige luxe. Ik zou dan het model in de lengte doorsnijden en er een kern van balsa of dun vliegtuigtriplex inlijmen waar ook meteen de catapulthaak aan zit. Aan de staart van het model moet de houten kern dan beet te pakken zijn zodat je hier goed grip hebt bij het uitrekken van het elastiek. Het is overigens een prachtig model!
__________________ Mijn website is verplaatst naar http://www.zininmodelvliegen.nl/. Lid van de NLC, de organisatie achter de IIFI en Interscale |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juli 2010 Locatie: Philippine Leeftijd: 21
|
ik denk tog dat ik het ga proberen met de prop/rubber aandrijving... dat wil ik dan heb ik in me hoofd bedacht... ong zo ga doen... ![]() ik zal het toelichten... open ruimte(wit) uitsnijden en die verstevigen met hout of een plastic(bruin) haakje aan de fwd side en aan de aft side een haakje met de as(rood) elastiek(jes) (geel) tussen de haakjes spannen ( duh!! )propmeenemer(blauw) en de prop(zwart)... lijkt dit wat? ik heb alleen geen idee wat voor soort prop(hoeveel bladen) met welke spoed ik moet hebben en hoe het zit met lange, korte, dikke of dunne elastieken de prop wil ik bestellen bij een conrad ofzo want ik wil het liefst een prop die goed rendement levert... dank u allen voor de reactie's en het doet mij goed dat jullie(de guru's) mijn ''creatie'' mooi vinden |
| | |
| | #18 (permalink) |
|
Lil-ti, Lijkt me een goed doordacht plan. Ik zal even wat aanvullingen hierop geven, gebaseerd op mijn eigen ervaring: - Door de prop zal het zwaartepunt naar achteren gaan, om dit te compenseren kan je de ruimte voor het rubber het best wat naar voren uitbreiden. Hoe langer de ruimte voor de motor is hoe makkelijker het is om een voldoende lange en soepelle motorloop te krijgen. - Voor zover ik weet levert Conrad geen propellers voor rubberaandrijving, en propellers voor electro of brandstof hebben in combinatie met rubber een erg laag rendement. Alternatieven zijn: - een model met rubberaandrijving kopen en daar de propeller van gebruiken - een propeller kopen via internet - zelf een propeller maken van een plastic bekertje, details kan ik hiervoor geven. - Een 2-bladige prop heeft een hoger rendement dan een 3- of 4-bladige prop - de diameter moet ongeveer 1/4 tot 1/3 van de spanwijdte zijn. - hoe groter de prop, hoe hoger het rendement maar ook hoe groter de problemen met de afstelling van het model. Ik denk dat je hier weer voldoende informatie mee hebt om mee verder te gaan, ik kijk uit naar je volgende berichtje!
__________________ Mijn website is verplaatst naar http://www.zininmodelvliegen.nl/. Lid van de NLC, de organisatie achter de IIFI en Interscale |
| | |
| | #19 (permalink) |
|
Even een aanvulling, ik heb even bij Conrad gekeken en 1 prop gevonden die geschikt is voor rubbermodellen. Maar met een diameter van 17,5 cm lijkt deze mij veel te groot. Waar moet je op letten bij een prop voor rubber aandrijving? - diameter ongeveer 1/4 tot 1/3 van de spanwijdte - spoed minstens zo groot als de diameter Bij jouw model zou het dus een prop van 4" geschikt zijn wat betreft de diameter, de spoed zou dan 4" a 5" moeten zijn.
| | |
| | #20 (permalink) |
|
het ''ruim'' voor de 'moter'' word ook wat langer... en minder breed denk ik... conrad was ook maar een voorbeeld... zelf maken kan... maar eentje uit de winkel heeft beter rendement lijkt mij... ik vraag mij af of je ook een prop, meenemer en cone samen kan kopen? als een kit zeg maar.... iemand die een site weet waar ik dat kan bestellen? 4.5'' lijkt me mooie maat voor de prop... zijn die er? in die maat? wat voor elastiek/ rubber moet ik eigk gebruiken? standaard kantoor elastiekje of postbode? ik wil graag een mooie mix tussen de lengte en snelheid van de vlucht... ik ga vanavond even een buik operatie uitvoeren op het kistje... met de dremel! foto's volgen! |
| | |
| | #21 (permalink) |
|
ik ben even bezig geweest vanavond maar heb nu een 'proefopstelling' gemaakt van de rubber motor. ![]() totaal plaatje fwd side ![]() aft side ![]() het was een proefopstelling.. dus beun in elkaar gezet... nu een prop enzo regelen dan kan ik een goede proefopstelling maken en daarna in de kist verwerken... iemand die weet waar je een complete setjes van prop meenemen cone en elastiek etc kan kopen/bestellen? |
| | |
| | #22 (permalink) | |
|
Propellers en rubber zijn te bestellen via internet en ik doe dit bij Michael Woodhouse: www.freeflightsupplies.com. Het rubber wat voor modelvliegtuigen wordt gebruikt is totaal anders van samenstelling dan het kantoorelastiekenrubber. Het is veel elastischer waardoor het veel meer windingen kan opnemen en het kan veel meer energie leveren. De vluchtduur met dit rubber kan zo'n 5x langer zijn dan met gewone elastiekjes. Voor de prop levert Woodhouse een geschikte 5,5" die je wat kunt inkorten. Volgens mij zit daar dan ook al het lagertje bij. De vrijloop kan je niet gebruiken, maar dat is ook niet zo erg voor de vluchtduur. Een vrijloop op een duwschroef is ook wat lastiger. Kijk voor deze props bij SPARE PROPELLER UNITS - Complete - fits all BMFA models, red 5.5" or black 6" either propeller. £0.50 plus post. Een goede zelfgemaakte prop heeft over het algemeen een beter rendement dan een gekochte, maar kopen is natuurlijk veel makkelijker en zekerder. Citaat:
__________________ Mijn website is verplaatst naar http://www.zininmodelvliegen.nl/. Lid van de NLC, de organisatie achter de IIFI en Interscale | |
| | |
| | #23 (permalink) |
|
ik heb al eens gekeken op die site maar ik vind het een beetje waazige site... (nouja... ik vind hem onduidelijk... ofja.. ik snap die site niet...) weet jij niet wat ik moet hebben dan want ik heb daar echt geen verstand van... is dit wat? http://www.hobbylinc.com/htm/pec/pecpa-2.htm of is dit beter? http://www.hobbylinc.com/htm/pec/pecpa-4a.htm Laatst gewijzigd door lil-ti; 26 augustus 2010 om 19:00 |
| | |
| | #24 (permalink) |
|
ik heb wel deze site gevonden: www.tailspinaviation.com dat is wel een nette site.. verkopen ze ook setjes... deze lijkt me wel wat... Propellers Bearings and Prop Shafts ik wil alleen even vragen of iemand weet wat voor breedte/dikte rubber ik het best kan gebruiken... en welke soort... super sport of tan sport... ik weet niet wat het verschil is... alvast bedankt! |
| | |
| | #25 (permalink) | |
|
Ik zie op beide sites een setje voor kleine modellen met: Citaat:
__________________ Mijn website is verplaatst naar http://www.zininmodelvliegen.nl/. Lid van de NLC, de organisatie achter de IIFI en Interscale | |
| | |
| | #26 (permalink) |
|
ja klopt is inprincipe de zelfde zet alleen op de tweede hebben ze ook goed rubber enzo... ja ik vond het ook wel een nette set.. voor een erg lage prijs denk ik... ik google wel even wat het groote verschil is tussen tan sport en super sport... |
| | |
| | #27 (permalink) |
|
ik heb gisteren alles besteld... die 'kleine' set en rubber en lube for het rubber... tan sport is beter als super sport... maar wel vaak in grotere verpakkingen... nu wachten tot het binnen is en dan weer verder bouwen! |
| | |
| | #29 (permalink) |
|
Een balanceerunit is zonde van het geld. Ten eerste is er de vraag wat de juiste balans zou moeten zijn. Mijn methode hiervoor is: - staartvlak min 3 graden invalshoek ten opzichte van de hoofdvleugel geven. - glijvluchten maken (zonder propeller) en met plasticine aan de gang om een mooie stabiele glijvlucht te krijgen. - wanneer het model goed is afgesteld moet het goed herstellen wanneer het hard gegooid wordt, het hoort dan te stijgen, af te remmen, de neus laten zakken, licht duiken, snelheid op te pikken en dan weer netjes te vliegen. - wanneer het model wel goed zweeft na een mooie handstart, maar niet herstelt bij hard gooien moet het zwaartepunt verder naar voren en het staartvlak meer negatief ingesteld te worden. Ga door tot je hiermee tevreden bent. Neem dan twee potloden met gummetje en zet die rechtop in bijboorbeeld een bankschroef. Probeer het model nu te balanceren hierop en markeer dan deze positie onder op de vleugel. Dit is dan het juiste balanspunt, ook later wanneer er een prop en motor gemonteerd is.
| | |
| | #30 (permalink) |
|
oke, balanceren moet goedkomen! even voor de zekerheid... lange en weinig strengen rubber -> lange ''rustige'' vlucht korte en veel strengen rubber -> korte snelle vlucht tog? wat zou het beste zijn voor mijn kistje denken jullie? ik heb vrij lange (ongeveer 30 cm denk ik) ruimte voor het rubber... dus... 1,2 of 3 strengen? (1/8 rubber) vanavond heb ik wel fototje van het ''rubbercompartiment''.. denk dat dat wel zo makkelijk is... |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| aandrijving, f-22, rubber |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |