Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Vrije vlucht

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 23 augustus 2010, 12:00   #1 (permalink)

lil-ti's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Exclamation hoe een f-22 aan te drijven met elastiek ofzo

ik heb een model gemaakt van een f-22 raptor uit een stuk schuim...

nu zou ik deze graag aan willen drijven met elastiek en prop ofzo... maar ik tast een beetje in het duister... dus hierbij mijn vragen ^^

wat voor prop?
aandrijf medium? (elastiek of pianosnaar ofzo)
hoe het verstandigst te monteren?

alle tips en tricks zijn welkom!

alvast bedankt!

(ik post vanavond wel even een foto van de f-22)
lil-ti is offline   Met citaat reageren
Oud 23 augustus 2010, 12:36   #2 (permalink)

moerman's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

O, een Raptor. Ik dacht even dat je de Fokker F.22 bedoelde, een viermotorig passagiers toestel.
Click the image to open in full size.

Voor de Raptor moet je eens de bouwtekening van de Boston Jet op mijn site bekijken. Die lijkt er veel op en heeft een duwprop.

Oud 23 augustus 2010, 15:59   #3 (permalink)

Standaard

ja dat ziet er mooi uit maar er is een verschil...

mijn kistje is een massief schuimen model...
Oud 23 augustus 2010, 17:50   #4 (permalink)

Standaard

Dus je hebt hem al gebouwd? Ja, dat had ik uit je eerste post kunnen opmaken.... sorry. Kan je wat vertellen over de afmetingen, gewicht, vleugeloppervlak? Dan kan ik eens denken over een voorstel. Is uithollen nog een mogelijkheid?
Oud 23 augustus 2010, 23:03   #5 (permalink)

Standaard

ik heb hem gemaakt uit één blok schuim. het vleugel opp. is ongeveer 10 bij 10cm per vleugel en de horizontals zon 5 bij 5 cm

uithollen moet nog wel een optie zijn...

het gewicht is tussen de 100 en 110 gram denk ik... heb hier geen weegschaal maar heb zelf even weegschaal gespeeld..

zo ziet hij er nu uit.. moeten nog wat dingen aan gebeuren en van een dun laagje verf voorzien worden

gr
Oud 23 augustus 2010, 23:06   #6 (permalink)

Standaard

ik heb hem gemaakt uit één blok schuim. het vleugel opp. is ongeveer 10 bij 10cm per vleugel en de horizontals zon 5 bij 5 cm

uithollen moet nog wel een optie zijn...

het gewicht is tussen de 100 en 110 gram denk ik... heb hier geen weegschaal maar heb zelf even weegschaal gespeeld..

zo ziet hij er nu uit.. moet nog afgewerkt worden en dun laagje verf ontvangen...

gr
Oud 24 augustus 2010, 00:52   #7 (permalink)

DHG500's schermafbeelding

Standaard

Pfoeiii,

mooi stukkie snij en schuurwerk maar nog wel een hele uitdaging om er überhaupt een rubbermotor in te krijgen én hem vliegbaar te krijgen. Vrij veel gewicht vóór de vleugel. Ik zou hier inderdaad ook voor een duwprop gaan om wat gewicht achter te krijgen.

Totale romplengte zo'n 23 cm?
DHG500 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 augustus 2010, 10:48   #8 (permalink)

Standaard

haha dank je! Ik heb mijn best gedaan...
Hij is ong..44 cm in de lengte...

Gr
Oud 24 augustus 2010, 12:37   #9 (permalink)

Standaard

het gewicht word zowiezo nog lager aan de voorkant.. Want de inlaten worden nog "uitgeholt"
Oud 24 augustus 2010, 16:07   #10 (permalink)

The Inventor's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Wel, dat ziet er strak uit! Maar dat gewicht zou ik nog eens nameten, 110 gram voor een apparaat van 40cm uit schuim lijkt me een beetje aan de hoge kant. Maar dat ligt natuurlijk ook aan het materiaal, dus wat voor schuim heb je gebruikt?

Je kunt hem natuurlijk aandrijven met een propeller aan de achterkant, maar dat ziet er niet uit.
Ik heb zelf wel eens nagedacht over hoe je een vrije vlucht F22 zou moeten aandrijven, en het leek me een leuk idee om eens te experimenteren met een rubber-aangedreven ducted fan. Dat lijkt me een uitdaging om te maken, het is realistisch en het is gewoon stoer.
Er kan i.i.g. een mooi lang stuk rubber in de romp, en omdat zo'n ducted fan idioot hard draait moet je een dunne streng rubber gebruiken zodat er lekker veel toeren op kunnen. Ik denk dat het lastig is om een ducted fan te maken van bijv. balsa, maar waarschijnlijk kun je dat wel fixen als je zo'n F22 kan maken.

Ik betwijfel of je het hele geval met aandrijving aan het vliegen krijgt, maar als ik jouw was ging ik gewoon eens experimenteren. Weet je al of hij überhaupt goed vliegt/zweeft?

Laatst gewijzigd door The Inventor; 24 augustus 2010 om 16:10
The Inventor is offline   Met citaat reageren
Oud 24 augustus 2010, 17:01   #11 (permalink)

Standaard

Lil-ti,

Goed vliegende rubbermodellen hebben een vleugelbelasting van 5 g/dm2. Bij de gegevens die jij noemt kom ik op ongeveer 30 g/dm2. Het grote oppervlak van de romp zal ook nog wel lift leveren, maar ik ben bang dat rubberaandrijving niet goed zal gaan werken. Wat wel zou kunnen is het als een catapultmodel gebruiken, hoe zou je dat vinden?
Oud 24 augustus 2010, 17:15   #12 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

bdoets's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Wat moet dat een verschrikkelijke troep geweest zijn toen je die aan het maken was...
Oud 24 augustus 2010, 18:48   #13 (permalink)

Standaard

het gewicht heb ik totaal verkeerd ingeschat heb de kist net gewogen en blijkt maar 40 gram te wegen...! dus dat schept nog wel mogelijk heden denk ik...?

maar met een catapult maakt hij tog wel grote klappen met neerkomen...?

zweven doet hij wel, maar heb nog niet echt de kans gehad hem een ''hengst'' te geven... moet nog even wat hoog gras opzoeken om een enigzins zachte landing te garanderen ^^ haha

een rubber-powered ducted fan... wel een serieuze uitdaging ja... eens googelen haha

het materiaal is een isolatie (plaat)materiaal dat Dow Chemicals produceert. het is niet particulier te kopen maar in de gemiddelde nieuwbouwwijk in aanbouw is het te vinden!

het is er in een diktes van 1 en 2 cm geloof ik...
ja! twas echt een verschrikkelijke pest zooi!

Laatst gewijzigd door lil-ti; 24 augustus 2010 om 18:56
Oud 24 augustus 2010, 19:53   #14 (permalink)

The Inventor's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lil-ti Bekijk bericht
het gewicht heb ik totaal verkeerd ingeschat heb de kist net gewogen en blijkt maar 40 gram te wegen...! dus dat schept nog wel mogelijk heden denk ik...?
Kijk eens aan.

Citaat:
maar met een catapult maakt hij tog wel grote klappen met neerkomen...?
Zal wel meevallen, hij weegt toch geen reet. En schuim kan die klappen best opvangen. Desnoods maak je er een neuskegel op van zachter schuim, styropor ofzo.

Citaat:
zweven doet hij wel, maar heb nog niet echt de kans gehad hem een ''hengst'' te geven... moet nog even wat hoog gras opzoeken om een enigzins zachte landing te garanderen ^^ haha
Dan kun je waarschijnlijk nog een poosje wachten met deze wind Maar hoe goed zweeft hij? Kun je een schatting maken van het glijgetal(afgelegde afstand gedeeld gedeeld door hoogteverlies)?

Citaat:
een rubber-powered ducted fan... wel een serieuze uitdaging ja... eens googelen haha

het materiaal is een isolatie (plaat)materiaal dat Dow Chemicals produceert. het is niet particulier te kopen maar in de gemiddelde nieuwbouwwijk in aanbouw is het te vinden!
Hmm, goeie tip.

Citaat:
het is er in een diktes van 1 en 2 cm geloof ik...
ja! twas echt een verschrikkelijke pest zooi!
Dan neem ik aan dat je vliegtuig uit lagen is opgebouwd. Als dat zo is, waar heb je het dan mee gelijmd? En als het spul dan fatsoenlijk verlijmbaar (is dat een goed woord?) is kun je hem misschien doormidden snijden, zodat je hem kan uithollen. Dat scheelt weer 10 gram.

Verder lijkt het op de foto's alsof je vleugels erg dik zijn. Hoe dik zijn ze precies? Misschien kan je daar ook nog wat vanaf schuren, dat bevorderd de vliegeigenschappen en het gewicht.
Oud 24 augustus 2010, 20:35   #15 (permalink)

Standaard

glijgetallen raden was bij mij geen vak op school dus gaat niet lukken...

heb ff snel beetje gegoogled maar kon niks vinden...
iemand met ervaring?

ja uithollen kan wel... in de breedte doorsnijden en dan 2 kanalen uithollen van de inlaat naar de uitlaat...

het zijn platen op elkaar gelijmd ja... met standaard hobby lijm... waar kinderen mee plakken op de basisschool (nee geen prit)(een flesje met doorzichtige stroopachtige sheiss , het droogt langzaam dus goed insmeren met lijm op elkaar leggen/drukken en dan wat tape voor het bij elkaar houden en dan nog een goed zwaar boek erop leggen... alleen zijn de naden best wel hard... dus met schuren van je model schuur je meer vliegtuig weg als lijm nijd... ik heb ze weg gesneden...

ja vleugels zijn nog wat mollig... mag nog wel wat af ja...
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Vrije vlucht
Reageren

Labels
aandrijving, f-22, rubber

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten