![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juli 2010 Locatie: Philippine Leeftijd: 21
|
ik heb een model gemaakt van een f-22 raptor uit een stuk schuim... nu zou ik deze graag aan willen drijven met elastiek en prop ofzo... maar ik tast een beetje in het duister... dus hierbij mijn vragen ^^ wat voor prop? aandrijf medium? (elastiek of pianosnaar ofzo) hoe het verstandigst te monteren? alle tips en tricks zijn welkom! alvast bedankt! (ik post vanavond wel even een foto van de f-22) |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 16 augustus 2007 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 47
|
O, een Raptor. Ik dacht even dat je de Fokker F.22 bedoelde, een viermotorig passagiers toestel. Voor de Raptor moet je eens de bouwtekening van de Boston Jet op mijn site bekijken. Die lijkt er veel op en heeft een duwprop.
__________________ Mijn website is verplaatst naar http://www.zininmodelvliegen.nl/. Lid van de NLC, de organisatie achter de IIFI en Interscale |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Dus je hebt hem al gebouwd? Ja, dat had ik uit je eerste post kunnen opmaken.... sorry. Kan je wat vertellen over de afmetingen, gewicht, vleugeloppervlak? Dan kan ik eens denken over een voorstel. Is uithollen nog een mogelijkheid?
__________________ Mijn website is verplaatst naar http://www.zininmodelvliegen.nl/. Lid van de NLC, de organisatie achter de IIFI en Interscale |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
ik heb hem gemaakt uit één blok schuim. het vleugel opp. is ongeveer 10 bij 10cm per vleugel en de horizontals zon 5 bij 5 cm uithollen moet nog wel een optie zijn... het gewicht is tussen de 100 en 110 gram denk ik... heb hier geen weegschaal maar heb zelf even weegschaal gespeeld.. ![]() ![]() ![]() zo ziet hij er nu uit.. moeten nog wat dingen aan gebeuren en van een dun laagje verf voorzien worden gr |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
ik heb hem gemaakt uit één blok schuim. het vleugel opp. is ongeveer 10 bij 10cm per vleugel en de horizontals zon 5 bij 5 cm uithollen moet nog wel een optie zijn... het gewicht is tussen de 100 en 110 gram denk ik... heb hier geen weegschaal maar heb zelf even weegschaal gespeeld.. ![]() ![]() ![]() ![]() zo ziet hij er nu uit.. moet nog afgewerkt worden en dun laagje verf ontvangen... gr |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 29 december 2009
|
Pfoeiii, mooi stukkie snij en schuurwerk maar nog wel een hele uitdaging om er überhaupt een rubbermotor in te krijgen én hem vliegbaar te krijgen. Vrij veel gewicht vóór de vleugel. Ik zou hier inderdaad ook voor een duwprop gaan om wat gewicht achter te krijgen. Totale romplengte zo'n 23 cm? |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 10 september 2008 Leeftijd: 18
|
Wel, dat ziet er strak uit! Maar dat gewicht zou ik nog eens nameten, 110 gram voor een apparaat van 40cm uit schuim lijkt me een beetje aan de hoge kant. Maar dat ligt natuurlijk ook aan het materiaal, dus wat voor schuim heb je gebruikt? ![]() Je kunt hem natuurlijk aandrijven met een propeller aan de achterkant, maar dat ziet er niet uit. Ik heb zelf wel eens nagedacht over hoe je een vrije vlucht F22 zou moeten aandrijven, en het leek me een leuk idee om eens te experimenteren met een rubber-aangedreven ducted fan. Dat lijkt me een uitdaging om te maken, het is realistisch en het is gewoon stoer. Er kan i.i.g. een mooi lang stuk rubber in de romp, en omdat zo'n ducted fan idioot hard draait moet je een dunne streng rubber gebruiken zodat er lekker veel toeren op kunnen. Ik denk dat het lastig is om een ducted fan te maken van bijv. balsa, maar waarschijnlijk kun je dat wel fixen als je zo'n F22 kan maken. Ik betwijfel of je het hele geval met aandrijving aan het vliegen krijgt, maar als ik jouw was ging ik gewoon eens experimenteren. Weet je al of hij überhaupt goed vliegt/zweeft?
__________________ Ik ben ijverig beoefenaar van de bruutste studie van Nederland Laatst gewijzigd door The Inventor; 24 augustus 2010 om 16:10 |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Lil-ti, Goed vliegende rubbermodellen hebben een vleugelbelasting van 5 g/dm2. Bij de gegevens die jij noemt kom ik op ongeveer 30 g/dm2. Het grote oppervlak van de romp zal ook nog wel lift leveren, maar ik ben bang dat rubberaandrijving niet goed zal gaan werken. Wat wel zou kunnen is het als een catapultmodel gebruiken, hoe zou je dat vinden?
| | |
| | #13 (permalink) |
|
het gewicht heb ik totaal verkeerd ingeschat heb de kist net gewogen en blijkt maar 40 gram te wegen...! dus dat schept nog wel mogelijk heden denk ik...? maar met een catapult maakt hij tog wel grote klappen met neerkomen...? zweven doet hij wel, maar heb nog niet echt de kans gehad hem een ''hengst'' te geven... moet nog even wat hoog gras opzoeken om een enigzins zachte landing te garanderen ^^ haha een rubber-powered ducted fan... wel een serieuze uitdaging ja... eens googelen haha het materiaal is een isolatie (plaat)materiaal dat Dow Chemicals produceert. het is niet particulier te kopen maar in de gemiddelde nieuwbouwwijk in aanbouw is het te vinden! het is er in een diktes van 1 en 2 cm geloof ik... ja! twas echt een verschrikkelijke pest zooi! Laatst gewijzigd door lil-ti; 24 augustus 2010 om 18:56 |
| | |
| | #14 (permalink) | |||||
| Lid sinds: 10 september 2008 Leeftijd: 18
| Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Verder lijkt het op de foto's alsof je vleugels erg dik zijn. Hoe dik zijn ze precies? Misschien kan je daar ook nog wat vanaf schuren, dat bevorderd de vliegeigenschappen en het gewicht.
__________________ Ik ben ijverig beoefenaar van de bruutste studie van Nederland | |||||
| | |
| | #15 (permalink) |
|
glijgetallen raden was bij mij geen vak op school dus gaat niet lukken... heb ff snel beetje gegoogled maar kon niks vinden... iemand met ervaring? ja uithollen kan wel... in de breedte doorsnijden en dan 2 kanalen uithollen van de inlaat naar de uitlaat... het zijn platen op elkaar gelijmd ja... met standaard hobby lijm... waar kinderen mee plakken op de basisschool (nee geen prit)(een flesje met doorzichtige stroopachtige sheiss , het droogt langzaam ja vleugels zijn nog wat mollig... mag nog wel wat af ja... |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| aandrijving, f-22, rubber |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |