Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Vrije vlucht

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 20 november 2011, 10:42   #31 (permalink)

Schwarzadler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moerman Bekijk bericht
Hier het artikel uit de Aeromodeller.
Bedankt! Dit maakt het duidelijker. Ik ga waarschijnlijk het model nog iets groter maken. De co2 motor die ik heb is volgens mij te "zwaar" voor zo'n klein model. Ik ga hem opschalen tot een spanwijdte van 70 cm. Mijn co2 motor kan volgens de gebruiksaanwijzing een spanwijdte tussen de 60 en 90 cm aan, met een oppervlakte van 6 tot 10 dm² en een gewicht tussen 60 en 100 gram, zal wel met motor (30 gram) zijn?

Wat ik moeilijk vind is het maken van het houten blok voor de motor.

Ik ben aan het denken om een Prairy Bird aanpassen tot 24 inch spanwijdte, zonder cockpit te bouwen en om die te laten vliegen met het motortje. Ik heb nog een Graupner dethermalizer, die weegt 23 gram:

Click the image to open in full size.

Zou het mogelijk zijn de Prairy Bird zo aan te passen dat ik die ook kan gebruiken??

Groetjes

Laatst gewijzigd door Schwarzadler; 20 november 2011 om 10:46
Schwarzadler is offline   Met citaat reageren
Oud 20 november 2011, 11:45   #32 (permalink)

hastf1b's schermafbeelding

Leeftijd: 72
Standaard

Hallo, der Graupner Zeitschalter ist viel zu schwer. Bei Mike Woodhouse bekommt man Timer mit einer oder zwei Funktionen mit einem Gewicht von 5 Gramm. Hier der Link: Mike Woodhouse - Free Flight Supplies an der linken Seite auf Timer klicken und dann Mini-Timer.

Gruß Heinz
hastf1b is offline   Met citaat reageren
Oud 20 november 2011, 14:03   #33 (permalink)

Standaard

Ik had al zo'n idee dat de Graupner timer te zwaar zou zijn. Ik heb een timer op het internet gevonden:

TIMER

die weegt maar 1 gram.

Groet
Oud 20 november 2011, 14:37   #34 (permalink)

hastf1b's schermafbeelding

Leeftijd: 72
Standaard

O.K. das sind die sogenannten Button- oder Viscose-Timer. (mal googlen) Der Timer von Ikara ist in diesem Zustand noch nicht einsatzbereit, man muß noch ein Gummiband oder eine Spiralfeder in die Leine zum Höhenleitwerk einbauen. Dabei ist es nicht leicht die richtige Spannung einzustellen. Der von mir verlinkte Timer hat einen eigenen Antrieb und ist genauer einzustellen als die Viscose-Timer.

Gruß Heinz
hastf1b is offline   Met citaat reageren
Oud 26 november 2011, 14:48   #35 (permalink)

Standaard

De stand van zaken:

De romp weegt 6 gram. Dit wordt natuurlijk meer aangezien het nog niet klaar is. Maar dat hebben jullie al begrepen.

Groet

Laatst gewijzigd door Schwarzadler; 26 november 2011 om 14:52
Oud 27 november 2011, 13:35   #36 (permalink)

crins's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Mooie vorm!
Oud 1 december 2011, 10:32   #37 (permalink)

moerman's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Even een plaatje en een praatje van een van de grote voorbeelden van de Dwarf. Dit is de Slicker 50. Mooi ding!

Oud 1 december 2011, 14:33   #38 (permalink)

Standaard

Citaat:
Even een plaatje en een praatje van een van de grote voorbeelden van de Dwarf. Dit is de Slicker 50. Mooi ding!
Ja, vind ik ook!

Vroeg mij af of balsa foam een geschikt materiaal is om het neusblok te maken. Misschien te zacht en niet geschikt om te bespannen?

Vind het neusblok moeilijk om goede vorm te krijgen.

Groet
Oud 1 december 2011, 18:47   #39 (permalink)

Standaard

Wat is balsa foam? Je kunt wel foam gebruiken als je maar niet gaat afwerken met spanlak.
Oud 1 december 2011, 18:54   #40 (permalink)

Standaard

Citaat:
Wat is balsa foam?
Werken met balsa-foam / Artikelen | Peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl

Schijnt niet goedkoop te zijn en niet makkelijk verkrijgbaar.

Laatst gewijzigd door Schwarzadler; 1 december 2011 om 18:56
Oud 2 december 2011, 08:18   #41 (permalink)

DHG500's schermafbeelding

Standaard

Ziet er op het eerste gezicht uit als een variant van hardschuim (roofmate e.d.) Dat spul is makkelijk te verwerken en te lijmen en makkelijk verkrijgbaar (iedere bouwmarkt). Ook voldoende sterk om een holle plug van te maken tr beperking van het gewicht. Maar of het voor deze gewichtsklasse voldoende dun bewerkt kan worden? Ik zou dan toch eerst een hardhouten binnenplug maken waarvan de contour overeenstemt met de gewenste eind (buiten) contour maar dan slanker. Vervolgens een blok hardschuim nemen en dit uithollen totdat het exact overeenkomt met de houten binnenplug.
Pas als het blok exact over de binnenplug zit zou ik gaan werken aan de buitencontour. Op deze wijze worden alle bewerkingskrachten zo gelijkmatig mogelijk overgebracht op de binnenplug en heb je kans en onbeschadigde vorm te schuren die je dan ook nog zou kunnen bespannen(Gampi-papier?).
Pas als dat allemaal klaar en hard is kan je hem in twee helften snijden, van de houten plug afnemen en op je romp lijmen.
DHG500 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2011, 08:58   #42 (permalink)

Standaard

Lijkt mij ook een hardschuim. Is denk ik goed te gebruiken maar zorg wel dat je voor de bevestiging van de motor een goede constructie hebt. Lijm bijvoorbeeld een laag van 5 mm balsa op de voorkant van het schuim om zo de krachten te verdelen. Verder is het een kwestie van een blok tegen de romp lijmen, in model brengen en dan uithollen totdat je tevreden bent over het gewicht en de stevigheid. Een wanddikte van 3 mm is waarschijnlijk voldoende. Bij het bespannen kan je een acryl-lak gebruiken zoals bijvoorbeeld parket plus. Of misschien is dit schuim bestand tegen spanlak?
Oud 2 december 2011, 10:02   #43 (permalink)

DHG500's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag mij alleen af of het niet eenvoudiger is een stuk depron 3 mm in de juiste curve te buigen. Het van binnen naar buiten uithollen van hardschuim zonder al te veel volume van buiten lijkt mij een groot risico op breuk/uitscheuren inhouden.
Of moet je een bolling in meerdere richtingen creëren?
Dan zou je dieptrekken van depron over een mal kunnen overwegen. Google maar eens op de ervaringen van Lutz Näkel op dat vlak. Die man doet geniale dingen met depron (en is als mens prettig in de omgang en goed benaderbaar).
Zie als voorbeeld onderstaande Learjet die hij uit depron heeft getrokken (tiefziehen).

DHG500 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 maart 2012, 20:03   #44 (permalink)

Standaard

Hey Schwarzadler

blij te zien dat er nog liefhebbers zijn van dit soort modellen! Heb je de Slicker Mite ondertussen afgewerkt?
'k Heb zelf vorig jaar een aantal kits van EasyBuilt gekocht en voor de "longerons" (in de kit zit voldoende hout maar dat moet je soms "splicen" om langere stukken te bekomen en daar ben ik niet zo goed in...) heb ik het ideale hout gevonden bij Schleiper (speciaalzaak voor kunstenaars, architecten, etc.).

groeten

Karel-Jan
Ambraske is offline   Met citaat reageren
Oud 1 april 2012, 15:08   #45 (permalink)

Standaard

Citaat:
Ik zou overigens adviseren om toch het te zachte hout te gebruiken, met uitzondering van spant F3. Lichter is echt beter, en de stevigheid krijgt het model door de bespanning met spanpapier. Voor met folie bespannen RC-modellen is dit anders.
Een beetje een late reactie, maar dat kan natuurlijk altijd. Ben benieuwd of het vliegtuigje inmiddels af is aangezien de draad niet meer verder gaat.
Toch wilde ik een vraag stellen aan moerman over bovenstaande.
Ik heb eerder een vrijevluchtzwever gebouwd en bespannen met het bijgeleverde spanpapier en spanlak. (west wings amethyst: zie: West Wings Amethyst | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online!)
Ik ben nu een 2e identieke zwever aan het bouwen en overweeg in plaats van papier, krimpfolie te gebruiken. Echter, dit mag niet ten koste van de sterkte van de vleugel gaan. Zou je bovenstaande wat meer kunnen toelichten en welke folie zou je me aanraden: oracover?
bedankt,
Michel
micheldeman is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Vrije vlucht
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten