![]() |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 27 september 2005 Locatie: Stadskanaal, Groningen
|
Ja, gebeurt! Voor hen is de hobby het besturen van een modelvliegtuig, voor ons is de hobby het laten vliegen van een modelvliegtuig. Op zich is er niks mis met het eerste, maar het onbegrip is irritant. De radiovliegers in de club in mijn woonplaats (ik ben de enige die aan VV en LB doet) vinden het erg leuk als ik iets over VV of LB vertel of het demonstreer, maar helaas is er nog niemand geweest die het zo leuk vond dat ze het ook wilden proberen (met uitzondering van ARF indoor rubbermodellen van Ikara).
__________________ Tanto quanto, tanto tam! |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 30 april 2004 Locatie: Enschede Leeftijd: 25
|
Tjah wat zal ik hier over zeggen: Het gebeurd vaker dan je denkt, zulke gesprekken. Zo heb ik ook wel s als hulp op een stand in dortmund gestaan. Kwam er ook een man aan die niet kon voorstellen dat dit vloog. Ook van elke model heeft servo's en een aansturing. Toen ik m daar ongelijk in gaf werd die man duidelijk nog een beetje geirriteerd ook. Ik kan er zelf nog steeds niet bij dat de meest pure vorm van het modelvliegen toch nog steeds wordt onderschat. Het vergt toch nog al wat kennis en ervaring om een model aan het vliegen te krijgen. Een RC model is meestal in de vlucht wel wat bij te trimmen. Een vrije vlucht model moet van te voren al aardig de instellingen goed hebben anders gaat het fout. Ik denk dat veel RC vliegers nog wat zouden kunnen leren van de vrije vlucht. Met name het afstellen van de modellen. Bernard
__________________ Naar mijn mening kan het altijd lichter. |
| | |
| | #4 (permalink) | ||
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
|
Al enige decennia hoor ik dit soort gezwam van sommige RC vliegers, hebben soms de onzinnigste opvattingen over LB. Ik heb lang geloofd dat daar maar een ding tegen helpt: tell 'm like it really is. Maar ik ben tot het inzicht gekomen dat het een mutatie is van de soort 'homo aeromodelisticus', zonder bepaalde elementaire vaardigheden die ook achteraf niet of nauwelijks meer aan te leren blijken te zijn. Citaat:
Citaat:
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. | ||
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Ik denk inderdaad dat Aeromodeller een bindende factor voor 'ons soort modelvliegers' is geweest, maar ... Vanaf de tweede wereldoorlog werd er in AM al over RC geschreven, maar gewoon als een van de vele mogelijkheden om model te vliegen. In plaats van het blad 'over te nemen', zoals bij veel andere bladen, nam het RC gedeelte juist af, tot het in de jaren '80 een vrijwel RC-loos blad was. Ik denk dat dat van de ene kant door de typische instelling van de Engelsen is, maar van de andere kant omdat er in Engeland andere bladen opkwamen die het RC-deel van de vliegers bedienden. Uiteindelijk werd in AM RC bijna doodgezwegen. Ik ging als 16-jarige naar Engeland op vakantie en ontdekte AM. Dat was toen bij ons al niet in de boekhandel verkrijgbaar en daarom nam ik een 'overseas' abonnement. Dat heb ik gehad tot 1983 waarna ik 15 jaar uit de modelbouw was. Later ontdekte ik dat in de latere jaren '80 en de jaren '90 nog veel interessants in AM verschenen is, zodat ik exemplaren uit die tijd nu alsnog opkoop op swapmeets als ik in Engeland ben. Sinds enkele jaren is AM opgenomen in AMI en nog steeds staan er leuke dingen in. Overigens hebben ook het Engelse blad Model Flyer en het amerikaanse Flying Models nog steeds vrij veel vrije vlucht en lijnbesturing er in, MF heeft zelfs afzonderlijke rubrieken voor verschillende vormen van LB en VV.
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 2 september 2005 Locatie: Genk - België - EBZW Leeftijd: 46
|
Als jonge snaak begonnen met werpzwevertjes, daarna peanut-scale gummi VV. Daarna LB plankrompjes met PAW's. Dan een beetje liggen met combat, zonder ooit maar een wedstrijd te vliegen. Daarna 20 jaar bezig geweest met full scale Britse wagens en nu sinds 2 jaren RC. Maar ik doorbladerde wel al de jaren dat mijn modelbouwen stil lag de AM's, RCME's en andere Britse en Amerikaanse tijdschriften bij mijn vader.
__________________ It's only when you look at an ant through a magnifying glass on a sunny day that you realise how often they burst into flames. |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Het is toch verwonderlijk hoe 'we' vaal op elkaar lijken, of misschien ook niet. Ik ken zóveel modelvliegers die ook in klassieke auto's of motoren geinteresseerd zijn dat de genen voor modelvliegen en klassieke auto's of motoren wel op hetzelfde chromosoom moeten liggen. Van de andere kant ook niet verwonderlijk. De meeste modelvliegers zijn eigenlijk geinteresseerd in alles wat op een mechanische manier beweegt (rolt, vliegt, vaart), liefst als het dat doet met lawaai, rook en liefst ook enig gevaar. Ook opvallend is het grote aantal musici onder de LB stuntvliegers bijvoorbeeld onze Bruno van Hoek en de Amerikaanse wereldkampioen Bill Werwage! Bij mij is het modelvliegen een tijd verdrongen geweest door de auto's, liefst Engels, vooral Triumph en MG. Toen het modelbouwvirus de kop weer opstak heeft dat de auto's weer verdrongen. Ik heb jarenlang dagelijks in een MGBGT gereden (helaas door mijn lengte cq last van de rug niet meer mogelijk als dagelijkse auto) en zal mijn eerste en laatste klassieker, een Triumph Spitfire uit 1964 nooit wegdoen. Verder zing ik en speel gitaar in een bluesband en zal dat altijd blijven doen zo lang ik mijn vingers niet helemaal verlies aan een propeller.
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 2 september 2005 Locatie: Genk - België - EBZW Leeftijd: 46
|
Mijn eerste klassieker was ook een spit. Weliswaar een MKIV uit 1977. Daarna een 15-tal minis en coopers en sinds 2005 staat mijn droomwagen (zie avatar) in mijn garage.
__________________ It's only when you look at an ant through a magnifying glass on a sunny day that you realise how often they burst into flames. |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 15 maart 2004 Locatie: Delft Leeftijd: 22
|
iets anders, kan toeval zijn of weer een hobby die op het zelfde chromosoom ligt: jongleren, bij ons op de (vv) club jongleren relatief gezien veel mensen.(ik trouwens ook). het valt dus idd op dat de hobby's waar je wat 'preciezer' voor moet zijn zoals muziek spelen, jongleren en vrije vlucht vliegen toch door de zelfde soort mensen word gedaan. gr kevin
__________________ F1B - Keep It Light - |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |