Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Vrije vlucht

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 27 september 2005, 15:11   #31 (permalink)

Standaard

Een paar weken geleden ben ik (voor ik geloof de 6e keer) naar de Engelse Nationale KApioenschappen geweest. Als tegen etenstijd de wedstrijden gedaan zijn halen vele tientallen mensen sportmodellen zoals Bruno bedoelt (koddig uitziende hoogdekkertjes met pruttelende dieseltjes van minder dan één cc die slechts enkele tientallen seconden lopen) uit zijn auto en gaat tot het te donker is met die dingen vliegen. Iedereen die dat meemaakt is verkocht! Heerlijk zoals er tientallen van die dingen in de lucht zijn. Erg jammer dat dat in Nederland niet blijkt te kunnen. Ik vlieg er wel mee, maar vrijwel altijd alleen. Ik woon in Noord-Nederland en er is altijd in de omgeving wel een plekje te vinden waar het kan (paar aaneengesloten weidevelden zonder koeien en bomen). Ik kom steeds meer mensen tegen die het ook willen doen, maar samen vliegen is nog ver weg helaas. Als ik in het midden of westen kom zie ik overigens geregeld plekken waar volgens mij zonder enig probleem met sportmodelletjes gevlogen kan worden.
Oud 28 september 2006, 09:16   #32 (permalink)
fc3003
Guest

Standaard

ik vlieg regelmatig vrije vlucht motor modellen op een kaal /leeg industrie gebied bij ruigoord /amsterdam west, het kan daar nogsteeds , hoewel er nu wel gebouwd wordt, ik test vlieg alles daar van 0,5 cc diesel tot 10cc bezine kisten..
ik moet zeggen dat ik geschrokken ben te lezen dat er op de ginkelse heide niet meer gevlogen mag worden,, ik heb daar er veel gevlogen ,, en i.d.d sinds 1994 toevalig net niet meer ,,,was best van plan er weer een keer heen te gaan, maar daar hoef ik nu ook niet meer over na te denken,, het mag gewoon echt niet meer daar ?
  Met citaat reageren
Oud 28 september 2006, 13:26   #33 (permalink)

Standaard

Als je opgenomen wilt worden in het register van sportmodellenvliegers in Nederland moet je me even naam en adres in een PB (of PM) sturen. Er is nog niets mee gedaan, maar dat willen we met een aantal mensen de komende jaren wel een keer gaan doen.
Oud 28 september 2006, 18:41   #34 (permalink)
fc3003
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FOX35
Als je opgenomen wilt worden in het register van sportmodellenvliegers in Nederland moet je me even naam en adres in een PB (of PM) sturen. Er is nog niets mee gedaan, maar dat willen we met een aantal mensen de komende jaren wel een keer gaan doen.
Citaat:

ach,,,nederland ,, ik ben al van af beging 80,er jaren hard core met vintage vrije vlucht en bezig ,veel langer nog met sport modellen, en ben het best wel zat inmiddels ,, de evenementen en wedstrijden zijn al jaren in engeland, iedereen kan er zo aan mee doen ! fun vliegen en wedstrijden ,en elkjaar weer een europees kampionschap van heel veel vintage klasse , ik zie er nooit een andere nederlander aan mee doen , er zitten hier in nederland wel een paar sport modellen vliegers , en een paar echte serieuze moderne vrije vlucht klasse vliegers maar niet bij mij in de buurt, dus wat heeft het voor nut verder ???
ik beheer wel een mega groot tekeningen archief hier met nederlandse vintage (voor jan. 51'), bouwtekeningen, van veel verschillende klasse, ik geloof dat ik er 150 tot A-4 heb verkleind om ze als e mail te verzenden,,dus als je nog wat zoekt ? er zit ook wel wat nieuwer spul bij ,,l.b. enzo
  Met citaat reageren
Oud 28 september 2006, 23:30   #35 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Bruno van Hoek's schermafbeelding

Leeftijd: 58
Standaard

De laatste keer dat ik in Nederland een sportmodel zag vliegen (dan reken ik de bouwsels van mijn F2B-maat Henk de Jong even niet mee) was aan het eind van een winter, in de buurt van Lelystad, toen ik (op schaatsen) iemand tegenkwam die vanaf het ijs startte.
En dat is al weer jaren geleden.
Oud 29 september 2006, 08:25   #36 (permalink)
fc3003
Guest

Standaard

in de winter 93/94 heb ik op het ijsgevlogen bij lelystad . toen was het nog echt winter,,
met een rood vliegtuig op skies , mijn broer was er ook bij met een oranje vliegtuig,, ik kan me iets van iemand ontmoeten herinneren,,dus dat zal het wel zijn geweest dan !.
en henk de jong vloog vrije vlucht motor ook wel op de ginkelse heide ,hij heeft me er wel eens een foto van gestuurd,, nou da,s dan ook over daar..

verder ...ach ik zeur te veel , zit zo even naar een leuke tekening te kijken van een vrije vlucht model, en denk ,,nou die zou ik wel willen bouwen !

het barst hier in de polder van de grote lege weilanden , je kunt op zo veel plaatsen vliegen , ik stop pas als ik 95 jaar oud ben ,,(denk ik )
  Met citaat reageren
Oud 29 september 2006, 11:51   #37 (permalink)

Standaard

Ik vlieg pas met sportmodellen sinds enkele jaren. De periode die ik het interessantst vind is de tijd dat er voldoende kleine dieseltjes op de markt waren, waar nu ook nog wel tweedehands aan te komen is, dus de jaren '50 en '60. Ik geloof niet dat dat echt als vintage wordt beschouwd.

Ik vind de kleinere modellen (spanwijdte niet veel groter dan een meter) met motoren van onder de 1cc het leukst, ook de (verkleinde) replica's en nieuwe motoren die in de jaren '90 nog op de markt zijn gekomen. Een Cardinal of Tomboy met een Mills 0,75cc diesel staat precies voor wat ik leuk vind. Ik heb meer tekeningen dan ik ooit zal kunnen bouwen.

Het is nu eenmaal zo dat dit zich voornamelijk in Engeland afspeelt. Ik blijf een beetje bij via tijdschriften. Kosten en gebrek aan tijd betekenen dat ik niet al te vaak naar Engeland kan gaan. Wel ga ik jaarlijks naar de Power-Nats waar in de schemering altijd met sportmodellen wordt gevlogen.

Ik heb sinds enkele jaren contact met Jan Bakker die vaak voor evenementen naar Engeland ging, waar hij ook zijn naamgenoot Joost regelmatig tegenkwam (getuige ook verslagen in Engelse tijdschriften), maar vanwege door omstandigheden kan hij dat helaas nauwelijks meer.

Toch zou het leuk zijn om eens met wat van de resterende sportmodellenvliegers bij elkaar te komen om modellen en motoren en zo te kunnen laten zien, te bespreken en te vliegen. Vandaar het register.
Oud 29 september 2006, 16:31   #38 (permalink)
fc3003
Guest

Standaard

ja de kleine diesels zijn erg mooi !
ik ben zelf net aan een May Day begonnen een KNVvL tekening, ontworpen door Leo en Paul Marks uit 1971,,,span 1140 mm goed voor een mills 0,75 . een sport model dus en een lekker kleintje ook, kan je overal me vliegen.

hier kan je dus nog vliegen ! ik was er vandaag nog.
kijk eens wat een groot stuk land net links (west) van de haven,
http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=k&...02497,0.057163
  Met citaat reageren
Oud 2 oktober 2006, 11:44   #39 (permalink)

Standaard

Ik heb de tekening van de May Day ook, mooie lijnen, al staat me bij wat summiere tekening wat constructie betreft. Ik wil hem ook nog eens gaan bouwen, net als de Centaur van van Hattem. Ik ben in bezit van een door Arthur Leeuwangh gebouwde Topsiel (nr 5). Toch leuk om in Engeland te verschijnen met een stukje Nederlandse trots en historie.

Ik woon in de provincie Groningen, dus terreinen aan de westkust zijn voor mij om alleen maar te vliegen niet zo geschikt, maar het lijkt me leuk om eens een terrein te vinden, liefst zo centraal mogelijk in het land, waar we een datum af kunnen spreken om eens met meerdere sportmodellenvliegers tegelijk te kunnen vliegen. Probleem is dat je er dan ook moet mógen vliegen, dus dan moeten we toestemming kunnen vragen aan de eigenaar. Als dat lukt kunnen we een Bowden-wedstrijd vliegen (bijvoorbeeld: vluchtduur van 45 seconden zo dicht mogelijk benaderen en zo dicht mogelijk bij startplek landen).
Oud 2 oktober 2006, 18:34   #40 (permalink)
fc3003
Guest

Standaard

goed iedee ,, ik hoor het wel..
de topsiel is erg leuk ja , er zit lekker veel te bouwen aan,
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Vrije vlucht
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten