Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Vrije vlucht

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 10 juni 2009, 14:51   #16 (permalink)

moerman's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Hoe bedoel je, "nog wordt beleefd"!?!? Vrije vlucht is echt niet aan het uitsterven. Maar er zijn wel veel opties naast gekomen, dat moet ik toegeven.

Leuk dat je zelf ook veel plezier aan je zwever beleefd. Bedenk wel dat constante rondjes vliegen niet voorkomt dat het model met de wind wordt meegevoerd. Dus hoe goed het ook is afgesteld, het vliegt dan gewoon zijn rondjes op de wind. sommige modellen hebben de eigenschap om hun neus in de wind te draaien en dus minder af te drijven. Ideaal in ons kleine en winderige landje.
Oud 11 juni 2009, 12:57   #17 (permalink)

Jakkie takkie's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Haha... daar bedoel ik mee dat het vandaag de dag niet meer zo vanzelfsprekend is dat als je instapt in de modelvliegerij je begint met een VV model. Vroeger (..) was dat toch anders en begonnen de meeste modelvliegers hiermee om ervaring op te doen.

Dat de zwever wordt meegevoerd door de wind is op zich niet zo erg mits dat niet al te ver is, ik moet hem meestal zelf gaan ophalen hoewel hij van mijn zoontje is.
Oud 11 juni 2009, 14:14   #18 (permalink)

Standaard

Klopt, tegenwoordig begin je met RC en als je daar ervaring mee hebt kan je met vrije vlucht beginnen.
Oud 11 juni 2009, 18:32   #19 (permalink)

Geertjan's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

RC heeft me nooit geïnteresseerd. Het mooie aan VV vind ik dat je werkt met eenvoudige, goedkope materialen (geen bakken electronica enzo) en de elementen van de natuur. Daar met je eigen knutselwerkje enige controle over krijgen vind ik heel mooi.

G
Geertjan is offline   Met citaat reageren
Oud 21 augustus 2009, 12:00   #20 (permalink)

Standaard

Eergisteren ben ik op de Goffert wezen vliegen met mijn nieuwe Polly ontwerp. Doet het al heel aardig ook al gebruik ik nog een vrij kort motortje. Langste vlucht was nu 30 seconde.

Laatst gewijzigd door moerman; 27 augustus 2009 om 13:48
moerman is offline   Met citaat reageren
Oud 31 augustus 2009, 11:52   #21 (permalink)

Leeftijd: 45
Standaard

Eigenlijk zou men elke beginnende modelvlieger moeten "verplichten" om eerst een jaartje met VV te experimenteren. Enkel op die manier kan je echt leren hoe je een vliegtuig moet trimmen en zo leer je ook nog eens echt licht te bouwen en het belang van materiaalkeuze.
Oud 21 september 2009, 11:30   #22 (permalink)

Standaard

Gisteren ben ik weer wezen vliegen, op een sportveld deze keer. Ik had mijn depron FROG Skyjeep, mijn pistachio Chambermaid en mijn Polly meegenomen. De Polly vloog meteen heel lekker. Er was wel wat turbulentie door de omringende bomen maar ze had geen moeite om voldoende hoogte te winnen. Met ongeveer 800 a 900 toeren maakte ze vluchten van rond de 30 seconde. Helaas verdween ze op een gegeven moment in een hoge boom
Het heeft me wel een uur gekost om haar weer hieruit te bevrijden. Stokken gooien, etc, maar gelukkig is ze weer onbeschadigd terug.

De Chambermaid was nog niet goed getrimd voor buiten, de enige keren dat ik daarmee heb gevlogen was binnen. Binnen was de beste tijd 48 seconde. Om buiten te vliegen gebruik ik een maatje dikker rubber om te zorgen dat het model voldoende hoogte kan krijgen. Dit heeft echter invloed op de afstelling, er was meer downthrust nodig om de ernstige powerstall na de start onder de knie te krijgen. Maar daarmee vloog ook dit model behoorlijk. Toch was steeds het begin van de vlucht nogal hectisch en vloog het model pas echt lekker wanneer wat kracht van de motor was. Beste vluchten waren tegen de 30 seconde, dus de tijd die ik indoor met dit schaalmodel haalde heb ik buiten nog niet kunnen verbeteren.

Ook de Skyjeep was nog niet goed getrimd met een krachtigere motor en had ook extra downthrust nodig. Maar daarmee vloog deze ook echt lekker. Ook hierbij vluchten van rond 30 seconde. Dat was ook ongeveer de tijd die de modellen nodig hadden om aan de andere kant van het sportveld te komen, dus langere tijden waren ook niet bepaald een voordeel geweest. En voor modellen van 20 en 30 cm spanwijdte zijn dit ook best goede tijden voor buiten.

Hoe zit het, hebben jullie nog kunnen vliegen de laatste tijd?
Oud 21 september 2009, 15:02   #23 (permalink)

Leeftijd: 44
Standaard

De laatste paar weken vlieg ik wel veel, twee tot drie middagen in de week ...... maar niet met vrije vlucht maar met m'n RC Charter en de Holidep.
Het probleem wat ik tegenkom is dat bij ons in de polder eigenlijk altijd wind is. Het veld waar ik RC vlieg ligt tegen een breed kanaal aan en verder tussen de akkers waar ik liever ook niet teveel in loop. Dus niet echt geschikt voor vrijevlucht modellen. En we hebben ook niet zoveel van die mooie parken.

Wel ben ik nog wat aan het uitdenken voor een grotere fdl achtig model om in huis te vliegen. Maar ja, tijd vrijmaken lukt niet altijd
Oud 21 september 2009, 17:39   #24 (permalink)

Standaard

Ja, die problemen ken ik. Ik ben al jaren aan het denken over een RC rubber aangedreven model, zodat ik deze wat kan bijsturen en dus op het veld kan houden. Maar tijd is inderdaad een beperkende factor. Maar ooit.....
Oud 29 september 2009, 16:52   #25 (permalink)

Standaard

Hier een plaatje van mijn vliegende Chrislea Skyjeep, 30 cm spanwijdte, gemaakt van depron. Mooi he?

Click the image to open in full size.
Oud 8 november 2009, 16:33   #26 (permalink)

Leeftijd: 38
Standaard Ook wezen vliegen

Vandaag ook eindelijk weer es gevlogen... Dochterje Fien en 3 modelletjes mee... (vrije zwevers) Van Michael Woodhouse de High Flyer (Pel-Aero kit), vrij zwevertje Aero-Spatz en m'n buiten Pelicato... Op een openplek in ons stadbos ging het loos... Gelukkig redelijk windstil. The high Flyer deed z'n naam eer aan en vloog meteen goed. Was z'n eerste vlucht. Draaide mooie rondjes... Wat lood mee om uit te trimmen. Wat een leuk beginnersmodel... Een echte aanrader ! Ik had de Aero Spatz wat aangepast (minder lood) en washout... Ook deze deed het leuk... De buiten Pelicato was nog steeds wat aan de zware kant... En hij vloog alleen rechdoor... En dook af en toe als een stuka naar de grond... Ik bleef er achterna lopen... Hmmm... lekker voor de conditie... hahahaha... Na ongeveer 1.5uur vliegen was de score als volgt; Stabilo High Flyer stuk (gras erg nat een stabilo dun)... Buiten Pelicato vleugels (gelukkig in z'n geheel) van romp afgebroken... Alleen de Aero Spatz nog heel... Heb ik van de week meteen weer wat te doen.. Al met al pappa en dochter heerlijk midddag...

Laatst gewijzigd door Siem73; 8 november 2009 om 17:33
Siem73 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2009, 21:18   #27 (permalink)

Standaard

Siem, dat klinkt heel leuk. Het was vandaag ook geweldig weer om te vliegen. Ik ben er zelf echter niet toe gekomen.

Zie je nog mogelijkheid om de Pelicatoo lichter te maken en een bocht te geven? Heb je stabtilt gebruikt?
Oud 8 november 2009, 22:09   #28 (permalink)

Standaard Pelicatoo

Ha die Wout,

De High Flyer al weer gemaakt...

De beschadigde Pelicatoo ga ik gebruiken om wat ervaring met vliegen en afstellen op te doen. Ondertussen een nieuwe Pelicatoo in aanbouw. Deze probeer ik zo licht mogelijk te bouwen. Beter (nu een david-schaafje gekocht) schaven en schuren en vooral veel minder lijm gebruiken. Moet alleen een veel lichter koolstof buisje vinden voor de romp. Heb je enig idee waar ik deze op de kop kan tikken; via Michael Woodhouse ? Heb in korte tijd echt het vlieg-virus te pakken. Das beter dan die mexicaanse variant, hahahaha... Die High Flyer is echt een leuk model, doet precies wat je ervan, had ik deze maar 10 jaar eerder gebouwd.

Nog schaaftips voor de david-schaaf ?

Staat de stabtilt op de tek. van de Pelicatoo ?
Oud 8 november 2009, 22:38   #29 (permalink)

Henri Kaper's schermafbeelding

Standaard

Heb je al bij vlieger-winkels gekeken? Daar hebben ze ook alle maten carbon.
Oud 8 november 2009, 23:08   #30 (permalink)

Standaard Vlieger winkel

Beste Henri

He das een goed idee van de vlieger-winkel, bedankt... Zeg wat een mooie site heb je !
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Vrije vlucht
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten