![]() |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 11 juni 2010 Locatie: Capelle aan den IJssel Leeftijd: 20
|
bedankt voor de reactie. Ik wist niet hoe zo'n laad boom werkte dus vandaar de vraag waar hem te plaatsen Maar als ik het zo lees is t inderdaad wel erg simpel. en dat op de boormchine is een handig idee!!werkt snel en gelijkmatig ++ Groet Adriaan |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hallo een laad boom is eigenlijk een soort van kraan de boom is door een kabel verbonden met de top van de mast en kan door middel van een lier in hoogte versteld worden maar dit gebeurt zelden en blijft dus normaal op hoogte staan alleen als het een lang luik is wordt met de boom in hoogte veranderd om zo de hele oppervlakte van het luik te kunnen benutten aan de boom hangt een kabel met een haak om de lasten te kunnen aan hangen deze kabel wordt met dezelfde lier bedient en werkt dus als kraan de lier heeft dus twee trommels die in en uitgeschakeld kunnen worden met een hefboom een pal op een nokken wiel (soort van tandwiel)belet dat de gekoze stand van de boom hoogte vanzelf kan terug vallen (veiligheid)willen ze de boom terug om laag dan wordt de pal manueel op gehoffen en kan de lier de boom terug laten zakken je wil die paal niet op je hersens krijgen natuurlijk zo werkt ongeveer een laad boom dit werdt zo gebouwd omdat er toen in de havens niet altijd een kraan ter beschikking was ofdat de schepen de haven niet konden aan doen en ze langs de kust de vracht in kleinere schepen over laden die zo de vracht wel naar de haven konden brengen meestal pladbodem aaken groetjes raf en je moet dus van een oude wekker nog een soort lier bouwen daar zitten tandwielen genoeg in google en zoeken op lier of winch
__________________ "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |