Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Werkschepen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 2 december 2011, 16:42   #31 (permalink)

Koos82's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

Hallo Allemaal,

heb vandaag via marktplaats een smit nederland op de kop getikt, nu zit hier wel het bouwbeschrijving bij, maar geen tekening ofzo, is er toevallig iemand die in het bezit is van deze tekening en een kopie kan maken? of horen er geen tekeningen bij?

Alvast bedankt
gr
Koos
Op de werf: Svitzer London 1:50
Koos82 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2011, 17:31   #32 (permalink)

Dave12's schermafbeelding

Leeftijd: 15
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koos82 Bekijk bericht
Hallo Allemaal,

heb vandaag via marktplaats een smit nederland op de kop getikt, nu zit hier wel het bouwbeschrijving bij, maar geen tekening ofzo, is er toevallig iemand die in het bezit is van deze tekening en een kopie kan maken? of horen er geen tekeningen bij?

Alvast bedankt
gr
Koos

Op deze site is de PDF te downloaden!
Billing Boats Official Website 2009
Deze dus:
http://www.billingboats.com/instruct...nstruction.pdf

Succes ermee

Gr. David
Oud 2 december 2011, 20:15   #33 (permalink)

Standaard

@Dave12
Bedankt voor de link, dit boekje zat er wel bij.

De tekening komen ook mijn kan op als het goed via vincent
Alvast hartelijk dank daar voor!!

gr
Koos
Oud 4 december 2011, 11:21   #34 (permalink)

Standaard

Koos ik heb je een berichtje gestuurd
Als er meer mensen zijn die foto's willen hebben even een berichtje sturen of gewoon op het form zetten
Of als er mensen zijn die iets specials willen weten of foto's willen hebben even melden dan gaat ik alles even opzoeken wat ik hen en als ik naar boord gaat dan neem ik wel foto's
Ik heb dit bij Hans ook gedaan misschien kan deze ook gegevens uitwisselen met jullie

Gr Tom
Tom.Koornhof is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2011, 15:06   #35 (permalink)

HANS BERTING's schermafbeelding

Leeftijd: 59
Standaard

Beste Bouwers en Geintresseerden,

Ik kreeg een mailtje van Tom Koornhof dat er op dit forum wat vragen waren over het model van de SMIT NEDERLAND uit de 1800 serie, dus heb even op deze site gekeken en vandaar dit mailtje.

In de bouwdoos zit een boekje met de bouwbeschrijving ervan, dit is via de site van Billing Boats ook als PDF te downloaden.
Verders zitten er nog 3 bouwtekeningen bij, aan beide zijden bedrukt, dus 6 in totaal.
Hierbij zit een zij en bovenaanzicht 1:1

Ben zelf ook al een tijdje bezig met dit model van Billing Boats, hoofdzakelijk in de wintermaanden, en ben er nog niet mee klaar.
Probeer zoveel mogelijk details en ook verlichting aan te brengen, werk met 6v lampjes van 2.3 en 3 m/m en LED's van 3 m/m, met eenvoudig handgereedschap.
Van elektronica weet ik verders helaas erg weinig.

Gelukkig heb ik ook van diverse leden hulp gehad met informatie over bepaalde dingen van dit type sleepboot.
Hierdoor probeer ik mijn model nu zo goed mogelijk na te bouwen, voor zover dit voor mij ook mogelijk is.
Ik weet er ook niet alles van, maar als ik met wat ik erover "weet" ook weer iemand er wat mee kan helpen dan "hoor" ik het wel.

Als je dit model zo uit de doos vanaf de bijgeleverde tekeningen bouwt, ziet het er vrij goed uit.
Zo was ik in eerste instantie ook begonnen, maar kwam er tijdens het bouwen achter dat er met sommige dingen wat afwijkingen waren dan met wat er op deze tekeningen stond en probeerde dit na te maken en aan te gaan brengen.
Ik kwam van het een in het ander terecht, mede hierdoor gaat er in dit model van de SMIT NEDERLAND erg veel tijd, geduld en zin inzitten................
Heb ook de binnenkant van het dekhuis zo goed mogelijk nagebouwd.

Op de site van het modelbouwforum staat een fotoalbum van mij met wat foto's die ik tijdens de bouw van mijn SMIT NEDERLAND model heb gemaakt en geplaatst, het model is nog niet klaar !.

Een goede raad, als je een wat nauwkeuriger model wil gaan maken, probeer dan zoveel mogelijk info erover te weten te komen voordat je aan één van deze 9 sleepboten uit de 1800 serie gaat bouwen, dat werkt stukken makkelijker dan het achteraf te proberen te veranderen...........

groetjes; Hans Berting
HANS BERTING is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2011, 16:31   #36 (permalink)

Vincent1979's schermafbeelding

Leeftijd: 32
Standaard

Hallo Hans,

Ik heb net uw foto album bekeken maar petje af voor uw bouw kunst,

Er zijn veel dingen die niet kloppen op de tekeningen van BB,
Zoals dat boven de kimkiel nog een stootrand zit en de tunnels komen ook niet overeen, ook de schroefas bevestiging klopt niet,

Ik ben bezig met de romp van de Denemarken en heb veel moeten veranderen ten opzichte van de standaard tekening van BB,(en bouwpakket)

Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size.

Zoals u kan zien zijn mijn tunnels van alu en de tunnel bevestiging is ook anders,
ankerkluizen zijn ook anders als op de romp,
en de kiel is bij BB rond en moet in een punt zijn,.

En zo zijn er vast nog wel meer dingen die niet kloppen, Maar de basis is er,

Gelukkig is er veel input vanuit de leden van het forum om de schepen zo natuurgetrouw na te bouwen,

Mijn Denemarken ligt op dit moment nog op de werf en ligt ook even stil door omstandigheden en een ander groot project, maar het kriebelt wel weer om te starten ..

Mvg Vincent,
Oud 4 december 2011, 17:13   #37 (permalink)

Standaard

Hallo Vincent,

Bedankt voor je complimenten over mijn model.
Ik zal dit model ook niet echt 100% goed maken, maar ik probeer het wel zo goed mogelijk te doen.
Ieder gemaakt model wijkt wat af, het is en blijft handwerk en je moet op een gegeven moment ook een grens gaan trekken tot hoever je wil en kan gaan.
Het moet een leuke hobby blijven en geen nachtmerrie !

Je eigen model van de SMIT DENEMARKEN ziet er goed uit, zeker met de aangebrachte veranderingen ten aanzien van het basis model.
Je hebt van te voren goed info er over verzameld voordat je eraan begon.
Dit wordt zeker een hele mooie SMIT DENEMARKEN als deze klaar is !

Er zitten inderdaad helaas nogal wat tekort komingen en foutjes in de BB bouwbeschrijving/tekeningen, maar met het opzoeken op dit modelbouwforum van eerdere bouwverslagen over het model van de SMIT NEDERLAND, kan je al aardig wat dingen erover vinden.
Maar op de eerste plaats is de hulp van diverse forumleden ook altijd erg welkom......

Véél bouwplezier en laat o.a. af en toe eens wat foto's zien van de vorderingen aan het model van je SMIT DENEMARKEN, er zijn altijd veel mensen hierin geinteresseerd !

groetjes: Hans Berting
Oud 5 december 2011, 17:35   #38 (permalink)

Standaard

Hallo Hans,

mijn complimenten zeg voor uw model, erg heel erg mooi
Ik hoop straks met mijn model ook zo iets mooi er van te maken.
wat betreft de fouten in de tekeningen moet ik nog achter komen, maar naar mijn ervaring hebben de meeste tekeningen wel fouten.
ik blijf in iedergeval uw foto album volgen

gr
Koos
Oud 6 december 2011, 18:59   #39 (permalink)

Standaard

Hallo Koos,

Bedankt voor je complimenten over mijn model, ik vindt het leuk dat je mijn foto-album blijft volgen.
Ik ben er in de winter van 2006 aan begonnen en werk er niet constant aan, eigenlijk alleen in de wintermaanden, dus het aantal nieuwe foto's dat erbij geplaatst gaan worden in het foto-album zal niet zo snel gaan........

Ik weet zeker dat je model ook goed zal worden, maak er géén haast werk van.
Wanneer ben je aan je model begonnen,en hoever ben je er nu mee, welke van de 9 SMIT uit de 180 serie gaat het worden ?

Wat betreft de fouten en verbeteringen aan mijn model, hiervan heb ik een lijstje samengesteld, misschien kan je er je voordeel mee doen.

Kijk altijd éérst naar het originele foto bestand van deze sleepboten.
De Billing Boats bouw-tekening wijkt af op sommige punten !

01- stuurhut, binnenin ontbreekt luik en trap (sb).
02- bedieningspaneel onder sb dekhuis-trap ontbreekt.
03- dekhuis-traptreden is op BB-tekening 1 minder, 11 aan beide zijden, moet zijn bb + sb = 12.
04- de 2 grote ventilatie-roosters horen hoger en dichter bij elkaar te zitten.
05- de 2 grote ventilatie-roosters horen 9 lamellen te hebben ipv. 8 op de BB-tekening
06- ventilatie-rooster kast, voorkant stuurhut, staat op BB-tekening in het midden, niet goed, hoort uit het midden naar sb kant onder het middenste raam te staan.
07- deuren in verschansing ontbreekt aan bb + sb tegenover dekhuis.
08- reling aan het dekhuis zit te laag afgetekend en niet "waterpas".
09- remband en remcilinder ontbreekt aan de sleeplier, verders is deze uiterlijk ook wat anders dan de originele sleeplier.
10- remband ontbreekt op de ankerlier, en nog wat andere dingen, raadpleeg originele foto's !
11- kunststof rand op de verschansing, kan beter een aparte rand aanbrengen, ziet er hierdoor véél echter uit.
12- dekhuis bb kant, ontbreekt een luik, deze is o.a. om de winchmotor te vervangen.
13- navigatie-verlichting, er hoort nog een lampje tussen de wand en de bak te zitten.
14- reddingsboeien aan het dekhuis, horen iets lager dan op BB-tekening te zitten.
15- Er ontbreekt een soort haak aan bb-kant, naast de reddingsboei.
16-de overgang van de rubberen stootrand, aan de voor en achterkant, loopt helemaal vloeiend over, dus niet zoals BB dat aangeeft, dus een hele lange schuine overgang.
Als je er wat vlaks tegenaan legt zie je de ruimte die je op moet vullen. Is wel een hoop schuurwerk (op je model schuren).
17- hoogte verschansing is niet correct, moet zijn 75 cm=23 m/m en 94 cm= 28.5 m/m, oplopend naar 99 cm=30 m/m, panamakluis, voorkant.
18- hartlijn op het dek, is bij mijn model niet goed in het midden afgetekend.
19- ramen van de stuurhut, o.a. voorkant, bb/sb hebben een andere maat dan het middenste raam, op de tekening van BB, klopt het met de afmeting van het middelste raam helemaal niet !
20- De kaarttafel/bediening in de stuurhut, hoort met de voorzijde gelijk aan de helft van de deuropening staan, met de foute aftekening van BB zit deze bijna gelijk aan de deurpost/bedieningspaneel/voorramen.

Dit zijn een aantal dingen/verbeteringen die ik tot nu toe heb gevonden.
Ongetwijfeld zullen er door andere bouwers van een SMIT NEDERLAND er nog wat andere zijn tegen gekomen.
Graag wat tips hierover !!

groetjes: Hans
Oud 7 december 2011, 10:11   #40 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Herm's schermafbeelding

Leeftijd: 35
Standaard

Vincent,

Volg dit draadje al een tijdje omdat ik sinds oktober in t bezit ben van de Smit Rusland,vaarklaar en netjes gebouwd er is echter nog wel wat werk aan interieur en div beslagdelen.

Heb t altijd al mooie boten gevonden en heb ze vaak gezien (dichtbij de nieuwe maas gewoond)

Nu ik dit draadje volg en de foto's van Hans en jou in combinatie met de gegevens van Tom zie heb ik er helemaal zin in om de Rusland af te maken zoals ze nu vaart maar dan heb ik nog veel te veranderen, zoals bijv de kleuren etc.

Voor bepaalde details kijk ik ook regelmatig naar t bouwverslag van de Smit Frankrijk van Peter van As,dit model vaart bij ons op de club en is echt prachtig gebouwd.

Zal dit blijven volgen,heb hier in ieder geval veel belangrijke info gevonden.

Succes met de bouw verder,ook voor Hans.

gr Herman
Herm is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2011, 15:51   #41 (permalink)

Standaard

Herman
Even op passen met de Frankrijk hij is haast het zelfde maar de voorzijde van de Kop is anders deze is namelijk hoger dat je daar geen vergissing in maakt
De Verfkaart staat ook op het forum deze is gewoon standaard van de Smitboten
Ik weet niet of het volgend jaar is maar dan geef ik dit wel weer door
En als je wat moet weten dan maak ik wel een foto er van en de maten zijn ook geen probleem als ik tijd heb loop ik even over met de meetlat
Ik denk dat Hans wel de meeste gegevens in zijn bezit heeft
Ik heb koos zijn mailbox even vol gegooid met foto's
Op de foto van Vincent zie ik geen verloop van de verschansing die gaat +/- 1 m voor de midden bolder een stukje naar beneden

Gr Tom
Tom.Koornhof is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2011, 16:34   #42 (permalink)

Vincent1979's schermafbeelding

Leeftijd: 32
Standaard

Heren,

We gaan er met zun alle een mooi model neer zetten,
Als we elkaar kunnen ondersteunen is het het helft van het werk,

@Tom, Komt door de spiegeling dat het niet opvalt, maar is er wel degelijk aanwezig,

Click the image to open in full size.

Als er wat nodig is help ik graag,.

Mvg Vincent,.
Oud 7 december 2011, 18:08   #43 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Herm's schermafbeelding

Leeftijd: 35
Standaard

Heren,

Dit is t mooie van t forum,elkaar helpen waar gewenst,echt super!

Het is voor mij niet t eerste waar ik aan begin maar ik heb veel opknapwerk gedaan voor div. mensen en zocht een model waar ik aankomend seizoen mee zou kunnen varen en zodoende kwam ik bij deze Rusland terecht.

@Tom ik weet dat de Frankrijk anders is en van een andere werf komt dan de rest,ik wilde het maar bij de Rusland houden maar bedankt voor t meedenken en misschien heb ik je hulp nog weleens nodig

Succes allen !! en als er hulp nodig is horen we elkaar

gr Herman
Herm is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Werkschepen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten