Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Werkschepen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 11 januari 2012, 21:28   #16 (permalink)

eric_laermans's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Nee, dat beweer ik ook niet. Even een voorbeeldje ter verduidelijking. Stel je hebt twee 5692 Leopard motoren (4-polig). De ene motor heeft 730kV en de ander heeft 1340kV. Dan heeft de motor met 730kV ongeveer (1340/730 = 1,83) 1,8 keer zo veel koppel.
Oud 12 januari 2012, 15:29   #17 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel van Essen Bekijk bericht
Buitenlopers zijn goed regelbaar, maar meestal alleen in het bovenste toerensegment. En buitenlopers die geschikt zijn voor slepers zijn zeldzaam. Een sleper heeft een motor nodig die langzaam draait met veel koppel. Robbe heeft vorig jaar zo'n serie in de markt gezet.
Ik heb bij wijze van proef een Ø28mm buitenlopertje (1200KV) besteld en die met een vliegregelaar laten lopen.
Het regelen van het toerental onderin hield inderdaad niet over, da's natuurlijk geen wonder vanwege de vliegregelaar.

Als alternatief heb ik toen een 30A autoregelaarje geprobeerd, wat een verschil; je kunt de tekst op de sticker op de buitenloper bijna lezen, zo langzaam kun je de motor laten draaien en dit is met een 1200KV motor.
Ga je nog lager in KV, dan wordt het regelgedrag onderin nog beter en kun je inderdaad goed manoevreren, een klapje vooruit en een klapje achteruit...

Bij gebruik van een gewone schroef werkt dit voortreffelijk, het rendement van de buitenloper is aanzienlijk hoger dan van een borstelmotor en dat merk je in de vaartijd.

Groeten, Jan.

Laatst gewijzigd door pompebled; 12 januari 2012 om 18:12 Reden: typo
pompebled is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2012, 18:06   #18 (permalink)

Standaard

Hoi Jan,

Ik was ook al een beetje promotie aan het maken voor de brushless motoren (buitenlopers in dit geval). Eens brushless, altijd brushless en nooit geen borstels weer . In dit deel van het forum moet de ommezwaai nog worden gemaakt.
Oud 12 januari 2012, 18:23   #19 (permalink)

Standaard

Hallo Eric,

Ik heb in de meeste van mijn schaalboten nog gewoon een borstelmotor, domweg, omdat toen die gebouwd werden, er geen betaalbare en goed werkende regelaar voor de brushlessmotoren voorhanden was...

Voor mijn M.A.S. project ligt al een joekel van een borstelmotor klaar (een aangepaste fan-motor uit een auto), in combinatie met de regelaar van Modellbauregler draait dat prachtig, ook op (hele) lage toeren.

Echter, ik heb al een dikke 700KV buitenloper plus (auto)regelaar onderweg voor het geval het niet werkt zoals ik wil (lees: de 40 km/h niet gehaald wordt...).

In mijn 60 cm slepertje zit een vijfpool 540 motor, op 2S en met een Thor 4 lipo kun je daar de bladen van de prop nog tellen.
Zodra het een beetje waait, heb je daar helemaal niks aan en moet er wat meer toeren op, maar in een waterbak op een beurs kun je werkelijk kruipen...

De eerder genoemde 1200KV buitenloper komt in een model van 40 cm, alles moet erg licht, vanwege het hoge eigen gewicht van de (kunststof) romp en opbouw, daar voldoet de motor en regelaar prima aan.

Groeten, Jan.
Oud 12 januari 2012, 18:30   #20 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazuin Bekijk bericht
Nieuwe hobby, Aeronaut Torben besteld graag advies m.b.t motorisering en RC , zo origineel mogelijk varen (geen speedboot)
Op welk Voltage wil je gaan varen en hoeveel toeren wil je maximaal aan de prop?

Groeten, Jan.
Oud 12 januari 2012, 18:41   #21 (permalink)
Moderatorteam

Puffin's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

Eens, ben de borstels ook een beetje beu, vaartijd is beduidend langer. Persoonlijk ben ik erg weg van de Graupner regelaars, met eenmalig de programmeer kaart prima te regelen, en zeker erg goed in de lage RPM getallen. De motoren is een ander verhaal. Dat is een beetje trail & error verhaal. Heb in een bootje voor mijn zoon (±65cm sleper) een 930 kv op een 5A 7,2 lipo vaartijd t.o.v. een borstel is van 50 min naar 1,5 uur en er is een waterpomp bijgekomen!!! Echter bij maar dan 70% gas trekt ie scheef door de kracht en is de snelheid 500% van de schaal... niet te houden.

Voor een sleper heb je een motor nodig met een laag KV, dat betekend een buitenloper met een redelijke diameter, om dan vermogen te hebben is de lengte weer van belang.
Voor kleine bootjes zijn er eigenlijk bijna geen goede buitenlopers (nog). Je hebt van die kleine schijf motertjes voor vliegtuigen met een zeer laag KV en weinig tot redelijk vermogen maar die zijn te ielig en te licht van constructie voor een scheeps toepassing.

Wat ik doe is het vermogen uitrekenen van een borstel motor verbruik in A x V = Watt en zoek daarbij een borstelloos model met hetzelfde of liever lager vermogen en dan kijk ik naar de uitvoering, asdikte, behuizing, formaat e.d. En natuurlijk vergelijk ik de toeren van de twee met elkaar. Voor mijn gevoel is een redelijke borstelloos model met ± 75% van de waardes van een borstel ongeveer gelijk met dan wel een beter rendement. Voor een kleine sleper zou een motor van 500 KV op 7,2 volt voldoende zijn. Echter bij een redelijke stevige motor zit je dan al snel op 100W of meer en dat is overkill. Die motoren zijn de toekomst maar voor klein gebruik met een laag toerental en wel kracht is het lastige zoektocht........ kwestie van uitzoeken. Ook de schroef keuze is bepalend voor het geheel. Het wachten is op een ingeburgerd systeem waarbij men zegt ooooh dat is 50W 500 kv van merk x en die is goed voor....etc...etc..

Edit: wat het ook lastig maakt is dat borstel motoren aanzienlijk minder toeren maken in een boot dan de vrijloop aantallen, dat zet ie lekker om in warmte. Het verschil bij borstelloos is stukken minder en dus beter. Aangezien dan de opzet en setup van de boot van belang is voor de eindprestatie is het vergelijken alleen maar moeilijker. Aangezien je dan alle factoren moet meenemen.......moet men compleet opnieuw ervaring opdoen. En dan gaan zoeken in een overvloed aan merken en types met soms te weinig specs.

Zou zeggen test het uit en deel je ervaringen.
Puffin is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2012, 18:50   #22 (permalink)

Standaard

Punt is denk ik ook dat met de modelslepers niet echt zware lasten door het water worden gesleept. Als je ziet wat kleine havenslepers schaal 1 : 1 te verstouwen krijgen... In het verleden heb ik wel 'ns gezien dat roeibootjes (1 : 1) incl bemanning werden gesleept door een 65cm slepertje. Ik denk dat vermogen dan van pas komt (evenals goede afstemming kV, accu, prop).
Oud 22 maart 2012, 23:16   #23 (permalink)

Leeftijd: 50
Standaard

Na een voorzichtige start, veel kijken , en lezen begonnen , allereerst een fatsoenlijke boot standaard gemaakt degene welke je uit het pakket zou kunnen maken oogde mij erg fragiel.
Vervolgens de scheg nagemaakt van perspex , fundatie voor de motor (Robbe 755/40) gemaakt naar eigen inzicht ook wat steviger dan origineel, schroefas voorzien van smeer inrichting gelijk ook de meegeleverde flexibele koppeling vervangen door een iets meer solide type(Graupner kardan type).
Motor en schroefas uitgelijnd , nu beginnen aan de verder inbouw van regelaar(Graupner V 30),ontvanger en servo .
Jamara RC CX 4 kn aangeschaft.
Al met al vordert het gestaag , heb geen haast ,
Bazuin is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Werkschepen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten