![]() |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 19 augustus 2005 Locatie: Hattem Leeftijd: 36
|
Leuk model. Als ik het goed heb een havensleper van 72cm. Dat gaat sowieso niet hard, een beetje koppel kan echter geen kwaad en op gewicht hoef je niet te letten. Misschien wil je er wel mee gaan slepen (bijv. andere modelboten, boomstammen, kinderen in rubberboot) en in dat geval is het leuk een sterke laagtoerige buitenloper en geschikte schroef eronder te plaatsen. Wat adviseert Aero-Naut? En, welke schroef leveren zij bij? Zit er ook een schroef-as bij geleverd? (Mijn ervaringen met Aero-Naut zijn wat hardware aangaat minder goed...)
__________________ Waarom vol-GFK, met schuim is het ook prima voor elkaar! |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 18 juli 2004
|
Je kan het niet bedenken wat je allemaal op afstand kan besturen, als je het kan maken. Een 7 of 8 kanaals zender kan dat. Als je een futaba kiest, kan je 2 kanalen nog uitrusten met prop en/of schakelmodules welke dan genoeg functies opleveren. Ik weet niet wat je wilt en wat je kan! Budget speelt hierbij ook een rol! gr Richard |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Persoonlijk vind ik de borstelmotoren erg ouderwets, al kunnen ze in theorie wel toegepast worden in een sleper (zeker van deze omvang). Maar, de outrunner van tegenwoordig is niet duur, sterker (veel meer koppel), slijtvaster (geen borstels). Ook voor de 'meerprijs' van een borstelloos-regelaar hoef je het niet meer te laten. Dus, astemblieft geen borstelmotor meer in overweging nemen! Op hoeveel volt wil je gaan varen? En, welke accu heb je in gedachten? Hoeveel toeren x min-1 heb je nodig voor welke prop?
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Lid sinds: 27 juli 2010 Locatie: Belgie/Oost-Vlaanderen
| Citaat:
sorry voor de hoofdletters maar koop die motor en die vertraging niet , je gaat er spijt van krijgen , zeer slechte keuze als je een borstelmotor zou kopen ga dan vb voor de robbe 755/40 ,power met een flink pak overschot voor een sleper van dit formaat kan rechtstreekt je schroef aandrijven en zal geruisloos draaien ( en dit in tegenstelling met je 600/24 met vertraging) als regelaar :eventueel een graupner v30R , kost rond de 30 € tesamen dus +/-50 € ,heb eigenlijk weinig idee wat een buitenloper met regelaar ( met reverse!) gaat kosten mvg Laatst gewijzigd door Ben44; 3 januari 2012 om 12:42 | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 28 september 2008 Locatie: Hulshout Belgie Leeftijd: 53
|
Inderdaad , NIET DOEN !!!!!! Ben 44 heeft gelijk , voor een klein slepertje is een borstelloze motor duur en veel te krachtig . Ook de voorgestelde motor en regelaar volstaan voldoende om een torben aan te drijven . Veel sukses |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Al eens bij HobbyKing op de website gekeken? Prima buitenlopers en borstelloos-regelaars. Uiteraard hebben die regelaars 'reverse'. En die 'reverse' kun je zelfs aan of uit zetten met of zonder programmeerkaart. En is een buitenloper krachtig? Ja! Is een buitenloper goed regelbaar en zijn de specificaties betrouwbaar? Jazeker. Volgens mij is de kV aanduiding veel betrouwbaarder als die van een borstelmotor zelfs. Wordt er überhaupt nog tijd in de ontwikkeling van borstelmotoren gestoken door fabrikanten die mikken op de 'modelbouwmarkt'? Neen, ik vrees ervoor. Het is alles borstelloos wat de klok slaat en met een reden (uitgezonderd de 1:24 auto'tjes, maar die laat ik even buiten beschouwing).
| | |
| | #12 (permalink) | |||
| Vriend van modelbouwforum.nl | Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ze zeggen dat er zelfs modelbouwers bestaan die met borstelmotoren én met loodaccu's varen...
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." | |||
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Citaat: ''KV-aanduiding is niets anders dan het aantal toeren per volt. Leuk, maar geeft geen indicatie over het koppel.'' Kt = 1 / Kv Als de formule klopt, zou een lage toeren (kV) motor van dezelfde afmeting dus een hoger koppel moeten hebben (?). Welke range toeren zou ideaal zijn voor de Aeronaut Touben en hoeveel Watt zou er maximaal geleverd moeten worden? Maakt het zoeken naar motor makkelijker.
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl | Citaat:
De grootte van de (BL) motor staat in geen enkele verhouding tot het geleverde koppel. Daar spelen heel wat meer factoren in mee: aantal wikkelingen, magneet-materiaal, enfin: daarvoor moet je bij Ron van Sommeren zijn. Ik ben geen motoroloog.
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |